REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

AS-82T a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti Kiállításán

A "PeCsa"-ban gyönyörúen kiglancolt AS-82T motort láthatsz, körüljárhatod, ha senki nem látja meg is szagolhatod. Mindene megvan, olyan mintha soha be sem lett volna indítva. Talán csak a hengerfejek ezüst festése árulkodik.

Mögötte látod az IL-14 motorgondoláját. Fölül a motor levegőbeömlője, mellette a két kipufogó csőcsatlakozása. Erről még lesz szó lentebb !

A légcsavar-tengely közepén jön át a légcsavar-állító rendszer mozgatórúdja.
Segédberendezések a légcsavartengely fölött a két gyújtóegység, közöttük a légcsavar-állító rendszer (szerintem).
Alul az olajszivattyú.

 

Pontosabban a mellső olajszivattyú, ezen a motoron ugyanis kettő van. Üzemi
körülmények között a mellső szivattyú viszi az olajat a légcsavarállítóhoz.
Nem üzemi körülmények között pedig egy elektromos szivattyú végzi a
vitorlába állítást, de ez már más tészta.

Ruzsom Zoltán

Alig lehet csukott szájjal nézni.
Középen a generátor, erős léghűtéssel.
Csodás darab, felül az üzemanyag-szivattyú, lent az üzemanyag befecskendező adagoló, 14 hengerhez külön csővel.

Közvetlen befecskendezésű Otto motor,  ami a Dieseltől két lényeges dologban különbözik: a befecskendezés a szívó üzem során történik, és az üzemanyag-keveréket elektromos szikra gyújtja meg.

Azért jobb a karburátoros Otto motornál, mert az üzemanyagot nagyon pontosan lehet adagolni.

Ez itt a levegőbeömlő és a fojtószelep. Innen a levegő a centrifugális kompresszoron keresztül jut a hengerekbe a szívóütem során. Az üzemanyaggal csak ott találkozik.

A felső kipufogócsonkok is látszanak, a jobb oldali csonk belseje árulkodik arról, hogy ő biztosan használt motorról származik.

Jobb és bal oldalon látni egy-egy acélcsövet. Ezek az indításkor üzemanyagot
vezetnek a szívócsőbe, mert az adagolóval nem lehet elég dús keveréket
előállítani. Tulajdonképpen indítási dúsító.

Ruzsom Zoltán

Ez a motorgondola hátulja. Emlékezz, két kipufogócső ment be, de lám,  itt van egy harmadik cső is.

A harmadik cső magyarázata lehet, hogy az utaskabin fűtéshöjét a kipufogógázból nyerik, ennek hőcserélőjéből jönnek ki a csövek. Lehet esetleg hangtompító szerepe is.

A motor egyik "szilentblokk"-ja.
Baloldalt a generátor, jobboldalt az üzemanyag szivattyú és adagoló, középen pedig nem tudom mi van. A biztosító huzalok példásan a helyükön vannak.

Középen a lendkerekes indítómotor van.

Ruzsom Zoltán

 

 

 

Ugye Neked is megtetszett ez a motor ? Minden elismerés megilleti a restaurátorokat !