REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Mi-4 A

Fordítás / Translation: Frank Valoczy

Az én egyik kedvencem,

az IL-18 lépcsőjéről nézve. A festésről ne beszéljünk, az MN Mi-4-esei ilyen színűek sohasem voltak, csak egyszínű zöld gúnyában pompáztak.

 

One of my favourites, viewed from the stairs to the Il-18. Let's not talk about the paint job; the Mi-4s of the Hungarian People's Army never wore a scheme like this, they always wore just a plain green dress.

Hihetetlen orosz - merthogy az eredetijét alkotó Sikorsky (Szikorszkij) is orosznak született - konstrukció: a csillagmotor a gép orrában kapott helyet.

Ez a gép az NDK-ból repült ide, mivel a Néphadsereg mindkét példánya idejekorán lezuhant.

Az oldalszám ilyen formában az '56-os forradalom napjaiban volt használatos. Budapest felett röpcédulákat szórtak, az egyik korabeli filmhíradóban látni is kb. 1 másodpercig. 

 

And incredible Russian construction - since the designer of the original,
Sikorsky, was born Russian, too: the radial engine was mounted in the aircraft's nose. This helo flew here from the GDR, since both the units operated by the HPA crashed before their time.

The unit number as shown on this helo is of the sort used during the 1956 Revolution; the standard Hungarian red-white-green flag was painted onto the helicopter to show that it was being used by the anticommunist forces.

On one of the newsreels from the time, the helo can be seen for about a second; the freedom fighters used them to scatter flyers over Budapest.

Ez a nézet nem a kifinomult eleganciát juttatja eszünkbe...

 

This view does not remind us of refined elegance.

Most egy olyan képsorozat következik, ami a szovjet haditechnika egzotikus vadhajtásainak rajongójaként egy régi vágyamat testesíti meg: alaposan körbejárjuk a Mi-4-est, betekintve a rejtett zugokba is.

 

Kiváló alkalom adódott erre, amikor a Múzeumban - a június 9.-i hajózó-összejövetelre készülvén - időszerűnek látták a gép kiszellőztetését és teljes kitakarítását.

 

Now comes a series of pictures that fulfills an old desire of a fan of exotic Soviet
military hardware like me: a thorough walkaround of the Mi-4, including peeks into all the hidden little crannies.
 

An excellent opportunity for this arose when the Museum staff saw it appropriate to clean and ventilate the helo in preparation for the pilot's meeting of June 9th.

 

Nyolcadik utas a Hound !

 

Egy horrorfilmbe is  tökéletesen megfelelne marha nagy ragadozó rovarként.

 

Mellette egy női használatra szánt együléses repülőeszköz rontja  az összképet.

 

The Hound is the eighth passenger !

She'd fit perfectly into a horror movie in the role of some gigantic predatory insect.

Beside the helicopter is another flying machine that's most often used by certain women.

Az orrba épített motor egészen bizarrá teszi a látványt.

 

The nose-mounted engine makes this quite a bizarre sight.

Innen nézve meg éppen hogy barátságos.

 

Looked at from here, she almost looks friendly.

Az alagsorban (majd meglátod a benti képeken, miért mondom) lövészteknő.

A két Pitot-csövet a két orrfutó szárára rögzítették.

 

In the basement (you'll see in later photos why I call it that) is the gunner's compartment.

The two pitot tubes were mounted onto the two nose gears.

A pilótafülke is egyedi vonásokat hordoz.

 

The pilot's cabin has its own unique lines.
 

Jó magasra kellet felmászni, arról pedig hogy a pilóták a gép alá is lássanak: szó sincs!

 

You had to climb up pretty high - but can the pilots see under the bird from there? No chance!

A főrotor agy a Mi-1-gyel mutat rokonságot (jogosan), a lapátok vízszintesen csapkodó mozgását felvevő csillapítótagok tárcsa formája miatt.

