|
Az én egyik
kedvencem,
az IL-18 lépcsőjéről nézve.
A festésről ne beszéljünk, az MN Mi-4-esei ilyen színűek
sohasem voltak, csak egyszínű zöld gúnyában pompáztak.
One of my favourites, viewed from the stairs to the Il-18. Let's not talk about the
paint job; the Mi-4s of the Hungarian People's Army never wore a scheme like this,
they
always wore just a plain green dress. |
|
Hihetetlen orosz
- merthogy az eredetijét alkotó Sikorsky (Szikorszkij) is
orosznak született - konstrukció: a csillagmotor a gép orrában
kapott helyet.
Ez a gép az NDK-ból repült ide,
mivel a Néphadsereg mindkét példánya idejekorán lezuhant.
Az oldalszám ilyen formában az
'56-os forradalom napjaiban volt használatos. Budapest
felett röpcédulákat szórtak, az egyik korabeli filmhíradóban
látni is kb. 1 másodpercig.
And incredible Russian construction - since the designer of the original,
Sikorsky, was
born Russian, too: the radial engine was mounted in the aircraft's nose. This helo
flew
here from the GDR, since both the units operated by the HPA crashed before their
time.
The
unit number as shown on this helo is of the sort used during the 1956 Revolution; the
standard Hungarian red-white-green flag was painted onto the helicopter to show that
it was
being used by the anticommunist forces.
On one of the newsreels from the time, the
helo can
be seen for about a second; the freedom fighters used them to scatter flyers over
Budapest. |
|
Ez a nézet nem a
kifinomult eleganciát juttatja eszünkbe...
This view does not remind us of refined elegance. |
|
Most egy olyan képsorozat
következik, ami a szovjet haditechnika egzotikus
vadhajtásainak rajongójaként egy régi vágyamat testesíti
meg: alaposan körbejárjuk a Mi-4-est, betekintve a rejtett
zugokba is.
Kiváló alkalom adódott erre, amikor
a Múzeumban - a június 9.-i hajózó-összejövetelre készülvén
- időszerűnek látták a gép kiszellőztetését és teljes
kitakarítását.
Now comes a series of pictures that fulfills an old desire of a fan of exotic
Soviet
military hardware like me: a thorough walkaround of the Mi-4, including peeks into
all the
hidden little crannies.
An excellent opportunity for this arose when the Museum staff saw it appropriate to
clean
and ventilate the helo in preparation for the
pilot's meeting of June 9th.
|
|
Nyolcadik utas a Hound !
Egy horrorfilmbe is
tökéletesen megfelelne marha nagy ragadozó rovarként.
Mellette egy női
használatra szánt együléses repülőeszköz rontja az összképet.
The Hound is the eighth passenger !
She'd fit perfectly into a horror movie in the role of some gigantic predatory insect.
Beside the helicopter is another flying machine that's most often used by certain
women. |
|
Az orrba épített motor egészen bizarrá teszi a látványt.
The nose-mounted engine makes this quite a bizarre sight. |
|
Innen nézve meg éppen hogy
barátságos.
Looked at from here, she almost looks friendly. |
|
Az alagsorban (majd meglátod a
benti képeken, miért mondom) lövészteknő.
A két Pitot-csövet a két orrfutó
szárára rögzítették.
In the basement (you'll see in later photos why I call it that) is the gunner's
compartment.
The two pitot tubes were mounted onto the two nose gears. |
|
A pilótafülke is egyedi vonásokat
hordoz.
The pilot's cabin has its own unique lines.
|
|
Jó magasra kellet felmászni, arról
pedig hogy a pilóták a gép alá is lássanak: szó sincs!
You had to climb up pretty high - but can the pilots see under the bird from
there? No
chance! |
|
A főrotor agy a Mi-1-gyel mutat
rokonságot (jogosan), a lapátok vízszintesen csapkodó
mozgását felvevő csillapítótagok tárcsa formája miatt.
