Az L-200 Morava egy csehszlovák gyártású
kétmotoros egyfedelű repülőgép.
Az 1950-es években tervezték, a gyátás
1957 és 1967 között folyt. Első repülését 1957 áprilisában
hajtotta végre. A gépet Ladislav Smrček tervezte 1955-ben.
Az első gépet 1957-ben gyártották, amit újabb prototípusok
és egy tíz darabos előszéria követett. 1959-ben megindult az
A változat gyártása, a gép az azévi párizsi légibemutatón is
bemutatkozott. B és C változatot nem gyártottak, a második
sorozat az L-200 D Morava nevet kapta. A legnagyobb
felhasználó a szovjet Aeroflot volt, 68 L-200 A és 113
L-200 D változatot állított rendszerbe, A 60-as években
azonban kiszorították őket a hazai gépek, így nagyrészüket
kivonták, eladták.
Magyarországon a légirendészet alkalmazta.
(by Tamás)
The L-200D Morava was a twin-engined monoplane of
Czechoslovak manufacture.
It was designed in the 1950s, and was manufactured from 1957
to 1967, making its first
flight in April 1957. Ladislav Smrcek designed it in 1955.
The first plane was built
in
1957, followed by further prototypes and ten preproduction
units. In 1959,
production of
the A series started, and the plane took part in that year's
Paris air show. There
were no
B or C series; the second series received the D designation.
Its largest operator
was the
Soviet airline Aeroflot, with 68 L-200As and 113 L-200Ds in
service. However, in the1960s
they were pressed out of service by domestic aircraft, and
the L-200s were sold off.
In
Hungary, they were operated by the air police.
|
Adatok
Rendeltetés: túragép, többfeladatú
Hossz: 8.61 m
Fesztáv: 12.31 m
Magasság: 2.25 m
Szárnyfelület: 17.28 m²
Szerkezeti tömeg: 1,275 kg
Max. felsz. tömeg: 1,950 kg
Motor: 2 db. Walter M337
léghűtésű soros motor
(210 lóerő)
Max. sebesség: 310 km/h
Utazó sebesség: 285 km/h
Hatótáv: 1,900 km
Csúcsmagasság: 6,100 m
Fegyverzet:
nincs
(by Tamás)
Particulars:
Function: touring; multirole
Length: 8.61 m
Wingspan: 12.31 m
Height: 2.25 m
Wing area: 17.28 m^2
Weight: 1275 kg
MTOW: 1950 kg
Engines: 2x Walter M337 air cooled inline (210 HP)
Max speed: 310 km/h
Cruise speed: 285 km/h
Range: 1900 km
Ceiling: 6100 m
Armament: none
|
 |
Szépen
rendbehozva, némi festésre várva.
Nicely restored, just waiting for a little paint.
|
 |
Formája alapján
a legszebb gépek egyike.
Based on the shape, one of the prettiest airplanes. |
 |
Ugye milyen lapos ? Pedig a kép
csak vágva van, összenyomva nincs.
Nézd meg a 21-esek függőleges
vezérsíkját !
Looks flat, doesn't it? But the image is only cropped,
not resized. Look at the
21s'
vertical stabilisers! |
 |
A farok formája világháborús
hagyaték: pl. B-24 Liberator, Do-17, stb.
The shape of the empennage is a Second World War leftover,
e.g. B-24 Liberator,
Do-17,
etc. |
 |
A faroktartón éles gerinc húzódik,
feltehetően a hosszstabilitást növelendő. Lehet, hogy a
fejlesztés során utólag került rá.
A sharp spine runs along the tail, probably to increase
stability along the
longitudinal
axis.
It's possible, that it was attached as a later
development.
|
 |
A Morava sajátos szellőzőablaka. A
másik elöl van.
The Morava's unique ventilation window. The other is in
front. |
 |
Meseszép kormányok, a műszerfal
épnek és teljesnek tűnik. Jó volna többet látni
belőle.
Lovely control wheels, and the instrument panel appears
intact and complete. It'd
be
good to see more of it. |
 |
A Morava formája egyedi, nem
ismerek hozzá hasonlót. Az alumínium nem a rendszeresített
színe. Milyen szép lenne lefestve !
Megkérdeztem, miért nem festik le:
ehhez csak egy hiányzik abból a három dologból, ami a
háborúhoz kell: a pénz.
The Morava's form is one-of-a-kind, I don't know of
anything similar. The aluminum
wasn't its colour in service - how good she'd look in a
fresh, neat paint job!
I asked why they don't paint it: the answer was that only
one of the three things
needed to
make war was missing: money. |
 |
A szárnyvégeken jókora
üzemanyag-tartályok. Szépen egészítik ki a gép sziluettjét.
Ha szerencsés vagy, Budaörsön láthatod repülni. Én legutóbb
kb. két éve láttam.
Sizeable fuel tanks are on the wingtips, which round out
the silhouette very
nicely.
