REPÜLŐMÚZEUM
SZOLNOK
DB 605, 12 hengeres
V-motor
DB
605, V-12 engine
Fordítás/Translation:
Jószai Zoltán
 |
A Me-109 G6
motorja hat évtizedet töltött a föld alatt. Sokkal inkább
egyben maradt, mint a Múzeum másik hasonló típusú motorja.
The engine of
the Me-109 G6 was buried for six decades. It is in much more
condition than the Museum's other engine of the same type.
|
 |
A hengersorok
meghajlottak, de nem törtek el.
Ne felejtsük el: fordított
V-motorról van szó, tehát a gépbe építve hengerek vannak
alul.
The cylinder lines
are bent, but not broken.
Don't forget: It is an inverted V engine, so the cylinder
heads are on the bottom when built in the plane. |
 |
A blokk hátsó
része. A kép közepén lévő csőtengely a légcsavaré, ezen
keresztül tüzelt a Messer gépágyúja.
The back
side of the engine block. The tubular axle in the middle is
for the propeller, the Messer's cannon was firing through it.
|
 |
Jól látható a
légcsavar állásszög-szabályzó mechanizmusa.
The propeller
pitch aligning mechanism is clearly visible. |
 |
A blokk
viszonylag sima alumínium-öntvény.
The engine block is
a rather simply a cast of aluminium. |
 |
Új fejlemény
(2006. október): A Bejczy
József századost Abonynál a halálba vivő Me-109 G6(G14)
összetartozó maradványai Magó Károly ötlete lapján közös
állványon vannak kiállítva. Motor, légcsavar-tollak (csak
kettő), gépágyú, bal főfutó-szár, egyéb "lemezáru"
hatvan-egynéhány év után újra együtt.
News (October
2006.)
Following the idea of Károly Magó, the joining remnants of
the Me-109 G6(G14) bringing Cpt. József Bejczy to death at
Abony, are displayed together on a common stand. Engine,
propeller blades (only two), cannon, left gear rod, and some
sheet metal together after sixty-and-some years.
|
 |
A gép gyári
számát lehet tudni, 126724.
Az 1944. november 4.-én lezuhant
gép egyaránt tartalmazott G6 és G14 változatból származó
alkatrészeket, sőt, "barkácsolás" nyomait is sikerült
rajta
azonosítani.
The serial number
of the airplane is known: 126724
The plane, crashed on the 4th of November, 1944. consisted
parts both from variants G6 and G14, moreover, some "DIY
work" was discovered on it too. |
 |
Ha majd
tavasszal eljössz a Múzeumba, nézd meg egymás közelében ezt
a motort és az Il-10 AM-42-es motorját. Közel azonos
időszakból származnak, teljesítményük hasonló, a szovjet
motor viszont másfélszer nagyobb jószág.
When you come
to the Museum next the spring, check out this engine and the
AM-42 engine of the Il-10. They are closely from the same
era, they have similar performance, but the soviet one is
half as big again.
|
 |
A 30 mm-es
gépágyú csöve becsapódáskor meghajlott.
During impact
the 30mm canon was bent. |
 |
Két
gyönyörködtető részlet: a gépágyú zárszerkezete és a
motor segédhajtásának fogaskerekei.
Tavasszal készítek képeket a lefelé
néző szelephimbákról is, azok is látványosak.
Two beautiful
details: The machine gun and the auxiliary drive gears of
the engine.
In the spring I will make photos of the valves looking
downwards, they are spectacular too. |
 |
Az alumínium
öntvény motortartó.
The cast iron engine holder arm.
|
 |
Gyári szám
maradványok.
Remnants of the
serial number. |
 |
Ezt a számot nem
is sejtjük, hogy mire vonatkozik.
We can't
even guess about what these numbers mean.
|
|