The main rotor hub shows similarity to that of the Mi-1 (rightfully so) due to the
disc-shaped oscillation dampers. |
|
A lapátokhoz 4 vagy 5 nagynyomású
kinézetű tömlő vezet. Nemigen lehet más, mint a jégtelenítő
rendszer.
4 or 5 rather heavy duty-looking hoses lead into each rotor blade. It can hardly
be
anything but the deicing system. |
|
A lapátok élén viszonylag sűrűn,
apró futatok találhatók. Vajon alkohol vagy forró levegő
jött rajtuk?
Csak találgatom, hogy azért volt
több tömlőre szükség, hogy a belépő élet szakaszokra osztva
a jégtelenítő anyag egyenletes eloszlását biztosítsák.
On the leading edge of the rotor blades, rather densely-packed little holes can be
found. Did these dispense alcohol or hot air?
I'm just guessing that so many hoses
were
needed, to ensure even distribution of the deicing substance. |
|
A farokrotor. Diszkrét voltam, ne
lássa ország-világ, hogy a lapátok szépen rétegekre válnak
szét.
The tail rotor. I was careful to make sure that the whole world doesn't see that
the
blades are separating nicely into layers.
|
|
A farokrotor agya. Érdekes a
lapátonként két nyélszerű súly. Nem tudom mire szolgáltak,
de vagy a kiegyensúlyozást, vagy a semleges helyzetbe
visszatérítést tippelem.
A jégtelenítő tömlők egyike már
leszakadt - a többi nem látszik.
The hub of the tail rotor. The two handle-like weights on each blade are
interest. I
don't know what they were for, but I'd guess they were either for balance, or for
returning
the rotor to a neutral position. One of the deicing hoses is missing; the rest aren't
visible here. |
|
A faroktartón lévő vízszintes
kormányfelületek szerintem trimmlapokként szolgáltak.
I would guess that the vertical stabilisers on the tail boom served as trim panels. |
|
A jobb főfutó egyúttal létra a
főrotor körüli munkákhoz.
Az ablakok közepén kivehető dugók:
kézifegyverek csövét lehetett itt kidugni.
The right main gear also serves as a ladder for accessing the main rotor area for
maintenance.
The middle of each window has a removable plug to let passengers stick
the
barrel of their rifle out. |
|
Ronda, de nagyon tetszik!
Ugly, but I really like it! |
|
A "demokratizált" 56-os felségjel
mellett ott maradt a kissé trehányul lemázolt
béke(tábor)-beli csillag is, amit
pedig már az ősmúzeumban festettek fel.
Az utastér ajtaja hívogat: ide most
bemegyünk !
The "star of peace" is rather poorly painted out beside the 1956 "liberation flag"
insignia; the star was painted onto the helo at the "ancestral museum."
The door to the cabin is open: we'll go in there now! |
|
Az ajtón belépve jobbra a kétfelé
nyitható teherajtót látjuk. Jól bevált, mert a Mi-8 és Mi-17
hátsó ajtaja is nagyon hasonló.
A dobozokba nem tudom mit pakoltak,
de 10 db oxigénpalacknak van hely mellettük.
Nézd csak meg a piros tasakokat:
Entering through the door, looking to the right we see the clamshell doors for
cargo
loading. It was a successful design, considering that the Mi-8 and Mi-17 had very
similarly
designed cargo doors. I don't know what they packed into the boxes, but beside them
there's
room for ten oxygen flasks.
Take a look at the red bags: |
|
ez van bennük.
Na, ez mi a fene ?!
Egy függőón szerű súly, vagy 3-4
méter bowden-szálon, hozzá kis kerek nyílás a kibocsátáshoz.
Ahogy mondják: erre varrjál gombot!
Ha ötleted van mire való, nehogy eltitkold !
Egy függőón szerű
súly, vagy 3-4 méter bowden-szálon, hozzá kis kerek nyílás a
kibocsátáshoz.
Ez a leszállást követő első(!!!) teendő, földelni a
levegőben statikusan feltöltött gépet. Na ezzel lehet.
A Mi-8 -ason is van
ugyanilyen csak nem a pilóta hanem a kiszolgálást végző
személy/többek között én is/ szúrta bele a földbe aztán
jöhetett a lépcső, és a tanker.
