Szöveg / Text: Zainkó Géza
Fordítás / Translation: Dr. Moys Péter
Fotó: HS (akinek
nagy megtiszteltetés a fenti urakkal egyazon témán
munkálkodni) |
|
A HA-LBF 1970. május 6-án érkezett az
országba és 1988. április 14-ig 24127 órát repült és 19456
leszállást teljesített. 1988. május 19-én átrepülték
Szolnokra.
Az átrepülés személyzete:
Werner János típus-főpilóta,
Molnár László I. pilóta, gépparancsnok
Veres András II. pilóta
Magyar János rádiós-navigátor
HA-LBF
was delivered to MALÉV in Hungary on 6th May 1970 and until
14th April 1988 it’s all flying time accumulated was 25.127
hours and it carried out 19.456 landings.
On 19th May 1988 it made the ferry flight from Ferihegy to
Szolnok AFB.
The air crew members of this last flight were:
Captain János WERNER Chief Pilot of the TU-134 fleet;
Captain László MOLNÁR,
Pilot-in-Command András
VERES
Co-pilot
János MAGYAR radio
operator/navigator
|
|
A klasszikus
Tupoljev elrendezés: nyilazott, kissé negatív "V" állású
szárny, hátranyúló főfutó gondolákkal, melybe a négykerekes főfutóművek húzódtak be. A törzs hátsó részén elhelyezett
hajtóművek miatt a vízszintes vezérsík a függőleges tetejére
került.
The classic Tupolev style layout with arrow-shaped swept
wings at slightly low angle of attack (negative V) with
drawn back main wing bays where the four-wheel landing-gears
were retracted. Because engines mounted on the sides of rear
fuselage, the horizontal stabilizer with elevator, is on the
top of the fin ("T-tailplane") |
|
A
Tu-134-es becenevei "Kis vas", "Kis Tupi", vagy Kis Tuskó
volt. Az orr alatti, műanyag burkolatban volt elhelyezve a
fedélzeti lokátor (radar) berendezés, mely főleg a felhők
felderítésére szolgált. Az orr részen előrenyúló két rúd,
pedig a KURSZ-MP-2-es leszállító berendezés ILS-VOR vevő
antennái voltak.
The nicknames of the Tu-134 type were at MALÉV fleet:
"Little Iron", "Little Tupee" or "Little Stump". The on
board weather and mapping radar was installed in the
composite bay below the nose and was utilized mostly for
surveying CB clouds. The two excurrent bars below the nose
were the aerials of the ICAO ILS/VOR equivalent Russian
"KURS-MP-2" type nav. receiver. |
|
A
"sima", üvegezett orrú Tu-134-es típusra is, több más Tupoljev típussal egyetemben jellemző volt ez a fajta orr
kialakítás, ahol a rádiós-navigátor dolgozott. Ezt a
kialakítást a bombázó repülőgépektől vették át, ahol itt a
bombázótiszt végezte a feladatát és szükséges volt számára a
megfelelő kilátás. Az íves, domború kialakítású ablakok
vastag plexiből készültek, kivéve az alsó oválist, mely
síkfelületű volt és többrétegű, ragasztott, üvegből készült,
fűthető kivitelben.
This nose dome of the "basic" variant type Tu-134, where the
radio operator-/navigator worked, was typical also on the
earlier other airplane types (like Tu-16, Tu-104, Tu-124,
etc.) of designer A. N. Tupolev,. The design of this nose
shape was derived from the bomber aircraft, where the
bombardier officer took a seat and for carrying out his task
properly, he needed the suitable lookout. The vaulted,
curved windows were made from thick fiberglass, except the
lower oval one, which consisted of plain surface, multi
layers, and heated finish cemented glass plates. |
|
Fotó: Dr. Moys Péter |
2008. március: alaposan körüljárjuk
kívülről |
|
Innentől szöveg: Zainkó Géza,
kiegészítette Zsaludek Endre
Köszönet érte !
A Tupoljev típusok jellegzetessége,
a negatív „V" beállítású szárny a kör keresztmetszetű
törzzsel.
Ha a márciusi délelőtt
fényviszonyai nem is kedveztek igazán, de a kedvem nagyon
megvolt az LBF alapos körülfotózásához.
