A 2012-ben
hosszú hónapok munkájával felújított motor újabb gyöngyszeme
a gyűjteménynek.
1914-ben gyártotta a Mercedes-Daimler Motor Gesellschaft
Stuttgart-Untertürkheim.
Hathengeres vízhűtésű soros motor, teljesítmény 160 LE,
lökettérfogat 14.8 liter súly: 265 kg, fogyasztás 38 kg/h.
Az első
világháború legnagyobb példányszámban készült motorja,
mintegy 12.000 db készült belőle. Németországban több
típusban alkalmazták, Albatros C.I, Albatros D.II, Fokker
D-IV.
Az
Osztrák-Magyar Monarchia 110 db-ot használt belőle,
Hansa-Brandenburg C.I. és Albatros B.I. típusokban.
(Idézet
a múzeumi tájékoztató tábláról.)
Először
járjuk körül !
A felénk
eső oldalon a kettős porlasztó és a hőszigetelt szívócsövek
látszanak.
A kipufogó
oldal, itt húzódnak a hűtés motor felé vezető csövei is.
A kipufogó
csonkok helyét piros dugó fedi.
Nézzük meg
a (látszólag a) karteren lévő két ovális nyílást, ide még
visszatérünk!
Nem, nem
lyukas a forgattyúsház, a két nyílás a karter alatti második
teknőn van.
Ide vezet
a porlasztókhoz. A jegesedés elkerülése végett a bejövő
levegőt szellemesen átvezetik az üzemszerűen forró
forgattyúsház alatt. Így külön berendezés nélkül
biztosítható a porlasztó-torkolat fűtése.
A kettős
porlasztó anyaga alumínium, elől két sárgaréz
üzemanyag-szűrő.
Jobbról
két sárgaréz cső is csatlakozik a porlasztóhoz: a hűtővizet
átvezetik a porlasztóház körül kialakított köpenyen. A víz
itt nem hűt, hanem fűt, mivel a párolgó benzin jelentős hőt
von el a környezettől, fokozva a porlasztó befagyásának
veszélyét.
Egyszerű
és célszerű himbák mozgatják a fojtószelepeket, egymáshoz
képesti helyzetük is állítható. A jobbról csatlakozó fekete
rúd vezet a pilóta gázkarjához. A bal oldali
fojtószelep-tengelyen van egy harmadkörnyi íves huzalvezető
pálya - a jövőben megfejtendő céllal.
A két
üzemanyag-szűrő.
Felülszelepelt, felülvezérelt, egy vezérműtengelyes
megoldás, itt a szívószelepek sorát látjuk.
Csodaszép
a vezérmű sárgaréz burkolata.
A vezérmű
légcsavar felőli vége, a kipufogó szelepekkel. Jól látszanak
a szelephézagot beállító hernyócsavarok és a keresztben
elhelyezett biztosító csavarjaik.
Ránk
maradt a motor egyik eredeti, Bosch gyártmányú
gyújtógyertyája is.
A kipufogó
oldal.
A
hengereknek külön-külön hűtőköpenyük van, az itt látható
rézcsövek vezetik be a hűtő felől jövő vizet.
Nem lehet
eleget gyönyörködni benne.
A
főtengely felől függőleges tengely vezet a vezérműhöz. Alul
a két gyújtómágnes helye, feljebb a vízszivattyú, még
feljebb a vezérmű-tengely áttételét rejtő ház. A fanyelű
fogantyú a dekompresszor, a motor könnyebb átforgatásához
nyitja a szelepeket.
A felfelé
vezető rézcső a hűtő felől visszajövő vizet fogadja, és
vezeti a szivattyúba.
A
vezérműtengely végén két, egyelőre nem azonosított
kivezetés. Talán a fordulatszámmérő flexibilis tengelyét
hajtja - ha volt ilyen...
A
hűtővíz-szivattyú. Jól látszik hogy a porlasztó fűtővezetéke
az első henger fölső részétől a porlasztón keresztül a
szivattyú szívóágához vezet.
A
légcsavar tengely. Áttétel nincs, a forgásirányt nyíl jelzi.
Alulnézetben is megmutatjuk.
A fekete
rúd a fojtószelepeket vezérli.
Egy
érdekes nyílás.
Közelről
szép - de nem tudtuk meg a szerepét.
|