Az ötvenes években
Szolnokon leégett egy Li-2-es,mert nem földelték le a
leszállás után. Az üzemanyagot /repbenzin/ le akarták
engedni a szárnytartályból, földelés híján amint a
statikusan feltöltött benzin a talajhoz ért szikra
keletkezett és pusztító pokol melyet nem tudtak eloltani. A
dúralumínium magnézium tartalma miatt/1200-fokon ég/nem
lehet a tüzüket eloltani.
Barna Miklós
This is what's inside them. Now, what the heck is this? A weight similar to a
plumb
line, on a 3-4 metre long line, with little round openings for letting them out. As
the
Hungarians would say, "sew a button on this!" If you have an idea what these might be,
don't keep it a secret!
A weight similar to a plumb line, on a 3-4 metre long line, with little round
openings for letting them out. The the very first (!!!) thing to do after landing is
to
earth the aircraft to release the static charge gathered in flight. This is what
these are
for. On the Mi-8 it wasn't the pilot who did this but other members of the on-board
crew
(among others, myself), sticking the weight to the ground. The stairs and the tanker
could
then follow.
In the 1950s in Szolnok a Li-2 burned out, because they didn't earth it
after
landing. They wanted to drain the fuel from the wing tanks, and not having been
grounded,
the charged fuel sparked as soon as it touched the ground and an unextinguishable
hellfire
erupted. Because of the magnesium content of duralumin (it burns at 1200 degrees C)
its
fire cannot be put out. --Miklos Barna |
|
Nézzünk fölfelé: fejünk felett a
faroktér búvónyílása (a hasad a gép eleje felé mutat).
Középen a farokrotor
kardántengelye, mellette két rudazat a farokrotor
vezérléséhez.
Let's look up: above our heads is the access hatch to the space inside the tail
boom
(your body is pointed towards the front of the aircraft).
In the middle is the
driveshaft
for the tail rotor, the two rods next to it are for controlling it.
|
|
Baloldalt semleges gáz (nitrogén?)
palack. Na, ez mihez kell? Esetleg az üzemanyagtartály
töltik fel vele, ahogyan a benzin fogy?
To the left is an inert gas (nitrogen?) flask.
Perhaps they use it to fill the
fuel
tank, as the fuel is consumed? |
|
Jobboldalt lámpa (ha a teherajtó
nyitva van, éppen jó helyre világít), beljebb elektronika.
On the right side is a lamp that shines in the right place when the cargo door
is open;
further in, electronics. |
|
Ide is felmászunk és benézünk a
faroktartóba.
We'll climb up here, too, and peer inside the tail boom. |
|
Jobboldalt számomra ismeretlen célú
műszerek.
There are some apparatus on the right side whose purpose is unknown to me.
|
|
Egy polccal lejjebb talán forgó
áram-átalakító?
One shelf down, perhaps a transformer? |
|
Nem, nem búvárszivattyú !
Nem tudom biztosan, de lehet hogy
pörgettyűs iránytű. Ne nevess ki, ha nem az!
No, it's not a diving pump! I'm not certain, but perhaps it's the gyrocompass.
Don't
laugh at me if I'm wrong! |
|
Jöjjünk ki egy kicsit a friss
levegőre!
A tehertér-ajtó nyitva.
Let's come out into the fresh air for a while!
The cargo doors are open.
|
|
Hívogat a benti büdös forróság !
The stinking heat inside beckons us! |
|
Kezdjük az otromba sárga
tartállyal: ez egy átrepülő üzemanyagtartály. Nem a fülkén
repül át, mint az első magyar Mi-4 lezuhanásakor, hanem a
hosszabb utakhoz való üzemanyag tárolására szolgált.
Kétoldalt ülések, alul a
lövészteknő, szemben egy kiszerelt takarólemez folytán a
motor hűtőventilátora látszik.
A létrán felmászva barátságosan
megveregethetjük a másodpilóta vállát.
