A Liszunov Li-2-es egy szovjet gyártású
egyfedelű, kétmotoros szállító repülőgép, az amerikai
Douglas DC-3 liszenszben gyártott változata.
A DC-3-ast az 1930-as években
fejlesztették ki, a Szovjetunió 1936 júliusában kapta meg a
gyártás jogát. A gyártás megszervezését Borisz Pavlovics
Liszunov irányította. Liszunov 1938 és 1940 között 2 évet
töltött az Egyesült Álllamokban. A szovjet gép a PSz-84 (Пассажирский
Самолёт - 84) típusnevet kapta. Eredetileg kevés
változtatást terveztek, végül 1,200 változtatást hajtottak
végre. Az angolszász mértékegységek átváltását , a gép
áttervezését Vlagyimir Mjaszicsev végezte.
A motorok elé zsalukat helyeztek
felkészítve az extrém hőmérsékletekre, az utasajtót a jobb
oldalra helyezték át, az ajtó eredeti helyére egy
rakodóajtótt helyeztek. A gép szerkezetét is megerősítették,
illetve a burkoló lemezek is vastagabbak lettek a metrikus
átváltás miatt, így a gép tömege is megnövekedett. A gép új
motort kapott, ezenkívül szembetűnően változtattak a motorok
rögzítésén, a futóműveken, a kerekeken és az abroncsokon.
A gyártás 1939-ben indult. A háború előtt
elsősorban utas szállításra alkalmazták, de miután
Németország megtámadta a Szovjetuniót hadrendbe állították.
1942-ben kapta a Li-2 típusnevet. A gépet
felfegyverezték egy SKASZ géppuskával, majd később egy UBK
géppuskával is. 4 db. 250 kg-os bombát szállíthatott.
Összesen több mint 6,000 db-t gyártottak belőle.
A szocialista országok többsége
rendszerbe állította. Jelenleg egy repülőképes példány
létezik: HA-LIX lajstromjellel..
Magyarországon teher és utas szállítási feladatokat látott
el.
(by Tamás)
The Lisunov Li-2 was a twin-engined monoplane of Soviet
manufacture, a licence-built
variant of the Douglas DC-3.
The DC-3 was developed in the 1930s, and the Soviet Union
received the licence to
build it
in 1936. Boris Pavlovich Lisunov directed the organisation
of the manufacture. Lisunov
spent two years in the United States between 1938 and 1940.
The Soviet aircraft
initially
received the designation PS-84 (Passazhirskiy Samolyot - 84:
Passenger Airplane-84). Few
changes were planned at first, but in the end, there were
over 1200 modifications
made to
the Douglas design. The conversion of the Anglosaxon
measures was done by Vladimir
Myasischev.
Louvers were placed in front of the engines to protect them
from extreme
temperatures, the
passenger door was moved to the right side and a cargo door
was located where the
passenger
door was. The aircraft's structure was also strengthened,
and the thickness of the
covering
sheets increased, in part due to the metrification of the
measures; this also
increased the
aircraft's weight. The aircraft was given new engines, and
visible changes were made
to the
engine mounts, the landing gear, the wheels and the tires.
Construction started in 1939. Before the war they were used
primarily for passenger
transport, but after Germany invaded the Soviet Union they
were pressed into military
service.
It received the Li-2 designation in 1942. Some of the
aircraft were armed with SKAS
machine
guns, which were later supplemented by a UBK machine gun as
well. Further, it could
carry
four 250 kg bombs. Altogether, over 6000 Li-2s were built.
Most of the socialist countries had Li-2s in service. There
is currently only one in
flying
condition, HA-LIX in Hungary.
