REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Saphire-5 indítóhajtómű

Hajtómű is meg nem is: fedélzeti segédüzemi energiaforrás as L-39 repülőgépből.

Sűrített levegőt biztosított a hajtómű indításához, amit a hajtásház mögött kikandikáló csonkon adott le, illetve az elején lévő generátora villamos energiát termelt.

Ugye milyen egyszerű ? az egész nem nagyobb mint egy festékes vödör, de a forgórésze kb. 50 ezret fordul percenként.

Vajon a generátor felett lévő szivattyú hidraulikanyomást is biztosított, vagy csak a saját üzemanyag-szivattyúja volt ?

Ezen az oldalán sincs sok minden...
Egy rendszeres honlap-látogatónk az alábbiakat írja (amellett hogy dicsérte a honlapot!):

 

"Az L-39 indító hajtóművéről közölt képhez szeretnék néhány jó szándékú kiegészítést hozzá fűzni, nevezetesen:
Az a kikandikáló csonk egészen pontosan a levegőgyűjtő csatorna és a "nagy hajtómű" (AI-25TL) indítása során és csak akkor , a kompresszor által termelt levegő 25%-át vezetik el az SV-25 típ. levegős indító berendezésre mely a segéd-berendezés meghajtás házon  keresztül a hajtóművet forgatja meg. Ha csak a Saphir jár és nem akarjuk indítani a nagyot akkor egy teher-mentesítő szelep engedi el ezt a levegőt a külső környezetbe.
A berendezés elején látható berendezés pedig az indító  motor, amely csak egy szimpla, egyszerű elektromotor melynek a feladata a Saphir indítása és sikeres indítás után már további szerepe, nevezetesen áram termelés, nincs!
A Saphir  fordulatszám adatairól pedig néhány szó:
  - Alapjárati fordulata:     50 500 ford/min
  - Indítási fordulatszáma  56 000 ford/min  ami azt jelenti hogy ekkora fordulatszámra pörög fel amikor a nagy hajtóművet indítja és egészen addig ezen a fordulatszámon pörög amíg az el nem éri a 41,5-44,5%-os fordulatot N1 szerint, amikor is a nagy hajtómű üzemanyagrendszerébe épített elektronika lekapcsolja a Saphirt ami le is áll.
A képen látható berendezés pedig egy úgynevezett olaj-üzemanyag blokk melynek a feladata kettős , olajjal és üzemanyaggal táplálja a Saphirt. Nincs hidraulika táplálás.
A tisztán látás végett: a Saphir nem APU, nem segéd-hajtómű. Ő csak egy kicsi indító hajtómű akinek az egyetlen feladta nagyobb testvérébe életet lehelni."

 

Köszönjük !