 |
A repülőnapok
egykori üdvöskéje is a Múzeumban lelt otthonra.
One of the celebrated visitors to the Flying Days found a
home at the museum, too.
|
 |
Úgy hallottam, a
rotorlapátok is hamarosan megérkeznek.
I heard that the rotor blades will be arriving soon, too. |
 |
A festés
szenzációs, szívesen ideírnám ki(k)nek a munkáját dicséri !
The paint is phenomenal, I'd gladly write the names of
the artists here! |
 |
Teleobjektívvel
készült felvétel a Csőrike farka alatti infracsapda-szóró
berendezésről.
Nem tudom, hogy csak a
bemutatógép specialitása, vagy minden gépen ott volt. A
képet nézve inkább az előbbi valószínű...
A photo of the antimissile flare dispenser under the tail
boom, taken with the
telephoto.
I don't know if this was unique to this unit, or if it was
found on all of them.
Judging
from the picture, the former looks more likely. |
 |
Ez a Múzeum
másik Mi-24D-je, a
114-es. Lám-lám, ezen is "tákoltnak" látszik az infracsapda
felfogatása.
Szilvássy László mk. örgy. úr, a ZMNE BJKFK Repülőműszaki
Intézete munkatársának e-mailjéből:
"Eredetileg nem volt rajta minden gépen a az ASzO-2
infracsapda kivető, de a hozzánk legutoljára bekerült D-s
szérián már mindegyiken rajta volt, igaz hogy csak egy
pántos megoldással. A későbbi szériákon V, P, VP, stb. már
rendesen beszerelve található."
Köszönjük a
kiegészítést !
This is the museum's other Mi-24D, the 114. Well, well,
the flare dispenser looks
"tacked on" here, too.
Maj. Laszlo Szilvassy, HuAF, faculty member at the Aviation
Technology Department of
the
Janos Bolyai Military Technology Division of the Miklos
Zrinyi National Defence
University,
contributed this:
"Originally the ASO-2 antimissile flare wasn't fitted on
every unit, but the D
series units
we got all had them, though it's true only with such a
strappy solution. On the
later V, P,
VP, etc series they were installed more properly."
Thank you for the addition! |
 |
2007. november:
Csőrike visszakapta a
(forgó)szárnyait, ráadásul az
eredetiket !
Szemmel láthatóan örül neki.
A bravúros fotót Lente Zoli
készítette, testi épsége kockáztatásával egy létra tetején
balanszírozva.
November 2007: She's got her (rotary) wings back, the
originals at that! She's
clearly
happy about it, too.
Zoli Lente took the great photo, risking his life balanced
on the very top of a ladder. |
 |
2010.
november
Novemberhez képest különösen enyhe időben és a fotózáshoz
nem a legjobb lapos szögű napsütésben járjuk körül Csőrikét.
(Szentségtörő leszek: ki nem állhatom ezt a nevet! Sem
sasmadárhoz de még csak harci helikopterhez sem érzem
méltónak ezt a nevet, mindig az a stupid rajzfilm jut róla
eszembe ahonnan a nevet kölcsönözték.
Miért
hívom mégis így én is? Mert így vonult be a történelembe és
ezzel a ténnyel nem lehet szembeszállni. |
 |
|
 |
A
Mi-6-oson jól bevált szárny - amely repülés közben előre
haladva felhajtóerőt termel - itt remekül érvényesül
fegyvertartóként is.
A törzs
ebből a szögből jól láthatóan, oldalirányban erősen
lapított.
Andris állítja, hogy a Mi-24-es
típus eredendően és szándékoltan valamelyest a jobb oldala
felé dől. Azt mondja, hogy ez a betonon álló gépeknél
határozottan megfigyelhető. Én hiszek neki, alighanem több
betonon álló gépet látott már mint én... |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
Azt a
bizonyos jobbra dőlést bárki láthatja - aki akarja. |
 |
|
 |
|
 |
Nem akarok
üres szavakat írni, de borzongatóan szép! |
 |
A gép elé,
a törzs általi turbulencia által kevésbé zavart áramlásba
nyúlik egy tartó, rajta a DUASZ jeladókkal. Ezek a gép
levegőhöz viszonyított haladási irányát érzékelik és
továbbítják a fegyverzet célzókészüléke(i) felé. |
 |
A gép elöl
(is) aszimmetrikus. A kabintetők érdekes eltolódást
mutatnak, nyilvánvalóan funkcionális okok miatt. Számomra
különösen izgalmassá teszi a látványt. |
 |
|
 |
A Jak-B 12.7 mm-es négycsövű
géppuska. |
 |
Középen a
géppuska hüvelykivető nyílása
A gép szerinti jobb oldalon a
Falanga páncéltörő rakéták optikai célzóberendezése. |
 |
A fegyver
használatához az oldalt lévő munkahenger kinyitja az optikát
fedő két ajtót. Az optikai rendszer által a fegyverzetkezelő az ablakokon kilát, innen
irányítja a Falanga rakétát a földi célok felé.
