REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Saab JA 37 DI   Jaktviggen

 
A Múzeum legutóbbi szerzeménye feltehetőleg némileg összefügg a Gripenek rendelésével.

 

Szemből nézve szokatlan formát mutat.
De azért szép !
A sugárfordító alkalmazása vadászgépeknél ritkaság: a svéd légierőnek szüksége van rá, mivel esetleges hadihelyzetben autópálya-szakaszokon kívánja üzemeltetni repülőgépeit.

Egy korábbi kecskeméti repülőnapon ezt a Viggen úgy demonstrálta, hogy a pálya közepénél földet érve kb 3-400 méter gurulás után megállt, szabályos Y-tolatással megfordult és a másik irányban ismét felszállt.

 A hangja nagyon erős volt !

2008. decemberi felvételek

 

Nem éppen szokványos repülőgép-forma, de nem lehet másnak nézni!

 

 

 

A vízszintes vezérsík előtt egy "púp". Sok szovjet/ orosz gépen is van hasonló, a MiG-21-es késői változataitól kezdve egészen a Mig-29-ig, sőt a Szu-27 leszármazottakig. Bizonyára pótlólagosan odatervezett üzemanyagtartályról van szó.

A mi MiG-ekhez szokott szemünknek is bizony sok minden "nem stimmel".

Hátulnézet

 

 

Az orrkúp a Pitot-csővel

A külső levegő hőmérője.

Az orrfutó.

Van mit csodálni rajta: lengéscsillapító, kormány-munkahenger és jó bonyolult mechanizmus.

Érdemes közelebbről is megnézni!

Az orfutó-szár jobb oldala.

Mintha fékrendszer nem volna rajta... Vagy csak el van dugva?

Az orrfutó aknája. Itt is van két reflektor (a harmadik a futószáron).

 

Az egyik reflektort feltűnően takarja a a futóakna fedelét mozgató emeltyű.

Pedig ez a reflektor nyitott futóaknánál kell hogy világítson !

A hajtómű bal oldali beömlője.

A beömlőn bedugott fényképezőgép jól láttatja a hajtómű első kompresszor-fokozatát.

A pilótafülke.

Egy kicsit feljebbről, nem látta senki, de felálltam az egyik padra és teleobjektívvel cserkésztem be.

 

Ez a fülke még sok érdekességet rejt, remélem egyszer lesz rá módom megmutatni. Egyelőre sajnos nem tudja senki hogyan lehet kinyitni...

 

Ha minden igaz ez a kötelékfény lumineszcens fényforrása.

Van mit nézni a főfutón is!

A bal főfutó bekötése és behúzó mechanizmusa.

A főfutó kerekei nem teljesen egy nyomban futnak, de nincsenek markáns módon eltolva sem.

Ezek a futókerekek nem fűre valók! Keskenyek, alacsonyak, kis átmérőjűek és bizonyára kőkeményre kell őket fújni.

A bal főfutó aknája is megér egy kis bámészkodást!

A szovjet/orosz gépekhez szokott szemnek idegenség-érzete támad (ugye tapintatosan fogalmaztam?).

Lenyűgöző rend és igényes kialakítás - és sehol egy rozsdafolt!

Öröm nézni!

Ez az áramvonalas képződmény lehet flattersúly (a szárny rezonancia-frekvenciáját a veszélyes tartományból eltolandó), de rejthet érzékelőt vagy antennát is.

A deltaszárny teljes kilépő élén féklap/kormányfelület húzódik. lehet hogy tévedek, de úgy vélem hogy ez a féklap és a csűrőkormány, a magassági kormányzást pedig a kacsa-vezérsíkon lévő kormányfelület végzi.

A függőleges vezérsík az oldalkormánnyal, rajta feltehetően antenna. A pitot- cső az orrkúpon van.

Ez a kép még a Viggenre sem hasonlít...

A sugárfordító - merthogy ezen a kuriózumokban gazdag gépen az is van. Ezen a nyíláson lép ki ferdén előre a hajtómű gázsugara

 fékezéskor.

 

A gázsugár fordítóra a földön, leszállás utáni kiguruláskor van szükség, mivel a svéd védelmi koncepció szerint a légierő gépeit szükség-repülőterekről, praktikusan lezárt autópálya-szakaszokról is lehet üzemeltetni. Ilyen esetekben létfontosságú a rövid kigurulás.

 

 

A sugárfordító felső harmad-szegmensének súlya folyamatosan terheli az őt tartó hidraulikus munkahengert. Évek alatt még a svéd gyártmány is engedhet annyit hogy a szegmens lassan leereszkedjen.

 

 

 

A látványhoz esetlegesen kapcsolódó asszociációhoz:

rossz az aki rosszra gondol!

A sugárfordító három szegmense kibocsátáskor elzárja a hajtóműből kilépő gázsugár egyenesen hátrafelé vezető útját. Ilyenkor a gázsugár ferdén előre távozik, az előre mutató komponens fejti ki a fékező hatást.

Nem nehéz elképzelni milyen fontos a kitérített gázsugár oldalirányú szimmetriája!

 

Az utánégető kamra nem tartogat látható újdonságot. Legfeljebb a keleti gépekre jellemző zöld kerámia-festék hiányzik...

Találgattam egy ideig, míg rájöttem hogy ez (és a túlsó oldali) háromszög keresztmetszetű képződmény a sugárfordító munkahengereit rejti.

A kilépő felület egyszerűen "le van csapva" és rajta van a hátsó fehér helyzetfény, több nyílás társaságában.

A függőleges vezérsík, alatta antennák (besugárzás-jelző? válaszjel-adó?)

A géptörzsön végignézve láthatjuk hogy a Saab-nál sem ismeretlen a keresztmetszeti felületre vonatkozó szabály.

A farokrész és a szárny jobbról.

A jobb főfutó

A gép "hasa" a jobb főfutó felől nézve.

A gép alja a főfutó mellől nézve. Fegyver-függesztő, póttartály, felette levegőbeömlő.

 

Csak alulról nézve látszik, milyen markánsan elkülönül a törzstől a hajtómű beömlő csatornája.

 

A másik oldal is látványos, a sárga kitöltőanyag feltehetőleg a hatástalanított gépágyú csövét zárja le.