If
you're lucky, you can see them flying from Budaors. I last
saw one about two years ago. |
 |
Rajta is van jelzőrakéta kilövő
készlet, 2x4 színű rakétával.
She has a flare dispenser two, with two each of four
colours. |
 |
Közelről így néz ki.
This is how it looks close-up. |
 |
A bal főfutó, érdekes az elülső
burkolólemez. Feljebb a kipufogócsonk.
The left main gear; the forward fairing is interesting.
Further up is the
exhaust pipe. |
 |
Ezen a gépen minden egyedi. Nem
különben az orrfutó.
On this airplane, everything is unique. Not least, the
nose gear. |
 |
A bal motorgondola eleje a
légcsavar-aggyal és rafinált hűtőlevegő-bementekkel.
The front of the left nacelle with the airscrew hub and
the refined air intake. |
 |
A bal motorgondola elölről.
The left nacelle from straight on. |
 |
Farkasszem.
Looking daggers at each other. |
 |
A szélvédőn lévő szellőzőablak.
Érdekes a benyílást megakadályozó kallantyú.
The vent on the windshield. The little hook to prevent
it from falling inwards is
interesting. |
 |
A jobb motorgondola.
The right nacelle. |
 |
Innen is szép !
Looks good from here, too! |
 |
Innen a hátsó ablakok is látszanak.
Téged is emlékeztet a fülke a bogárhátú Volkswagen-re ?
From here you can see the rear windows, too. Does it
remind you of a VW Beetle,too? |
 |
2007. április
Sikerült néhány képet készítenem a
Morava fülkéjéről. Nagyon kultúrált benyomást kelt, főleg ha
tudjuk hogy legalább 4-5 évtizedes konstrukció. Az egész
fülke szép, nekem különösen a kormányok formája tetszik.
April 2007.
I managed to get a few pictures of the cabin.
It gives a very
civilised
impression, especially when you know that it's at least 4-5
decades old. The whole
cabin is
nice, but I especially like the shape of the control wheels. |
 |
A kormány öntvénye nemigen szereti
a festéket, főleg az éves 50-60°C hőingadozás mellett. A
gázkar-pulton meglepően sok a kezelőszerv.
The control wheel casting doesn't much like paint,
especially combined with the 50-60°C
range of temperatures annually. There are a surprising
number of controls on the
throttle
console. |
 |
A pedálok is egyediek. A felső,
kiegészítő "taposók" a főfutók kerékfékjeit működtetik. Jó
nagy rugók tartják semleges helyzetben az oldalkormányt.
The pedals are unique, too. The upper ones are for the
brakes on the main gears.
The
rudder pedals are held in a neutral position by some springs
of considerable size. |
 |
A mennyezeten formás, a kárpitba
"integrált" kapcsolótábla, az eredeti fotón minden felirat
olvasható.
There's a switchbox on the ceiling nicely integrated
into the upholstery. On the
original photo, every inscription is legible. |
 |
Ide ki is nagyítottam.
Szinte mindegyikről tudom mit
működtet, ezért tetszik...
I magnified it here. I know the function of almost every
one, which is why I
like it...
Top to bottom, left to right:
Cabin lights, marker lights, left headlight, right headlight,
Com 1, Com 2,
directional
(2x), deicer;
Airscrew left, right, instruments, engine left, right,
starter, gyrocompass, left
pump,
right pump;
Main switch, left
generator, right generator, on-board battery, EXSR
|
 |
2010.
szeptember
Alkalom
nyílott néhány újabb kabinfotó elkészítésére.
Itt
következnek. |
 |
|
 |
Ha van
kedvetek, azonosítsuk együtt a műszerek funkcióit !
Várom segítségeteket.
Könnyítésül nézzétek meg a hónap
fotóját! |
 |
|
 |
|
 |
A
gázkar-pult mint a nagyoknál!
Felső sor:
légcsavar-állásszög, motorfordulat, keverék beállítás.
Középső sor: üzemanyag csap,
hűtőzsalu, (üzemanyag-csap).
Alsó sor: sűrítő, motor hűtés,
(sűrítő).
Az oldalt lévő kis bordázott
kerekek talán a fékszárny kibocsátását vezérlik. |
 |
A szürke
kerék, amelynek csak a pereme áll ki, a magassági trimm. A
barna és a piros gombbal ellátott kar a futó és a fékszárny
vészkibocsátására szolgál. A kék kerék a csűrő- (vagy
oldalkormány-?) trimm, a fehér
fogantyús kar a rögzítőfék.
A fehér csap a légcsavar
jégtelenítőt aktiválja, A két hátsó kar a motorok
tűzoltó-berendezését. |
 |
|
 |
Ezt a képet nem volt szívem
kihagyni. Ha a Me-210-et kereszteznénk a bogárhátú
Volkswagennel (kortársak voltak!) valami ilyesmi alakulna ki...
I didn't have the heart to leave this picture out. If we
crossed a VW Beetle
with a
Me-210 we'd get something like this... |