In Hungary, they were used for
cargo and passenger
transport. |
Adatok
Rendeltetés: szállító,
utasszállító
Hossz: 19.65 m
Fesztáv: 28.81 m
Magasság: 5,17 m
Szárnyfelület: 97,1 m²
Szerkezeti tömeg: 7,750 kg
Max. felsz. tömeg: 11,280 kg
Motor: 2 db. Svecov AS–62
9 hengeres léghűtéses
csillagmotor (1000 Le)
Max. sebesség: 300 km/h
Utazó sebesség: 245 km/h
Hatótáv: 1,000-2,500 km
Utazómagasság: 5,800 m
Fegyverzet: 3 db. 7,62 mm-es
SKASZ géppuska
1 db. 12,7 mm-es
UBK géppuska
max. 2,000 kg. bomba
(by Tamás)
Particulars:
Function: passenger and cargo transport
Length: 19.65 m (64' 6")
Wingspan: 28.81 m (94' 6")
Height: 5.17 m (16' 11-1/2")
Wing area: 97.1 m^2 (1045 sq. ft.)
Weight: 7750 kg (17086 lbs)
MTOW: 11280 kg (24868 lbs)
Engine: 2x Shvetsov AS-62 9-cylinder air-cooled radial (1000
HP)
Max speed: 300 km/h (186 mph, 162 kts)
Cruise speed: 245 km/h (152 mph, 132 kts)
Range: 1000-2500 km (621-1553 miles, 540-1350 km)
Service ceiling: 5800 m (19029')
Armament: 3x 7.62mm SKAS MG, 1x 12.7mm UBK machine gun, max
2000 kg (4409 lbs) bombs
|
 |
2007. áprilisában megérkezett az
egykori HA-LIS, azaz 301, így a Múzeumban ismét van Li-2 a
HA-LIX feltámasztása óta.
Ezt a gépet is a GOLDTIMER
alapítvány hozta kiállítható állapotba, miután a pécsi
vidámparkban teljesített több évtizedes szolgálatot. Én ott
találkoztam vele először, vagy 25 évvel ezelőtt.
Járjuk körül!
The former HA-LIS - that is, 301 - arrived at the museum
in April 2007, so
there's once
again a Li-2 at the museum following the resurrection of
HA-LIX.
This airplane was also restored to displayable condition by
the Goldtimer
foundation, after
it had served many decades at the Pécs amusement park.
That's where I met her first,
about
25 years ago.
Let's walk around! |
 |
A pilótafülke alatt
szerelőnyílások.
These are maintenance access hatches under the flight
deck. |
 |
A hasa alja szép sima. Itt nem
látszik, de a fékszárny szokatlan módon végigfut a gép hasa
alatt is.
The underside is nice and smooth. It's not visible here,
but the flaps, unusually,
continue uninterrupted across the belly.
|
 |
Ugye szép ?
A létrákat azóta elvették...
Nice, isn't she? They've taken the ladders away since. |
 |
A pilótafülke oldalsó vészkijárata,
a hajózószerelő ülése mellett nyílik.
Kissé bizarr, de a légcsavar
síkjától nincs messzebb 40 centiméternél. A levegőben
semmiképpen nem lehet hasznát venni, a földhöz ütődve meg
szinte biztosan beszorul...
The side emergency exit from the cockpit, it opens beside
the flight technician's
seat.
It's a little bizarre, but it's not farther than 40 cm from
the plane of the airscrew.
There's no way it could be used in the air, and it would
probably jam shut on
hitting the
ground... |
 |
A jobb motor. A képen látható
hűtésszabályzó zsaluk régi fotók tanúsága szerint sok
itthoni gépről hiányoztak.
The starboard engine. According to the testamonies of old
photos, the protective
shield
visible here over the engine was missing from many of the
Li-2s that served in Hungary. |
 |
A főfutó bekötése. Érdekessége
volt, hogy a futókerék behúzott állapotában részben
"kilógott" az aknából, kényszerleszálláskor jó szolgálatot
téve.
Olyan történetet is olvastam, hogy
álló egyszer álló motorokkal sikerült úgy kényszerleszállni
behúzott futókra, hogy a légcsavar nem sérült meg.
