 |
Lendületet
sugároz.
She just radiates
impetus and dash. |
 |
2006.06.20:
Az állapota keserves, de a mellette
lévő létrák jó hírt sejtetnek !
20.6.2006:
She's in a sad state,
but the ladders beside her suggest good news!
|
 |
Igen, nekiláttak
a MiG-17 "renoválásának", éppen a farokrészt maratják.
Nem irigylem a munkájukat a
mostani kánikulában...
Yes, they've started
on the refurbishment of the MiG-17, here the etching of the
empennage has started. I don't envy them the task in this
heat... |
 |
A lokátor
burkolatát levették, hogy megszabadítsák a felesleges
festékrétegektől.
They've taken the
radar mount's cap off, so as to free it of unnecessary
layers of paint.
Ez nem a teljes
lokátor-szerkezet, csak a célzó-antenna, a kereső/felderítő
antenna a felső, zöld burkolat alatt van beépítve. Jól
láthatók a gépágyú-csőtorkolatnál felszegecselt hőálló
lemezek is, amelyek a kicsapódó torkolattűztől védték a gép
burkolatát.
(Molnár László) |
 |
A lokátor kissé
búslakodik, de a mozgató szerkezete jól látszik.
The dish is hanging a
little sadly, but the movement mechanism is well visible.
A lokátor-antenna alatt
keresztben elhelyezett kb. 2 cm-es furat egy ún.
kényszer-vontatási csomópont, ha másként nem volt rá mód,
ide beakasztott drótkötéllel is lehetett vontatni a gépet
(pl. hasra szállás után vagy becsuklott futók esetében).
(Molnár László) |
 |
Nézzük meg,
mielőtt a burkolat visszakerül a helyére.
Let's take a good look
at it before they cover it up again.
|
 |
2006 augusztus
7.
A felújítás folytatódott, a maratás kész.
August 7, 2006. The
restoration continues, the etching is complete.
|
 |
A felső
radarburkolat megtisztítva, a fülketető kerete újrafestve.
The upper radar
fairing is cleaned and the canopy frame is repainted.
|
 |
2006. október
A felújítás halad, ha első
ránézésre nem is túl látványosan.
Járjuk körül !
October 2006.
The renovation is
proceeding well, even if it's not too evident at first
glance.
Let's give her a walkaround!
|
 |
Nem könnyű a radar képét kihagyni,
pedig már fentebb is van kettő...
A sárga szín itt kivételesen nem
üzemanyag-rendszert jelöl: ez a mikrohullámú csőtápvonal egy
része, amely a mikrohullámú energiát két forgó csatlakozási
ponton keresztül az antennára vezeti.
It's not easy to omit
a photo of the radar, even though there's already two ofthem
further up...
Unusually, the yellow colour here doesn't indicate the fuel
system: this is a part of the microwave feeder line, which
feeds microwave energy through two moving
connection points to the antenna.
|
 |
A felső radarburkolat munka alatt.
Az orr jobb (neki a jobb) oldalán a fotógéppuska kandikál.
The upper radar
fairing undergoing work. The gun camera is peeking out on
the right (its right) side. |
 |
Az orrfutó aknája.
The nose gear's
wheel-well.
|
 |
A MiG-17 jellegzetes szárnyformáját
ez a perspektíva jól kiemeli.
This perspective gives
a very good view of the distinctive shape of the MiG-17s
wing. |
 |
A bal főfutó aknája.
The well of the left
main gear.
|
 |
Az áramvonalas burkolat a
gázsebesség-fokozó munkahengerét rejti.
Fölül a jelzőrakéta-blokk.
The streamlined
fairing covers the equipment belonging to the gas-speed
regulator.
Above it (in the
root of the vertical stabilizer) is the signal-flare
dispenser. |
 |
A jobb főfutó aknája.
A look into the well
of the starboard main gear.
|
 |
A kabintető is rejt csemegéket:
nézd csak meg a plexire belülről felragasztott fésű
struktúrájú fémszálakat!
