 |
Az alul lévő félgömb szokatlan
kialakítású póttartályt takar, bár először biztosnak véltem,
hogy felderítő radar.
The hemisphere on the bottom is an auxiliary fuel tank,
though at first I was
certain it
was a detection radar.
Fotó:
Hérincs István |
 |
Hát, nem túl szép...
Well, it's not very pretty.
Fotó:
Hérincs István |
 |
Rejtvénynek is
fel lehetne adni: hány késantenna van a Lansenen ?
Ezen a képen öt látszik és még
kettőről tudok: a farok alatt és a másik szárnyon.
Could be a riddle task: how many blade antennae are on
the Lansen?
There are five visible in this photo, and there are two
others I know of: one under
the
tail and one on the other wing. |
 |
2008. június:
a Lansent is körüljárjuk.
Ez az ötvenes évekbeli vadász majd
felderítő számos egyéni vonást hordoz, ugyanakkor
csalhatatlanul felismerhető rajta korának minden
sajátossága is.
June 2008: time to give the Lansen a walkaround. This
fighter (later recce plane)
dates
to the 1950s and has a number of unique features, while at
the same time displaying a
number of features characteristic of her era. |
 |
A háttér a többi géptől kissé
zavaros, de igyekszünk kihámozni a mi gépünket közülük.
The background is disturbed by the other planes, but we
can pick our plane out
from the
picture well enough. |
 |
Fitosnak éppen nem mondható az
orra, de négy gépágyút és radart is
hordoz(ott) benne. A mi
megszelídített gépünk orrában elektronika, illetve a
gépágyúkat helyettesítő pótsúly van (lásd EZ MEG MI? rovat).
It's not exactly pug-nosed, but it carried a radar and
four cannon, too. This
plane has
been tamed somewhat, and carries electronics there, and the
weights to replace the
cannon
(see the "What is this?" section). |
 |
A gépet jócskán teletűzdelték
késantennákkal, feltehetően ez a felderítő változat
sajátossága, a vadászon nem valószínű hogy így volt.
The plane is stuck full of knife antennae. This is likely
a feature of the recce
variant, I doubt the fighter was like this. |
 |
Az orr rész a kétszemélyes
pilótafülkével.
The nose section with the two-seat cockpit.
|
 |
Mintha az Il-28-assal "piszézne".
As if it were giving the Il-28 an "eskimo kiss." |
 |
Igen robosztus farokrész...
Quite a robust tail... |
 |
... szokatlan formákkal.
...with unusual shapes. |
 |
A hajtómű fúvócsöve.
The powerplant's exhaust pipe. |
 |
GSF van ugyan, de roppant egyszerű
megoldású, mindössze két szegmensből áll és előre-hátra
mozog.
There is thrust direction, but a very simple arrangement,
with altogether two
moving
parts that move back and forth. |
 |
Az utánégető-tér.
The afterburn chamber. |
 |
Szemre szép és áramvonalas, de
vajon milyen vadász lehetett ?
A méretei a MiG-15-ös
méreteinek kb. másfélszerese. Súlyra sem lehetett egy balerina.
Nice and streamlined to the eye, but how was she as a
fighter? At half again the
size
of a MiG-15, she couldn't really have been a ballerina. |
 |
Profilból is jól fest.
Looks good from the profile, too. |
 |
Nekem valahogy' a levegő-beömlő
nyílás környéke a leginkább izgalmas.
Somehow, the area around the intake really catches my
attention. |
 |
Krumpliorr - keménykalap nélkül.
Potato nose without a top hat. |
 |
Az orrfutó-akna.
A főfutó-szárak kifelé
"csámpítanak".
The nose gear well. The main gears are cambered outwards. |
 |
Félig alulról. A szárny alatt
kétféle függesztő sín, a külső bombafüggesztőnek néz ki, a
belső talán póttartályhoz van? Sajnos csak tippelek.
From halfway under. There's two kinds of hardpoints
under the wings, the
outboard one
looks to be for bombs, the inboard one for drop tanks, maybe?
But I'm just guessing. |
 |
Az a varázslatos beömlő-nyílás. Sok
titkot rejt: a törzs melletti, nem a hajtóműbe menő részből
fölül és alul is nyílik egy téglalap alakú kimenet. A beömlő
nem szabályozott, tehát a gép feltehetően nem lépte túl a
hangsebességet.
The magical intake. It has many secrets: the part next
to the fuselage that
doesn't go
into the powerplant has a little rectangular opening on top
and bottom. The intake
isn't
adjustable, suggesting the plane didn't exceed the speed of
sound. |
 |
A beömlőn benézve jól látszik a
hajtómű első lapátsora.
We can see the first set of turbine blades if we look
into the intake.
|
 |
Na, ez bármennyire is radarnak
fest, bizony póttartály. A fém szín még nem jelentene fém
felületet, hiszen van fémszínű műanyag festék is, de ez a
félgömb tényleg fém borítású. Más géptípuson ilyet még nem
láttam !