Sajnos szemből lehetetlen a teljes
gépet befogni. (hs) |
|
Az üveges orrú Tu-134-es az alul
lévő radar antennával, a két előrenyúló ILS antennával és a
törzsbe, hátra felé behúzódó orrfutóval, a leszálló
fényszóróval.
Ennek a gépnek - bár egészében is
igazán szép vonalai vannak - a legszebb része talán az orra
(meg a farka, de arra is hamarosan kitérünk). (hs)
|
|
Az üveges orrú Tu-134-es az alul
lévő radar antennával, a két előrenyúló ILS antennával és a
törzsbe, hátra felé a behúzódó orrfutóval, a leszálló
fényszóróval. A jobb oldalon a típusjelzés felett az
állásszög adóval és a pitot- csővel.
Az orr-rész vonalait kissé megtöri
az időjárás-radar, de így, a z orrfutóval együtt is önálló
műalkotás.
A leszálló/guruló fényszóró most
furán oldalra néz, de bekapcsoláskor irányba fordul.
Alaphelyzetben nem növeli a légellenállást. (hs)
|
|
Jellegzetesen Tupoljev, bár sok más
gépnek van hasonló kialakítású orra.
A fényszórótól balra fel ismeretlen
célú megerősített felület, talán valamilyen érzékelő
rögzítésének helye. (hs) |
|
Ide egyszer beülök, ha a fene fenét
eszik is...
A navigátor kilátása irigylésre
méltó, bár ülése nem előre, hanem a menetiránynak oldalt
volt elhelyezve. Előtte (a gép bal oldala felé nézve)
munkaasztal, előtte és mögötte műszerek tömege.
Állítólag le- és felszálláskor nem
itt ült, hanem a pilóták közötti "lejáróban" volt erre a
célra egy lehajtható szék. (hs) |
|
A gép első része oldalnézetben. A
törzs tetején az URH rádióberendezés antennájával, mögötte
a felső, piros színű villogóval
Az utasok a bal oldali ajtón
szálltak be - egyenesen a "konyhába". Lasd később.
(hs)
|
|
A törzs hátsó része és a bal
szárnytő a bejárati ajtóból nézve. A törzs tetején lévő
hosszú
burkolat alatt volt a rádióiránytű, az ARK-15-ös
szálantennája.
|
|
A bal félszárny a bejárati ajtóból
nézve kilépőélén a bal főfutó gondolájával és a felső részen
lévő, két áramlás-terelővel.
|
|
A repülőgép bal, hátsó része a
jellegzetes „T" vezérsík kialakítással, a tetején csúcsosan
előre
nyúló rövidhullámú rádió adóvevő antennájával, és a törzs
hátsón részén lévő hajtóművekkel.
A szárny gyakorlatilag vízszintes,
a nyilazása egy helyen megtörik. (hs) |
|
Szemet
gyönyörködtető formák. (hs) |
|
|
|
Így kopottan is
kimondottan elegáns. |
|
A vízszintes
vezérsík fesztávolsága akár egy kisebb repülőgép szárnyáé. (hs) |
|
A repülőgép hátulról a
felemeléséhez szükséges farok emelővel. Jól láthatók a törzs
hátsó részére szerelt, vízszintes, áramvonalas hajtómű
felfüggesztő pilonok.
A farkat alá kellett támasztani,
nehogy a gép "fenékre üljön".
A hajtóműveket valószerűtlenül
vékony pilonok tartják. Próbáljuk felsorolni, mi minden megy
át rajtuk:
hajtómű-vezérlés, (elektronikus és
mechanikus)
ellenőrző szenzorok vezetékei
elektromos táplálás (a
generátoroktól)
üzemanyag bevezetés
forrólevegő kivezetés a
légkondicionáláshoz
tűzjelző elektronika
tűzoltó gáz vezetékek
Biztosan tudsz még hozzátenni !
(hs) |
|
Ez a sziluett
egy (vagy több) jelvényről ismerős. (hs) |
|
A repülőgép jobb
oldali hátsó része a jellegzetes „T" vezérsík kialakítással
és a törzs hátsó részére szerelt hajtóművekkel.
A kerítés miatt
nem tudtam messzebb menni. (hs) |
|
A jobb oldali
nézet a külső szárnyvéggel és a csűrőlappal. |
|
A jobb szárnyfél
elölről.