Nem tudom biztosan hogy antennák-e,
a hozzájuk vezető huzalok porcelán szigetelői mindenesetre
azt sejtetik. A tető "búbján" a visszafelé néző periszkóp
apró tükre.
The canopy
has some interesting bits, too: Look at the comblike
structure of
metal strips attached to the inside of the plexi!
I don't know for sure if they're antennae or not, but the
porcelain insulators on
the leads to it suggest this. At the top of the canopy is
the little mirror of the
rear-view periscope.
(en tippelnek, vagy
jobban mondva, saccolnak: ez a "fesu" nagyon ugy nez ki,
mint azok a kocsiablak-jegolvaszto szerkezetek amit
lehet(ett) kapni auto-alkatresz uzletekben, legalabbis
idekint Kanadaban. Ezt a hatso ablak belsejere ragasztotta
fel az ember, es evvel lehetett melegiteni a hatso ablakot,
hogy konnyebben le lehessen tisztitani a jeget.)
(A guess from the translator: this looks a lot like the
deicers that could be got
years ago in car parts stores; one just stuck this thing on
the inside of the rear
window in the car, and this thawed the rime on the window in
the winter to ease ice
removal.)
|
 |
Ez a kép egy-két héttel később
készült. Majdnem kész, csak az oldalszámokat kell
felragasztani. Ne mondd hogy rosszul néz ki!
This photo was taken a
few weeks later: It's almost done, only the nose numbers
need affixing.
Don't say she don't
look good!
|
 |
A jobb főfutó fékszerkezete és
kerékcsapágya. Szigorúbb darab, mint az autók dobfékje.
Éppen szerelik, azért van rajta fölül az anya és az alátét.
The brake system and
wheel bearing on the starboard main gear. It's a more
serious piece of equipment than the brake drum on cars.
They're in the middle of
working on it, which is why the nut and washer are sitting
on top of it.
A képen az ún.
tömlős-fék szerkezete látható, a fékagyban lévő fékbetéteket
az alattuk körbefutó gumi féktömlő felfújódása szorítja a
kerék fékdobjához, a fékezést a botkormányon lévő fékkarral
lehet vezérelni, ez bowdenen keresztül vezérli a
féklevegő-szelepet.
(Molnár László) |
 |
2009.
október
Kissé
magára hagytuk a MiG-17PF-et, most pótolunk.
Alaposan
körbejárjuk - már ha mozgásról egyáltalán lehet szó - a
roppant szűk fülkét.
Első benyomásunk: nem sokkal
bonyolultabb mint egy második világháborús vadász. |
 |
Látkép
fölülről. A műszerfal viszonylag ép és "csak kicsit"
hiányos. |
 |
A
MiG-15-ből és több más típusból ismert célzókészülék, ami a
látómező közepét szinte teljesen kitakarja.
A célzókészülék előtt a körben
sárgás színű szélvédő az a beépített páncélüveg.
(Molnár László)
|
 |
Középen az
optikai célzóberendezés, fölötte a fotogéppuska
fényképezőgépe. Jobbra a típus újdonsága, a radarernyő.
|
 |
"Vállunk
fölött" balra nézünk, a kabintető csúszósínjét és a rögzítő
szerkezetet látjuk. |
 |
Kicsit
lejjebb elektronikus dobozok, és egy kerek barna doboz, amit
a magam részéről a légzőkészülék szabályzószelepének vélek. |
 |
A bal
oldalt a hajtómű vezérlőszervei uralják, kiválóan kézre esik
(naná!) a gázkar, alatta a kicsit lefelé hajló kar a hajtómű
leállító karja lehet.
A gázkar
előtt a pulton hidraulika-nyomásmérő.
Az
oldalfalon a gázkar mögött ismeretlen kontrolpanel,
azonosított feliratai: horizont feljebb-lejjebb, ellenőrzés.
