2008. júniusában készültek ezek a
képek a frissen festett Mi-4A helikopterről.
Nézd meg a
korábban készült rengeteg részletet mutató képeket is !
|
A szolnoki múzeum Mi-4A
helikopterének rövid története.
A gép az NDK légierő megrendelésére készült Kazanyban,
1963-ban. Első repülése 1963 július hó 19.-én történt. Még
ez évben szolgálatba állt a Volksarmee HG-31 (
hubschraubegeschwader) alakulatánál Brandenburg – Briest
repülőterén. Később a HG-34 alakulathoz került. Valószínűleg
részt vett a 1968.-as Csehszlovákiai akcióban, erre utal a
faroktartón talált két piros gyűrű. Rövid ideig - 1972 –ben
- a DM-WSC civil lajstrommal repült egy repülőnapon
Drezdában.
Pályafutását 1979.11. 01.-én fejezte be amikor kivonták a
hadrendből. Eddig 2304 ó. 36 percet repült 4406 felszállás
során. Utolsó repülése 1980. 06. hó 26.–án történt, ekkor
repült át Szolnokra, a repülő múzeumba, ajándékként (bár
megbízható források emlegetnek egy később beérkező számlát,
ami kifizetésre is került).
Szolnokon
több alkalommal átfestették, amíg megkapta a teljesen
valótlan terepfestést és a 13-as oldalszámot. Most nyílt
lehetőség a gép újra festésére, az 1956. október végi
állapotnak megfelelően.
Nagy András
|
 |
Új
ruhájában tetszeleg az egykor NDK-s színekben, később pedig
soha nem volt kamuflázs szerint újrafestve, többféle
lajstrommal és felségjellel mutatkozó személyes kedvencem. |
 |
Jól látod,
hogy ez nem szokásos tábori zöld, hanem némelyest
spenótosabb. A korhű színhez ez áll közelebb (vagy pontosan
ez az?), mivel a két kép egykor "szovjet színű" festéssel de
magyar felségjellel repült nálunk. |
 |
A festést
tervezők és végrehajtók részéről kézenfekvő volt hogy az
56-os Forradalom néhány demokratikus napja során viselt
állapotot örökítették meg.
Más festések
itt! |
 |
Képzelődjünk:
- kajla
kalapos, szerény IQ-jú ember bajusszal
- figyelő
vadkan agyarakkal
|
 |
Büszkeségben nincs hiány! |
 |
Püspökfalat, a kétfelé nyíló hátsó ajtóval. |
 |
A
farokrotor rég nem látott jó állapotban. |
 |
Közelkép a
felségjelzésről. Nem, nincs áthúzva a szám, ez az egyik
rotorlapát árnyéka... |
 |
A festés
az apró részletekre is kiterjedt, lásd a szerelő- és
csatlakozó nyílásokat nyitó gombok piros színét. |
 |
A főfutón
a keréktárcsa és a gumiabroncs össze van jelölve. |
 |
A csaknem
harminc évig látható gépágyút leszerelték, mert a magyar
gépeken ilyen nem volt. |
 |
A
végtelenül bumfordi orr-burkolat alatt a hatalmas AS-82V
kétkoszorús, 14 hengeres csillagmotor lapul. A
kipufogócsövek is akár az újak! |
 |
A
jelzőrakéták kazettája. |
 |
A főfutó
felső bekötési pontja. Ahogy nézem ide mást is lehetett
függeszteni. A fekete gumitömlő a kerékféket működteti. |
 |
Sztárfotó
az Il-18 lépcsőjéről. |
Nézd meg a
korábban készült rengeteg részletet mutató képeket is !
|