 

The main rotor hub shows similarity to that of the Mi-1 (rightfully so) due to the disc-shaped oscillation dampers.

A lapátokhoz 4 vagy 5 nagynyomású kinézetű tömlő vezet. Nemigen lehet más, mint a jégtelenítő rendszer.

 

4 or 5 rather heavy duty-looking hoses lead into each rotor blade. It can hardly be anything but the deicing system.

A lapátok élén viszonylag sűrűn, apró futatok találhatók. Vajon alkohol vagy forró levegő jött rajtuk?

Csak találgatom, hogy azért volt több tömlőre szükség, hogy a belépő élet szakaszokra osztva a jégtelenítő anyag egyenletes eloszlását biztosítsák.

 

On the leading edge of the rotor blades, rather densely-packed little holes can be found. Did these dispense alcohol or hot air?

I'm just guessing that so many hoses were needed, to ensure even distribution of the deicing substance.

A farokrotor. Diszkrét voltam, ne lássa ország-világ, hogy a lapátok szépen rétegekre válnak szét.

 

The tail rotor. I was careful to make sure that the whole world doesn't see that the blades are separating nicely into layers.
 

A farokrotor agya. Érdekes a lapátonként két nyélszerű súly. Nem tudom mire szolgáltak, de vagy a kiegyensúlyozást, vagy a semleges helyzetbe visszatérítést tippelem.

A jégtelenítő tömlők egyike már leszakadt - a többi nem látszik.

 

 The hub of the tail rotor. The two handle-like weights on each blade are interest. I don't know what they were for, but I'd guess they were either for balance, or for returning
the rotor to a neutral position. One of the deicing hoses is missing; the rest aren't visible here.

A faroktartón lévő vízszintes kormányfelületek szerintem trimmlapokként szolgáltak.

 

 I would guess that the vertical stabilisers on the tail boom served as trim panels.

A jobb főfutó egyúttal létra a főrotor körüli munkákhoz.

Az ablakok közepén kivehető dugók: kézifegyverek csövét lehetett itt kidugni.

 

The right main gear also serves as a ladder for accessing the main rotor area for maintenance.

 

The middle of each window has a removable plug to let passengers stick the barrel of their rifle out.

Ronda, de nagyon tetszik!

 

Ugly, but I really like it!

A "demokratizált" 56-os felségjel mellett ott maradt a kissé trehányul lemázolt

béke(tábor)-beli csillag is, amit pedig már az ősmúzeumban festettek fel.

 

Az utastér ajtaja hívogat: ide most bemegyünk !

 

The "star of peace" is rather poorly painted out beside the 1956 "liberation flag" insignia; the star was painted onto the helo at the "ancestral museum."

The door to the cabin is open: we'll go in there now!

Az ajtón belépve jobbra a kétfelé nyitható teherajtót látjuk. Jól bevált, mert a Mi-8 és Mi-17 hátsó ajtaja is nagyon hasonló.

A dobozokba nem tudom mit pakoltak, de 10 db oxigénpalacknak van hely mellettük.

Nézd csak meg a piros tasakokat: 

 

Entering through the door, looking to the right we see the clamshell doors for cargo loading. It was a successful design, considering that the Mi-8 and Mi-17 had very
similarly designed cargo doors. I don't know what they packed into the boxes, but beside them there's
room for ten oxygen flasks.
Take a look at the red bags:

ez van bennük.

Na, ez mi a fene ?!

Egy függőón szerű súly, vagy 3-4 méter bowden-szálon, hozzá kis kerek nyílás a kibocsátáshoz.

Ahogy mondják: erre varrjál gombot! Ha ötleted van mire való, nehogy eltitkold !

 

Egy függőón szerű súly, vagy 3-4 méter bowden-szálon, hozzá kis kerek nyílás a kibocsátáshoz.
Ez a leszállást követő első(!!!) teendő, földelni a levegőben statikusan feltöltött gépet. Na ezzel lehet.