Klasszikusan
szép forma, így szutykosan is. (hs) |
|
A repülőgép
jobbról, elölről. |
|
Az üveges orrú Tu-134-es az alul
lévő radar antennával és a két előrenyúló ILS antennával és
a
leszálló fényszóróval jobb oldalról fényképezve.
A jobb oldalon is megvan a korábban
már említett megerősített pont.
Ezen az oldalon a jobb oldali
antenna felett is van egy hasonló, bár ez lehet egyszerű
levehető burkolólemez is. (hs) |
|
A jobb hajtómű alulról és elölről
fényképezve. A jobb oldalon a hajtómű pilon, mely
hajtóműnek a törzshöz való rögzítését biztosítja. A gondola
elején, alul lévő négy nyíláson áramlott ki
a szívótorok fűtést biztosító forró levegő. A törzsön jól
látható a hátsó csomagtér nyílása.
A hajtómű alatt a faroktér ajtaja
nyitva, a gépet szellőztetni kell , gyakorlatilag állandóan.
(hs) |
|
A bal hajtómű
gondolája elölről. |
|
A bal hajtómű gondola hátulról. A
törzsön lévő piros színű szögletes fedéllel eltakart
nyíláson
áramlott ki a légkondicionáló rendszer hűtőradiátorán
átáramló levegő.
|
|
A jobb hajtómű gondola hátulról. A
hajtómű még a saját, lemezből készült fúvócső dugójával
van bedugózva.
Rajta oroszul és a gép gyári számának
utolsó számai: 0923.
|
|
A bal szárny belső
áramlásterelőjének első része.
A szárnyakon két-két nagyméretű
terelőlap van, akárcsak a MiG vadászgépeken (és sok más
nyilazott szárnyú repülőgépen)
Itt is megfigyelhetjük a függőleges
osztásokat. Az osztott felületek síkban maradását
lemezfülekkel oldották meg. (hs) |
|
A jobb főfutómű és gondolája
hátulról, jól látható a statikus töltéselvezető drótecset
maradványa.
Méreteit bármelyik túra-repülőgép megirigyelhetné.
Kizárólag a főfutók
befogadására
szolgálnak, feltehetően tetemes légellenállást képviselve. (hs)
|
|
A jobb főfutómű, négykerekes
zsámollyal és a gondolával a törzs felöl nézve. A gondola
első részének oldalában is van egy leszálló fényszóró
elhelyezve.
A jobb főfutó (balra van előre), a
szára jócskán hátradől. Viszonylag egyszerűen húzódik a
helyére. (hs) |
|
A jobb főfutózsámoly első két
kereke elölről, közöttük a kerékforgás jeladójának
vezetékei.
|
|
A jobb főfutómű, négykerekes
zsámollyal és a gondolával a szárnyvég felöl nézve. A ferde
szögben hátrafelé álló futóművet kinti állapotában az elöl,
ferdén álló működtető munkahenger rögzíti
és ez végzi a futómű gondolába való betolását is. |
|
A jobb főfutómű elölről a
működtető munkahengeren lévő pajzslemezzel és felül a
futógondola és a szárny csatlakozását biztosító áramvonalazó
borítással.
|
|
A jobb főfutószár és a működtető
munkahenger csatlakozása.
A főfutó-szár részlete, rajta
táblázat a karbantartáshoz.
A többféle terheléshez tartozó
berugózás mértékén kívül feltöltési mennyiségek és más,
eddig megfejtetlen adatok vannak feltüntetve. (hs)
|
|
A törzs orrészén lévő kétkerekes
orrfutó féloldalról. A futószár előtt a törzs aljára szerelt
félköríves burkolólemez alatt van elhelyezve a
tűzoltórendszer kapcsolója, mely hasraszállás esetén
automatikusan rásüti a tűzoltópalackokat a hajtóművekre.
|
|
A kétkerekes orrfutó szemből.
|
|
A kétkerekes orrfutó hátulról a két
ferde és a hátsó támasszal. A kerekek mögött alul egy
sárvédő látható, mely az esetlegesen a futópályán lévő
kavics felverődését, a hermetikus törzs sérülését
volt hivatva megakadályozni.
|
|
Bal oldali utastér vészkijárati
ablakok. Az érvényes ICAO előírás szerinti világoskék csík
szegéllyel.
|
|
Baleset esetén a sárga jellel
határolt területen lehet viszonylag könnyen kivágni a
törzset.
|
|
Baloldalt a törzs tetején a WC
kerek ablaka látszik, a vezérsík kezdeti szakaszán lévő
ovális burkolat mögött a vízszintes vezérsíkot megvilágító
lámpa található, mely a jegesedés éjjeli ellenőrzéséhez
nyújt segítséget, mögötte a hidraulika tartály feltöltő
nyílása.
