REPÜLŐMÚZEUM
SZOLNOK
M-11FR öthengeres
csillagmotor metszete a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti
Kiállításának anyagából.
Cutaway of the five
cylinder M-11FR radial engine from the material of the Aviation
Exhibition of the Museum of Transportation.
Fordítás/Translation: Jószai
Zoltán
 |
A Jak-18 110
LE-s erőforrása, az elődje a Po-2-esben dohogott (egészen
egyedi hangon, hallotad már hogyan "fuldokol" a földön
alapjáraton ?), sőt, az R-18 Kánya néhány példányába is
beépítették.
The 110 HP
power source of the Jak-18, it's predecessor worked in the
Po-2 (with a rather unique sound, have you ever heard it "choking"
on idle?), it was also built into some of the R-18 Kánya (Kite)
planes.
|
 |
Ezen a képen
csaknem minden lényeges szerkezeti eleme látszik.
On this photo
almost every noteable parts can be seen.
|
 |
A szelepemelő
rudak ezen a változaton már burkolva vannak . A Po-2
motorján nyitottak, jól láthatod a szelepek teljes
mechanizmusának mozgását, akár a gőzgépeken.
The tappet
rods on this variant are covered. On the engine of the Po-2
they are open, the whole movement of the valves' mechanism
can be seen, like on old steam engines.
|
 |
Itt a
szívószelep is látszik. Jócskán van "hús" a hengerfejben !
Here is the intake
valve. There is plenty of material in the cylinder head ! |
 |
A dugattyú és a
forgattyúsház öntvényei is az örökkévalóságnak vannak
méretezve...
The piston and
crankcase castings also are designed for eternity... |
 |
A porlasztó,
előtte bizony nem tudom, hogy mi az a szűrőszerű. Nagyon más
nem lehet mint az üzemanyag-szűrő...
The carburetor,
before it I don't know what is that filter-like. Can not be
other than the fuel filter... |
 |
Minden hengernek
külön vezérműtengelye van. legalább kettő, de inkább három
fogaskerékkel kapcsolódik a főtengelyhez, sőt, körben egymáshoz is.
Próbáld csak meg lerajzolni hogy ez miként jön ki? Egy
helyen megszakad a kör, mert a kerekek száma páratlan. Az
egész egy teljesen aszimmetrikus szerkezet.
Egyébiránt ezen a képen inkább
emlékeztet kakukkos órára, mint repülőgép-motorra.
Each cylinder has a
separate camshaft. They connected to the
crankshaft by two or three cogwheels, and also all around to
one another as well. Just try to draw how does that come
out! At one point the circle is interrupted because of the
odd number of wheels. It's a completely asymmetric structure.
Moreover, in
this picture it reminds me more a cuckoo clock than an
aircraft engine.
|
|