A gázkar
előtt az oldalfalon sűrített levegő nyomásmérő.
A gázkar alatt a kissé
lefelé álló kar az a fékszárny/ívelőlapok vezérlő karja.
A hajtómű leállító-kar ("sztoprán", eredeti oroszban "sztop-kran")
ez alatt van, a katapultülés piros karjánál látszik a
fogantyú gömbölyű vége. A gázkar előtti oldalfalon a műszer
az a kétmutatós fék-nyomásmérő (a két főfutónál földön
gurulásnál/kanyarodásnál a bal és jobb féknyomás nem
azonos.)
(Molnár László)
|
 |
A bal
oldali kabinfél.
A
katapultülés baloldali fogantyúját akkor kell meghúzni, ha a
kabint katapultáláskor elhagyó pilóta az üléstől meg kíván
szabadulni. A kar meghúzásakor egy mechanizmus elvágja a
pilóta bekötő hevederjeit. Ugyanilyen kar van a jobb oldalon
is.
A bal kéz
hüvelykujjánál ennek a mechanizmusnak a reteszelő gombja
lehet. |
 |
A
célzóberendezés és a lokátor fülölről. |
 |
A kabin
közepe.
A pirosra
festett kezelőszervek a vészhelyzetekhez szoktak
kapcsolódni. A két oldalsó piros fogantyú bizonyára a
kabintető ledobására szolgál.
A jobb
kézre eső középső? Az tényleg csak gyenge tipp: tűzoltó
berendezés?
Akkor a
jobb oldali tekerő gombra szerelt piros biztosító-lemez?
És a
botkormány tövénél bal oldalt is van egy kisebb piros
fogantyú...
A három piros, szív alakú
fogantyú a három futómű vész-nyitására szolgál, ha se a
normál hidraulikus, se a sűrített-levegős vésznyitó-rendszer
nem működik, a fogantyúk drótkötélen keresztül a futóművek
benti helyzetzárjait nyitják ki (a többit elvégzi a futók
saját súlya meg a légáramlat).
A jobb kezelőpulton lévő
piros fedeles csap a fékszárnyak sűrített-levegős
vésznyitó-csapja, előrébb a másik hasonló (lekopott
pirossal) a futóművek levegős vésznyitó-csapja, mellettük a
hozzájuk tartozó levegőrendszerek nyomásmérő műszerei. A
kabintető vészledobó karja a lokátor-ernyő burkolata mellett
jobboldalt lévő közel vízszintes helyzetű piros kar.
(A botkormány tövében lévő
piros fogantyú szerepére én is kíváncsi lennék, remélem,
lesz aki megírja!)
(Molnár László)
|
 |
A
műszerfal bal oldala.
Látszik a
jelzőrakéták indítókapcsoló-sora, ferdén jobbra tőle az
oxigén nyomásmérő. Alatta a fegyverzet üzemmód kapcsolója.
Az oxigén-műszer alatt az
ezüst gombócban végződő kar az a futóművek normál,
hidraulikus működtetést vezérlő karja, az alatt a
futó/fékszárny/törzsféklap helyzetjelző tabló. ÉRDEKESSÉG,
FOTÓKON RITKÁN LÁTHATÓ: a kép jobb felső sarkában látható
három kis kötélcsiga vezette meg azt a vékony
bowden-drótszálat, (itt már lazán "lóg"), ami a gázkar
markolatának elforgatását továbbította a célzókészülékhez.
Ezzel lehetett beállítani a kis fénypontokból álló, a
célzóüvegre felvetített célgyűrű átmérőjét a célgép
fesztávjának méretére (pilóták erről biztos többet is
tudnának mesélni, hogy mire is jó ez).
(Molnár László) |
 |
A
műszerfal középső része. csak szűken a kötelező, repüléssel
kapcsolatos műszerek.
Bal felső
a rádióiránytű kijelzője, alatta a mágneses iránytű, alul a
kis magasságokban használatos magasságmérő.