A hajtóművön különböző szerelőnyílások láthatók.
A gondola tetején a 2 db SZTG-12-es
egyenáramú generátorokhoz való hozzáférést biztosító
zárófedél, mely mögött a generátorok hűtését biztosító
légfelvevő nyílás és burkolata van.
|
|
A függőleges vezérsík alsó része,
melynek belépőélén a légkondicionáló rendszer
hűtőradiátorának légfelvevő nyílása látható.
|
|
2008 május:
A balodalon lévő, befelé nyíló
bejárati ajtó felső része látható, mögötte a kis előtér a
konyha
asztallal, fiókkal és kis kerek ablakkal, jobbra tőle az
ételmelegítő. A kép jobb alsó részén látható,
barna táblás burkolat alatt volt elhelyezve a vészcsúzda.
Akár egy rendes parasztházban,
a bejárati ajtó a konyhába nyílik.
(hs)
|
|
A Malév által nem használt tábla.
Érdekessége, hogy magyar feliratok
mellett az Aeroflot
jelvénye látható.
|
|
A belső burkolaton egy „Ne
dohányozz" orosz-angol felirat.
A tábla tanúsága szerint a gépen
szmoking nélkül tilos szerelmi életet élni. (hs) |
|
Konyhai áramelosztó tábla, az
olvadó biztosítékokat magukban rejtő kerek foglalatokkal és
védőautomata-kapcsolókkal.
Igen, egy akkora gépen porszívóra is
szükség van. Más kérdés hogy 400W egy mai otthoni
porszívónak is édeskevés. (hs) |
|
A konyhából a jobb oldali keskeny
folyosón lehetett a pilótakabinba jutni. |
|
A törzs jobb oldalán, a pilótakabin
után a belülre bukó, oldalra-előre csúsztatható szolgálati
ajtó. ezen keresztül rakodták be a fedélzeti ellátmányt, a
cateringet és az utasok bőröndjeit az első
csomagtérbe, mely az ajtóval szemben a másik oldalon volt. A
kép jobb oldalán egy lenyitható
személyzeti ülés látható. |
|
Az orrész bal oldalán a konyha és a
pilótakabin között helyezkedett el az első csomagtér.
Jelenleg itt főfutó kerekek és egy orrfutó kerék van egy
féktuskó társaságában. |
|
Az első csomagtér hátsó része és
gép orra alatt lévő konténerből kiszedett ROZ-1 típusú
időjárás radar LC-1A antennával és LC-2/12 adó-vevő
egységgel.
A radar néhány éve "kiszerelődött" az orr alatti helyéről, és megindult
Ferihegy/Budaörs felé, de még időben visszafordították...(hs) |
|
Kapitány oldali
védőautomata-kapcsolók. A sárga keretben lévők az elektromos
vészhálózat
esetén is táplálást kapnak. |
|
Hajtóműrezgést mérő panel, balra a
kisnyomású kompresszor ITE-2T fordulatszámmérője,
jobbra az IV-200 rezgésmérő rendszer IV-200E műszerei és
V-200K kapcsolója.
Alatta a DR-134-es legyezőmozgás csillapító rendszer, jelző,
ellenőrző és beállító panelje. Mellette a
veszélyes földközelség jelzőrendszer ellenőrző nyomógombjai. |
|
A pilótafülke. Több Tupoljev
utasszállító típuson visszaköszön a bombázókon szokásos
elrendezés: középen az orrban a navigátor foglal helyet.
(hs) |
|
A gépben még benne vannak a
hajtóművek, utasok híján fennáll a hanyatt esés veszélye, ezért
van az orrban két termetes súly, no meg a kerekek a
raktérben, bár azóta külső faroktámasz is került a gép alá.