A Mi-8 -ason is van ugyanilyen csak nem a pilóta hanem a kiszolgálást végző személy/többek között én is/ szúrta bele a földbe aztán jöhetett a lépcső, és a tanker.

Az ötvenes években Szolnokon leégett egy Li-2-es,mert nem földelték le a leszállás után. Az üzemanyagot /repbenzin/ le akarták engedni a szárnytartályból, földelés híján amint a statikusan feltöltött benzin a talajhoz ért szikra keletkezett és pusztító pokol melyet nem tudtak eloltani. A dúralumínium magnézium tartalma miatt/1200-fokon ég/nem lehet a tüzüket eloltani.
Barna Miklós

 

This is what's inside them. Now, what the heck is this? A weight similar to a plumb line, on a 3-4 metre long line, with little round openings for letting them out. As
the Hungarians would say, "sew a button on this!" If you have an idea what these might be, don't keep it a secret!

A weight similar to a plumb line, on a 3-4 metre long line, with little round openings for letting them out. The the very first (!!!) thing to do after landing is to earth the aircraft to release the static charge gathered in flight. This is what these are for. On the Mi-8 it wasn't the pilot who did this but other members of the on-board
crew (among others, myself), sticking the weight to the ground. The stairs and the tanker could then follow.

 In the 1950s in Szolnok a Li-2 burned out, because they didn't earth it after landing. They wanted to drain the fuel from the wing tanks, and not having been grounded, the charged fuel sparked as soon as it touched the ground and an unextinguishable hellfire erupted. Because of the magnesium content of duralumin (it burns at 1200 degrees C) its
fire cannot be put out. --Miklos Barna

Nézzünk fölfelé: fejünk felett a faroktér búvónyílása (a hasad a gép eleje felé mutat).

Középen a farokrotor kardántengelye, mellette két rudazat a farokrotor vezérléséhez.

 

 Let's look up: above our heads is the access hatch to the space inside the tail boom (your body is pointed towards the front of the aircraft).

In the middle is the driveshaft for the tail rotor, the two rods next to it are for controlling it.

Baloldalt semleges gáz (nitrogén?) palack. Na, ez mihez kell? Esetleg az üzemanyagtartály töltik fel vele, ahogyan a benzin fogy?

 

 To the left is an inert gas (nitrogen?) flask.

Perhaps they use it to fill the fuel tank, as the fuel is consumed?

Jobboldalt lámpa (ha a teherajtó nyitva van, éppen jó helyre világít), beljebb elektronika.

 

On the right side is a lamp that shines in the right place when the cargo door is open; further in, electronics.

Ide is felmászunk és benézünk a faroktartóba.

 

We'll climb up here, too, and peer inside the tail boom.

Jobboldalt számomra ismeretlen célú műszerek.

 

There are some apparatus on the right side whose purpose is unknown to me.
 

Egy polccal lejjebb talán forgó áram-átalakító?

 

One shelf down, perhaps a transformer?

Nem, nem búvárszivattyú !

Nem tudom biztosan, de lehet hogy pörgettyűs iránytű. Ne nevess ki, ha nem az!

 

No, it's not a diving pump! I'm not certain, but perhaps it's the gyrocompass. Don't laugh at me if I'm wrong!

Jöjjünk ki egy kicsit a friss levegőre!

A tehertér-ajtó nyitva.

 

Let's come out into the fresh air for a while!

The cargo doors are open.
 

Hívogat a benti büdös forróság !

 

The stinking heat inside beckons us!

Kezdjük az otromba sárga tartállyal: ez egy átrepülő üzemanyagtartály. Nem a fülkén repül át, mint az első magyar Mi-4 lezuhanásakor, hanem a hosszabb utakhoz való üzemanyag tárolására szolgált.

Kétoldalt ülések, alul a lövészteknő, szemben egy kiszerelt takarólemez folytán a motor hűtőventilátora látszik.

A létrán felmászva barátságosan megveregethetjük a másodpilóta vállát.

