REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

GTD-350 gázturbinás helikopter-hajtómű metszet

 

Remélem számodra is szívdobogtató élmény belelátni egy bonyolult gép lelkivilágába

- csakúgy mint nekem.

Ennek nyílik most tere: a Mi-2 helikoptert éltető GTD-350 oktatómetszetét vesszük szemügyre.

A képek 2012. májusában, a szolnoki helikopterbázison tartott Családi Nap során készültek.

 

Az "ép" GTD-350 képeit ITT LÁTHATOD.

 

 

Először - ahogy illik körbejárjuk az izgalmas részletekbe betekintést engedő metszetet.

 

 

 

 

Kövessük a levegő útját, amely a jelentéktelennek tűnő sárga színű csövön lép be a hajtóműbe.

 

 

Az axiális kompresszor (7 fokozatú) álló lapátsorral indul, és kissé groteszk, kis átmérőjű, rövid lapátú forgórészekkel folytatódik. Az ezekhez tartozó álló lapátsorokat a felső körszeletben leszerelték.

A belépő állólapát-sornál és az axiális kompresszor 6. fokozatánál lévő csövek csapágyakat sejtetnek, amelyek olajvezetékeit látjuk.

 

 

Az axiális fokozatokat egy centrifugál kompresszor követi, amely megfelelően nagy nyomású levegőt biztosít az égőtér számára. Érdekes a centrifugál kompresszor házának metszete. A jobb oldalon a leszerelt generátor csatlakozása látható.

 

 

A centrifugál kompresszor felől két trombitaszerű csövön jut el a levegő a hajtómű hátulján levő égőtérbe.

 

 

Itt a perforált lemezeken (jó nagy áramlási vesztesége lehet!) és az égőtér falán lévő furatokon át jut be a "kerítészöld" nagy hőállóságú festékkel bevont égőtérbe. Az üzemanyagot a kép bal szélén lévő fúvóka juttatja be. A levegőben lógó valamik hőmérséklet-érzékelők.

 

 

A forró égéstermékeket egy fura kupola tereli a körgyűrű alakban elhelyezkedő turbinalapátokra.

Az első fokozat az axiális és a centrifugális kompresszort hajtja meg, így alkotva meg a gázgenerátort. A kupola többrétegű, nyilván komoly mennyiségű levegő hűti, amit ugyancsak a kompresszor biztosít.

 

 

A kompresszorokat hajtó turbinát a kétlépcsős szabadturbina követi. Ez alakítja át a forró gázsugár energiáját mechanikai teljesítménnyé. A kompresszorokkal és azok turbinájával nincs mechanikai kapcsolatban, azok tengelye áthalad csőszerű szabadturbina-tengelyen.

 

 

A turbinák utáni térből távoznak az energiájuk nagy részét leadott égésgázok a szabadba. Épp a felső kilépőn csatlakozás (egy gázterelő csonk is tartozik hozzá) mentén vágták fel ezt a részt.

Itt is több rétegű a fal, közöttük hűtőlevegő áramlik.

 

 

A szabadturbina tengelye fogaskerékben végződik, ami egy áttétel-rendszeren lassul le a főreduktor számára "emészthető" fordulatszámra, névleges értéken 24.000/perc-ről 5.900/perc-re.

 

 

Itt annyi látható, hogy a hajtásház eléggé bonyolult. Ne feledjük, innen hajtják meg az üzemanyag-betápláló rendszert, a generátort, az olajszivattyút és néhány jeladót.

 

 

Itt az igen bonyolult üzemanyag-betápláló/teljesítmény-szabályozó berendezés.

 

 

A kép közepén a búvárdugattyús üzemanyag-szivattyú.

 

 

A kép közepén a kihajtás a Mi-2 helikopter főreduktora felé. A felvágott hajtásházon látszik hogy a nagy fogaskerék hajtja.