A GTD-350 szabadturbinás
helikopter-hajtóművet Sz. P. Izotov tervezte a Mil Mi-2 helikopter
számára. A Mi-2 prototípusa 1961.-ben szállt fel, ez volt az
első gázturbina hajtású szovjet helikopter. Később a
gyártása a hatóművel együtt Lengyelországba (WSK PZL)
került. A helikoptert több tucat országban
rendszeresítették. Több mint 11.000 db hatóművet gyártottak,
amelyek összesen több mint 20 millió üzemórát teljesítettek.
Az utolsó változata a GTD-350W 425
LE maximális teljesítményű.
Próbálkoztak harcjárművekbe való
beépítésével, egyet egy, a nálunk is ismert BTR-50-be építettek
be, míg egy kísérleti harckocsiba kettőt. A kísérletek nem váltották
be a reményeket. A gázturbina tengelyteljesítmény leadása
nélkül a maximális teljesítményhez tartozó fogyasztás 70%-át
fogyasztja, indítása hideg állapotban akár perceket is
igénybe vesz.
Néhány adat, egy 1978.-as orosz
nyelvű tankönyv alapján
Felépítése: szabadturbinás hajtómű,
hétfokozatú axiális és egyfokozatú radiális kompresszorral,
amelyet egyfokozatú turbina hajt. A tengelyteljesítményt
szolgáltató szabadturbina kétfokozatú.
Maximális teljesítmény:
400 LE
Névleges teljesítmény:
320 LE
Kompresszor-turbina fordulatszáma:
45.000/perc (100%)
Szabadturbina fordulatszáma:
24.000/perc (100%)
Teljesítmény-leadó tengely
fordulatszáma: 5.904/perc (100%)
turbina előtti gázhőmérséklet:
800 - 985°C
Fogyasztás:
365-459 g/LEh (érdekes, de logikus módon teljes gázon a legkisebb,
de így is sok!)
Átlagos fogyasztás üzemszerű
körülmények között: 55 kg/h (szóval a Mi-2 egy
óra alatt akár 150 liter kerozint is bepuszil)
Befoglaló méretek: 1350 x 522 x
680h mm
Tömege: 135 kg
Élettartam: kezdetben 200(!)
üzemóra, később 500, végül 1000
Sokan állítják, hogy az Allison 250
koppintása. Nézd meg az utolsó képet, és döntsd el magad.
A fentiekhez az
említett tankönyvön kívül felhasználtam forrásként a
hu.wikipedia.org GTD-350 címszavát, amelyet "VargaA"
szerkesztett.
|