 

Let's start with the ungainly yellow tank: this is a tank for storing fuel for extended-range missions, additional to the main fuel tanks. (There was an amusing pun in
the Hungarian original, a play on words that I sadly couldn't translate well: it's a
"flythrough" tank - though it doesn't usually fly through the cabin, like it did
during the crash of the first Hungarian

Mi-4).

On either side are seats, underneath is the gunner's compartment, and in front,
through the spot of a panel that's been removed, the cooling vent to the engine can be seen. Climbing up the ladder, we can give the copilot a friendly slap on the back.

A pilótafülkébe vezető nyílás a felirat szerint vészkijáratként is szolgál.

A pilótafülkét nevezem emeletnek, most már látod, miért.

 

According to the inscription, the opening leading to the flight deck doubles as an emergency exit.

I call the flight deck "the second floor," now you can see why.
 

A másodpilóta üléstámlája egy kar segítségével ajtószerűen jobbra nyitható (magunk felé), hogy a létráról a fülkébe lehessen mászni.

És ez még nem minden: mögötte van egy lehajtható ülés, aminek lábtartója nincsen. Fedélzeti technikus nemigen ülhetett itt, mert innen semmilyen műszert vagy kezelőszervet nem lehet elérni. Lehet hogy jó tanácsokkal látta el a pilótákat?

 

33. The backrest of the copilot's seat swings out to the right like a door (towards us), to let one climb from the ladder into the cockpit. And that's not all: behind it is a
jumpseat that has no footrest. A flight technician couldn't have sat here, as he can't see any
instruments nor reach any controls from here. Maybe he was just there to give the flight
crew good advice?
 

A pilótafülke alatt, a jobb oldalon műszer-romok. Magasságmérő ejtőernyős-ugratáshoz?

Alul a számos tűzoltó-készülék egyike.

 

Sok német nyelvű felirat van a gépen, de a pilótafülkében az orosz dominál.

 

Beneath the flight deck, there are some instrumentation-ruins on the right side. Altimeter for parachute drops? Below is one of the numerous fire extinguishers.

There are many inscriptions in German aboard, but in the flight deck, Russian dominates.

Az alagsor, a lövészteknő. Itt csak térdelni lehet, viszont a mellkast is jól meg lehet támasztani. Bánatomra nem próbálhattam ki, mert a gép egész padlóját beterítette a főreduktorból 27 év alatt kifolyó olaj. A feleségem elkergetett volna ha nyaktól lefelé olajosan megyek haza...

A lövész jobb oldalán az oxigénpalackjának nyomásmérője, feje felett a 200 lőszert befogadó hevedertár.

A lövészteknőt egy erre a célra szolgáló padlólemezzel le lehet fedni.

 

The basement: the gunner's compartment. You can only kneel here, but you get good chest support. To my chagrin I couldn't try it out, because the entire floor was covered with 27
years' worth of oil seepage. My wife would've chased me away if I turned up at home covered in oil from the neck down...
To the right of the gunner is the pressure gauge for the oxygen, above his head is
an ammo box for 200 rounds. The entrance to the gunner's compartment can be covered with aplate designed for this purpose.

A célzókészülék, elegáns homloktámasszal.

 

The gunsight, with an elegant forehead-rest.

A bal oldali üléssor. A falon hordágytartó bilincsek (4 db).

 

The portboard bench. On the wall are four clamps for stretchers.

Ez itt feltehetően a csörlő kezelőpultja.

 

This is likely the control panel for the winch.
 

A kabin mennyezete, hátrafelé nézve. A kötelek az ajtó felé futnak, minden bizonnyal a bekötött ejtőernyős ugrásokat szolgálták.

 

The cabin ceiling, looking aftwards. The cords lead towards the door and are almost certainly for paradrops.

Egy felirat, lefordítom. Körülbelül úgy, mint Koltai Róbert a Csocsó című filmben, de itt most nem Pék Zsoltika fog hegedülni:

 

"Ha kevesebb mint 9 utas van a fedélzeten, ne használd az  három első és a leghátsó  ülést!"

