2012. december.
Szétnézünk a két kabinban is egy
2012. szeptemberében készült képsorozat segítségével.
Megköszönöm, ha segítetek az
informatív képaláírások elkészítésében. (hs)
A kebin előtt, az orr felső
részében van a rádió-berendezések helye. Két egyforma
külsejű készülékdobozt látunk előttük valami hiányzik. A kép
jobb szélének közepén az orrfutó kibocsátását jelző
mechanikus szerkezet egy része látszik.
Az első (növendék) kabin teteje
jobbra nyílik, a hátsóé (oktató) hátra csúsztatható.
Az első kabin "szélvédőjének"
páramentesítését szemmel láthatóan komolyan vették a
konstruktőrök. A keretek mentén vastag kilyuggatott (meleg)
levegős csövek futnak.
A műszerfal hétköznapi ember
számára cseppet sem egyszerű,
bár a későbbi MiG-ekhez viszonyítva
majdnemhogy puritán.
A mellső műszerfal hármas
osztású, a bak oldali és a középső panel között egy széles
fehér vonal. Nem egészen világos hogy ez mire volt hivatva,
talán a pilóta tájékozódását segítette ?
A kép felső részén a három piros
fogantyú a futók mechanikus vészkibocsátására szolgál.
Szintén pirosak a katapultülés
indítására szolgáló karok. Előttük a hírhedt lábtartók,
ahová a pilótának katapultáláskor fel kellett helyezni a
lábát. A balesetekről szóló leírásokból tudjuk, hogy a
felfokozott idegállapot, vagy a gyorsulási erők miatt ez
sokszor nem történt meg, majdnem mindig csonkolásos
sérülések történtek, sokszor halálos kimenetellel. A későbbi
típusokon külön szerkezet gondoskodott a lábak helyes
pozíciójába helyezéséről.
A kabin bal oldala, középen a
gázkar, mellette a csűrő rásegítő (zöld fogantyús kar)
szabályzója és a fékszárny kibocsátó
karja. Jól látszanak a színes jelzőrakéták
indítógombjai is.
A gázkar és környéke közelebbről.
Ezen a képen a kezelőszervekek
többsége látható.
A célzóberendezés. Mellette két
oldalt hiányzó berendezések tartói.
Jobb oldalt a sűrített levegő és a
hidraulika rendszer nyomásmérői. Két szelepkerék is van
rajta, az elülső (a kerék maga hiányzik) a futók, a hátsó a
fékszárny vészkibocsátására szolgál. Fölötte az
elektromos berendezések kapcsolói.
A pilóta jobb kezénél a rádió
kezelőpultja-
Az elülső üléshez tartozó
fejpáncél.
A két ülés között a két kabintetőt
elválasztó keret.
A hátsó (oktató) kabin. A mellső
műszerfalról értelemszerűen hiányzik a célzóberendezés.
Itt is megtaláljuk a rejtélyes
fehér vonalat. A mellső műszerfal egyébként teljesen
megegyezik az első kabinéval.
A botkormány elől hiányzik a
fegyverek kezelőpanelje.
A hátsó kabin felülnézetből.
A műtüdő (?) kiszerelve.
A gázkar környéke szegényesebb, úgy
tűnik hogy innen nem lehetett a fékszárnyat és a
csűrő-rásegítőt kezelni.
Fontos egyezés, hogy mindkét kabin
műszerfaláról (árnyaltan szólva) hiányzik az időóra. Érdekes
különbség, hogy az elülső kabinban a dőlésmérő az időóra
felett van, itt fordítva. További különbség, hogy az elülső
kabinból nem kelt lábra a magasságmérő, ami innen igen...
A botkormány és környéke.
A hátsó kabin jobb oldala, az
elülsőével megegyezik, leszámítva hogy itt nincsenek meg a
villamos berendezések kapcsolói.
A rádió kezelőpultja.
A pilóta jobb könyökénél néhány
dolog szemmel láthatóan hiányzik.
A hátsó ülés fejpáncélja nincs a
helyén. |