Let's start with the ungainly yellow tank: this is a tank for storing fuel for
extended-range missions, additional to the main fuel tanks. (There was an amusing
pun in
the Hungarian original, a play on words that I sadly couldn't translate well: it's a
"flythrough" tank - though it doesn't usually fly through the cabin, like it did
during the
crash of the first Hungarian
Mi-4).
On either side are seats, underneath is the gunner's compartment, and in front,
through the
spot of a panel that's been removed, the cooling vent to the engine can be seen.
Climbing
up the ladder, we can give the copilot a friendly slap on the back. |
|
A pilótafülkébe vezető nyílás a
felirat szerint vészkijáratként is szolgál.
A pilótafülkét nevezem emeletnek,
most már látod, miért.
According to the inscription, the opening leading to the flight deck doubles as an
emergency exit.
I call the flight deck "the second floor," now you can see why.
|
|
A másodpilóta üléstámlája egy kar
segítségével ajtószerűen jobbra nyitható (magunk felé), hogy
a létráról a fülkébe lehessen mászni.
És ez még nem minden: mögötte van
egy lehajtható ülés, aminek lábtartója nincsen. Fedélzeti
technikus nemigen ülhetett itt, mert innen semmilyen műszert
vagy kezelőszervet nem lehet elérni. Lehet hogy jó
tanácsokkal látta el a pilótákat?
33. The backrest of the copilot's seat swings out to the right like a door (towards
us), to
let one climb from the ladder into the cockpit. And that's not all: behind it is a
jumpseat
that has no footrest. A flight technician couldn't have sat here, as he can't see any
instruments nor reach any controls from here. Maybe he was just there to give the
flight
crew good advice?
|
|
A pilótafülke alatt, a jobb oldalon
műszer-romok. Magasságmérő ejtőernyős-ugratáshoz?
Alul a számos tűzoltó-készülék
egyike.
Sok német nyelvű felirat van a
gépen, de a pilótafülkében az orosz dominál.
Beneath the flight deck, there are some instrumentation-ruins on the right side.
Altimeter for parachute drops? Below is one of the numerous fire extinguishers.
There are many inscriptions in German aboard, but in the flight deck, Russian
dominates. |
|
Az alagsor, a lövészteknő. Itt csak
térdelni lehet, viszont a mellkast is jól meg lehet
támasztani. Bánatomra nem próbálhattam ki, mert a gép egész
padlóját beterítette a főreduktorból 27 év alatt kifolyó
olaj. A feleségem elkergetett volna ha nyaktól lefelé
olajosan megyek haza...
A lövész jobb oldalán az
oxigénpalackjának nyomásmérője, feje felett a 200 lőszert
befogadó hevedertár.
A lövészteknőt egy erre a célra
szolgáló padlólemezzel le lehet fedni.
The basement: the gunner's compartment. You can only kneel here, but you get
good chest
support. To my chagrin I couldn't try it out, because the entire floor was covered
with 27
years' worth of oil seepage. My wife would've chased me away if I turned up at home
covered
in oil from the neck down...
To the right of the gunner is the pressure gauge for the oxygen, above his head is
an ammo
box for 200 rounds. The entrance to the gunner's compartment can be covered with aplate
designed for this purpose. |
|
A célzókészülék, elegáns
homloktámasszal.
The gunsight, with an elegant forehead-rest. |
|
A bal oldali üléssor. A falon
hordágytartó bilincsek (4 db).
The portboard bench. On the wall are four clamps for stretchers. |
|
Ez itt feltehetően a csörlő
kezelőpultja.
This is likely the control panel for the winch.
|
|
A kabin mennyezete, hátrafelé
nézve. A kötelek az ajtó felé futnak, minden bizonnyal a
bekötött ejtőernyős ugrásokat szolgálták.
The cabin ceiling, looking aftwards. The cords lead towards the door and are
almost
certainly for paradrops. |
|
Egy felirat, lefordítom. Körülbelül
úgy, mint Koltai Róbert a Csocsó című filmben, de itt most
nem Pék Zsoltika fog hegedülni:
"Ha kevesebb mint 9 utas van a
fedélzeten, ne használd az három első és a leghátsó
ülést!"
