|
A Múzeumban két Mig-21MF van, a
másik a 9512-es.
The museum has two
MiG-21MFs, the other is 9512.
Fotó:
Hérincs István |
|
A fenti képtől különbözik:
a törzs alatti tartály a
nagyobbik típus, amelyet csak ide lehet függeszteni. A
fenti képen a törzs alatt is a kisebb tartály van, az is egy
lehetséges verzió.
Different here than in the above
photo: the drop tank under the
fuselage is the larger type, which
can only be hung here.
On the above photo, the tank
under thefuselage has the smaller
tank, which is also a possible
arrangement.
|
|
Itt a nagyobbik,
800 literes póttartály.
Here's the larger,
800 litre drop tank. |
|
A szárnyakon maradtak a 480 literes
póttartályok.
A belső fegyvertartókon a földi
célok elleni, nem
irányított rakéták UB blokkjai...
The smaller, 480 litre
drop tanks have stayed on the wings. On the inboard pylon is
a UB-16 unguided rocket pods for use against ground targets.
|
|
...szimmetrikusan a bal szárnyon
is.
Az UB blokkokat a külső tartókra
kellett függeszteni, ha póttartályt nem vitt gép.
Ezzel is csökkenteni kívánták a rakéták égéstermékének a
hajtóműbe jutásának veszélyét.
A szárny alatti belső függesztőre
lehet ugyan póttartályt függeszteni, nincs technikai
akadálya, de értelme sincsen, a 21-en ui. csak a szárny
alatti külső függesztőnek van üzemanyag-, és a
kifogyasztáshoz szükséges levegő-túlnyomás csővezetéke /én
is láttam már öt póttankkal felszerelt gépről fotót, de ez
csak viccnek és kamunak jó, a keletnémet műszakiak csinálták
széles jókedvükben, mikor a nyugati testvérek "bekebelezték"
őket/. (ML) ...and symmetrically so on the left
wing, too.
The UB pods had to be mounted on
the outboard hardpoints, if the plane
wasn'tcarrying drop tanks. This was a
measure to help reduce the danger
of rocket exhaustentering the
powerplant's air intake.
It was possible to load drop tanks onto
the inboard hardpoints, too - there's no
technical barrier to doing this - but it's
pointless too, as on the MiG-21 only the
outboard pylons have the requisite
connections for fuel transfer.
(I've seen photosof a machine loaded
with 5 drop tanks, but this is only good
for joking ormisleading: the East German
techies did this in good spirits at the time
of the reunification of Germany). (ML).
|
|
Az MF itt távoli vagy (önmagához
viszonyítva) hosszú időtartamú, földi célok elleni bevetésre
van "felfegyverezve".
Here, the MF is loaded
out for striking distant ground targets on missions of
long duration (relative to herself, of course). |
|
2010
április.
Alaposan
szemügyre vesszük.
A fegyverzet éppen átmeneti
állapotban van. Teljes póttartály-készlet mellett csak egy
K-13 légiharc-rakéta árválkodik rajta.
April 2010.
We will thoroughly examine it.
The weaponry is in
a temporary state. Beside the full set of drop tanks only
one K-13 is put on it. |
|
|
|
Sajnos
pontos oldalnézetet egyik irányból sem lehet róla készíteni
a mellette lévő gépektől.
Because of
the other planes next to it, it is impossible to make a good
side profile photo .
|
|
Egy
szerencsés nézőpont, kiemeli a farokrész szépségét.
A fortunate
view, it highlights the beauty of the tail.
|
|
Az
oldalkormány hetykén félrecsapva.
The rudder is
loosely kicked out to one side. |
|
|
|
|
|
Elmenne
egykori propaganda -fotónak is...
This would do well
as a propaganda photo... |
|
Az orrkúp
és a levegőbeömlő nyílás alapvető fontosságú része egy 2
Mach sebességre képes repülőgépnek.
The nosecone
and the air inlet are crucial parts of aircraft capable of
reaching Mach 2.
|
|
A
beömlőnyílás perem meglehetősen éles, az orrkúp hegyes.
Fontos a turbulencia elkerülése, mert hangsebesség felett a
levegő nyomáshullámainak interferenciáját használják fel a
hajtómű által "emészthető" szubszonikus sebességű
bemenő levegőáram előállítására.
The edge of
inlet is surprisingly sharp, the nosecone is pointed.
Avoiding turbulence is important, as over the speed of sound,
the interference of pressure waves in the inlet are used to
dampen the flow to subsonic speeds for the jet engine.
|
|
A
Pitot-cső jellegzetesen hosszú rúdon van a gép előtti, még
zavartalan légáramba tartva.