Az irányító parancsokat a gép
szerinti bal oldalon lévő elöl gömbölyű dobozban lévő
antenna továbbítja a rakétához. |
 |
A két
oldalon lévő pitot-cső látványosan nem előre néz, hanem a
kabint megkerülő levegő haladásával párhuzamos. |
 |
Ha úgy
vesszük, kancsalítanak.
A fehér pontszerű valamik a
barát-ellenség felismerő rendszer vevőantennái.
A gépen több helyen van ilyen. Ezek
veszik a radar kérdező jeleit, amelyre az adóantennák
sugározzák a megfelelő kód szerinti választ. |
 |
A sík,
golyóálló szélvédőt gumilapátos ablaktörlő tartja tisztán. A
fém részek ragyognak, nem akármilyen anyagból vannak.
Itt az
operátor szélvédőjét látjuk. A pilótáét szemérmesen nem
mutatom meg - néhány képpel visszamenve láthatod miért nem.
Komoly kapaszkodója van az
operátornak a be-és kiszálláshoz. Szükség is van rá, mert a
törzsét ilyenkor függőlegesen kell emelni, ami ülő
helyzetben másként nem megy csak a kéz segítségével. |
 |
Hűtőlevegő
bevezetés, gyaníthatóan a fedélzeti elektronika hűtéséhez. |
 |
Az orrfutó
és aknafedele. |
 |
|
 |
|
 |
A bal
főfutó - kissé viseltes gumival. |
 |
A bal
főfutó behúzó mechanizmusa. |
 |
Ugyanez a
jobb oldalon. |
 |
|
 |
A futómű
hidraulika csöveit dörzsölés ellen (mű)bőr borítás védi. |
 |
A jobb fegyvertartó. Kívül két
Falanga indítósín, belül két UB 32-57V indítóblokk nem
irányított rakétákhoz. |
 |
|
 |
A
helikopter egykori megjelenésekor a nyugati szakértők
biztosra vették hogy itt az orosz lézer-távmérő. Erre utalt
hogy a rakéták tartója felett kapott helyet.
Pedig
"csak" fotogéppuska.
Hidd el, nem azért fényképeztem ilyen közelről, hogy én
is látsszam a lencsében tükröződve... |
 |
|
 |
A jobb
oldali szárny/fegyvertartó csak abban különbözik, hogy itt
nincs fotogéppuska. |
 |
|
 |
|
 |
Itt jól
látszik, hogy az UB-blokkok különböznek a repülőgépekre
szerelt társaiktól, mégpedig egy árnyékoló lemezben, ami
megakadályozza a rakéták indításakor keletkező égéstermékek
felfelé áramlását. |
 |
|
 |
Hát ezek
meg milyen pöckök a fegyvertartó végein?
Andris
megmutatta: a piros és fehér rudacskákat egy kézzel egymás
felé nyomva a pillangó alakú borítólemez leemelhető, alatta
a fegyverzethez tartozó elektromos csatlakozó van. |
 |
|
 |
A
szárny(csonk) felső részén sárga színű kötelékfény kapott
helyet. |
 |
|
 |
Az
olajszűrő légbeömlő nyílása, előtte a RIO-3 jegesedés jelző
jeladója.