(hs) |
|
A bal pilóta ülése, műszerfala. |
|
Kapitány műszerfala –
fentről lefele, illetve jobbról balra:
Jelzőtablók, AGD-1k műhorizont 1122B kijelzőműszere,
U-5V rádiómagasságmérő
indikátora,
VAR-30-Mk variométer,
PP-1PMk egyesített
műhorizont és dőlésjelző,
KUSz 730/1100
sebességmérő,
MSz-1k Mach-szám mérő,
VD-20k magasságmérő helye,
UVID-30-15k magasságmérő (feet-es)
helye.
Megjegyzés: ez a műszer
szolgáltatta a Transzponder válaszjeladó magassági
jelkódját, amit az 1013
mb tengerszinti nyomástól számolták. A kis ráhajtható kupak
a beállító gomb véletlen elfordulását
hivatott meggátolni. NKP-4k egyesített iránymutató műszer,
IKU-1k rádiónavigációs műszer,
AUASzP állásszög és függőleges terhelést jelző UAP-3k
műszer, jelzőtabló, a futómű PPSz-2Mk
helyzetjelzője, IDR-1 , a DME távolságmérő kijelzője,
külsőlevegő hőmérő TNV-1k műszere, a
magassági rudazat UAT-3 terhelésjelzője, VAR-75M
vészsüllyedés variométere.
A kép jobb oldalán, a középső műszerfal alatt a két, piros
vészfék kar látható.
A kapitány műszerfala
ismeretlen tettesek által némileg
meg van "könnyítve". (hs) |
|
Kilátás a bal pilótaülésből. |
|
Pilótakabin bal oldala – balról
jobbra és felülről lefele haladva:
Kabin oldalsó világítás fényerő szabályozó gombja, és a
vörös-fehér fény átváltó kapcsoló, rádió
kommunikáció kezelő panelje, a gázkarok, felette a
hidraulikusan működő baloldali ablaktörlő
szabályozó szelepe. Jobb oldalon a magassági trimm kerekének
felső fele látható mellette, balra az
első pilóta oxigén rendszerének működésjelző műszere. |
|
A bal oldali oldalkormány
pedálok.
A pedálok alsó
részének megnyomásával az oldalkormányt
lehetett mozgatni a felső részét megnyomva főfutókerekeket
lehetett fékezni.
A jobb pedál feletti kis
korong az állóhelyzeti fék karján volt. Működtetése során
mindkét pedál felső részét egyszerre kellett
megnyomni és a kart kihúzni a fészkéből, mely az egy retesz
segítségével rögzítette a benyomott
pedálokat. A pedálok megnyomták a fékszelepeket és
hidraulika nyomás jutattak a kerekek fékagyainak
munkahengereibe, ezzel meggátolva a kerekek elmozdulását.
A kifékezés pedig úgy
történt
hogy erőteljesen meg kellett nyomni a pedálokat és kar
visszaugrott az alaphelyzetébe. |
|
A középső műszerfal.
A felső felében, a fehér
vonallal elválasztott részen, szimmetrikusan a bal és a jobb
hajtómű működés ellenőrző műszereivel. A szélső RTSzV-10-8
összegzett fogyasztásmérő, mellette lévő az
IT-2 kiáramló
gázhőmérséklet mérő, a középen lévő a mindkét hajtómű
nagynyomású ITE-2T fordulatszámmérője %-os érékben
kalibrálva.
Alattuk a UI1-4 kisnyomású
betápláló tüzelőanyag jelzője, mellette az UIZ-3
hármasműszer, mely a nagynyomású betápláló tüzelőanyagot, az
olajnyomást és az olajhőmérsékletet jelezte. Középen a
hajtómű működését figyelő rendszerek T-8U2 tablója és
jelzőlámpáik.
A műszerfal alsó részén a rádiónavigációs berendezések
kezelőpaneljai.