The Pitot-tube is
distinctively long in front of the nose, so its end reaches
into an undisturbed flow. |
|
A
Pitot-cső és a DUASZ-lapátok, ez utóbbiak a gép haladási
irányának a tengelyétől való eltolását érzékelik.
The Pitot-tube and
DUASZ-blades, latter are for sensing the non-lentghwise
movements of the plane. |
|
|
|
Az
oldalszám előtt az állásszög-jeladó. A kettő között a
baloldali pompázsgátló szelep, amely a kompresszor számára
felesleges levegő kieresztésére szolgál. Az ilyen
repülési helyzetben egy munkahenger befelé nyitja a szelepet
- és a felesleges levegő kiáramlik rajta.
In front of
the side number is the angle of incidence sensor. Between
them is the left valve for letting the unnecessary air in
front of the compressor. In that case a cylinder opens the
valve inwards - and the excess air flows out.
|
|
Az
orrfutó, három nézetből.
The nose gear from
three views. |
|
|
|
|
|
Az orrfutó
aknája.
The pit of the
nose-gear. |
|
Az
ikercsövű 23mm-es gépágyú burkolata, felette a bal mellső
törzsféklap, alatta a törzs alatti póttartály.
The casing of the
twin-barreled 23mm cannon under the left front air-brake. On
the bottom, the fuselage drop tank. |
|
A
pompázsgátló szelep "ellentéte" a kép közepén lévő
levegő-beeresztő szelep. Ez akkor jön működésbe, ha az
aktuális repülési helyzet folytán a kompresszornak
"légszomja" van. Rugóterhelés ellenében automatikusan nyílik
(befelé).
The contrast
of the valve in front is this air inlet valve. This opens
automatically against spring pressure, when an state during
flight produces shortage of "breath" in the compressor.
|
|
A
törzsféklap felett a földi elektromos csatlakozások.
Egy kis
turpisság: a törzsféklap mögötti borítólemez nem eredeti,
egykor a 9304-en szolgált.
Over the airbrake
the electric connectors.
A little trick: The plate behind the airbrake is not
original, it served on the 9304. |
|
A bal
szárnyon csak a póttartály árválkodik.
Only the droptank
is mounted on the left wing. |
|
|
|
Mellette
az üres sín rakétára vagy UB blokkra vár.
Next to it, the
empty rail waiting for a rocket or an UB block.
|
|
A szárny
belépő éle egyenes, de vagy egy lámpa vagy egy
besugárzás-érzékelő antenna megtöri.
The leading edge of
the wing is straight, but a lamp or a radar-sensor antenna
brakes the line. |
|
A
rádió-magasságmérő antennája. |
|
A MiG-21
nem éppen a nagy fesztávjáról nevezetes.
A szárny
végén statikus töltés-elvezető, a vékony drótszálak már
hiányoznak belőle.
Fölül egy
áramlásterelő lap, mellette a csűrőlap működtető mechanika
burkolata. |
|
A
póttartály iránytartó vezérsíkjai.
Stabilizers of the
droptank. |
|
A szárny
alatti póttartály a PG-ben készült 1965.-ben. A 480 literes
kapacitás eléggé meglepő a formájához képest.
The underwing
droptank was made in the PG in 1965. The capacity of 480
liters is quite surprising for its shape. |
|
A bal
főfutó akna hátsó része.
The back of the left main gear
compartment. |
|
A futószár
mellett oxigén és sűrített levegő tartályok.
Next to the
beam of the gear, oxygen and compressed air tanks.
|
|
A bal
főfutó elülső oldala.
Jól
fejlett üzemanyag-vezeték megy át rajta.
Front side of the
left main gear compartment.
A fat fuel-pipe is going through it. |
|
|
|
Ide
húzódik be a főfutó szára.
This is where the
beam is raised to. |
|
A hátsó
törzsrész alatt pótvezérsík, mellette és a bal felső
sarokban levegő-beömlők.
There are
additional stabilisers under the tail, next to it and in the
top left corner air inlets. |
|
|
|
A fékernyő
tartálya átkerült a hajtómű bal oldal alól a fúvócső fölé.
The tank of
the drag parachute is moved from the left side to over the
nozzle.
|
|
Érdekes
alakú hőálló acéllemez fül védi a forró gázsugártól.
An interesting heat
resistant steel plate protects it from the hot gases. |
|
Használati
utasítás.
Instruction manual. |
|
A másik
oldalról. A fékernyő tartály vége kétfelé nyílik az ernyő
kibocsátásakor.