A kinyúló rudacska végén sugárzó
izotóp van, a talpban pedig egy sugárzásmérő. Ha a felületre
jég rakódik, az a sugárzást részlegesen leárnyékolja,
ezáltal érzékelhető a jegesedés - és megtehetők a szükséges
intézkedések. |
 |
A PZU
porkiválasztó rendszer gondoskodik arról, hogy a hajtóművek
minél kevesebb port szívjanak be. |
 |
|
 |
A deszanttér bal oldali ajtaját jól
elrejti az egyedi "kamuflázs". |
 |
A
turbinából kilépő
gázsugár körülfogja a szabadturbinától a főreduktorhoz
vezető tengelyt. Hűtik is rendesen. |
 |
A kép bal oldalán az infra zavaró
"diszkógömb" helye, ami most nincs felszerelve. A
szakzsargon szerint ezt "kémény"-nek nevezik. |
 |
A
segédhajtómű bemeneti oldala... |
 |
...és
kivezető nyílása (kicsit fent, kicsit balra). Indításakor
látványos lángnyelvek csapnak ki rajta. |
 |
A főrotor
agya megér néhány képet ! |
 |
|
 |
A fekete
gumikábelek a jégtelenítő rendszer elektromos vezetékeit
rejtik. |
 |
|
 |
|
 |
Az egyik
lapátvég, rajta a kontúrlámpa. |
 |
Minden rotorlapáton trimmfelület van, ezzel állítják be a
lapátok egy síkban (egy kúpban) futását.
Nyűgös procedúra a beállítás, már korábban írtunk róla.
Minden lapátvéget eltérő színű krétával bekennek és indítás
után egy kartonból sodort csövet közelítenek a
lapátvégekhez, a megérintésig. (Nem akármilyen mulatság
lehet!) A csövön hagyott nyomok megmutatják az egyes
lapátvégek forgás közbeni "kicsapását" a rotorkúpból.
Leállítás után megfelelő szerszámmal hajlítanak a
trimmfelületeken. Utána indítás, ellenőrzés, leállás, újabb
hajlítás - míg a tűrésen belül nincs a lapátok eltérése a
közös kúptól. |
 |
A
farokrotor... |
 |
...és az
agy. A lapátok belépő élein jól látszanak az elektromos
jégtelenítő rendszer fűtőellenállásai. |
 |
A
farokreduktor hűtéséről a tartó borításán lévő nyílások
gondoskodnak. |
 |
|
 |
Itt
szintén látjuk a jégtelenítő kábeleit. Az alul lévő lapátnál
látszik, hogy három vezeték ment a lapát jégtelenítő
rendszeréhez, merthogy minden lapát két-két szegmensre volt
osztva.
A főrotor-lapátokon négy-négy
szegmens volt.
Ezek között kapcsolgatták a
szekvenciálisan a fűtőáramot, 38.5 másodperces léptetési
idővel.
A világos szürke dobozban a
csúszógyűrűs-szénkefés elektromos átvezetések vannak.
(forrás: N.A.). |
 |
A
faroktartó függőleges eleme is erős aszimmetriát mutat.
Egyes források (...) szerint a gép egy bizonyos sebességénél
itt sérült farokrotor esetén is elegendő ellentartó nyomaték
keletkezik az egyenes vonalú repüléshez és a repülőgép-szerű leszálláshoz.
Azaz a túléléshez. |
 |
A festést
zseniálisan megalkotó Simkó Zsolt kézjegye. |
 |
A
faroktartón vízszintes vezérsíkok. |
 |
Ezek szöge
állítható, de csak a földön. Berepüléskor állítják be a
megfelelő pozícióba, és úgy is marad. |
 |
|
 |
Az
infracsapdák és jajátos rögzítésük. |
 |
|
 |
A közbenső reduktor
olajszint-ellenőrző ablaka. |
 |
Megnézzük
Csőrike belső világát is, hívogat a deszant-tér nyitott
ajtaja.
Ezt már
nagyon sok múzeumlátogató láthatta - néhányunkat kivéve. Én
valahogy most jutok be először, pedig már sokakat segítettem
hozzá. Mikor ezt elmondtam Lente Zolinak, kissé
elgondolkodott és mosolyogva közölte hogy ő sem járt még
benne...
|
 |
A bal
oldali nyitott ajtón nézünk be. A mennyezet igen alacsony,
150-160 cm lehet. |
 |
Hátul egy
felhajtható és kiszerelhető pad, kb négy személy részére. |
 |
A gép jobb
oldalán számomra egyelőre ismeretlen, hidraulikus elemekből
és tartályból álló szerkezet.
Mellette a
gépen elhelyezett terhet súlypontjára vonatkozó
figyelmeztető felirat. |
 |
Néhány
érdekes felirat. Ez a deszant-tér hátsó falán, az ülések
támlájának vonalában van. |
 |
Alkalmasint: bili? |
 |
A
feliratok egy másik konfigurációra vonatkoznak.
