|
Kevésbé előnyös
fényviszonyok között.
In less than advantageous
light. |
|
Innen nézve
szokatlan látvány, hogy a gép törzse a levegőben "lóg".
From this angle we get the
unusual sight of the fuselage seeming to "hang" in the air.
|
|
A jobboldali
gondola. a segédhajtómű gázsugara itt oldalra van kivezetve,
míg az AN-26-oson egyenesen hátra.
The starboard nacelle. The
exhaust of the auxiliary powerplant is led off sideways
here, whereas on the An-26 it goes straight out back. |
|
2006. július.
Újabb gép, ami festésében megújult
!
July 2006. A new machine in
renewed paint.
|
|
Mintha frissen
lenne nyiratkozva, borotválva: más mint megszoktuk, mintha
kicsit idétlenebb lenne (nem az!), de kétségkívül
rendezettebb külsejű !
Like he'd just come out of
the barber's, with newly cut hair and a good shave:
different than what we're used to, maybe a bit silly (but
not!), but without a doubt more
orderly looking!
|
|
Szép lett, na !
Looks great, eh? |
|
A felirat is
megújul.
The inscriptions are getting
fixed, too. |
|
Aki küzd vele a
35 fokos kánikulában: Magó Károly, a Múzeum munkatársa, akit
makettjeiről, sőt, még inkább sikeres roncskutatásairól
ismerhetsz.
Who's doing this in 35C heat?
Karoly Mago, one of the museum's staff, whom you might know
of through his models, or even more likely, his successful
wreck excavations. |
|
Ez a másik
oldal, ez már készen van.
Örüljünk az újabb rendbe szedett külsejű gépnek !
Belül teljesen rendben van, az
Egyebek rovatban láthatsz képeket a pilótafülkéről is.
This is on the other side,
already done. Let's be happy that there's yet another plane
in the park who's been restored, at least cosmetically. The
inside is in great
shape, you can see pics of
the cockpit in the "Other" section. |
|
Kívülről is
nyitható vészkijárat a gép jobb oldalán.
An emergency exit on the
right side. This can be opened from outside, too.
|
|
A
hajtó/futómű-gondolák csíkjai is megújultak.
Even the stripes on the
nacelles got restored. |
|
Ez lett a hónap
fotója!
This became the Photo of the
Month!
|
|
Pedig ez is
lehetett volna, ha nincs ott a torony...
Though this could have been,
too, if not for the tower. |
|
Szokatlan
szögből.
From an unusual angle. |
|
A szembe-kép
mindig bejön !
The straight-on view somehow
always works!
|
|
2008. augusztusa
Alapos körbejárás következik, kívül
és belül !
August 2008.
Time for a thorough
walkaround, inside and out!
|
|
Nemigen hiányzik a kommentár.
No real need for comment. |
|
|
|
Jellegzetes Antonov farokrész több
apró világítóablakkal.
A vékony piros rúd a gép "fenékre
ülését" akadályozza meg. Tanúsíthatom: amikor a
fényképezéshez hátra mentem a faroktérbe, a gép egyensúlyi
helyzete érezhetően elbizonytalanodott.
The distinctive Antonov tail
with numerous little windows for lighting.
The thin red rod prevents
the plane from "sitting on its butt." I can attest: when I
went into the tail section, the plane's balance shifted
noticeably. |
|
|
|
Látszólag indokolatlan a farokrész
megemelése, ez bizonyára a testvérek, az
An-26 és társai lenyíló
tehertér-ajtajának öröksége.
Megkockáztatom, hogy a két
pót-vezérsík is a nyitott tehertér ajtó esetén kapott fontos
szerepet, ami a mi gépünknél ugyebár nem létezett.
There doesn't seem to be
reason for the tail section to be lifted as it is, but this
just proves the relationship to the An-26.
I'll venture to guess that
the two secondary stabilizers had a function when the cargo
door
was opened, but this of
course didn't exist on this plane. |
|
A törzsnek kimondottan csónak/hajó
formája van.
The fuselage has a
distinctively boatlike form. |
|
|
|
|
|
|
|
Pitot-cső "tenyészet", egy kettős
és egy egyedüli hőmérővel kiegészítve.
Pitot tube "farm," extended
with a single and a twin thermometer. |
|
A jobb oldalon is van egy pitot-cső
és egy hőmérő.
A kerek ablak a fedélzeti mérnök
asztalára nyílik.
