 |
A MiG-21
ellenfele, errefelé szerencsére csak a hidegháború ökölrázásában
vettek részt - nem úgy Vietnamban.
Opponent if the
MiG-21. Fortunately, in Europe it only took part in power
demonstration during the Cold War - not like in Vietnam. |
 |
A legendásan
kicsi szárnyakat mindig hitetlenkedve csodálom: nagyon
kicsi, nagyon vékony - és nagyon szilárd kell hogy legyen.
A gép súlyát viseli, a
legnagyobb túlterheléskor is.
I always admire the
legendary small wings: they are very small, very thin - and
need to be very strong.
It bears the weight of the plane even at maximum forces. |
 |
Géppárban a
kanadai-török "kollégával", a kordonok fogságában.
In a pair
with it's Canadian-Turkish "colleague", captured by the
cordons.
|
 |
A negatív "V"
szárnyállás nem éppen a stabilitás jele.
The negative "V"
wing angle is not the sign of stability. |
 |
2008. április.
Kiváló alkalom adódott a
körüljárásra, jó nagy esők voltak. Ez a gép viszont
közvetlenül a járda mellett van, és itt nem nagyon sáros a
talaj.
Az orr még egyszer.
An excellent
opportunity arose to walk it around, after some heavy
raining. This machine is directly next to the sidewalk, it's
not very muddy around it.
The nose once more. |
 |
A törzs furán hajlik.
A strange lean in
the fuselage. |
 |
Egészen repülőgép formája lenne -
ha volna szárnya is...
A kabin mögött egy nyitható panel,
rajta fehér fényű lámpa. Ezekre a lámpákra még visszatérünk
!
It would have a nice airplane shape -
if it had wings as well...
There is an
openable panel behind the cockpit, with a white light on it.
We will return to these lamps ! |
 |
Így már inkább !
This view is better
! |
 |
Tuti szögből.
Nice angle. |
 |
Hátulnézet.
The rear view.
|
 |
|
 |
|
 |
A gépágyú - helye.
The machine gun -
's place. |
 |
Az orrfutó aknája, felette fehér és
narancssárga helyzetlámpa.
The nose gear
compartment, with white and orange lights above.
|
 |
Az orrfutó nagyon filigrán, de neki
nem kellett füves reptérről is üzemelnie, mint a keleti
"kollégáknak".
The nose gear is
very thin, but it did not have to operate from grass
airports like it's Eastern "colleagues". |
 |
A főfutó is az egyszerűség jegyében
született.
The main gear was
also made with simplicity in mind. |
 |
A főfutó aknája. Ne aggódj, a futó
befér a helyére, ha nem is úgy látszik.
A titok nyitja az, hogy behúzáskor
az itt balra eső, a futó előtt lévő burkolópanel is
kinyílik. Vagyis: futónyitáskor ez a panel kinyílik, a kerék
kijön, a panel visszacsukódik.
The main gear
compartment. Don't worry, the gear fits into it's place,
even if it's not how it seems.
The secret is that
during the gear up process, the panel on the left (in front
of the gear) also opens. In other words: Panel opens, gear
comes out, panel closes back. |
 |
A bal főfutó hátulról.
The left main gear
from behind. |
 |
A jobboldali párja, szintén
hátulról.
The right side
counterpart, also from behind. |
 |
Van a Starfighteren egy-két
varázslatosan izgalmas dolog, ezek egyike a beömlő-csatorna.
Nem biztos hogy igazam van, de
ennek mintha ennek nem lenne mozgó szabályzóeleme, mint pl.
a MiG-21-esnek. Pedig hasonló sebességtartományban (2M
felett) is tudtak repülni.
There are a couple
of magically exciting things on the Starfighter, one of them
are the inlet channels.
Not sure if
I'm right, but it doesn't seem to have a moving control
surface, like the The MiG-21's nosecone. But it can fly in
similar velocity ranges (over Mach 2).
|
 |
Talán a félkúp utáni rés lehet a
titok nyitja?
Maybe the gap
behind the half-cone is the secret ?
|
 |
Nekem nagyon tetszik !
A beömlő széle a törzstől jócskán
el van emelve, hogy a törzs által keltett turbulenciák ne
zavarják a szívócsatorna áramlási viszonyait.
I really like
it!
The edge of the inlet is quite far from the fuselage, so the
turbulence caused by the fuselage can't disturb the currents
in the suction channel.
|
 |
Itt közelről látjuk a titokzatos
célú rést.
Here we can see the
mysterious gap. |
 |
A "tanksapka" míves darab,
gravírozott feliratokkal, saját azonosító számmal.
The fuel cap
is an artistic piece, with engraved inscriptions, and own
identification number.
|
 |
Piros színű védőburkolat az orr bal
oldalán...
A red guard on the
left side of the nose... |
 |
... a jobb oldalán és alul.
... on the right
side and on the bottom. |
 |
Egy ék alakú "szárnyacska" van
benne, feltételezem, hogy ezek az állásszög-adók lapátjai.