Addig állítgatták az önindítóval a
légcsavarokat, míg a fölül lévő lapát függőlegesen nem állt,
ekkor az alsó két lapát valamivel a beton fölött volt.
Állítólag így a gépen semmilyen sérülés nem keletkezett.
The main gear. It's interesting, that when the gear was
retracted, the wheel
"stuck out"
partway from the well, giving good service during emergency
landings.
I read of an
emergency landing made with engines stopped in which the
planelanded on the retracted
wheels, and the blades of the propellers weren't at all
damaged. The airscrews were
turned
on and off until the upper blade was vertical, allowing the
bottom two blades to
clear the
concrete by a little bit. Apparently, there was no damage at
all to the airplane. |
 |
A főfutó aknája. A futót
kibocsátó-behúzó munkahenger éppen az olaj. (vagy benzin
puffer) tartály közepén halad át, a tartály szépen kikerüli.
A kép alján a kipufogó hőjét
hasznosító hőcserélő. Azt sajnos nem tudom, hogy a kabint
vagy a szárny belépő élét fűtötték vele.
A gépen van még két benzinkályha
is.
The main gear well. The shaft that retracts and extends
the gear runs right
through the
middle of the oil (or gas) tank, the tank simply "goes
around it." At the bottom of
the
image is the heat exchanger on the exhaust pipe. I don't
know, however, if that heat
was
used for the cabin or for deicing the leading edges of the
wings.
Aboard the plane are two gas stoves as well. |
 |
Bal hónalj. A DC-3-as "keletre
szakadt rokona" is a magyar származású Kármán Tódor és
munkatársai új korszakot nyitó munkáját dicséri.
Left armpit. The DC-3's "cousin in the East" is another
celebration of the era
opened by
the pioneering work of the Hungarian Theodore von Karman. |
 |
Ez a LI-2 teherváltozat volt, ezt
mutatja a bal oldali kettős ajtó. A nagyobbat csak szükség
esetén nyitották ki, azaz nagy méretű tárgyak berakása
esetén.
This Li-2 was a cargo variant, as shown by the twin door
on the left side. The
larger
one was opened only as needed, that is, when larger cargo
was being loaded. |
 |
Ez a kis ajtó a hátsó tehertérbe
nyílott. A Li-2 belső tere kísértetiesen hasonlít az
Il-14-re, azaz fordítva: a Li-2-ről "vettek mintát" az
Iljusin tervező iroda munkatársa.
This little door opened into the after cargo area. The
Li-2 is eerily
reminescent to
the Il-14 inside, or better, the reverse: the Ilyushin
bureau's designers used the
Li-2 as
their "inspiration." |
 |
Ezt a változatot ejtőernyősök
ugratására is használták, itt látható a két
"Sztálin-gyertya" kidobó nyílása. Ezt is átvették az
Il-14-en.
This variant was also used for paradrops, as evidenced
by the two openings for the
"Stalin's Candles." This, too, was also taken over to the
Il-14. |
 |
Az ilyen látvány sokat elárul a gép
légellenállásáról.
This view says a lot about the plane's drag. |
 |
Már feljebb is láttad, hogy a
csillagot kétszer festették fel.
Ennek történetét Zsaludek Endrétől
tudom, azaz első kézből, mivel ezt a munkát ő végezte:
Először az volt a terv, hogy a
Ha-LIX, azaz a 209 számú gép festését mintázzák meg, azét a
gépét amit elvittek a Múzeumból. Később (persze amikor már
elkészült...) úgy döntöttek, legyen mégis a 301 (HA-LIS),
mivel ez volt a gép eredeti száma.
You may have noticed earlier that the star was painted
on twice.
I heard thestory of
this from Endre Zsaludek, that is, first hand, since he did
the work: "At first the
plan
was to paint this plane the same was as HA-LIX, that is,
209, was painted, which had
been
taken from the museum. Later (of course, after the work was
done...) they decided it
should
be 301 (HA-LIS) after all, since this was the original
number." |
 |
A jobb oldali ajtó és környéke.