Egyes fontos berendezések
kétszerezve voltak, így a jobb és bal széle egy-egy
KURSz-MP-2 típusú útvonalrepülő és az ILS
leszállítórendszer frekvencia vezérlő egységei, mellettük a
szögszelektorok, középen pedig a távkezelő található. |
|
A fejfeletti műszerfal alatt,
középen a robotpilóta PU-16 távkezelője. A műszerfal alsó
részén az tüzelőanyag rendszer kapcsolói, a szivattyúk és
szelepek működését, helyzetét jelző lámpákkal.
|
|
A műszerfal alsó részén az
tüzelőanyag rendszer kapcsolói, a szivattyúk és szelepek
működését, helyzetét jelző lámpákkal. |
|
Bal oldalt az állóhelyzeti fék
rögzítője felette pedig a vészfék karok. A fékrendszer
üzemképtelensége esetén mindkét kar egyidejű kihúzásával a
lehetett a vészfékezést megvalósítani. |
|
A rádiós-navigátor munkahelye az
üvegezett orrkúpban. A baloldalon a munkaasztala és a
felette a műszerfala.
|
|
A rádiós-navigátor munkahelyének
baloldali felső része az üvegezett orrkúpban. |
|
A rádiós-navigátor munkahelyének
jobb oldala. Elöl a biztosíték tábla,
hátul a rövidhullámú
rádióberendezés távkezelője, felette az oxigén szelep és az
indikátora és a kiszerel berendezések üres polcai. |
|
A másodpilóta ülése.
Vajon mit tároltak az
ülés mögötti dobozokban? (hs) |
|
A másodpilóta műszerfala.
A fehéren bekeretezett részen a vezetéshez szükséges
alapvető
navigációs műszerekkel, bal oldalt a KUSz 730/1100
sebességmérő, mellette a PP1-PMk műhorizont
kijelző, jobbra a VAR-30-Mk varióméter, alul az NKP-4k
egyesített iránymutató műszer.
A műszerfal felső részén a
jelzőtablóktól balra a hiányzó ACsSz-1k időóra, külső levegő
hőmérője, alatta az EUP-53 elfordulás és a csúszásjelző.
A műszerfalon még
megtalálható az MSz-1k „Mach szám", mellette a
KUSz 730/1100 sebességmérő. Alattuk az UVPD-5k kabinmagasság
és nyomáskülönbség mérő és az
IKU-1k rádiónavigációs műszer, a UTD-52 tüzelőanyag
mennyiségmérő a PG-4 tartálykiválasztó kapcsolóval. Jobbra
tőle a kondicionáló rendszer hőmérője, kiválasztó kapcsolója
és az URVK levegőfogyasztás mérője, valamint a kabinmagasság
VAR-30-Mk variómétere.
A jobb felső sarokban
a U-5V rádiómagasságmérő indikátora, alatta feet-ben jelző
magasságmérő, mellette (lyuk) a
VD-20 szintén magasságmérő
méteres kijelzéssel, jobbra tőle az IDR-1 , a DME
távolságmérő kijelzője. |
|
A bal pilóta lábpedáljai. Felette a
tüzelőanyag mennyiségmérő kiválasztó kapcsolója mellette
pedig a mérőműszere. |
|
A bal pilóta jobb oldali kezelő
szervei.
Magassági trimmkerék,
a két hajtómű vezérlő karja, az
ablaktörlő működtető szelepje, az interceptorok működtető
kapcsolói.
A trimmkerék anyaga és dizájnja a szovjet
háztartási gépeket idézi. (hs) |
|
A jobb oldalon a bal pilóta oxigén
ellátó berendezése.
FIGYELEM
Nyitott ablaknál a karfát
felhajtani tilos!
-szól a felirat.
Ekkor ugyanis össze tud akadni az
ablaknyitó mechanizmussal.
A repülőgép-tervezés csúcs-elmék
feladata. Lám, még számukra is akadnak megoldhatatlan
problémák... (hs) |
|
Az utastér képe a konyha felöl
nézve. |
|
Az utastér első két egymással
szembefordított ülése. A kettejük közötti asztalon a radar
indikátor látható.
|
|
A utastér padlója alatti rész,
melyben különféle berendezéseket helyeztek el, például
balról
jobbra a robotpilóta végrehajtó erdősítője (U),
barommetrikus magasság jeladója (KV-11) és
szabályozó egysége (BU-24).
A nyílás közvetlenül az
előbbi képen szereplő asztal mellett van. (hs) |
|
A padló alatti részbe, kívülről a
törzs alján lévő műszaki rekesz ajtón is fel lehetett jutni.
|
|
Az utastér szárny előtti,
padló alatti részében elhelyezett PT-1500 forgó
áramátalakítók.