Wedge shaped "winglets"
in it, I assume that these are the pitch sensor's blades. |
 |
A szárnyvégi póttartály is szép
darab. Nem elég hogy a szárny elképesztően vékony - pedig
kis méretei miatt extra nagy a felületi terhelése - nem
átallottak még egy jó nehéz póttartályt is rábiggyeszteni...
A nice size
of wing droptank. It is not enough that the wing is
incredibly thin - although, despite it's dimensions it has
extra-large surface load - they were not ashamed to put a
very heavy droptank on it ...
|
 |
Egy finomság: itt egy olyan apró
módosítást látunk, ami a berepülés során tapasztalt
áramlási problémák kiküszöbölésére ötlöttek ki.
Fineness:
here we can see a small change, that was for eliminating the
flow problems experienced during the initial test flights.
|
 |
A póttartály irányfelületei
tökéletesen illenek a gép stílusához: nincs két egyforma
hosszúság, dőlésszög, nyilazás.
A tartályon a bal oldali
helyzetfény "duplikációja".
The control surfaces on the drop tank
are well suited to the style of the plane: different lengths,
angles and sweep.
The duplication of
the left marker light on the tank. |
 |
Ezen a képen a törzsön lévő
helyzetfény (zöld) is jól látszik.
In this
picture the green marker on the fuselage is also visible.
|
 |
Külső hőmérséklet-mérő.
Outside temperature
gauge. |
 |
A bal törzsféklap félig nyitva.
The air brake is
half-opened. |
 |
A hajtómű gázkiömlője.
The turbine outlet. |
 |
Benézünk az utánégető-térbe.
Meglehetősen hasonlít a MiG-21-es
és sok más típus ilyen nézetére.
Looking into the
afterburner.
From this view it is quite similar to the MiG-21 and many
other types. |
 |
A gázsebesség-fokozó komolyan
mechanizált, nem egyszerű szerkezet !
The gas velocity
increaser is not a simple mechanism ! |
 |
A hajtómű körül hűtőlevegő
áramlott, védve a törzset a hajtóműből áradó forróságtól.
Cooling air flowed
around the engine, protecting the fuselage from the extreme
heat. |
 |
Fegyverzet-függesztő sín a jobb
szárnyon.
Weapon rail
on the right wing.
|
 |
Nem fukarkodtak sem az útmutató sem
a figyelmeztető feliratokkal.
They were neither
stingy with instructions, nor with warning labels. |
 |
A fülketető jobbról...
The canopy from the
right... |
 |
...és balról.
...and from the
left |
 |
Fontos: Ezen a gépen sok olyan
lámpa van, amilyent másutt én még nem láttam. Itt van
például a törzs oldalán egymás alatt elhelyezett
narancssárga és fehér lámpa.
Ezek állítólag kötelékrepüléskor
használatosak.
Important: This
airplane has many lights that I have not seen on others. For
example these orange and white lights on the fuselage.
They were allegedly used during formation flight. |
 |
Ezek itt besugárzás-mérők.
These are
irradiation-sensors. |
 |
Nem foglalok állást a feliratról,
inkább segítsetek ki !
Fluessig Sauerstoff
= folyékony oxigén
Fuelldruck = töltőnyomás
Alatta angol szöveg:
Filling liquid = töltőfolyadék
I don't want to say anything about this text here, please
help!
German text above:
Fluessig Sauerstoff = Liquid oxygen
Fuelldruck = Filling pressure |
 |
A fülke nyitómechanizmusa.
The opening
mechanism of the canopy. |
 |
A horog - mint ahogyan már egy
régebbi rejtvényünkben írtuk - nem anyahajós leszálláshoz
szükséges. Más sem kellett volna, mint ezzel a kis
sebességeknél katasztrófálisan (szó szerint) viselkedő
géppel olyasmit megkísérelni. A horog a keleti "majomfogó"
háló megfelelője.
The hook -
like we have written in a past riddle - is not for landing
on an aircraft carrier. There's no way to try that with a
plane like this, as it behaves (literally) catastrophic at
low speeds. This hook is the Western equivalent for our "monkey-catcher"
web.
|
 |
A géptől búcsúzó utolsó légi és
földi személyzet tagjainak aláírása.
"Haditengerészeti Repülésoktató
Egység, Tanműhely"
The insignia says:
"Training Workshop, Navy Flight Educational Group"
...and as a farewell, signed by the last air and ground crew
of the aircraft. |
 |
A gép sorszáma a kabintető alsó
szélén.
Serial number on
the lower edge of the canopy. |
 |
Tábla az ajándékozási gesztus
emlékére.
A plate memorizing
the gesture of gifting this airplane. It says: "Gift from
the German Air Force. January, 2001." |
 |
2008 május:
eljött a napja hogy a fülkébe is
benézzünk.
Előtte egy kis időhúzás: ha már
felmásztunk a létrán, figyeljük meg ezt a fülke mögötti,
fehérre festett panelt, közepén a fehér fényű lámpával - és
találgassuk együtt a feladatát.
