 |
A Múzeum
legutóbbi szerzeménye feltehetőleg némileg összefügg a
Gripenek rendelésével.
|
 |
Szemből nézve szokatlan formát mutat. |
 |
De azért szép ! |
 |
A sugárfordító
alkalmazása vadászgépeknél ritkaság: a svéd légierőnek
szüksége van rá, mivel esetleges hadihelyzetben autópálya-szakaszokon
kívánja üzemeltetni repülőgépeit.
Egy korábbi kecskeméti
repülőnapon ezt a Viggen úgy demonstrálta, hogy a pálya
közepénél földet érve kb 3-400 méter gurulás után megállt,
szabályos Y-tolatással megfordult és a másik irányban ismét
felszállt.
A hangja nagyon erős volt
! |
 |
2008. decemberi felvételek
Nem éppen szokványos
repülőgép-forma, de nem lehet másnak nézni! |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
A vízszintes vezérsík előtt egy
"púp". Sok szovjet/ orosz gépen is van hasonló, a MiG-21-es
késői változataitól kezdve egészen a Mig-29-ig, sőt a Szu-27
leszármazottakig. Bizonyára pótlólagosan odatervezett
üzemanyagtartályról van szó. |
 |
A mi MiG-ekhez szokott szemünknek
is bizony sok minden "nem stimmel". |
 |
Hátulnézet |
 |
|
 |
|
 |
Az orrkúp a Pitot-csővel |
 |
A külső levegő hőmérője. |
 |
Az orrfutó. |
 |
Van mit csodálni rajta:
lengéscsillapító, kormány-munkahenger és jó bonyolult
mechanizmus. |
 |
Érdemes közelebbről is megnézni! |
 |
Az orfutó-szár jobb oldala.
Mintha fékrendszer nem volna
rajta... Vagy csak el van dugva? |
 |
Az orrfutó aknája. Itt is van két
reflektor (a harmadik a futószáron).
Az egyik reflektort feltűnően
takarja a a futóakna fedelét mozgató emeltyű.
Pedig ez a reflektor nyitott
futóaknánál kell hogy világítson ! |
 |
A hajtómű bal oldali beömlője. |
 |
A beömlőn bedugott fényképezőgép
jól láttatja a hajtómű első kompresszor-fokozatát. |
 |
A pilótafülke. |
 |
Egy kicsit feljebbről, nem látta
senki, de felálltam az egyik padra és teleobjektívvel
cserkésztem be.
Ez a fülke még sok érdekességet
rejt, remélem egyszer lesz rá módom megmutatni. Egyelőre
sajnos nem tudja senki hogyan lehet kinyitni... |
 |
|
 |
Ha minden igaz ez a kötelékfény
lumineszcens fényforrása. |
 |
Van mit nézni a főfutón is! |
 |
A bal főfutó bekötése és behúzó
mechanizmusa. |
 |
A főfutó kerekei nem teljesen egy
nyomban futnak, de nincsenek markáns módon eltolva sem.
|
 |
Ezek a futókerekek nem fűre valók!
Keskenyek, alacsonyak, kis átmérőjűek és bizonyára
kőkeményre kell őket fújni. |
 |
A bal főfutó aknája is megér egy
kis bámészkodást! |
 |
A szovjet/orosz gépekhez szokott
szemnek idegenség-érzete támad (ugye tapintatosan
fogalmaztam?).
Lenyűgöző rend és igényes
kialakítás - és sehol egy rozsdafolt! |
 |
Öröm nézni! |
 |
Ez az áramvonalas képződmény lehet
flattersúly (a szárny rezonancia-frekvenciáját a veszélyes
tartományból eltolandó), de rejthet érzékelőt vagy antennát
is. |
 |
A deltaszárny teljes kilépő élén
féklap/kormányfelület húzódik. lehet hogy tévedek, de úgy
vélem hogy ez a féklap és a csűrőkormány, a magassági
kormányzást pedig a kacsa-vezérsíkon lévő kormányfelület
végzi. |
 |
A függőleges vezérsík az
oldalkormánnyal, rajta feltehetően antenna. A pitot- cső az
orrkúpon van. |
 |
Ez a kép még a Viggenre sem
hasonlít... |
 |
A sugárfordító - merthogy ezen a
kuriózumokban gazdag gépen az is van. Ezen a nyíláson lép ki
ferdén előre a hajtómű gázsugara
fékezéskor.
A gázsugár fordítóra a földön,
leszállás utáni kiguruláskor van szükség, mivel a svéd
védelmi koncepció szerint a légierő gépeit
szükség-repülőterekről, praktikusan lezárt
autópálya-szakaszokról is lehet üzemeltetni. Ilyen esetekben
létfontosságú a rövid kigurulás. |
 |
A sugárfordító felső
harmad-szegmensének súlya folyamatosan terheli az őt tartó
hidraulikus munkahengert. Évek alatt még a svéd gyártmány is
engedhet annyit hogy a szegmens lassan leereszkedjen.
A látványhoz esetlegesen
kapcsolódó asszociációhoz:
rossz az aki rosszra gondol! |
 |
A sugárfordító három szegmense
kibocsátáskor elzárja a hajtóműből kilépő gázsugár egyenesen
hátrafelé vezető útját. Ilyenkor a gázsugár ferdén előre
távozik, az előre mutató komponens fejti ki a fékező hatást.
Nem nehéz elképzelni milyen fontos
a kitérített gázsugár oldalirányú szimmetriája! |
 |
|
 |
Az utánégető kamra nem tartogat
látható újdonságot. Legfeljebb a keleti gépekre jellemző
zöld kerámia-festék hiányzik... |
 |
Találgattam egy ideig, míg rájöttem
hogy ez (és a túlsó oldali) háromszög keresztmetszetű
képződmény a sugárfordító munkahengereit rejti.
A kilépő felület egyszerűen "le van
csapva" és rajta van a hátsó fehér helyzetfény, több nyílás
társaságában. |
 |
A függőleges vezérsík, alatta
antennák (besugárzás-jelző? válaszjel-adó?) |
 |
A géptörzsön végignézve láthatjuk
hogy a Saab-nál sem ismeretlen a keresztmetszeti
felületre vonatkozó szabály. |
 |
A farokrész és a szárny jobbról. |
 |
A jobb főfutó |
 |
A gép "hasa" a jobb főfutó felől
nézve. |
 |
A gép alja a főfutó mellől nézve.
Fegyver-függesztő, póttartály, felette levegőbeömlő.
Csak alulról nézve látszik, milyen
markánsan elkülönül a törzstől a hajtómű beömlő csatornája.
|
 |
A másik oldal is látványos, a sárga
kitöltőanyag feltehetőleg a hatástalanított gépágyú csövét
zárja le. |