 

Ezenkívül még erre is emlékszem: Da, szkazála varóna i rák upál vo vodu...

 

A sign, I'll translate it. (The Hungarian is long here, because there's a comment made referring to a Hungarian movie, a violinist and another person, none of whom I've ever heard of, so can't really translate meaningfully).

"Attention! If there are less than 9 paratroops being transported, the use of the three foremost and the aftmost seat are not to be used!"

(A zarojelbeni hozzaszolasom: A magyar szoveg it hosszabb, mert egy kommentar van benne ami
egy magyar filmre, egy zeneszre es egy masik emberre utal, de mivel egyikrol sem hallottam,
nem tudom hasznalhatoan leforditani).

A csörlő behajtott állapotban.

 

The winch in stowed position.

Itt pedig kihajtva.

 

A motor és a kötéldob már valaki más szent javát szolgálja...

 

And here, it's extended.

The motor and the rope drum are serving someone else's good purposes...

A pilótafülke a rémisztően billegő állványról nézve.

 

The flight deck, viewed from a frighteningly unstable platform.

A Mi-4 és a Sikorsky SH-55 specialitása: a két pilóta között a motortól a főreduktor felé menő meghajtó tengely.

 

The specialty of the Mi-4 and the Sikorsky S-55: the shaft from the motor to the transmission runs between the pilots.
 

Ez a kép már a benti létráról készült, a másodpilóta háttámláját félrehajtva, egyben próbáltam megmutatni a műszereket.

 

This picture was taken from the ladder inside. The copilot's seat-back has been opened, and I've tried to get the instruments into the photo.

Ez a parancsnok feje feletti rész, alighanem az ablakmosó folyadék tartálya.

 

This is above the commander's head. It can hardly be anything else but the tank for the window-washing fluid.

A parancsnok műszerfala. sajnos egy-két műszer hiányzik, például a műhorizonttól balra lévő sebességmérő. A magasságmérő sem valószínű hogy eredeti, mivel 30.000 méterig van skálázva.

A magyarázat igen egyszerű: a helikopterek sebesség- és magasságtartománya megegyezik a sportrepülőgépekével...

 

The commander's instrument panel. Unfortunately a few of the instruments are
missing, for example, the airspeed indicator to the left of the artificial horizon. The altimeter likely isn't the original either, given it's graded to 30000 metres. The explanation is fairly simple: the speed and altitude envelopes of helicopters match those of performance
aircraft...

 

Egy elegáns doboz a parancsnok lábainál. Ha jól nézem a jobb és a bal Pitot-cső közötti átkapcsolásra szolgál. Minek ehhez ekkora láda?

 

An elegant box at the commander's feet. If I see this right, it's for switching between
the left and right pitot tubes. Why such a massive crate for this?
 

A másodpilóta feje feletti panel, a rádió kezelésére szolgál.

 

This panel above the copilot's head is for the radio.

A másodpilóta műszerei. A sebességmérő 800 km/h-ig van skálázva: magyarázat a parancsnok műszerfalánál.

Az időóra hiányát (bal felső sarok) már magyarázni sem kell...

A két felső műszer a fő- és a farokreduktor olajnyomását, illetve annak be- és kilépő hőmérsékletét mutatja. A műhorizonttól jobbra a motor hasonló célú műszere. Alatta enyhén jobbra a hengerfej-hőmérő. A jelek szerint a másodpilóta felügyelte a motort és vidékét.

 

The copilot's instrument panel. The airspeed indicator is graded to 800km/h: the explanation is above.

The fact that the time clock is missing (upper left corner) hardly needs explanation. The two uppermost indicators show the oil pressure in the main and tail rotors, and the oil
temperatures there. To the right of the artificial horizon is a similar gauge, but
for the engine. Beneath it, slightly to the right, is the cylinder-head thermometer. All this suggests that the copilot paid attention to the engines and related systems.