Ezenkívül még erre is emlékszem: Da,
szkazála varóna i rák upál vo vodu...
A sign, I'll translate it. (The Hungarian is long here, because there's a
comment made
referring to a Hungarian movie, a violinist and another person, none of whom I've ever
heard of, so can't really translate meaningfully).
"Attention! If there are less than 9 paratroops being transported, the use of the
three
foremost and the aftmost seat are not to be used!"
(A zarojelbeni hozzaszolasom: A magyar szoveg it hosszabb, mert egy kommentar van
benne ami
egy magyar filmre, egy zeneszre es egy masik emberre utal, de mivel egyikrol sem
hallottam,
nem tudom hasznalhatoan leforditani). |
|
A csörlő behajtott állapotban.
The winch in stowed position. |
|
Itt pedig kihajtva.
A motor és a kötéldob már valaki
más szent javát szolgálja...
And here, it's extended.
The motor and the rope drum are serving someone else's good purposes... |
|
A pilótafülke a rémisztően billegő
állványról nézve.
The flight deck, viewed from a frighteningly unstable platform. |
|
A Mi-4 és a Sikorsky SH-55
specialitása: a két pilóta között a motortól a főreduktor
felé menő meghajtó tengely.
The specialty of the Mi-4 and the Sikorsky S-55: the shaft from the motor to the
transmission runs between the pilots.
|
|
Ez a kép már a benti létráról
készült, a másodpilóta háttámláját félrehajtva, egyben
próbáltam megmutatni a műszereket.
This picture was taken from the ladder inside. The copilot's seat-back has been
opened,
and I've tried to get the instruments into the photo. |
|
Ez a parancsnok feje feletti rész,
alighanem az ablakmosó folyadék tartálya.
This is above the commander's head. It can hardly be anything else but the tank
for the
window-washing fluid. |
|
A parancsnok műszerfala. sajnos
egy-két műszer hiányzik, például a műhorizonttól balra lévő
sebességmérő. A magasságmérő sem valószínű hogy eredeti,
mivel 30.000 méterig van skálázva.
A magyarázat igen egyszerű: a
helikopterek sebesség- és magasságtartománya megegyezik a
sportrepülőgépekével...
The commander's instrument panel. Unfortunately a few of the instruments are
missing,
for example, the airspeed indicator to the left of the artificial horizon. The
altimeter
likely isn't the original either, given it's graded to 30000 metres. The explanation
is
fairly simple: the speed and altitude envelopes of helicopters match those of
performance
aircraft...
|
|
Egy elegáns doboz a parancsnok
lábainál. Ha jól nézem a jobb és a bal Pitot-cső közötti
átkapcsolásra szolgál. Minek ehhez ekkora láda?
An elegant box at the commander's feet. If I see this right, it's for switching
between
the left and right pitot tubes. Why such a massive crate for this?
|
|
A másodpilóta feje feletti panel, a
rádió kezelésére szolgál.
This panel above the copilot's head is for the radio. |
|
A másodpilóta műszerei. A
sebességmérő 800 km/h-ig van skálázva: magyarázat a
parancsnok műszerfalánál.
Az időóra hiányát (bal felső sarok)
már magyarázni sem kell...
A két felső műszer a fő- és a
farokreduktor olajnyomását, illetve annak be- és kilépő
hőmérsékletét mutatja. A műhorizonttól jobbra a motor
hasonló célú műszere. Alatta enyhén jobbra a
hengerfej-hőmérő. A jelek szerint a másodpilóta felügyelte a
motort és vidékét.
The copilot's instrument panel. The airspeed indicator is graded to 800km/h: the
explanation is above.
The fact that the time clock is missing (upper left corner)
hardly
needs explanation.
The two uppermost indicators show the oil pressure in the main and tail rotors, and
the oil
temperatures there. To the right of the artificial horizon is a similar gauge, but
for the
engine. Beneath it, slightly to the right, is the cylinder-head thermometer. All this
suggests that the copilot paid attention to the engines and related systems. |
|
A másodpilóta lábánál az oxigén és
a hidraulika nyomásmérői.
