 |
2009. július
A helyére került a Múzeum legújabb
szerzeménye a
Mi-8T közepes szállító helikopter.
Május legvégén készült el, a típus
rendszerbe állításának 40. évfordulóján adták át, a
Helikopterbázison, a Múzeumba júliusban került.
Most jó alaposan
körüljárjuk ! |
 |
Eredeti "szovjet" zöld festést és
csillagos felségjelet visel, amiként az elsőként érkezett
gépek. |
 |
Jellegzetesen hátrafelé dől a
törzs, hogy a rotortengely függőleges legyen a helyből
történő elemelkedéshez. |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
Az orr kialakítása újszerű volt a
maga idejében. |
 |
Az orrfutó előtt fényszórók és
antenna.
Öt szerelőnyílás biztosítja a
hozzáférést a karbantartást-javítást igénylő helyekhez. |
 |
|
 |
A csillagos felségjelet a gép
aljára is felfestették.
Egy huzalantenna van alatta. |
 |
Ez a berendezés a gép alá
függeszthető teher rögzítésére szolgál. |
 |
Kétoldalt egy-egy pitot-cső
rozsdamentes acél borítással. |
 |
A főfutó nem egy bonyolult
szerkezet. |
 |
Aligha tévedek ha azt állítom hogy
nem kormányozható, hanem önbeálló. |
 |
Nem ünneprontásnak szánom, de a
jegesedés-jelző piros-fehér csíkozása nincs felfestve. |
 |
A két baloldali
akkumulátor-fedél... |
 |
...és a földi elektromos táplálás
csatlakozói. |
 |
Az ajtó fölött a csörlő kihajtható
gémje. |
 |
Itt egy kicsit elidőzünk.
A bal oldali üzemanyag-tartályt
látjuk, fölötte az UB-blokkok függesztő szerkezete. |
 |
Az üzemanyag tartály elején szemmel
láthatóan valami hiányzik: egy rögzítő fül van a tartály
eleje felett, és a tartályon is "valaminek a helye" van
kialakítva. |
 |
A bak belső UB blokk eleje. |
 |
A bal oldali UB-blokkok. |
 |
Makettesek rémálma lehet a
bonyolult rudazat. |
 |
|
 |
A robosztus főfutó.
Az üzemanyag tartály a főfutó
tartórúdjába ütközne, ezért jó oroszosan egyszerűen
kikanyarítottak egy darabot belőle.
Alul a tartály leeresztő csonkja
látszik. |
 |
A bal oldali üzemanyag-tartály
feltöltő nyílása. A felette lévő fehér lámpa jelzi, ha a
tartály megtelt. A másik 3, azaz összesen 4
feltöltő-hely mindegyikénél van ilyen. |
 |
A bal oldali üzemanyag-tartály
közepe felett is van egy feltöltő-hely. |
 |
|
 |
A gép belsejébe nyílik, a
törzsben elhelyezhető póttartály feltöltésére szolgál. |
 |
A csap az üzemanyag rendszer egyik
alsó pontjáról nyílik, az ott összegyűlt víz/szutyok
leeresztésére szolgál. |
 |
Még egy üzemanyag leeresztő csatlakozás a gép ajtaja közelében.
Ezzel az üzemanyag rendszer megfelelő részét lehetett
leüríteni. |
 |
A statikus feltöltődés elleni
földelés eszköze. |
 |
A bal oldali üzemanyag-tartály
mögött is van a hidraulika rendszer csatlakozója - azaz hogy
nincs. |
 |
A jelzőrakéta blokkok, alatta
szellőzőnyílás. |
 |
A rugós faroktámasz a
faroklégcsavar "földbe verését" igyekszik megakadályozni. |
 |
A faroklégcsavar.
Bevallom, megpróbáltam fordítani
rajta, mert nagyon tetszett hogy a Mi-8P-nél ilyenkor
fordult a főrotor is.
Nos, itt nem mozdult a farokrotor
sem: hatástalanításkor a főreduktor műgyantával öntötték
ki...
Nem jött jól a le-fel lapátolásnál,
a darunak külön át kellett állnia az öt lapát pozíciójába. |
 |
A farokrotor-agy. |
 |
A faroktartón lévő vezérsík végéről
huzalantenna indul. |
 |
A "majak-lámpa", alatta a gép
függése során a pontos pozícionálásra használt műszer doboza. |
 |
Vészkijárat a gép hátsó részén, a
nyitható/levehető deszant-ajtón. |
 |
Üzemanyag leeresztő
csatlakozó a jobb oldali üzemanyag-tartály mögött. |
 |
A jobb oldalon is megvan a belső
póttartály feltöltő csatlakozása a megtelését jelző fehér
lámpával. |
 |
Belülről nézve. |
 |
A jobb oldali üzemanyag tartály
leeresztő csonkja. |
 |
A jobb oldali tartály feltöltő
nyílása a fehér fényű lámpával. |
 |
A jobb oldali akkumulátorok
fedelei. |
 |
A jobb oldali üzemanyag-tartály
előtt helyezték el a helikopter belső fűtésére szolgáló,
kerozinnal működő berendezést. |
 |
Így fest belülről.