However much this may seem to be a radar, it's an
auxiliary fuel tank. The
metallic
colour doesn't necessarily mean it's made of metal, since
it's true that there exist
metallic coloured paints, but the hemisphere is indeed made
of metal. I haven't seen
such a
thing anywhere else! |
 |
A csámpás főfutó. A gép alatt nem
nő fű, mivel elég sok kerozin van a földben, még mindig
erősen érezni a szagát.
The outwards-cambered main gear. There's no grass under
the plane, as there's
quite a
bit of kerosene in the ground, its odour is still quite
strong. |
 |
A főfutó szerkezete egyszerű és
erős.
The structure of the main gear is simple and robust. |
 |
A futószáron olaj szivárog.
Oil is dripping down the strut. |
 |
Ez a bal futóakna, hátulról nézve.
This is the portside main gear well, viewed from the
back. |
 |
A futóaknák mögül nézzük a gép
hasát. Sajátos, hogy a két futóakna összeér, válaszfal sincs
köztük, át lehet nyúlni egyikből a másikba.
Looking at the belly from behind the wheel wells. It's
unique that the two wells
are
right up against each other, there's no barrier between them:
you can reach over
from one
into the other. |
 |
Itt talán jobban látszik (balról és
hátulról nézve).
It maybe shows better from here (looking from the left
and back). |
 |
Átjöttünk a jobb oldalra.
Now we're on the right side. |
 |
A jobb főfutó aknája, jobb alsó
szélen a kerék.
The right wheel well, with the wheel at the bottom right
of the picture. |
 |
Megjegyzés a piros nyíllal jegyzett
objektumhoz, pontosabban szolgálati közlemény Uborkának
Taszárra:
úgy hírlik Te hagytad ott ezt a rongyot még tavaly!
Gyere el és vidd a helyére, légy szíves!
A comment on the object indicated by the red arrow, more
specifically a service
announcement for Uborka at Taszar: it is said you left this
rag there last year!
Come down
here and take it back to where it belongs, please! |
 |
A jobb főfutó elölről nézve.
Kijöttünk a gép alól, de nem is baj. A pólóm csupa kosz
lett, a cipőm meg napokig kint aludt a teraszon. A kutya nem
rágta meg, olyan kerozinszagú lett...
The right main gear from the front. We've climbed out
from under the plane,
which isn't
a bad thing.
My shirt got filthy, and my shoes slept outside
on the deck for days.
Our dog
didn't even chew on them, they soaked up the kerosene stench
that badly... |
 |
Ezen a nyíláson át feltehetőleg a
hajtóművet lehetett megközelíteni.
This hatch probably gives access to the powerplant. |
 |
Ugyanez a nyílás szemből. Rajta
több légbeömlő és -kiömlő, bizonyára járulékos hűtés és
szellőztetés céljaira.
This same opening from the other angle. There are
several intakes and outlets on
it,
probably for cooling and venting purposes. |
 |
Nagy Andris felfedezése, ilyet
keleti repülőgépen nem látni, de nyugatin sem nagyon: marha
nagy, egyetlen lemezből készült panel borítja a törzsközép
két oldalát !
Andris Nagy disvovred this, something you won't find on
Eastern airplanes, nor on
Western ones, really: the middle of the fuselage is covered
on each side with a
panel cut
from a single large piece of sheet. |
 |
A bal oldali helyzetfény.
The portboard marker light. |
 |
Ez az izé a farok alatt van,
leginkább gumiütközőnek tűnik, ha a gép hanyatt akarna esni
(lásd a pótsúlyokat elöl a fegyvertérben !)
This object is under the tail, kinda looks like a rubber
bumper, in case the plane
wants to fall on its tail (see the replacement weights
forwards in the cannon's space!)
|
 |
Sajátos a törzs és a vezérsíkok
illesztése.
A vízszintes vezérsík egészben is
állítható,
This arrangement of the stabilisers is unique. The
horizontal stabilisers can
even be
adjusted in their entirety... |
 |
...de a magassági kormányzás külön
kormányfelülettel történik (itt alulnézetben).
...but there are separate elevators (viewed here from
below). |
 |
A csűrőlapok kilépő éle meglepő
módon nem egy, hanem két párhuzamos élből áll !
A szárnyvégen (remélem)
besugárzás-érzékelő antenna.
The trailing edge of the ailerons is made of not one but
two parallel blades!
On
the
wingtips (I hope) are radiation sensors. |
 |
A féklap hátracsúszó rendszerű,
kibocsátott helyzetben nagy sárga felület látszik belőle.
The flaps extend by sliding out of the wing; when
extended, the large yellow
area is
visible. |
 |
A jobb szárnyvégen pitot-cső.
The pitot tube is at the right wingtip. |
 |
Miért éppen a szárnyon lévő
áramlásterelő lap volna szokásos formájú ?
Netán rejt valami mást is, mondjuk
antennát?
És a hátra néző tölcsérszerű
kiszélesedés vajon mi rajta?
Why would the airflow-diverting plates on the wings be
of a usual form, if
nothing else
is?
Perhaps it hides something else, too, maybe an antenna?
And what's that coniform
widening at the back of it? |