At the copilot's feet are the pressure gauges for oxygen and the hydraulic system. |
|
A középső konzol. Fölül az ARK
rádió-iránytű kezelőszervei, alatta nem tudom milyen
kapcsolók. A nagy kar aligha kézifék, inkább a főrotor
fékje/tengelykapcsolója lehet.
The central console. Up top are the controls for the radiocompass, beneath those
are
switches for I don't know what. The big lever is hardly an e-brake, more likely it's
the
rotor brake. |
|
A fülke mennyezetén (az alja van
előre) elektromos kapcsolók, amit felismerek az a
jelzőrakéták panelje.
Egyébként a képek 8 MB
felbontással készültek, úgyhogy ha valaki otthon 1:1 léptékű
Mi-4 pilótafülke makettet óhajt készíteni, valamennyi
olvasható felirattal állok rendelkezésére...
On the flight deck's ceiling (the bottom is forwards) is this panel; I recognise
the
subpanel controlling the signal flares.
By the way, these pictures were made with 8 megapixel resolution, so if anyone
desires to
build a 1:1 scale model of the Mi-4's cabin, just say so, and I'll send you legible
photos
of all the inscriptions...
|
|
Még feljebb nézünk, a hanyattesés
határán: két egyforma rádió kezelőszerveit látjuk.
A Mi-17-ben láttam kiírva: "Ne
hangold a két rádiót azonos hullámhosszra!" Hát, abból
tényleg nem sok jó származik...
Looking further above ourselves, on the verge of falling over backwards: two
identical
radio control panels.
In the Mi-17 I saw an inscription: "Don't tune both radios to the same frequency!"
Well,
that really doesn't result in much good...
|
|
A botkormány.
The cyclic. |
|
Az EVK, azaz egyesített vezérlőkar.
Felfelé húzva a kollektív
állásszöget növeli, tekerve (ilyenkor a markolat
alatti fekete rész tengelyirányban elcsúszik) a motor
teljesítményét szabályozzák vele.
A Mi-8-ason pl. ez nem egyszerű
gázkar, hanem a fordulatszámtartó vezérlőrendszer alapjelét
állítják vele. Kisebb helikopteren ez lehet egyszerű
gázmarkolat, mint a motorbiciklin.
A Mi-4 esetében inkább az előbbire
tippelek.
The collective. Pulling the collective up increases the angle of attack,
rotating it
controls the engine's performance.
On the Mi-8, this isn't a simple throttle, but is
used
to adjust the control system for RPM-maintenance. On smaller helicopters this could
be a
simple throttle, like on a motorcycle. On the Mi-4, I'd guess it's more like the Mi-8.
|
|
A végére hagytam a desszertet: a
motort.
AS-82V kétkoszorús 14 hengeres
dugattyús motor, 1700 LE körüli maximális teljesítménnyel.
Megjegyzés egy ismerős
helikopter-üzemeltető szakembertől a motortér láttán: ezen
sem lettem volna hajtóműves !
I left the dessert till the end: the engine. The AS-82V radial piston engine has
its 14
cylinder arranged in two "wreaths", and has about 1700 HP.
A comment from a friend
who's a
helicopter technician: "I wouldn't have become an engine mechanic on this, either!"
|
|
A bal oldalon sem különb a helyzet.
A szívó és kipufogó csövek szorosan egymás mellett,
segédberendezések az orrban és a motor mögött.
A második hengersort a hűtőlevegő
terelőlemeze takarja.
A piros vezetékek természetesen a
tűzoltó-rendszer szórócsövei. Ilyen motorhoz volt is rájuk
szükség!
The situation isn't any different on the left side. The intake and exhaust pipes
are
nestled tightly together, auxiliary systems in the nose and behind the engine. The
second
row of cylinder is hidden by the plate that diverts the cooling air. The red lines
are for
distribution of the fire-suppression substances; such an engine needed it!
|
|
A motor "hátulján" tehát a gép
elején lévő segédberendezések: a fényszóró (nincs eltúlozva)
mellett a generátor, középen az indító berendezés, mellette
a benzin-befecskendező, fölötte a szivattyúval.