Elég bizarrnak tűnik a
fűtőberendezést ilyen szorosan a több száz literes
üzemanyag-tartályhoz elhelyezni. |
 |
A felső résznél egy közbülső
tartály, ahonnan a fűtőberendezés a kerozint kapja. A
tartályt a mögötte lévő üzemanyag-tartányból látja el egy
csővezeték. |
 |
Itt szívja be a "kerókályha" a
levegőt - ha a nyílás nincs eltakarva. |
 |
Itt, a tartály-gondola alján lép ki
az égéstermék. |
 |
A jobb főfutó. |
 |
A jobb oldali UB-blokkok és
tartójuk. |
 |
A géptörzs jobb oldala. |
 |
Az impozáns főreduktor. |
 |
Egy lapátvég a közel 500 G-nek
kitett kontúrlámpával.. |
 |
A jobb oldali gázturbina
kiömlő-nyílása. |
 |
Látszik a szabadturbina hátsó
lapátkoszorúja. |
 |
Az ablaktörlő |
 |
Egy dudor a másodpilóta előtti
szélvédőn.
Ez meg mi lehet ? |
 |
Belülről megoldódik a rejtély:
hőmérő, amely a felirattal ellentétben nem a kabin, hanem a
külső levegő hőmérsékletét méri.
Néhány kép múlva látjuk, hogy a
kabinhőmérő is ilyen felépítésű, bizonyára csak ilyen
feliratú volt kéznél. Ennyi hibával a zongora is szól... |
 |
Az ajtóban állunk és a gép hátulja
felé nézünk. |
 |
|
 |
A törzs hátulja, amely kétfelé
nyitható vagy akár le is vehető.
Középen alul két háromszög alakú
ajtó. |
 |
A földi külső kabinfűtés bevezető
csöve, mellette egy tűzoltó készülék - helye. |
 |
Na, ez a doboz mi lehet ?!
Itt tárolják az UB-blokkok
célzóberendezését, ha a gép fegyvertelen feladatot hajt
végre. |
 |
A rudak akkor jutnak szerephez, ha
a gépet sebesültek szállítására rendezik be. Ekkor ezek a
rudak függőleges pozícióban kerülnek a helyükre, a rajtuk
lévő bilincsekbe rögzítik a hordágyakat, ha jól tudom 12
db-ot.
Jól látszik a két
jelzőrakéta-kazetta, alatta a szellőzőnyílás
szabályzózsaluja. |
 |
Az "ITATÓ "
felirat megfejtése: betegszállító konfigurációban itt
helyezik el a betegek ivóvizét. |
 |
Felmásztunk a létrán.
Elektronika a faroktér jobb oldalán
(most hátrafelé nézünk). |
 |
A faroktartó belseje.
Fölül a farokrotor meghajtó
tengelye, az oldalkormányzás huzaljai lógnak, mert nincsenek
bekötve. |
 |
Elektronika a faroktartó bal
oldalán. |
 |
Szintén a bal oldalon van egy nagy
váltóáramú
elosztódoboz. Mellette lógnak a farokrotor állásszög-állító
(oldalkormány) sodronyai. |
 |
Most előre nézünk, még mindig a
faroktartóba bújva: itt halad a farokrotor meghajtó tengelye
a főreduktor felé. |
 |
Az utastér, hátulról előre nézve. |
 |
Felhajtható ülés az ejtőernyős
ugratás illetve az emelést felügyelő személyzet számára.
Alul, a küszöb alatt halad el a
csörlő drótkötele, egy csigán Z alakban irányt változtatva
vesz irányt a gém felé.
A lehajtható ülés a fedélzeti
technikusé, aki csörléskor loadmaster-ré átváltozva az
ajtóban hasal, kezeli a csörlőt illetve informálja a
parancsnokot a lenti helyzetről. |
 |
Itt halad el a
csörlő drótkötele. |
 |
A pilótafülke ajtaja felett
magasság- és hőmérséklet mérő műszerek. |
 |
Alul az elektromotoros csörlő
szerkezete, felette akkumulátorok. Összesen
6 db ilyen akkumulátor van a gépen,
kettő-kettő kívülről, ez a kettő pedig belülről közelíthető
meg. |
 |
A csörlőszerkezet.