A másodpilóta lábánál az oxigén és a hidraulika nyomásmérői.

 

At the copilot's feet are the pressure gauges for oxygen and the hydraulic system.

A középső konzol. Fölül az ARK rádió-iránytű kezelőszervei, alatta nem tudom milyen kapcsolók. A nagy kar aligha kézifék, inkább a főrotor fékje/tengelykapcsolója lehet.

 

The central console. Up top are the controls for the radiocompass, beneath those are switches for I don't know what. The big lever is hardly an e-brake, more likely it's
the rotor brake.

A fülke mennyezetén (az alja van előre) elektromos kapcsolók, amit felismerek az a jelzőrakéták panelje.

 

Egyébként a képek 8 MB felbontással készültek, úgyhogy ha valaki otthon 1:1 léptékű Mi-4 pilótafülke makettet óhajt készíteni, valamennyi olvasható felirattal állok rendelkezésére...

 

On the flight deck's ceiling (the bottom is forwards) is this panel; I recognise the subpanel controlling the signal flares.
 

By the way, these pictures were made with 8 megapixel resolution, so if anyone desires to build a 1:1 scale model of the Mi-4's cabin, just say so, and I'll send you legible photos of all the inscriptions...
 

Még feljebb nézünk, a hanyattesés határán: két egyforma rádió kezelőszerveit látjuk.

 

A Mi-17-ben láttam kiírva: "Ne hangold a két rádiót azonos hullámhosszra!" Hát, abból tényleg nem sok jó származik...

 

Looking further above ourselves, on the verge of falling over backwards: two identical
radio control panels.

In the Mi-17 I saw an inscription: "Don't tune both radios to the same frequency!" Well, that really doesn't result in much good...
 

A botkormány.

 

The cyclic.

Az EVK, azaz egyesített vezérlőkar.

Felfelé húzva a kollektív állásszöget növeli, tekerve (ilyenkor  a markolat alatti fekete rész tengelyirányban elcsúszik) a motor teljesítményét szabályozzák vele.

A Mi-8-ason pl. ez nem egyszerű gázkar, hanem a fordulatszámtartó vezérlőrendszer alapjelét állítják vele. Kisebb helikopteren ez lehet egyszerű gázmarkolat, mint a motorbiciklin.

A Mi-4 esetében inkább az előbbire tippelek.

 

The collective. Pulling the collective up increases the angle of attack, rotating it controls the engine's performance.

On the Mi-8, this isn't a simple throttle, but is used to adjust the control system for RPM-maintenance. On smaller helicopters this could be a simple throttle, like on a motorcycle. On the Mi-4, I'd guess it's more like the Mi-8.

 

 

A végére hagytam a desszertet: a motort.

AS-82V kétkoszorús 14 hengeres dugattyús motor, 1700 LE körüli maximális teljesítménnyel.

 Megjegyzés egy ismerős helikopter-üzemeltető szakembertől a motortér láttán: ezen sem lettem volna hajtóműves !

 

I left the dessert till the end: the engine. The AS-82V radial piston engine has its 14 cylinder arranged in two "wreaths", and has about 1700 HP.

A comment from a friend
who's a helicopter technician: "I wouldn't have become an engine mechanic on this, either!"
 

A bal oldalon sem különb a helyzet. A szívó és kipufogó csövek szorosan egymás mellett, segédberendezések az orrban és a motor mögött.

A második hengersort a hűtőlevegő terelőlemeze takarja.

A piros vezetékek természetesen a tűzoltó-rendszer szórócsövei. Ilyen motorhoz volt is rájuk szükség!

 

The situation isn't any different on the left side. The intake and exhaust pipes are nestled tightly together, auxiliary systems in the nose and behind the engine. The
second row of cylinder is hidden by the plate that diverts the cooling air. The red lines are for  distribution of the fire-suppression substances; such an engine needed it!
 