On the back of the engine, so to the front of the aircraft, are auxiliary
systems: the
headlight (certainly not overdone), beside it the generator. In the middle is the
starter,
beside that is the fuel injector with the pump above it.
|
|
Itt a májusi rejtvény tárgya: a
vézna kis csatlakozótól flexibilis tengely (az a ronda
barna) megy az inerciális indítóhoz. A kurblival, esetleg
külső motorral az indító lendkerekét nem kis fáradsággal 10.000/perc körüli
fordulatszámra pörgették, aztán a csatlakozó alatti
fogantyút (szem becsuk, száj összeszorít, nyak behúz) megrántva a lendkerékben tárolt energiát
rászabadították a motorra.
Rendes esetben a lendkerék felpörgetését az
indítóba épített saját elektromotor végezte.
Here's the object of the May puzzle: from the scrawny little connector a
flexible shaft
(that ugly brown thing) leads to the inertial starter. With a crank or with an
external
motor, they span the flywheel up to 10000 RPM with no little effort, and then,
giving a
yank on the handle beneath the connector (eyes closed, mouth clenched shut, neck
pulled
in), the energy stored in the flywheel was let out into the engine. More usually, the
flywheel was spun up using the electromotor built into the starter.
|
|
A jobb oldali hűtőlevegő-kibocsátó
zsalu. Fölül a mozgatómotor, alul a zsalu állásszög
jeladója.
The starboard louvre for releasing coolant air. Above is the actuator motor,
beneath it
is the louvre's position indicator.
|
|
A bal oldali ikertestvérén csak
motor van, jeladó nincs.
On its portboard twin there's a motor, but no indicator.
|
|
Fölül a hűtőlevegő
szívó-kopoltyúja, alatta olajhűtő, szabályzózsaluval.
Above is the coolant air intake, beneath it is the oil cooler's adjustable louvres.
|
|
A bal oldal hasonló, de az itteni
olajhűtőn nincs szabályzó-zsalu.
The left side is similar, but the oil cooler has no louvre here. |
|
A motor fordulatszám-jeladója.
The tachometer. |
|
Középtájon a benzinkályha, fölötte
rögtön a tűzjelző érzékelője.
Around the middle is the gas heater, right above it is the fire sensor. |
|
Jobb oldalon is tűzérzékelő, és a
hengeres hidraulika-akkumulátor.
There's a fire detector on the other side, too, and a hydraulic accumulator. |
|
Itt a tűzérzékelő, ni !
Here's that fire detector! |
|
A motorvezérlő rudazat himbái,
alattuk egy termetes olajcső.
The pivots in the engine control rods, beneath them a rather sizable oil pipe. |
|
A motor hűtőventilátora a
pilótafülke alatti takarólemez mögött.
Na, ez is érdekes. Légtechnikával
is foglalkozom, ezért nagyon meglepő, hogy nincs rendesen
kialakítva a szívóoldal áramvonalazása. A levegő a két
kopoltyúszerű beömlőn, illetve a pilóták szélvédője előtti
dróthálóval védett nyílásokon lép be, egy szűk és sok
akadállyal tűzdelt helyre, innen szív a ventilátor. Egy
ventilátor hatásfoka nagyon leromlik, ha a szívóoldalon
fojtás van, itt pedig ez a helyzet.
The engine's cooling ventilator behind the cover plate under the flight deck.
Well,
this is interesting, too. It's quite interesting that it isn't streamlined on the
intake
side. Air enters through the gill-like intake, that is, through the mesh-covered
openings
in front of the windshields, into a tight space filled with a variety of obstacles;
the
ventilator sucks the air in from there. The efficiency of a ventilator is greatly
reduced
if there's a constriction on the intake side, and here, that's
definitely the case. |
|
Arról nem is szólva, hogy a motoron
átfújt, felmelegedett levegőt a kibocsátó zsaluk szinte
éppen a szívókopoltyúk elé engedik ki (lásd néhány képpel
feljebb)
Lehet, hogy a rotorszél annyira erősen fújja lefelé a meleg levegőt, hogy
azért nem kerül vissza "kopoltyúkba"?
