REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Aeronautica Kft: K-001 "Denevér" ("Bat")

Fordítás/Translation: Jószai Zoltán

 

Az Aviatica Kft. - Vég Pál és társai által a Haditechnikai Intézet megrendelésére tervezett pilótanélküli felderítő repülőgép 1995.-ben Székesfehérváron gyártott prototípusa.

A rendelkezésre álló - alighanem később kiegészítendő és pontosítandó adatok:

Súly: 430 kg - hasznos teher 80 kg

Motor: négyhengeres kétütemű boxer, 90 LE

Sebesség: tervezett - 70-160 km, elért maximum - 260 km/h

 

A prototype unmanned reconnaissance aircraft planned by Aviatica Ltd. - Pál Vég and his associates - following commission by the Institute of Millitary Technology. Built in 1995., Székesfehérvár.
Available datas - probably to correct and extend later:
Weight: 430 kg - payload 80kg
Engine: 4 cylinder two-stroke boxer, 90HP
Speed: planned - 70-160 km/h, maximum reached - 260 km/h

 

 

Mutatós forma: látszatra is repülésre termett !

 

This showy shape suggests that it was born to fly!
 

 

 

Büszke tartás, az egyéb "jellemvonásokat" mindenki maga láthatja benne.

 

Well poised, it's other "traits" are subjective to be judged.

 

 

Tört sirályszárny, áramvonalas orr és törzs, függőleges vezérsíkok a szárnyvégeken.

 

Gullwing, aerodynamic nose and fuselage, vertical stabilisers on the wingtips.

 

 

Erről és a következő képről végre látható a teljes forma. Tradicionálisnak cseppet sem mondható, szépnek, izgalmasnak annál inkább. Nem akasztanám rá a bizarr jelzőt sem.

 

You can see the whole shape of the aircraft on this photo and the next. Not traditional at all, yet cute and exciting. I really wouldn't call it bizarre.

 

 

 

A hátulnézet is geometriai élmény.

 

The back view is also a geometrical amusement.

 

 

 

 

 

Sztárfotó félprofilból.

 

A half-profile "star-photo".

 

 

A kormányozható orrkerék csak a legszükségesebb elemeket tartalmazza.

 

The steerable nosegear consisting only the most necessary parts.

 

 

A kerekekhez futó fekete szál a féket működtető bowden.

A főfutók felettébb hasonlítanak a Zlin Z-(1)4x család "lábaira", vagy lehet hogy azonosak?

 

The black fibers going to the wheels are the cables of the brakes.
The main gears are closely resembling the Zlin Z-(1)4x family's "legs", or are they the exactly the same?

 

 

A főfutó köpenye is ezt sugallja.

 

The tyre of the main gear also suggests resemblence.

 

 

A 90 lóerős négyhengeres kétütemű boxer motor bal oldala.

 

The left side of the 90 HP, 4cyl, two-stroke boxer engine.

 

 

Hátulnézetben, a bordásszíj áttételes hajtású légcsavarral.

 

Back view, with the propeller driven by a timing belt.

 

 

Fölül a két porlasztó (befecskendező?). A hengerfejek sajátosan ferdén vannak a hengerblokkra szerelve.

 

Two carburators (injectors?) on the top. It is remarkable that the cylinder heads are assembled to the engine block at an angle.

 

 

Hengerenként két gyújtógyertya, ahogyan az a repülőgépmotoroktól megszokott, a kábelek a kettőzött gyújtásrendszer elosztójához futnak.

 

Two spark plugs per cylinders, as usual on airplane engines, the cables are connecting them to the distributor of the double ignition system.

 

 

Ez a  légcsavar - mint azt a tervező és építő Vég Pál is megerősítette - nem eredeti. A gép egy nagyobb átmérőjű csavarral repült. Hegyi Gyuri barátunktól tudjuk hogy a légcsavartollak a a kipufogórendszer nyílásainak vonaláig értek, sajátos hanghatást keltve működés közben.

 

This propeller is not the original one - as made clear by Pál Vég designer and builder. The airplane flew with a bigger diameter one. We know it from our friend Gyuri Hegyi that the end of the propeller wings reached in line with the exhaust pipes, making a very unique sound during running.

 

 

A fordított "V" formájú vízszintes (egyik sem az...) vezérsíkok a magassági kormányokkal. Jól látszik a működtető rudazat. A faroktartók végein egy-egy ütköző "fenékre ülés" esetére.

 

The upside-down V-shape horizontal stabilizers (none of them are horizontal...) with the elevators. Operating rods are clearly visible. There are buffer plates on the end of the tails in case of "sitting it on the bottom".
 

 

 

A jobb szárny külső felén a csűrőlap. A rudazat a látszat ellenére nem a csűrőt hanem a magassági kormányt működteti.

 

The outer segment of the right wing with the aileron. Despite the looks, the rods are moving the elevator, not the aileron.

 

 

A jobb oldali csűrő közelebbről.

 

Right aileron from a closer distance.

 

 

A szárnyak belső, ferde felén a termetes féklapok helyezkednek el.

 

There are huge flaps on the angled inside segment of the wings.

 

 

Oldalkormányként a szárnyvégeken lévő függőleges vezérsíkokra szerelt spoiler lapok működtek.

A bal oldalit látjuk, kissé kitérített helyzetben.

 

 

 

 

A két faroktartót áramvonalas profilból készült merevítő köti össze.

 

The two tails are connected by an aerodynamic strut.

 

 

A gyártás idején még kevéssé elterjedt technológia tanúja a sajnos csúnyán megütött jobb szárnyvég. A kívánt formát polisztirol habból egyedileg alakították (faragták) ki, erre vitték fel a terhet viselő üvegszövet/műgyanta héjat. A képen jól látszik a formát adó polisztirol habból készült mag.

 

The shape of the airplane was uniquely sculptured from polystyrene foam and reinforced with the load-bearing fiberglass shell. During the time of manufacturing this technology was not so widely used, and unfortunately the right wingtip was badly damaged from a hit. The polystyrene foam core is clearly visible.
 

 

 

A kabintető - vagy mi ?

A pilótanélküli repülőgép teherteréből nem kellett kilátni - tehát az nem átlátszó. Az emberes berepüléshez viszont plexi fülketető készült, még szellőzőablak is volt rajta. Az itt látható tetőt a plexiről vett minta szerint készítették el - a szellőzőablak "lenyomata" megmaradt.

 

The canopy - or what?
It is not necessary to watch out from the bay of an unmanned aircraft - that's why the canopy is not transparent. For the manned maiden flights a canopy was made of acrylic, it even had a small vent on it. The current "canopy" was made by using the acrylic one as a mold - leaving the shape of the small vent visible.

 

 

A tehertér a pilóta általi berepülés állapotában maradt ránk, a kormányszervek erről tanúskodnak.

 

The bay remained in the state of the manned maiden flights, you can see that by the controls.

 

 

Ide tervezték elhelyezni a 80 kg tömegűre becsült hasznos terhet - felderítő elektronikát.

Sajnos a fejlesztés ezen a ponton befagyott.

Vég Pál mintegy 28 órát repült vele, távirányítással nem szállt fel.

 

This is where the 80 kg payload - reconnaissance electronics - was meant to be.
Unfortunately developement halted at this stage.
Pál Vég himself flew his aircraft for around 28 hours in total, but it never flew by radio control.