2011.
május 14.-én, a hatodik Kapitalista Szombat során toltuk a
helyére a Múzeum újabb gépét, a Jak-52-est.
On the VI. "Capitalist
Saturday", 14.05.2011. we pushed the newest airplane of the
Museum, the Jak-52 in its place.
Portré
Portrait
Az
állítható légcsavar agya. A motor szabályozható hűtőlevegő
bebocsátó zsaluja zárva van.
The adjustable
pitch propeller's head. The controllable cooling air vents
of the engine are closed.
Az orrfutó
nincs túlbonyolítva, behúzáskor a szára 90°-ban hátrahajlik.
The nose gear isn't
complicated, when raised, it bends backwards by 90 degrees.
Az
átesés-jelző érzékelője. Ha az áramló levegő a gép
hosszirányú tengelyével egybeeső összetevője egy bizonyos
érték alá esik, a lemezt az előfeszítő rugó előretolja, egy
kapcsoló pedig kiadja a "ne húzd tovább mert besz..sz"
jelzést.
The sensor of the stall-alarm. If the
lengthwise component of the flowing air drops below a
certain value, the plate is pushed forth by a spring, and
the switch gives out the "Don't pull it anymore or you'll
s..t yourself" signal.
A főfutó
kis túlzással határeset a behúzható és a merev között. A
mechanika a lehető legegyszerűbb, "behúzáskor" a főfutó
szára előre, közel 90°-ban előrehajlik, a kerék nem fordul
el semerre, egyszerűen a szárnyig jön előre.
Kényszerleszálláskor erre érkezik a gép akkor is, ha nincs
is a futó kibocsátva.
The main gear is a boundary between
retractable and fixed. Mechanics are as simple as possible,
when raised, it goes forward by nearly 90 degrees without
the wheel turning anywhere sideways. It just comes forward
to the wing. At an emergency landing the plane lands on this,
even in the case when the gears are still up.
A fülke a
két egymás mögötti üléssel. Nem sokban különbözik az előd, a
Jak-18 ugyanezen részétől.
The cockpit with
two seats in line. Not much different from the Jak-18.
A
fémépítésű szárny, a fémvázas de vászonborítású
csűrőlapokkal.
The metal wing,
with ailerons of metal structure and canvas overlay.
A kissé
idomtalan fellépő repülés közben is a helyén marad.
The slightly
lumpish steps remain in place during the flight.
A fölül a
bal magassági kormány és trimmlapja, középen az oldalkormány
nem éppen
túlbonyolított "vezérlése".
In the top the left
elevator and it's trimm, in the middle the not so
complicated controls of the rudder.
A
függőleges vezérsík formájában van valami hamisítatlan
oroszos.
Nem éppen
katonai repülőgépre emlékeztető alakja van.
The vertical
stabiliser's shape has something typically Russian in it.
It doesn't resemble
millitary aircraft.
Az
oldalszám felett a rádió antennája.
Over the side
number, antenna of the radio.
A jobb
főfutó kibocsájtott helyzetét jelző "katona".
The "soldier"
showing that the right side main gear is lowered.
A motor elől belépő hűtőlevegője
kétoldalt méretes "kopoltyúkon" távozik.
The
engine's colling air leaves on both side through these huge
"gills".
|