Ezekben az egyenáramú villanymotorral meghajtott generátorok
3x36 V 400 Hz váltófeszültséget
állítottak elő a különféle műszerberendezések számára.
Az alul lévő fehérszínű
vastag cső a
légkondicionáló rendszerhez tartozott a vékony kék színű
pedig az oxigén rendszer egyik csővezetéke,
mely a feltöltő panelhez vezet.
Most a búvónyílásban vagyunk, a gép
bal szárnya felé nézünk. (hs) |
|
Előre nézünk. (hs)
A padló alatti első műszaki rekesz
középen a GA-1M pörgettyűs navigációs berendezéssel. |
|
Hátra felé nézünk. (hs)
A műszaki rekeszben lévő 8l
űrtartalmú, 4 db piros színű tűzoltó palack, melyek a
hajtómű gondolában keletkezett tűz oltására szolgálnak. |
|
Az utastér első része a törzs
hátuljából fényképezve. |
|
A baloldali vészkijárati ablak. A
földön, vész estén piros kar meghúzásával belülre kiemelhető
volt és a nyíláson keresztül lehetett a szárnyra kijutni. |
|
Az utastér középső padlósora elég
megviselt állapotban.
Tanulságos kép a padlóról.
Egyrészt
jól látható a felépítése: fa lécekből áll, amelyet rétegelt
lemezek fognak össze.
Másrész: a bezárt gépben
kondenzálódó nedvesség ilyen károkat képes tenni.
Eléggé félelmetes volt a kabinon
átsétálni, igyekeztem elkerülni hogy a padlólemezek közepére
lépjek, nem szívesen estem volna be a lenti műszaki
rekeszbe. (hs) |
|
Az utastér második része hátul a
két mosdó fala a közöttük lévő folyosón lehet a hátsó
csomagtérbe jutni. |
|
A fenti képen látszó
nyíláson át felülről nézünk a műszaki rekeszbe. (hs)
A padló alatti rész felülről a két
2 l-es űrtartalmú tűzoltópalackkal, mely a hajtóművek belső
tereiben keletkezett tűz oltására szolgált, valamint a KZ-63
adatrögzítő – középen lent - és hozzá
tartozó jeladók. |
|
A két 2 l-es űrtartalmú
tűzoltópalackkal, mely a hajtóművek belső tereiben
keletkezett tűz
oltására szolgált.
Itt már a búvónyílásban állok.
Semmilyen létra nem kell hozzá, a földön állva is sok minden
elérhető.
Nézd meg a jobb oldali tűzoltó
palackot: még van benne nyomás!
Maga a gép áprilisban volt húsz éve
hogy leszállt Szolnokon, életében utoljára. Azóta aligha
töltötték a palackokat. (hs) |
|
A műszaki rekesz az ajtóból
fényképezve, balról jobbra a két darab rövidhullámú adó-vevő
rádiókészülék,
KZ-63 mechanikus adatrögzítő,
jobbra a MSZRP-12 baleseti adatrögzítő kódolója.
A KZ-63 adatrögzítő érdekessége, hogy
állítólag (Nagy Andris szerint) filmre dolgozott, de nem fénnyel írt,
hanem mechanikusan karcolta a magasságot képviselő jelet. (hs) |
|
Előre nézünk. (hs)
A hátsó műszaki rekeszben lévő WC
tartály, rajta a két szivattyúval.
|
|
A padlóalatti tér a szárnyközépnél,
a csűrő és oldalkormány tolórúdjaival, himbáival.
|
|
Utastér hátsó része a két WC-vel.
|
|
A WC tükörrel, kézmosóval.
|
|
A WC ülőke.
Igyekvő madarak laktak ideiglenesen
a gépben. A legjobb helyen próbálkoztak, de nem mindig
jártak sikerrel. (hs) |
|
Hátsó csomagtér.
|
|
A hajtóműtől a forrólevegő elvezető
csövek a hátsó csomagtérben.
|
|
Kézmosó víz tartálya a hátsó
csomagtérben.
|
|
A hátsó csomagtérbe "szolgáló" ajtó,
a jobb hajtómű alatt. |