REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

MiG-19PM  "Izdeliye 65"

Fordítás / Translation: Frank Valoczy

2004.-ben, kibelezett orral.

In 2004, with her nose gutted.

 

 

 

 

Későbbi felvétel, az orr rendbehozva.

A later photo, with her nose restored.

 

 

 

 

 

Tiszteletet parancsoló látvány, még ha közel ötven éves is.

This sight demands respect, even if she is pushing 50.

 

 

 

 

 

 

Fotó: Hérincs István

 

 

 

 

 

A törzsön több beömlő nyílás, vélhetően hűtési céllal.

There are many inflow openings on the fuselage, likely for cooling purposes.
 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Hérincs István

 

 

 

 

 

A levegő-levegő rakéta

RSz-2-USz típusú.

 

The air-to-air missile is of the RS-2US type (AA-1 Alkali).

 

 

 

 

 

Fotó: Hérincs István

 

Régi adósságom a MiG iroda harmadik "kályhacső-szabású" típusának ismertetése. Talán a gép külső állapota volt ami eddig visszatartott - de most (2012. november) lássunk hozzá !

 

 

Ebből a nézőpontból letagadhatatlan a MiG-15 és MiG-17 rokonság.

 

 

Törzse nyújtottabb mint az elődöké

 

 

Innen nézve már felfedezhetők az utód MiG-21 vonásai is.

 

 

A két hajtómű fúvócsöve viszont nem jellemző a többi sorozatgyártásba került MiG típusra.

 

 

 

 

A farokrész sokban hasonlít a 21-esére. Minden ízéből a nagy sebesség érzete árad.

 

 

A levegő bemenetből viszont még hiányzik a Mach-kúp,

ami a hangsebesség jelentős túllépéséhez szükséges.

 

 

A levegő útja kétfelé válik és két oldalról megkerüli a pilótafülkét és a két hajtóműbe vezet.

 

 

Az orrban középen és felül radar-antennák vannak.

 

 

A bal...

 

 

...és a jobb oldali beömlő.

 

 

Hátul a jobb oldali hajtómű látszik.

 

 

Az orrfutó szemből.

 

 

Fölül a "biciklilámpa-forma" leszállófény,

alatta a futó kibocsátásának földi ellenőrzését szolgáló lámpa

 

 

Az orrfutó bal oldalról, fölül a rugóstag.

 

 

Az orrfutó aknája belülről.

 

 

 

A közel hengeres törzshöz a szárny csatlakozásának nem sok átmenetet kanyarítottak.

 

 

A törzsön számos levegő-beömlő nyílás.

 

 

 

A törzs hátsó részének fölülnézete.

 

 

Leszálló fényszóró a törzs alsó részén.

Bekapcsoláskor irányba fordul, egyébként a törzs vonalába simul.

 

 

A törzs alja.

 

 

Nyílásokkal ellátott törzsféklap.

 

 

Taréj, amely nagy állásszögű elemeléskor megakadályozza

a törzs hátsó részének földhöz ütődéskori sérülését.

 

 

Törzsféklap a jobb oldalon.

 

 

A párja a kép bal oldalán látható, előttünk a "taréj" - no meg levegő-beömlő nyílások.

 

 

Megint nem vagyok biztos a dolgomban: itt a fékernyő bekötését sejtem.

 

 

A kabintető jóval hosszabb mint az elődöké.

 

 

A szárny tetején egy kisebb...

 

 

...és egy sokkal nagyobb áramlásterelő,

amely a szárny felső felületén a levegő oldalirányú áramlását korlátozza.

 

 

A szárnyvég.

 

 

A bal szárny...

 

 

és a jobb.

 

 

A jobb szárnyvég a pitot-csővel.

 

 

A jobbszárny elölnézete,

 

 

A jobb szárnytő.

 

 

A jobb szárnytő alul, a hátsó részénél érdekes kidudorodással.

 

 

A bal főfutó.

 

 

A bal főfutó közelebbről, rajta a kibocsátás földi ellenőrzését segítő lámpa.

 

 

A bal főfutó-akna belseje.

 

 

 

A jobb főfutó az áramvonalazó (mármint a futó behúzott állapotában!) lemezekkel.

 

 

A jobb főfutó.

 

 

A jobb főfutó bekötése...

 

...és aknájának belseje.

 

 

 

A radar vezetősugaras Grusi-Tomasevics RSz-2-USz (K-5MS), típusú levegő-levegő rakéta.

 

 

A rakéta orrában a közelségi gyújtó helyezkedik el.

