Remélem
számodra is szívdobogtató élmény belelátni egy bonyolult gép
lelkivilágába
- csakúgy
mint nekem.
Ennek
nyílik most tere: a Mi-2 helikoptert éltető GTD-350
oktatómetszetét vesszük szemügyre.
A képek
2012. májusában, a szolnoki helikopterbázison tartott
Családi Nap során készültek.
Az "ép"
GTD-350 képeit ITT LÁTHATOD.

Először -
ahogy illik körbejárjuk az izgalmas részletekbe betekintést
engedő metszetet.



Kövessük a
levegő útját, amely a jelentéktelennek tűnő sárga színű
csövön lép be a hajtóműbe.

Az axiális
kompresszor (7 fokozatú) álló lapátsorral indul, és kissé
groteszk, kis átmérőjű, rövid lapátú forgórészekkel
folytatódik. Az ezekhez tartozó álló lapátsorokat a felső
körszeletben leszerelték.
A belépő
állólapát-sornál és az axiális kompresszor 6. fokozatánál
lévő csövek csapágyakat sejtetnek, amelyek olajvezetékeit
látjuk.

Az axiális
fokozatokat egy centrifugál kompresszor követi, amely
megfelelően nagy nyomású levegőt biztosít az égőtér számára.
Érdekes a centrifugál kompresszor házának metszete. A jobb
oldalon a leszerelt generátor csatlakozása látható.

A
centrifugál kompresszor felől két trombitaszerű csövön jut
el a levegő a hajtómű hátulján levő égőtérbe.

Itt a
perforált lemezeken (jó nagy áramlási vesztesége lehet!) és
az égőtér falán lévő furatokon át jut be a "kerítészöld"
nagy hőállóságú festékkel bevont égőtérbe. Az üzemanyagot a
kép bal szélén lévő fúvóka juttatja be. A levegőben lógó
valamik hőmérséklet-érzékelők.

A forró
égéstermékeket egy fura kupola tereli a körgyűrű alakban
elhelyezkedő turbinalapátokra.
Az első
fokozat az axiális és a centrifugális kompresszort hajtja
meg, így alkotva meg a gázgenerátort. A kupola többrétegű,
nyilván komoly mennyiségű levegő hűti, amit ugyancsak a
kompresszor biztosít.

A
kompresszorokat hajtó turbinát a kétlépcsős szabadturbina
követi. Ez alakítja át a forró gázsugár energiáját
mechanikai teljesítménnyé. A kompresszorokkal és azok
turbinájával nincs mechanikai kapcsolatban, azok tengelye
áthalad csőszerű szabadturbina-tengelyen.

A turbinák
utáni térből távoznak az energiájuk nagy részét leadott
égésgázok a szabadba. Épp a felső kilépőn csatlakozás (egy
gázterelő csonk is tartozik hozzá) mentén vágták fel ezt a
részt.
Itt is
több rétegű a fal, közöttük hűtőlevegő áramlik.

A
szabadturbina tengelye fogaskerékben végződik, ami egy
áttétel-rendszeren lassul le a főreduktor számára
"emészthető" fordulatszámra, névleges értéken 24.000/perc-ről
5.900/perc-re.

Itt annyi
látható, hogy a hajtásház eléggé bonyolult. Ne feledjük,
innen hajtják meg az üzemanyag-betápláló rendszert, a
generátort, az olajszivattyút és néhány jeladót.

Itt az
igen bonyolult üzemanyag-betápláló/teljesítmény-szabályozó
berendezés.

A kép
közepén a búvárdugattyús üzemanyag-szivattyú.

A kép
közepén a kihajtás a Mi-2 helikopter főreduktora felé. A
felvágott hajtásházon látszik hogy a nagy fogaskerék hajtja.
|