REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

M-11FR öthengeres csillagmotor metszete a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti Kiállításának anyagából.

Cutaway of the five cylinder M-11FR radial engine from the material of the Aviation Exhibition of the Museum of Transportation.

Fordítás/Translation: Jószai Zoltán
 

A Jak-18 110 LE-s erőforrása, az elődje a Po-2-esben dohogott (egészen egyedi hangon, hallotad már hogyan "fuldokol" a földön alapjáraton ?), sőt, az R-18 Kánya néhány példányába is beépítették. 

The 110 HP power source of the Jak-18, it's predecessor worked in the Po-2 (with a rather unique sound, have you ever heard it "choking" on idle?), it was also built into some of the R-18 Kánya (Kite) planes.
 

Ezen a képen csaknem minden lényeges szerkezeti eleme látszik.

On this photo almost every noteable parts can be seen.
 

A szelepemelő rudak ezen a változaton már burkolva vannak . A Po-2 motorján nyitottak, jól láthatod a szelepek teljes mechanizmusának mozgását, akár a gőzgépeken.

The tappet rods on this variant are covered. On the engine of the Po-2 they are open, the whole movement of the valves' mechanism can be seen, like on old steam engines.

 

Itt a szívószelep is látszik. Jócskán van "hús" a hengerfejben !

Here is the intake valve. There is plenty of material in the cylinder head !

A dugattyú és a forgattyúsház öntvényei is az örökkévalóságnak vannak méretezve...

The piston and crankcase castings also are designed for eternity...

A porlasztó, előtte bizony nem tudom, hogy mi az a szűrőszerű. Nagyon más nem lehet mint az üzemanyag-szűrő...

The carburetor, before it I don't know what is that filter-like. Can not be other than the fuel filter...

Minden hengernek külön vezérműtengelye van. legalább kettő, de inkább három fogaskerékkel kapcsolódik a főtengelyhez, sőt, körben egymáshoz is. Próbáld csak meg lerajzolni hogy ez miként jön ki? Egy helyen megszakad a kör, mert a kerekek száma páratlan. Az egész egy teljesen aszimmetrikus szerkezet.

Egyébiránt ezen a képen inkább emlékeztet kakukkos órára, mint repülőgép-motorra.

Each cylinder has a separate camshaft. They connected   to the crankshaft by two or three cogwheels, and also all around to one another as well. Just try to draw how does that come out! At one point the circle is interrupted because of the odd number of wheels. It's a completely asymmetric structure.

Moreover, in this picture it reminds me more a cuckoo clock than an aircraft engine.