A drótkötél balra, a küszöb alatt
halad el. |
 |
A felirat alapján úgy vélem, hogy a
fűtőberendezés innen szívja a fűtendő levegőt, ha a kart a
"kabinból" állásba állítjuk. |
 |
A nehéz terheket kötéllel és
csigákkal vontatják be a helikopter rakterébe, ugyanazt a
csörlőt használva mint teheremeléskor. Ehhez a
művelethez adja meg a határértékeket a tábla. |
 |
A teher elhelyezése nagyon fontos
minden repülő szerkezeten. Ehhez ad támpontokat a tábla. |
 |
Beléptünk a pilótafülkébe.
A parancsnok helye.
Kétségbeejtően puritán a szokásos -
netán nyugati - kabinfotókhoz viszonyítva |
 |
|
 |
A parancsnok EVK-ja (egyesített
vezérlő kar). Rajta a kézi hajtómű-vezérlő karokkal, ami
csak a pk.-nak van. |
 |
A botkormány. |
 |
A parancsnok műszerfala.
A jobb felső sarokban volt a
lebegéskor alkalmazott pozícionáló műszer kijelzője. Nem
lopták el, de ilyen nem volt az elsőnek érkező gépeken,
ezért nem szerelték be. A helyét hamarosan megfelelő módon
eltakarják. |
 |
Ezt látja a pk. az üléséből.
Az íves acélhuzal a vakrepülés
gyakorlásakor használt, a kilátást eltakaró ernyőt tartotta. |
 |
Célzókészüléke is van !
Az UB-blokkok nem irányított
rakétáival való célzáshoz használatos.
Gyakorlatilag második világháborús
konstrukció. Az alsó részén fényképezőgép van a gyakorló
lövészet végrehajtásához. |
 |
A rotorfék a pk. jobb kezénél lent. |
 |
Ez a műszer a pk. bal
könyökénél a mágneses iránytű korrigálására szolgál.
Elsősorban a gép saját mágneses anomáliáját egyenlíti ki,
másrészt ismert mágneses anomáliával rendelkező földrajzi
helyen ezzel lehet beállítani a korrekciót. |
 |
Giroszkóp és más műszerek a pk.
ülése mögött. |
 |
A hajtóművek vészleállító karjai. A
hajtóművek üzemanyag-ellátását szüntették meg. |
 |
A két műszerfal közötti padlón a
négycsatornás robotpilóta. |
 |
A másodpilóta
munkahelye. |
 |
A másodpilóta műszerfala. Itt
inkább a hajtómű ellenőrző műszerei dominálnak, ellentétben
a parancsnok műszerfalával, ahol a repüléssel kapcsolatos
műszerek vannak többségben.
A helikopter vezetéséhez
mindenképpen szükséges műszerek mindkét helye megvannak. |
 |
A másodpilóta EVK-ja. Nincs rajta
sem "kézigáz" sem trimmkerék. |
 |
A másodpilóta ülése
mögötti elektronika,
A felső két fekete hengerben a
generátorok feszültség-szabályozó ellenállásai vannak. |
 |
A középső,
lehajtható ülés mellett a fedélzeti technikus
"hallókészüléke". |
 |
Körbenézzük a pilótafülke felső
részén körbefutó műszerpaneleket.
A parancsnok bal füle felett
kezdünk
A jelzőrakéták vezérlői, alatta
a levegő és a féklevegő nyomásmérő. A kapcsolók és a szabályzó gombok a külső
és belső világítás beállítására szolgálnak- |
 |
A háromszögletű panel az ablaktörlő
és az ablakfűtés kezelőszerveit hordozza. |
 |
A célzőkészülék felett a
fegyverzeti rész, a jégtelenítés, az üzemanyag-ellátás és a
saját/idegen felismerő adó kezelőszervei. |
 |
A tűzoltó rendszer panelje, jobbra
a váltóáramú tápláló rendszer kezelőszervei.
Bal alsó sarokban a hajtóművek
indító panelje. |
 |
A rádió és az
egyenáramú tápláló rendszer panelje. A lámpa alatt a
másodpilóta SzPU-ja (fedélzeti telefon és a rádióhoz
csatlakozó fejhallgató-mikrofon erősítője).
A háromszögletű panelen a a
kabinfűtő "kerókályha" kapcsolói, alatta világítás és egyéb
kapcsolók. |
 |
A rádió és az egyenáramú tápláló
rendszer panelje. |
 |
Baloldalt fölül rádió
kezelőszervek, alatta a pörgettyűs navigációs rendszer
panelje.
Középen a hajtóművek rezgését
figyelő rendszer, alatta az ablaktörlő jellegzetes
négyállású kapcsolója. |
 |
A pilótafülke felső részének
középső része - a padlóról nézve. |
 |
A bal oldali felső
kapcsolótábla. |
 |
A jobb oldali felső
kapcsolótábla. |