The right side has a pitot
tube and a thermometer as well. The round window opens onto
the flight engineer's table. |
|
A magyar katonai repülőgépeken
nélkülözhetetlen (de talán sohasem használt)
jelzőrakéta-blokkok erről a gépről sem hiányozhatnak.
Signal flare dispensers were
indispensible on Hungarian military aircraft (though they
were probably never used).
This airplane, too, had to have them. |
|
Impozáns légcsavar.
Csak Neked
mondom el: nincsen rögzítve, kézzel ha nem is könnyen, de
elfordítható. Ilyenkor a nagy gyorsító áttételen át forgatja
a turbinát, amely lendkerékként viselkedik.
A légcsavarkúp körüli gyűrűn át
szívja be a levegőt a hajtómű.
An imposing airscrew. I'll
tell you a secret: it's not secured. It's not too
easy, but it can be moved by
hand. This turns the turbine, which acts as a flywheel.
The ring around (behind) the
prop hub's fairing is the air intake for the powerplant.
|
|
|
|
Itt távoznak a hajtómű forró gázai.
The powerplant's hot exhaust
leaves here. |
|
Persze hogy belesünk a
gázkiömlő-nyíláson!
Of course we'll look into
the exhaust pipe! |
|
A baloldali hajtómű-gondola, amely
a "pipaszár lábú" főfutókat is befogadja.
The portside nacelle, which
also stows the "chickenlegged" landing gear. |
|
A jobb oldali gondola hátsó
részében kap helyet a segédhajtómű.
The auxiliary powerplant is
located in the rear of the starboard nacelle. |
|
A segédhajtómű kiömlőnyílása.
The APU exhaust.
|
|
A légcsavartollak jegesedés elleni
védelmét villamos fűtéssel oldották meg.
The deicing of the propeller
blades is accomplished through electric means. |
|
Egy furcsa és ismeretlen célú
alakzat a hajtómű-gondola alján.
A funny-shaped formation
with an unknown purpose on the bottom of the nacelle.
|
|
A roppant rövid orrfutó. Nincs gond
az akna fényképezésével, ugyanis a futók kibocsátása után a
fedelek visszacsukódnak.
The extremely short nosegear.
There's no worry about trying to photograph the nosegear
well, since after the gear is extended, the well doors close
up again. |
|
Ennyi látszik csak...
This is as much as can be
seen. |
|
Ugyanez a helyzet a főfutóknál is.
The same story is true for
the main gear.
|
|
A főfutó kettős kereke.
The twin wheels of the main
gear. |
|
A szárny külső szekcióján a csűrők
kaptak helyet.
The ailerons are placed on
the outer sections of the wings. |
|
Beljebb a féklapok,...
The flaps are further
inboard... |
|
...amelyek a hajtóművek és a törzs
között is folytatódnak.
...which continue on the
section between the nacelle and the fuselage. |
|
A hasa alatt két antennaburkolat.
Two antenna fairings on the
underside. |
|
A farokrész a jellegzetes V-alakú
pót-vezérsíkokkal.
The empennage with the
characteristic V-formed horizontal stabilisers. |
|
A légcsavarkör síkjában a törzset
pótlólagos megerősítés védi a lerepülő jégdaraboktól, a jól
látható horpadások szerint indokoltan.
In the plane of the
airscrew, an extra layer of "armour" protects the fuselage
from flying chunks of ice. The clearly-visible dents show
this to have good reason. |
|
Vészkijárat a jobb szárny alatt, a
felső nyílásnál a hidraulikus rendszerekhez lehet
hozzáférni.
Emergency exit under the
right wing. The access hatch up top leads to the hydraulic
system. |
|
A hátsó tehertér ajtaja.
The door to the after cargo
area. |
|
A nagyobb nyíláson a földi
légkondicionálás levegő-befogadó nyílása. A kisebb kerek
nyílás egyelőre titok, az alsó négyszögletes nyíláson a
WC/mosdó tartályát lehet megközelíteni.
For once, an inscription we
Anglophones can read, too: the larger opening accepts the
ground air conditioning connection. The smaller round one is
a secret for the moment, the square one underneath gives
access to the toilet and washbasin tanks.
|
|
Úgy tűnik, annak idején a
hidraulika-olajat nem teljesen sikerült leengedni...
It seems they didn't
completely drain the hydraulic fluid...
|
|
A jobb hajtómű-gondola belső
oldala. Az elektromos csatlakozások, illetve az
indító-hajtómű olajtartályának fedele látszik.
The inboard side of the
right nacelle. The cover panels for the electrical
connections and the starter oil reservoir can be seen. |
|
Üzemanyag-feltöltő nyílás a jobb...
