REPÜLŐMÚZEUM
SZOLNOK
Az RD 45F gázturbinás
sugárhajtómű metszete a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti Kiállításából
 |
Az első
Mig-15-ösök hajtóműve, a Roll-Royce "Nene" típus szovjet
másolata. A világ ma sem érti, miért segített Nagy-Britannia
a Szovjetuniónak a Nene és a Derwent hajtóművek átadásával,
a legvadabb hidegháborús időkben.
Ez az oktatómetszet sok élvezetes
percet szerzett nekem, gondolom másoknak is. Ha nem nézzük a
segédhajtás-házat, az egész roppant egyszerű ! |
 |
A
segédhajtás-ház viszont igen bonyolult, és a hajtóműhöz
mérten meglehetősen nagy is. |
 |
Ez a felső
fele... |
 |
ez pedig az
alsó.
Az útbaigazító táblák sokat
segítenének a berendezések azonosításában, persze ha
látszanának...
Sötét helyen vakuzva tükörfényes
táblákat, amelyek ráadásul üvegkoporsóba vannak zárva: nem a
fotósok álma ! |
 |
Itt egyben
látjuk a gázdinamikai részt, és ámulhatunk az egyszerűségén. |
 |
A kompresszor
egyetlen fokozatból áll, igaz, két párhuzamosan kapcsolt
egység képezi. Ez a hajtómű erőssége, ami sok
hátránnyal is jár. Roppant
egyszerű, olcsó és üzembiztos a soklépcsős axiális
kompresszorokkal szemben, viszont az átmérője nagyon nagy. A
levegő útja igen bonyolult, a rácsos nyílásokon lép be a
hajtóműbe. Mire ide a repülőgép orrától elér, sokszor vált
irányt, ami nagy áramlási veszteséggel jár. |
 |
A
csöves égőtér. Ha jól számoltam kilenc ilyen cső van a
hajtómű kerületén. Kettős üzemanyag betáplálás van, az egyik
az üresjárati (kb. 70%-a a maximális fordulatszámnak), a
másik az üzemi fúvóka. A fúvókák körül álló lapátok pörgetik
meg a beáramló levegőt, ezzel biztosítják a keveredését az
üzemanyaggal.
A fúvókánál a láng
hőmérséklete 2000°C, ami egy hegesztőpisztoly kékesfehér
lángjának felel meg. Az égőtéren található rengeteg furaton
beáramló levegő hűti a környező szerkezeti elemeket (az acél
1200°C táján megolvad). |
 |
A tengelyen
kompresszor mögött, attól elkülönített térben van egy
hűtőlevegő-kompresszor is, amely az égőterekkel körülvett
belső szerkezetet hűti. Külön érdekesség az ezt követő
tengelykapcsoló és támasztócsapágy. |
 |
Az egyfokozatú
turbina. Előtte állólapát-koszorú van, ami érintőirányú
összetevőt ad a forró égéstermékeknek. Ezután a turbina
"kiveszi" az áramlásból a maga energiaszükségletét (a
kompresszor és a segédberendezések hajtására), a maradék
"tolja" a repülőgépet. |
 |
Előbb még kell
egy fúvócső is, amely a kiáramló gázt stabilizálja és a
sebességét a megfelelő tartományba konvertálja. Azaz: a
benne lévő hőenergiából minél többet a kilépő gáz sebességfokozásává
alakítja. |
 |
A gázkiömlő
önmagában is szép látvány. A jobbra fent bekandikáló
csövecske a kilépő gáz hőmérsékletét méri, ami fontos
információ a hajtómű üzemi állapotára
vonatkozóan. Hát
ezt alkotta az angol Whittle úr, életéből sok-sok évet
áldozva. Saját útját járta, míg a németek a bonyolultabb és
(az akkor még) kevésbé megbízható axiál-kompresszoros
módszert választották. Whittle a harmincas évek legelején
már közel járt a használható hajtóműhöz, de a derék britek
konzervativizmusa (fafejűsége) miatt csak a háború után
kapott lehetőséget.
A radiál-kompresszoros
hajtóművek még ma is készülnek, a kisteljesítményű
helikopterekben kapnak helyet. |
|