The day has
come to look into the canopy:
May, 2008:
A bit of delaying before: if we have climbed the ladder,
let's check out this white panel with the white light behind
the canopy - and guess it's function together.
|
 |
A fülke mögötti tér gyakorlatilag
üres, a tartók és füllentyűk tanúsága szerint ez nem volt
mindig így.
The space
behind the cabin looks empty, however the small hooks and
similar parts show that it was not always the case.
|
 |
A fülke látképe.
Ottjártamkor egy, a Múzeumban
vendégeskedő egykori MiG-pilóta "próbálta fel" a gépet,
számára két, azonnal feltűnő dolgot említett: a műszerfal
szokatlanul közel van a pilótához, valamint a kerek műszerek
a MiG-eken szokásosnál jóval kisebbek.
View of the
cabin.
When I was there, a guest of the Museum - a former MiG pilot
- "tried it on" and mentioned two things: the instrument
panel is unusually close to the pilot and the round
instruments are much smaller than in the MiG.
|
 |
A műszerfal felett a reflexüveges
célzókészülék.
The glass
reflex aiming device above the instrument panel.
|
 |
Így lát ki a pilóta.
This is what the
pilot sees. |
 |
A műszerfal.
The instrument
panel. |
 |
Balra fönt a repülés műszerei
(magasságmérő, sebességmérő, csúszásjelző golyó) alatta a
fegyverzet panelje.
A bal alsó részen a féklap, a
futók, kerék blokkolásgátló és egyebek.
Left above the
flight instrumentation (altimeter, tachometer, slip
indicator ball) and the armor panel beneath.
In the lower left part: the flaps, gears, anti-lock of the
wheels and others. |
 |
Középen felül az iránytű és a
variométer, mellette a műhorizont, alatta a radarernyő és
annak kezelőszervei.
Jobbra fent a hajtómű műszerei:
fordulatszám, olajhőmérséklet, olajnyomás, belépő levegő
hőmérséklete, fúvóka pozíció, üzemanyag-átfolyás.
In the center
top of the compass and the variometer, next to the
artificial horizon, below the radar screen and its controls.
At the top right, the engine instruments: rpm, oil
temperature, oil pressure, inlet air temperature, nozzle
position, fuel flow rate.
|
 |
Jobb alsó panel: antenna bólintási
szöge, kabin nyomásmérő, alatta hidraulika nyomás mérők, két
üzemanyag-mennyiség mérő.
Ezek közül a jobb oldali
átkapcsolható a póttartályokra.
Jobb sarokban az alacsony
olajszintre figyelmeztető lámpa, több más, a hajtóművel
kapcsolatos figyelmezető lámpa társaságában.
Sárga fogantyú: levegőáram hajtású
segéd-áramforrás kibocsátása,
Piros fogantyú: üzemanyag
vészelzáró.
Lower right panel:
antenna pitch, cabin pressure. Below: hydraulic pressure
gauges, two fuel gauges.
The right one can be switched to the auxiliary tanks.
In the right corner: warning light of low oil level and
several other engine related warning lights.
Yellow handle: for letting out the air flow driven auxiliary
power source
Red handle: emergency fuel shut-off. |
 |
A bal oldali panel a gázkarral,
mögötte a féklapok kibocsátó karja.
A barna fedelű kapcsolók a
trimmlapokat vezérlik. Beljebb, a pilóta bal könyökénél a
robotpilóta. vezérlőgombjai, kicsit előbbre kézi
frekvencia-beállítás, leghátul rádió üzemmód-beállító
gombok.
The left panel with
the throttle, the flaps lever.
The brown-capped switches controls the trimm panels.
Further inside at the pilot's left elbow, control buttons of
the autopilot. A little forward the manual frequency
adjustment, in the far rear radio mode buttons. |
 |
Ferde felülnézet. A függőleges
sárga fogantyú a kabintető vészledobója.
Oblique top view.
The vertical yellow handle is the emergency canopy ejecter. |
 |
A jobb oldali kezelőpanel.
Fölül az oxigénellátás műszerei,
alatta a TACAN rendszeré, hátrább az IFF kód beállító
tárcsái.
A két nagy tárcsa közepén
számkijelzővel késleltetési időket állít, alatta "kioldás"
gomb, feltehetően a bombákhoz kapcsolódik.
The right side
control panel.
Above the instruments of the oxygen supply, below that the
TACAN system's, to the back the IFF code dials.
The two discs with number displays in the middle set delay
times, and a "release" button below them, they are probably
related to the bombs. |
 |
A pedálon a gyártó jelvénye
díszeleg.
The manufacturer's
badge in the pedal. |
 |
A botkormány és környezete a
kabintető-vészledobó fogantyúval.
The joystick and
it's environment with the canopy eject lever. |
 |
A katapultülés fejtámla körüli
része.
The headrest of the
ejection seat and it's envronment. |