The other
side. The tank of the drag chute opens to the two sides.
|
|
Itt lehet
az ajtószárnyakat nyitott helyzetben rögzíteni.
This is where
the door wings can be fixed in open position.
|
|
A hajtómű
fúvócsöve.
The nozzle. |
|
Előtérben
a gázsebesség-fokozó.
The increaser of
gas speed in the foreground. |
|
Látszik az
utolsó turbina-fokozat, illetve az utánégető lángterelő
koszorúja a jellegzetes szovjet zöld kerámia-bevonattal.
A
hullámos-lyukacsos lemez elölről hűtőlevegőt vezet az
utánégető kamra fala mentén.
The last turbine
phase can be seen, and also the afterburner ring with the
typical green soviet ceramic coating.
The perforated and wavey plate leads cooling air along the
wall of the afterburner chamber.
|
|
Ugye hogy
hasonlít a két farokrész? A háttárben a
Szu-22M3
farka látszik.
The two tails
are resembling, aren't they? The tail of the
Su-22M3 is in the background.
|
|
A brutális
erőt sugárzó jellegzetes MiG- farokrész.
The typical MiG
tail emits brutal power. |
|
A jobb
szárny hátulról.
The right wing from
the back. |
|
A gép jobb
"hóna alatt" járunk.
A törzs
alatti póttartálynak nincsenek hátul vezérsíkjai.
We are in the right armpit of the
plane.
The drop tank
under the fuselage doesn't have stabilisers.
|
|
A hátsó
egyrészes törzsféklap saját súlya - és a hidraulika rendszer
sok év alatti eresztése - folytán lenyílt és megpihent a
póttartályon.
During the years, the one-piece
airbrake in the back opened and rested on the drop tank,
because the hydraulic system is very slowly leaking.
|
|
A jobb
mellső törzsféklap még tartja magát.
A
póttartály felettébb hegyes kialakítású.
The
right-forward airbrake is still holding up. The droptank is
very pointy.
|
|
A törzs
alatti póttartály adattáblája.
Data plate of the
belly droptank. |
|
A K-13
légiharc-rakéta hátulja. A vezérsíkjain a felettébb ötletes,
menetszél által hajtott pörgennyűk által vezérelt
stabilizátorok.
The back of the
K-13 air-to-air missile. Wind drives the gyroscopes that
control each of its stabilisers. |
|
A jobb
főfutó hátulról...
The right main gear
from beind... |
|
...és
elölről.
...and from the
front. |
|
A jobb
főfutó akna elülső oldala.
The front of the right main gear's
compartment. |
|
Ide jön be
a főfutó szára.
The beam of the
gear rectracts to here. |
|
Az akna
hátsó oldala. A kép jobb felső részét kitevő panelt
leszerelve lehetett ellenőrizni a kompresszor elülső
lapátjait.
Itt is van
egy vastag üzemanyag-vezeték.
The back part
of the compartment. The compressor blades can be checked by
removing the panel on the top right corner of the photo. And
we can see a thick fuel pipe here too.
|
|
A
szárnyban oxigén és sűrített levegő tartályok lapulnak.
Oxygen and
pressurized air tanks are in the wing.
|
|
A
főfutó-akna belső oldalán beállítási paramétereket
tartalmazó útmutató táblák.
Sajnos
nincs már meg mind. |
|
|
|
|
|
|
|
A jobb
szárny alól előre nézve.
A jobb szárny alól
előre nézve. |
|
A
kabintető festése árulkodik: valamelyik tesóé lehetett
eredetileg.
The colour of
the canopy frame tells us that it might belong to one of
it's brothers.
|
|
Jellegzetes szovjet kabintető: a kilátás erősen korlátozott,
pedig a csillogás miatt nem is látjuk a fülkén belül a
látómezőben lévő ezt-azt.
|
|
A pót
Pitot-cső. Jó ha van tartalék, a MiG-21-essel sebességmérő
nélkül aligha lehet leszállni.
The secondary
Pitot-tube. It is good to have two, as it is quite
impossible to land a MiG-21 without the speedometer.
|
|
A
függőleges vezérsík bal oldala.
Left side of the vertical stabilizer. |
|
Nyomozásra
váró ablak: más MiG-21 változatokon nem látni hasonlót (nem
volt alkalmam mindet megnézni), sőt, az ezüstszínű MF-en
(9512) sincs ilyen !
A window awaiting
investigation: on other MiG-21 variants I didn't see this (but
I haven't seen all). Moreover, the silver MF (9512) also
doesn't have this ! |