And not to mention, that after the air's flowed through the engine, the warm
exhaust
comes out right in front of the intakes (see a few photos back).
Maybe the rotor wash blows down so hard, that the warm exhaust doesn't get back into
the
gills?
|
|
A tűzoltó palackok a hűtőventilátor
két oldalán vannak elhelyezve.
Azt hiszem, ezekkel a képekkel
sikerült a maketteseket elrettenteni, hogy mondjuk egy
1:48-as léptékű, nyitott motorházú
Mi-4-es elkészítéséhez
fogjanak !
Fire extinguishers on either side of the ventilator.
I think these photos will succeed in scaring any modeller away from wanting to
build, say,
a 1:48 scale Mi-4 with the engine covers opened! |
|
2009.
április
A festés
előtti elvontatáshoz előkészítve, leszerelt rotorlapátokkal,
nyitott reduktorház-burkolattal. A túloldalon egy mobil
állvánnyal - kell ennél jobb alkalom megnézni a főreduktort? |
|
Mielőtt a
főreduktorra térnénk, nézzük meg milyen helyre tették az
üzemanyag-feltöltő nyílást. Míg a magyar nyelvű feliratot
silabizáljuk, ne felejtsük el: ez a gép sosem volt magyar
lajstromban, a magyar nyelvű felirat valamikor a Múzeumban
került rá. |
|
Gyönyörű!
Ha engem kérdezel, a lebbencsméretű foltokban leváló
festéket nem is látom! |
|
Mit is
látunk?
A vaskos
reduktorházat rácsszerkezet köti a törzshöz, négy ponton.
Fontos négy pont: repüléskor ezeken "lóg" a helikopter
csaknem teljes tömege, ezeken adódnak át a törzset mozgató
erők. |
|
Hátul
kenőolaj- vagy hidraulikaolaj-tartály, a kép közepén a
farokrotor kihajtása. Kis kardánkereszt kenési pontokkal,
előtte -kizárásos alapon - rotorfék, ami méretét tekintve
elég kicsi. Tengelykapcsoló nemigen lehet, mert a fő és a
farokrotor hajtását nem sok értelme lenne
szétkapcsolni. |
|
A fülke
ablakán át látszik az a két pilóta között ferdén felfelé
haladó csatorna, amelyben az orrban lévő motor felől jövő
meghajtó tengely halad a főreduktor felé. |
|
Ha mát itt
vagyunk, nézzük meg a főrotor-lapátok kolektív és ciklikus
állásszögét vezérlő szerkezetet. Dőlésautomatának is hívják. |
|
Egy piros
összekötő rúd, amely mind a négy rorotlapáton megvan. Úgy
vélem a színe alapján, hogy ez csak a földön van
felszerelve. |
|
A lapátok
függőleges tengelyű (csapkodó) mozgását csillapító
dörzstárcsa. |
|
A főrotor
reduktora a gép bal oldala felől. |
|
Oldalnézet. |
|
Hátul az
olajtartály oldalán gömb alakú tartályok (van a másik
oldalon is) feltehetően hidraulika-akkumulátorok. |
|
A
főreduktor oldalán két egyforma hidraulika szivattyú, a
közöttük lévő szerkezetet én fordulatszám-jeladónak vélem. |
|
A
főreduktor aljánál a kenőolajat a hűtőhöz el- és
visszavezető csövek. A hűtő a motor mellett bal oldalt nyíló
"kopoltyúban" van. |
|
A reduktor
mögött a ház alsó részében hidraulika-szerelvények, illetve
egy himba. |
|
A
farokrotor kihajtása |
|
A
reduktortér alja. |
|
A motor hűtőlevegőjének dróthálóval
védett kiáramló nyílásai. |
|
A fülke tetején nyitható fedéllel
takart kisméretű nyílás. Feltehetően a fülke szellőzésének
része. |
|
A fülke tetején a rádió
antennájának kivezetése, mögötte általam nem ismert tartó. |