Fuel filler on the inside of
the right... |
|
... és a bal gondola belső oldalán.
...and of the left nacelle. |
|
Oxigén vagy
sűrített-levegő tartályok fedele.
Cover of either the oxygen
or compressed air reservoirs. |
|
Jobban kellet volna figyelni az
iskolában orosz órán, és nem kellett volna kidobni az orosz
szótárt 1990.-ben. Akkor tudnám a nagyobb kerek izé szerepét
is. Így csak a kisebbet tudom, az az üzemanyag
túlfolyó/leeresztő.
I should have paid more
attention in school during Russian class, and shouldn't have
thrown the Russian dictionary out in 1990. Then I'd know
what the big round thing is. As it is, I only know what the
smaller one is: the fuel outflow.
|
|
Az egyik leszálló fényszóró a
szárny belépő éle alatt.
One of the landing lights
mounted under the wing.
|
|
Belépünk a "szentély"-be.
Stepping inside the sanctum. |
|
Balra a navigátor
munkahelye...
To the left is the
navigator's workstation... |
|
... és műszerei.
Ezek az ARK rádió-iránytűk.
...and his instruments.
These are the radiocompasses. |
|
A fő navigációs műszer.
The primary navigational
instrument. |
|
A szél általi sodródást mérő
műszer.
This instrument measures
course divergence due to wind. |
|
Benézünk a navigátor asztala alá
is, van látnivaló bőven.
Looking under the
navigator's table, we find plenty to see.
|
|
A parancsnok bal pultja.
The pilot's left-hand
console. |
|
A parancsnok munkahelye.
The pilot's workstation. |
|
Egy eldugott műszer (a hajtóművek
káros vibrációját jelzik) a parancsnok feje felett.
A concealed instrument above
the pilot's head (it displays the harmful vibration of the
powerplants). |
|
A parancsnok műszerfalának tetején
egy újabb műszer, csak sejtem hogy valamilyen navigációs
műszer (rádió-iránytű kijelző?). Segítsetek!
Above the pilot's main
instrument panel is a newer indicator, I can only guess that
it's some sort of navigational instrument (radiocompass
indicator?) Help please!
Translator's note: "ugol
tangazha" means "angle of pitch" or "angle of roll," my
guess is the former due to the asymmetric scale (-4 to +12).
(Fordito megjegyzese: Az "ugol
tangazsa" vagy azt jelenti, hogy "emelkedesi szog", vagy
azt, hogy "orsozasi szog". A skala aszimmetriaja (-4tol
+12ig) miatt az elsore tippelnek.)
|
|
A pilótafülke középső konzolja,
fölül az időjárás-radar, alatta a hajtómű-ellenőrző
műszerek. A pult közepén a gázkarok, kétoldalt a
magassági trimm-kerekek.
The central console on the
flight deck. Up top is the weather radar, beneath it are the
instruments monitoring the powerplants. In the middle of the
console are the
throttles, and the vertical
trim wheels on either side.
|
|
Középen a hajtómű-ellenőrző
műszerek.
The gauges in the middle
monitor the powerplant. |
|
Alul a két vészfék-kar, felette a
robotpilóta kezelőszervei. Jobb oldalt a piros tárcsa
közepén a futóművek kibocsátásának kapcsolója..
At the bottom are the two
emergency brake handles, above it the controls for the
autopilot. The switch in the middle of the red disc on the
right side extends the landing gear. |
|
|
|
A másodpilóta munkahelye.
The copilot's workplace. |
|
A másodpilóta jobb oldali pultja.
The copilot's right-hand
console.
|
|
Közelebbről.
Középen két magasság (nyomás) mérő,
feltehetően a kabinban uralkodó nyomást méri.
From closer up. In the
middle are two altitude (pressure) gauges, I suspect they
measure the internal cabin pressure.
|
|
A másodpilóta feje felett jobb
oldalt újabb műszer, a két hatómű ismeretlen paraméterét
méri.
Above the copilot is this
instrument that measures some unknown parameter of the
two powerplants.
(Translator's note:
voltmeters, to guess from the "V". The inscription on the
little piece
up top says "IM-24
ZATORMOZHEN"... that word means "stationary," or
"dampened/dampening/somethinglikethat,"
but what exactly it refers to, I don't have a
clue.)