Itt még
van minek utánajárni. Pl: milyen célú a csavaros rögzítésű
fedlappal ellátott kerek nyílás? |
 |
A felfelé
nyitható ablakokban a kézi fegyverek kifelé tüzelését
segítő, sínen csúsztatható tartók. |
 |
Irányítható és szabályozható friss levegő fúvókák.
Hasonlókkal találkozunk az utasszállító gépeken is. |
 |
Na, ez
igazi csemege, kívülről nem is sejteni hogy létezik ez a
hely.
A
deszanttér és a pilóta (ő ül a hátső-felső ülésben, elöl a
navigátor/fegyverzetkezelő) között van egy szűk átjáró.
Olyan szűk hogy alig fértem be. Igaz, én ha
farmert vásárolok először 38-ast szoktam kérni, de mivel az
kicsi nekem, végül mindig 40-est vásárolok.
Több
országban ezen a helyen ült a személyzet harmadik tagja, még az
ülése is itt van. Sok dolga nem lehetett, mert semmilyen
kezelőszervet nem ért el, esetleg a pilóta válla felett
láthatta a műszerek egy részét.
(Nagy
Andris szerint az egyetlen dolga ejtőernyősök ugratása során
akadt: becsukni utánuk az ajtót...) |
 |
Itt,
közvetlenül a pilóta mögött volt a "harmadik tag" Berva
mopedére emlékeztető ülése. Kétoldalt válltól-vállig
berendezések. |
 |
Bal oldalt
a kormányok vezérlőrúdjai. |
 |
Jobb
oldalt elektronika, télen kellemes fűtést biztosítva. |
 |
Az ülés
alatt vaskos cső/kábel köteg. |
 |
Egy
levehető fedelű doboz, a műszakiak területe. |
 |
Az átjáró
felett a deszant-tér fedélzeti telefonjának (SzPU)vezérlőpanelje. |
 |
Itt
tekereg egy vaskos üzemanyag vezeték. A padló alatti tartály
felől a hajtóművek felé vezet. |
 |
A
pilótafülke ajtaja nyitva. |
 |
Mellette,
a pilóta jobb oldalánál az elektromos rendszer kapcsolói. |
 |
Jobb
oldalt alul vízszintes panel. A RIO-3 felirat a
jegesedés-érzékelő rendszert takarja. |
 |
A pilóta
jobb lábánál a hajtómű ellenőrző műszerei. Talán ezt lehet
figyelemmel kísérni a harmadik ülésből? |
 |
Középen s
műszerfal felett a mellső páncélüveg szálvédő.
Van annak
valami bája ahogyan a tervezők szívfájdalom nélkül
mindenfélét bepakolnak a pilóta látóterébe. Ez itt még
hagyján, itt még lehet itt-ott kukucskálni, de nézz meg pl.
egy későbbi Mig-21 változatot! |
 |
A pilóta
előtti műszerfal - természetesen az időóra nélkül... |
 |
A pilóta
botkormánya és pedáljai. |
 |
A Pilóta
EVK-ja... |
 |
...és a
körülötte lévő műszer- és kapcsolótenyészet. |
 |
Ez már a
fegyverzetkezelő kabinja. |
 |
Navigációs
eszköz? Célzóberendezés? |
 |
A központi
célzóberendezés. Kétoldalt a "Tűz (ogony)" feliratú körív
alakú gombok. |
 |
Érdekesség
!
A
fegyverzetkezelő is tudta vezetni a gépet, szükség esetén.
Neki is
volt botkormánya, pedáljai, és EVK-ja (lásd egy későbbi
képen). A pedálok és a botkormány normál repülés esetén
eltüntethető (félrehajtható, becsúsztatható) az útból. A
minimális műszerezettsége miatt a fegyverzetkezelő a
szóbeszéd szerint "csak" leszállni tanult meg...
|
 |
A
célzóberendezés bal oldalánál egy recézett lépőfelület a be-
és kiszállás megkönnyítésére. |
 |
A
fegyverzetkezelő bal kezénél lévő panel. |
 |
A bal
oldalon kapcsolók, és néhány olyan műszer ami a repüléshez
szükséges.
Egy
pontban mindenképpen összhangban van a pilóta műszerfalával:
innen is hiányzik az időóra... |
 |
A
fegyverzetkezelő EVK-ja. Vajon a tervezők rögtön megálmodták
a véletlen erőhatás elleni védőkorlátot, vagy kedvezőtlen
tapasztalatok győzték meg őket a szükségességéről? |