Az
Aviatica Kft. - Vég Pál és társai által a
Haditechnikai Intézet megrendelésére tervezett pilótanélküli
felderítő repülőgép 1995.-ben Székesfehérváron gyártott
prototípusa.
A
rendelkezésre álló - alighanem később kiegészítendő és
pontosítandó adatok:
Súly: 430
kg - hasznos teher 80 kg
Motor:
négyhengeres kétütemű boxer, 90 LE
Sebesség:
tervezett - 70-160 km, elért maximum - 260 km/h
A prototype
unmanned reconnaissance aircraft planned by Aviatica Ltd. -
Pál Vég and his associates - following commission by the
Institute of Millitary Technology. Built in 1995.,
Székesfehérvár.
Available datas - probably to correct and extend later:
Weight: 430 kg - payload 80kg
Engine: 4 cylinder two-stroke boxer, 90HP
Speed: planned - 70-160 km/h, maximum reached - 260 km/h
Mutatós forma: látszatra is
repülésre termett !
This showy
shape suggests that it was born to fly!
Büszke
tartás, az egyéb "jellemvonásokat" mindenki maga láthatja
benne.
Well poised, it's
other "traits" are subjective to be judged.
Tört
sirályszárny, áramvonalas orr és törzs, függőleges
vezérsíkok a szárnyvégeken.
Gullwing,
aerodynamic nose and fuselage, vertical stabilisers on the
wingtips.
Erről és a
következő képről végre látható a teljes forma.
Tradicionálisnak cseppet sem mondható, szépnek, izgalmasnak
annál inkább. Nem akasztanám rá a bizarr jelzőt sem.
You can see the
whole shape of the aircraft on this photo and the next. Not
traditional at all, yet cute and exciting. I really wouldn't
call it bizarre.
A
hátulnézet is geometriai élmény.
The back view is
also a geometrical amusement.
Sztárfotó
félprofilból.
A half-profile "star-photo".
A
kormányozható orrkerék csak a legszükségesebb elemeket
tartalmazza.
The steerable
nosegear consisting only the most necessary parts.
A
kerekekhez futó fekete szál a féket működtető bowden.
A főfutók
felettébb hasonlítanak a Zlin Z-(1)4x család "lábaira", vagy
lehet hogy azonosak?
The black fibers
going to the wheels are the cables of the brakes.
The main gears are closely resembling the Zlin Z-(1)4x
family's "legs", or are they the exactly the same?
A főfutó
köpenye is ezt sugallja.
The tyre of the
main gear also suggests resemblence.
A 90
lóerős négyhengeres kétütemű boxer motor bal oldala.
The left side of
the 90 HP, 4cyl, two-stroke boxer engine.
Hátulnézetben, a bordásszíj áttételes hajtású légcsavarral.
Back view, with the
propeller driven by a timing belt.
Fölül a
két porlasztó (befecskendező?). A hengerfejek sajátosan
ferdén vannak a hengerblokkra szerelve.
Two carburators (injectors?)
on the top. It is remarkable that the cylinder heads are
assembled to the engine block at an angle.
Hengerenként két gyújtógyertya, ahogyan az a
repülőgépmotoroktól megszokott, a kábelek a kettőzött
gyújtásrendszer elosztójához futnak.
Two spark plugs per
cylinders, as usual on airplane engines, the cables are
connecting them to the distributor of the double ignition
system.
Ez a
légcsavar - mint azt a tervező és építő Vég Pál is
megerősítette - nem eredeti. A gép egy nagyobb átmérőjű
csavarral repült. Hegyi Gyuri barátunktól tudjuk hogy a
légcsavartollak a a kipufogórendszer nyílásainak vonaláig
értek, sajátos hanghatást keltve működés közben.
This propeller is
not the original one - as made clear by Pál Vég designer and
builder. The airplane flew with a bigger diameter one. We
know it from our friend Gyuri Hegyi that the end of the
propeller wings reached in line with the exhaust pipes,
making a very unique sound during running.
A
fordított "V" formájú vízszintes (egyik sem az...)
vezérsíkok a magassági kormányokkal. Jól látszik a működtető
rudazat. A faroktartók végein egy-egy ütköző "fenékre ülés"
esetére.
The upside-down V-shape horizontal
stabilizers (none of them are horizontal...) with the
elevators. Operating rods are clearly visible. There are
buffer plates on the end of the tails in case of "sitting it
on the bottom".
A jobb
szárny külső felén a csűrőlap. A rudazat a látszat ellenére
nem a csűrőt hanem a magassági kormányt működteti.
The outer segment
of the right wing with the aileron. Despite the looks, the
rods are moving the elevator, not the aileron.
A jobb
oldali csűrő közelebbről.
Right aileron from
a closer distance.
A szárnyak
belső, ferde felén a termetes féklapok helyezkednek el.
There are huge
flaps on the angled inside segment of the wings.
Oldalkormányként a szárnyvégeken lévő függőleges
vezérsíkokra szerelt spoiler lapok működtek.
A bal
oldalit látjuk, kissé kitérített helyzetben.
A két
faroktartót áramvonalas profilból készült merevítő köti
össze.
The two tails are
connected by an aerodynamic strut.
A gyártás
idején még kevéssé elterjedt technológia tanúja a sajnos
csúnyán megütött jobb szárnyvég. A kívánt formát polisztirol
habból egyedileg alakították (faragták) ki, erre vitték fel
a terhet viselő üvegszövet/műgyanta héjat. A képen jól
látszik a formát adó polisztirol habból készült mag.
The shape of the airplane was uniquely
sculptured from polystyrene foam and reinforced with the
load-bearing fiberglass shell. During the time of
manufacturing this technology was not so widely used, and
unfortunately the right wingtip was badly damaged from a
hit. The polystyrene foam core is clearly visible.
A
kabintető - vagy mi ?
A
pilótanélküli repülőgép teherteréből nem kellett kilátni -
tehát az nem átlátszó. Az emberes berepüléshez viszont plexi
fülketető készült, még szellőzőablak is volt rajta. Az itt
látható tetőt a plexiről vett minta szerint készítették el -
a szellőzőablak "lenyomata" megmaradt.
The canopy - or what?
It is not necessary to watch out from the bay of an unmanned
aircraft - that's why the canopy is not transparent. For the
manned maiden flights a canopy was made of acrylic, it even
had a small vent on it. The current "canopy" was made by
using the acrylic one as a mold - leaving the shape of the
small vent visible.
A tehertér
a pilóta általi berepülés állapotában maradt ránk, a
kormányszervek erről tanúskodnak.
The bay remained in
the state of the manned maiden flights, you can see that by
the controls.
Ide
tervezték elhelyezni a 80 kg tömegűre becsült hasznos terhet
- felderítő elektronikát.
Sajnos a
fejlesztés ezen a ponton befagyott.
Vég Pál
mintegy 28 órát repült vele, távirányítással nem szállt
fel.
This is where the 80 kg payload -
reconnaissance electronics - was meant to be.
Unfortunately developement halted at this stage.
Pál Vég himself flew his aircraft for around 28 hours in
total, but it never flew by radio control.
|