A motor "hátulján" tehát a gép elején lévő segédberendezések: a fényszóró (nincs eltúlozva) mellett a generátor, középen az indító berendezés, mellette a benzin-befecskendező, fölötte a szivattyúval.

 

On the back of the engine, so to the front of the aircraft, are auxiliary systems: the headlight (certainly not overdone), beside it the generator. In the middle is the
starter, beside that is the fuel injector with the pump above it.
 

Itt a májusi rejtvény tárgya: a vézna kis csatlakozótól flexibilis tengely (az a ronda barna) megy az inerciális indítóhoz. A kurblival, esetleg külső motorral az indító lendkerekét nem kis fáradsággal 10.000/perc körüli fordulatszámra pörgették, aztán a csatlakozó alatti fogantyút (szem becsuk, száj összeszorít, nyak behúz) megrántva a lendkerékben tárolt energiát rászabadították a motorra.

Rendes esetben a lendkerék felpörgetését az indítóba épített saját elektromotor végezte.

 

Here's the object of the May puzzle: from the scrawny little connector a flexible shaft (that ugly brown thing) leads to the inertial starter. With a crank or with an
external motor, they span the flywheel up to 10000 RPM with no little effort, and then, giving a yank on the handle beneath the connector (eyes closed, mouth clenched shut, neck pulled in), the energy stored in the flywheel was let out into the engine. More usually, the
flywheel was spun up using the electromotor built into the starter.

 

 

A jobb oldali hűtőlevegő-kibocsátó zsalu. Fölül a mozgatómotor, alul a zsalu állásszög jeladója.

 

The starboard louvre for releasing coolant air. Above is the actuator motor, beneath it is the louvre's position indicator.
 

A bal oldali ikertestvérén csak motor van, jeladó nincs.

 

On its portboard twin there's a motor, but no indicator.
 

Fölül a hűtőlevegő szívó-kopoltyúja, alatta olajhűtő, szabályzózsaluval.

 

Above is the coolant air intake, beneath it is the oil cooler's adjustable louvres.
 

A bal oldal hasonló, de az itteni olajhűtőn nincs szabályzó-zsalu.

 

The left side is similar, but the oil cooler has no louvre here.

A motor fordulatszám-jeladója.

 

The tachometer.

Középtájon a benzinkályha, fölötte rögtön a tűzjelző érzékelője.

 

Around the middle is the gas heater, right above it is the fire sensor.

Jobb oldalon is tűzérzékelő, és a hengeres hidraulika-akkumulátor.

 

There's a fire detector on the other side, too, and a hydraulic accumulator.

Itt a tűzérzékelő, ni !

 

Here's that fire detector!

A motorvezérlő rudazat himbái, alattuk egy termetes olajcső.

 

The pivots in the engine control rods, beneath them a rather sizable oil pipe.

 A motor hűtőventilátora a pilótafülke alatti takarólemez mögött.

Na, ez is érdekes. Légtechnikával is foglalkozom, ezért nagyon meglepő, hogy nincs rendesen kialakítva a szívóoldal áramvonalazása. A levegő a két kopoltyúszerű beömlőn, illetve a pilóták szélvédője előtti dróthálóval védett nyílásokon lép be, egy szűk és sok akadállyal tűzdelt helyre, innen szív a ventilátor. Egy ventilátor hatásfoka nagyon leromlik, ha a szívóoldalon fojtás van, itt pedig ez a helyzet.

 

The engine's cooling ventilator behind the cover plate under the flight deck.
Well, this is interesting, too. It's quite interesting that it isn't streamlined on the
intake side. Air enters through the gill-like intake, that is, through the mesh-covered
openings in front of the windshields, into a tight space filled with a variety of obstacles; the ventilator sucks the air in from there. The efficiency of a ventilator is greatly reduced if there's a constriction on the intake side, and here, that's

definitely the case.

