REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

RD-45 sugárhajtómű

A korai MIG-15hajtőműve, hozzánk csak az UTI változatba volt beépítve.
Az első sikeres angol sugárhajtómű koncepciója köszön vissza: kétoldali beömlésű egylépcsős centrifugális kompresszor, csöves égőterek, szám szerint 9. A turbina is egyfokozatú. A Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti Kiállításán (PECSA) tanulságos hajtómű-metszetet láthatsz !

Valami kétségbeejtően egyszerű a mai utódaihoz képest !

Itt talán jobban látszik, hogy a kompresszor mindkét oldalról szívott levegőt. A centrifugális kompresszort azért szerették a hajtómű-konstruktőrök, mert egyszerűen szabályozható, stabil jelleggörbéje volt, ellentétben az axiális kompresszorral, amely instabil, folyamatos külső szabályzást igényel.

Nagy hátránya viszont, hogy amint itt is látható, hatalmas homlokfelülete van, ami a repülésben súlyos hátrány. Ha megnézed a MiG-15 törzsének és az Il-28 gondoláinak átmérőjét, rögtön érted miről van szó.

Az más kérdés, hogy a MiG-15 ennek ellenére korának egyik legjobb vadászgépe volt.