(Fordito megjegyzese:
voltmeterek, a "V" alapjan talalgatva. A szoveg a kis
reszecsken felul azt irja hogy "IM-24 ZATORMOZSEN"... ez a
szo azt jelenti hogy "allo" vagy "csillapito" vagy vmi
ilyesmi, de hogy pontosan mire vonatkozik, saccom sincs.) |
|
A középső műszerfal feletti rész.
majdnem középen két oldalt a légcsavarok földi rögzítésének
fogantyúi. Jobbra fent a lokátor kezelőszervei.
The part above the central
instrument panel. Almost in the middle on the two sides are
the handles for locking the airscrews on the ground. At the
top right are the
controls for the locator. |
|
A teljes felső műszerfal.
The upper panel in its
entirety. |
|
A fedélzeti mérnök/rádiós
munkahelye a másodpilóta mögött.
Egyébkén az ő számára van egy
lehajtható szék a a gázkar-pult mögött is.
This workstation belongs to
the flight engineer/radio operator. He also has a jumpseat
behind the throttle console, too.
|
|
Neki balra fent az elektromos
kapcsolók.
The bank of switches to his
upper left. |
|
Szemben az elektromos rendszer
ellenőrző műszerei. Balra a biztosíték tábla.
A rádió kezelőszervei mellett még
egy jó öreg Morse-billentyű is helyet kapott.
These instruments monitor
the electrical system, the fusebox is to the left.
Beside the controls for the
radio, there's even a nice old Morse key. |
|
A fedélzeti mérnök/rádiós asztala
alatt. is bőven van berendezés.
There's a lot under the
flight engineer's desk, too. |
|
Kabin-világítás, sötétben
repüléskor szükség esetén a vörös fényt használják, hogy ne
vakítson. A személyzetnek egyébként helyi világítás áll
rendelkezésére, a műszerek megvilágítása mellett.
A fehér fényű kabin-világítást csak
a földön használják.
Cabin lights. If needed, the
red light is used in flight in the dark, so as not to blind
the pilots. The crew has individual lights at each
workstation, in addition to the instrument illumination.
The white ceiling light is
only used on the ground. |
|
Az elülső
tehertér ajtaja, a fedélzeti mérnök munkahelye mögött, a gép
jobb oldalán.
This is the door to the
forward cargo space, on the right side of the plane,
behind the flight engineer's
workstation. |
|
Benézve az
elülső tehertérbe.
Looking into the forward
cargo space. |
|
Hátrafelé
haladva a konyha következik.
Aftwards, the next thing is
the galley.
|
|
Forróvíz-tartály
is van.
There's a hot water tank,
too.
|
|
Tároló polcok a
konyhában.
Storage shelves in the
galley. |
|
Hátrafelé
nézünk, három üres kabin következik, most székek sincsenek
bennük.
Looking aftwards, three
empty cabins. The seats aren't inside right now.
|
|
Vészkijárat, a
gép bal oldala felé nyílik.
This emergency exit opens
onto the plane's left side.
|
|
Ugye erre nem
számítottál ? Egy formás heverő, éjjeli szekrénnyel,
pohártartóval, olvasólámpával!
Admit it, you didn't expect
this. A couch with a night stand, cupholder and reading
light! |
|
A bejárattal
szemben a ruhatár...
Directly across from the
entry door is the coatrack.
|
|
...rejtett és
nem rejtett polcokkal.
With concealed and
unconcealed shelf space. |
|
A ruhatártól
jobbra nyílik a mosdó/WC.
To the right of the coatrack
is the lavatory. |
|
A nyitott ajtó.
The door, opened. |
|
Itt szálltunk
be, a gépnek saját létrája van amely könnyen nyitható
kívülről és belülről egyaránt.
This is where we got inside,
the plane has its own ladder that opens equally easily from
inside or out.
|
|
Innen nyílik a
hátsó csomagtér.
This is the entrance to the
after cargo space.
|
|
A csomagtér
ajtaja, a gép jobb oldalán nyílik.
And this is the door inside
it that opens onto the right side of the plane.
|
|
Van még egy kis
ajtó, a faroktérbe nyílik.
And then there's this little
door that opens into the tailspace.
|
|
A kormányszervek
huzaljai és rúdjai látszanak. A műszerpolcokon az őket
helyettesítő súlyok. A gép
farka egyébként alá van támasztva, a fenékre ülést
elkerülendő...
These cables and rods belong
to the steering mechanism. On the shelf are the weights
replacing them.
There's a rod supporting the
tail of the plane, to avoid it sitting down on its rear. |
|
A faroktér
mentirány szerinti bal oldala, szintén műszerpolccal.
The left side of the tail
space, with another shelf. |