Arról nem is szólva, hogy a motoron átfújt, felmelegedett levegőt a kibocsátó zsaluk szinte éppen a szívókopoltyúk elé engedik ki (lásd néhány képpel feljebb)

 

Lehet, hogy a rotorszél annyira erősen fújja lefelé a meleg levegőt, hogy azért nem kerül vissza "kopoltyúkba"?

 

And not to mention, that after the air's flowed through the engine, the warm exhaust comes out right in front of the intakes (see a few photos back).

Maybe the rotor wash blows down so hard, that the warm exhaust doesn't get back into the gills?

 

 

A tűzoltó palackok a hűtőventilátor két oldalán vannak elhelyezve.

 

 

 

Azt hiszem, ezekkel a képekkel sikerült a maketteseket elrettenteni, hogy mondjuk egy 1:48-as léptékű, nyitott motorházú

Mi-4-es elkészítéséhez fogjanak !

 

Fire extinguishers on either side of the ventilator.


I think these photos will succeed in scaring any modeller away from wanting to build, say, a 1:48 scale Mi-4 with the engine covers opened!

2009. április

 

A festés előtti elvontatáshoz előkészítve, leszerelt rotorlapátokkal, nyitott reduktorház-burkolattal. A túloldalon egy mobil állvánnyal - kell ennél jobb alkalom megnézni a főreduktort?

Mielőtt a főreduktorra térnénk, nézzük meg milyen helyre tették az üzemanyag-feltöltő nyílást. Míg a magyar nyelvű feliratot silabizáljuk, ne felejtsük el: ez a gép sosem volt magyar lajstromban, a magyar nyelvű felirat valamikor a Múzeumban került rá.

Gyönyörű! Ha engem kérdezel, a lebbencsméretű foltokban leváló festéket nem is látom!

Mit is látunk?

A vaskos reduktorházat rácsszerkezet köti a törzshöz, négy ponton. Fontos négy pont: repüléskor ezeken "lóg" a helikopter csaknem teljes tömege, ezeken adódnak át a törzset mozgató erők.

Hátul kenőolaj- vagy hidraulikaolaj-tartály, a kép közepén a farokrotor kihajtása. Kis kardánkereszt kenési pontokkal, előtte -kizárásos alapon - rotorfék, ami méretét tekintve elég kicsi. Tengelykapcsoló nemigen lehet, mert a fő és a farokrotor hajtását nem sok értelme lenne  szétkapcsolni.

A fülke ablakán át látszik az a két pilóta között ferdén felfelé haladó csatorna, amelyben az orrban lévő motor felől jövő meghajtó tengely halad a főreduktor felé.

Ha mát itt vagyunk, nézzük meg a főrotor-lapátok kolektív és ciklikus állásszögét vezérlő szerkezetet. Dőlésautomatának is hívják.

Egy piros összekötő rúd, amely mind a négy rorotlapáton megvan. Úgy vélem a színe alapján, hogy ez csak a földön van felszerelve.

A lapátok függőleges tengelyű (csapkodó) mozgását csillapító dörzstárcsa.

A főrotor reduktora a gép bal oldala felől.

Oldalnézet.

Hátul az olajtartály oldalán gömb alakú tartályok (van a másik oldalon is) feltehetően hidraulika-akkumulátorok.

A főreduktor oldalán két egyforma hidraulika szivattyú, a közöttük lévő szerkezetet én fordulatszám-jeladónak vélem.

A főreduktor aljánál a kenőolajat a hűtőhöz el- és visszavezető csövek. A hűtő a motor mellett bal oldalt nyíló "kopoltyúban" van.

A reduktor mögött a ház alsó részében hidraulika-szerelvények, illetve egy himba.

A farokrotor kihajtása

A reduktortér alja.

A motor hűtőlevegőjének dróthálóval védett kiáramló nyílásai.
A fülke tetején nyitható fedéllel takart kisméretű nyílás. Feltehetően a fülke szellőzésének része.
A fülke tetején a rádió antennájának kivezetése, mögötte általam nem ismert tartó.