Alatta az ideiglenes
"beszállólétra". Kicsit sem bántam, hogy ezen kellet
felmászni, hogy a gépbe benézhessek...
The starboard door and its environs, beneath it the
temporary "ladder." I didn't mind
even a little that I had to climb up this thing to take a
look inside...
|
 |
Nekem ez is tetszik.
Jól látszanak a szárnyat a
centroplánhoz rögzítő csavarok, bár nincs betekerve az
összes (több száz). A jó láthatóságot elősegíti, hogy a
takarólemez már nincs meg...
I like this, too. The screws attaching the wing to the
centroplane are clearly
visible,
though not all (several hundred) are screwed in. The good
view is aided by the fact
that
the covering plate couldn't be found... |
 |
Oldalnézet jobbról. Mögötte utódja,
az Il-14.
Side view from the right. In the background is her
descendant, the Il-14. |
 |
A jobb légcsavar-agy. A lapátokon
jól látszik az alkoholos jégtelenítő rendszer vájata, az ide
vezető csövek már kevésbé.
A légcsavar agy közepén a
szükség-indító tengelycsatlakozója. Ehhez az indító kocsiból
kiálló hosszú tengellyel tudtak csatlakozni.
A normális indítás
inercia-indítóval történt, amelynek lendkerekét
elektromotor, illetve annak hibája esetén kézi kurblival a
személyzet pörgette fel.
The starboard propeller hub. The blades clearly show the
alcohol deicing system's
grooves, though the hoses can't be seen.
In the middle of the hub is the connection point for the
emergency crank. This could
be
connected to a long crank sticking out of the starter car.
Normally, starting
happened with
an inertial starter, whose flywheel was cranked up by an
electromotor, or, failing
that,
with a hand crank.
|
 |
A légcsavar lapátvége csak
centiméterekkel halad el a törzs burkolata mellett. A
törzsön a megerősített burkolat a légcsavarról leváló
jégdarabok ellen véd.
The tip of the propeller blade is only centimetres from
the fuselage. The "armour
plating" on the fuselage protects it from chunks of ice
flying off the airscrew. |
 |
A leszálló-fényszóró plexije kissé
időrágta.
The plexi over the landing light is somewhat time-worn. |
 |
Szép gépről könnyű dekoratív képet
készíteni !
Körbeértünk. Most belül is
szemügyre vesszük a Tevét.
It's easy to take a nice picture of a nice plane!
We've gone all the way around; now it's time to look at the
Camel from inside.
|
 |
Kerüljünk beljebb !
Ha már halálmegvető bátorsággal
felmásztunk a létrát pótló tákolmányon az ajtóhoz, legalább
ne a budival kezdjük az ismerkedést: nézzünk előbb jobbra, itt az
utastér.
Let's go in! If we've laughed death in the face and
climbed up that "structure"
substituting for a ladder, then don't let's start with the
toilet. Looking to the
right
first, we see the passenger compartment. |
 |
Balra nyílik a hátsó tehertér,
abból a faroktér.
To the left is the after cargo space, behind that is the
tail space. |
 |
A hátsó tehertér ajtaja.
The door of the after cargo space. |
 |
A faroktér ajtaja - illetve ajtó az
nincs rajta.
The door to the tail space - that is, the door isn't
there. |
 |
A faroktér (gép szerinti) jobb
oldalán egy benzinkályha van, jól láthatóan a vezérsíkok
forró levegős jégtelenítésére. Felette műszerpolc.
On the right side (relative to the plane) of the tail
space is a gas heater,
obviously
for deicing the stabilisers with hot air. Above it, an
instrument shelf. |
 |
Középen a farokkerék függőleges
tengelye, keresztben a vízszintes vezérsík átmenő tartója.