Középső oszlop: sebességmérő,
magasságmérő, időóra (hiányzik, természetesen...)
Jobb oszlop: műhorizon,
csúszásjelző, alul egy hiány.
A botkormány-markolaton
felül a gépágyúk tűzvezérlő gombja (piros fedél alatt), a
markolattól balra a botkormány-szárra szerelt
fék-vezérlőkar, ami bowden-kötélen keresztül működtette a
padlón elhelyezett Pu-7 fék-vezérlőszelepet.
(Molnár László)
|
 |
Jobb
oldali panel, jobb oszlop: variométer, hajtómű fordulatszám,
üzemanyag mennyiségmérő.
Bal oszlop: turbina gázhőmérséklet,
kombinált nyomásmérő (kenőolaj?).
Jobb külső panel, bal oldal:
ampermérő, nyomásmérő (de
milyen?), kabin légnyomásmérő, ami még mér valamilyen
nyomást.
Jobb szélen középen a voltmérő (a
fedélzeti tápsín feszültségét méri).
A jobb panel Bal/Jobb
oszlop szerintem fel van cserélve a szövegben. A "kombinált
nyomásmérő" = ún. "hármas-műszer", a hidraulika-rendszer és
a hajtómű-olajrendszer nyomás, és a hajtómű-olaj
hőmérsékletének mérésére szolgált (jobb alsó skála : C-fok!).
A Voltmérő feletti piros
fedéllel védett gomb: a fedélzeti azonosító saját-válaszadó
(SzRO/IFF) robbantó-gombja. Ha a pilóta eltévedt, és
idegen/ismeretlen területen kényszerleszállt, ezzel a
gombbal tudott "intézkedni", nehogy a szigorúan titkos kód a
rosszfiúk kezébe kerüljön.
(Molnár László) |
 |
A
műszerfal alatt jól kivehetők az oldalkormány-vezérlés
lábpedáljai (recézett ezüstszínű felületek).
(Molnár László) |
 |
A
botkormány takarásában a gépágyúk töltényszámlálói illetve
vezérlésük.
Ide is csatlakozik egy piros
fogantyú - vajon mit működtet? |
 |
|
 |
|
 |
A
lokátorernyő, gumiellenzővel. |
 |
A kabin
jobb oldala.
A fekete ferdén álló "csövek" a
műszereket megvilágító UV lámpák. |
 |
Elöl az
elektromos fogyasztók kapcsolói, alattuk nyomásmérők és
szelepek. |
 |
A
fedélzeti rádió kezelőpultja. |
 |
A pilóta
jobb válla mögött elektromos- és hidraulika-csatlakozók.
|
 |
Az ülés
jobb oldalán a katapultáláskor működésbe lépő
oxigén-rendszer nyomásmérője.
A katapult-ülés jobb oldalán nem
oxigén-nyomásmérő van, hanem egy AD-3 időautomata, amely
katapultálás után a pilóta bekötő-hevedereinek elengedését
vezérli ( a karfába épített kézi kioldónak csak vésztartalék
szerepe van, biztos ami biztos alapon, gondolom, a pilcsi is
nyugodtabb, ha tud valamit tenni, mikor nem működik az
automatika).
(Molnár László) |
 |
A jobb
lábtartó, rajta a lábrögzítő kar. |
 |
A fejtámla
(mögötte komoly acélpáncél), a felső piros "kétkezes"
fogantyú a katapult indítókarja. Amikor a pilóta meghúzza,
arca elé húz egy kissé kezdetleges arcvédőt. Ne felejtsük
el: több száz kilométer per órás sebességnél a levegő akár
szét is tépheti - volt rá példa - a szabadon maradt arcot. |
 |
A hátsó
légtér figyelésére alkalmas periszkóp a kabintetőn. |
 |
A
hátrahúzott kabintető. |
 |
A
kabintető hátsó csúszósínje, alul körben
szellőztető-páraszárító csövek. |