 

 

Mögötte a kormánylapok, amelyeket sűrített levegős munkahengerek mozgattak páronként.

 

 

A meghajtó gázsuarak (4 db) szokatlan módona a rakéta oldalán kerültek kivezetésre, de ennek megvolt a jó oka.

 

 

A rakéta irányítása úgy történt, hogy egy négy vékony nyalábból álló sugarat bocsátott ki a gép tűzvezető üzemmódba kapcsolt radarja. Ezt a rakéta indításától a becsapódásig a pilótának a repülőgép törzsével célozva a célon kellett tartania. A rakéta önirányítása abban állt, hogy a hátsó részén és a négy stabilizátor-szárnyon lévő érzékelők jeleit értékelve a rakétát "igyekezett" a vezetősugarakon belül tartani. A hátsó antenna elfoglalta a gázsugár szokásos kiömlésének helyét.

 

 

A jobb oldali, azonos típusú rakéta.

 

 

Az indítósín adattáblája.

 

 

A függőleges vezérsík formája egyértelműen hasonló az utód MiG-21-eséhez.

 

 

A magassági kormány helyett teljes egészében kitéríthető vízszintes stabilizátort alkalmaztak, igazodva a hangsebesség feletti repülés követelményeihez.

 

 

A MiG-19-es sajátos gázküömlő-kialakítása.

 

 

 

 

A gázsebesség-fokozó.

 

 

A hajtómű "turbina oldala".

 

 

A szérnyra függeszthető póttartály.

 

 

 

 

Megnézzük a pilóta kabinját.

 

 

A kabinbelsővel bizony "törököt fogtam". Egyelőre nem sikerült magyarázatokkal ellátott rajzot szereznem, a feliratok pedig orosz nyelvűek. A következőkben lesznek általánosságok és esetleg tévedések - egészen addig amíg ki nem segítetek a bajból.

 A kép bal felső részén a pilóta oxigén-ellátó rendszere, az ülés szélén pilóta ruhájának-maszkjának csatlakozói. A kerek mérőműszer körül viágítás-kapcsolók és potméterek. A gázkart nem kell külön bemutatni - érdekes viszont hogy nem különül el feltűnően a két hajtómű vezérlése.

 

 

 

A pilótával szemben bal oldalt a repüléshez szükséges műszerek: kis- és nagy magasságmérő iránytű, műhorizont, takarásban a sebességmérő - no meg a hiányzó időóra helye. A jobb oldali panelen nagy léptékű magasságmérő, variométer, és Mach-mérő. turbina előtto gázhőmérséklet-mérőm fhajtómű-fordulatszám-mérő és üzemanyag-mennyiség mérő.

 

 

Középen a futóművek kibocsátó karja.

 

 

Fölül a célzóberendezés és a radar képernyője hiányzik. Bal oldalt vörös burkolat alatt fegyverzet-kapcsolók, mellettük két utólagosan beépített műszer. A fölül látható henger-szerű valami egyelőre rejtély.

 

 

 

A pilótával szembeni panel bal oldalán hat mezőből álló vészjelző tabló, A bal felső sarokban egy furcsa műszer, talán állásszög-jelző?

Alatta oxigén-nyomásjelző.

 

 

Jobb oldalt fölül az elektromos berendezések kapcsolói, alatta sűrített levegő és hidraulika nyomásmérők.  A két "kallantyú érdekessége hogy az egyiken ciril bettűkkel ez áll: "avar sasszi", a másikon latin betúkkel hogy AWAR KLAP. Feltehetően ugyanazt jelentik, de hogy került a gépbe két nyelven ugyanaz a kezelőszerv ?

 

 

 

A rádió kezelőpultja.

 

 

Az átlátszó fedél alatt ismeretlen kapcsolók, alattuk a fényes félgömb mintha csengő lenne (nagy marhaságnak tűnik, de nagyon olyan...).

 

 

A pilóta ülése és lábának helye, elöl az oldalkormány pedáljaival. Bal oldalt a piros-kék szabályozó a fülke levegőjének hőmérsékletét/szellőzését sugallja.

 

 

 

Ennyit lát a pilóta előre. Középen a MiG-ekre jellemző vastag páncélüveg.

 

 

A pilóta fejtámasza, mögötte a fejpáncél.

 

 

A hátrahúzott kabintető.

 

 

 

A fejpáncél mögötti rész is érdekes.

 

 

Egy hidraulikus - esetleg pneumatikus rendszer elemeit látjuk.

 

 

 

 

Egy szokatlan nézőpont.