In the middle is the tail wheel's vertical axle,
crosswise is the spar
connecting the
two horizontal stabilisers. |
 |
A faroktér bal oldalán két
ledobócső a világító tölteteknek (Sztálin-gyertya) az
éjszakai ejtőernyős ugrásokhoz.
On the left side of the tailspace are the ejection tubes
for the illumination flares
(Stalin's Candles) used for nighttime paradrops. |
 |
A fedélzeti WC, bár én inkább
árnyékszéknek nevezném...
The on-board washroom, though I'd sooner call it a privy. |
 |
Az utastér jobb oldalán nyíló
vészkijárat.
The emergency exit on the right side of the passenger
compartment. |
 |
Az utastér elejéből visszanézünk.
Looking back from the front of the passenger cabin. |
 |
Az utastér előtt a jobb oldalon egy
polcos rész, alul benzinkályhával.
Foreward of the passenger cabin on the right is this
shelf area, with a gas
heater on
the bottom. |
 |
Vegyük szemügyre a kályhát is !
Nem tudom, hogy az utasteret
fűtötte, vagy a szárnyak belépő élének jégtelenítésére
szolgált?
A ventilátor motorja sehol,
legalábbis itt nincs...
Let's take a closer look at the stove, too. I don't know
if it heated the cabin
or the
wings.
The fan motor is nowhere, at least it isn't here... |
 |
Bal oldal: ruhatár polcokkal és
fogasokkal, illetve egy ismeretlen célú tartállyal.
Left side: a coat rack with hangers and shelves, and a
tank serving an unknown
purpose. |
 |
Még mindig bal oldal:
műszerpolcok.
Still on the left: shelves for instruments. |
 |
Bal oldal: a hajózószerelő ülése,
menetiránynak háttal, de saját vészkijárattal -
igaz, egyenesen a bal légcsavarra.
A lábát vajon hol tartotta
derék szerelőnk?
On the left: the technician's seat, backwards to the
line of flight, but with
his own
emergency exit - right onto the portboard airscrew.
But
where did our fine mechanic
keep
his legs? |
 |
A rádiós - navigátor lakályos
munkahelye a gép jobb oldalán, szintén háttal a
menetiránynak.
The navigator/radio operator's spacious workplace was on
the right, likewise
backwards
to the line of flight. |
 |
A navigátor és a másodpilóta ülése
között két kézipumpa, vélhetően vész esetére.
There are two emergency pumps between the navigator and
the copilot, probably for
emergency use. |
 |
És itt vagyunk a szentélyben.
Az Il-14 (a tagadhatatlan utód)
fülkéjéhez képest meglehetősen szűk.
A kormányok csűrő irányban
nincsenek összekötve, azért nem állnak egyformán.
And here we are in the sanctum. It's quite a tight fit
compared to the Il-14 (the
undeniable descendant). The wheels aren't connected, which
is why they're positioned
differently. |
 |
A parancsnok feje feletti
kapcsolótábla.
The switchboard above the commander's head. |
 |
A parancsnok műszerfala. A kormányt
hátrahajtottam, azért nem látszik.
The pilot's instrument panel. The wheel isn't visible
because I pulled it back. |
 |
A parancsnok pedáljai.
The pilot's pedals. |
 |
A másodpilóta felső panelje.
The copilot's upper panel. |
 |
A másodpilóta műszerfala.
The copilot's instrument panel. |
 |
A másodpilóta munkahelye úgy
általában.
An overview of the copilot's spot. |
 |
A műszerfal középső része.
Még az időóra is megvan !
The central part of the instrument panel.
Even the time
clock is there! |
 |
A gázkar-pult. Van rajta
kezelőszerv bőven !
The throttle console. Plenty of levers on it! |
 |
Két tűzcsap a pilótafülke
mennyezetén.
Two fire spigots on the ceiling. |
 |
Vészkijárat a pilótafülke
mennyezetén. Most mi is itt távozunk.
Emergency exit on the flight deck's roof.
And here, we
leave, too. |