 |
A "PeCsa"-ban
gyönyörúen kiglancolt AS-82T motort láthatsz, körüljárhatod,
ha senki nem látja meg is szagolhatod. Mindene megvan, olyan
mintha soha be sem lett volna indítva. Talán csak a
hengerfejek ezüst festése árulkodik.
Mögötte látod az IL-14
motorgondoláját. Fölül a motor levegőbeömlője, mellette a
két kipufogó csőcsatlakozása. Erről még lesz szó lentebb !
|
 |
A
légcsavar-tengely közepén jön át a légcsavar-állító rendszer
mozgatórúdja. |
 |
Segédberendezések a légcsavartengely fölött a
két gyújtóegység, közöttük a légcsavar-állító rendszer
(szerintem). |
 |
Alul az olajszivattyú.
Pontosabban a mellső
olajszivattyú, ezen a motoron ugyanis kettő van. Üzemi
körülmények között a mellső szivattyú viszi az olajat a
légcsavarállítóhoz.
Nem üzemi körülmények között pedig egy elektromos szivattyú
végzi a
vitorlába állítást, de ez már más tészta.
Ruzsom Zoltán |
 |
Alig lehet
csukott szájjal nézni. |
 |
Középen a
generátor, erős léghűtéssel. |
 |
Csodás darab,
felül az üzemanyag-szivattyú, lent az üzemanyag
befecskendező adagoló, 14 hengerhez külön csővel.
Közvetlen befecskendezésű Otto
motor, ami a Dieseltől két lényeges dologban
különbözik: a befecskendezés a szívó üzem során történik, és
az üzemanyag-keveréket elektromos szikra gyújtja meg.
Azért jobb a karburátoros Otto
motornál, mert az üzemanyagot nagyon pontosan lehet
adagolni. |
 |
Ez itt a
levegőbeömlő és a fojtószelep. Innen a levegő a
centrifugális kompresszoron keresztül jut a hengerekbe a
szívóütem során. Az üzemanyaggal csak ott találkozik.
A felső kipufogócsonkok is
látszanak, a jobb oldali csonk belseje árulkodik arról, hogy
ő biztosan használt motorról származik.
Jobb és bal oldalon látni
egy-egy acélcsövet. Ezek az indításkor üzemanyagot
vezetnek a szívócsőbe, mert az adagolóval nem lehet elég dús
keveréket
előállítani. Tulajdonképpen indítási dúsító.
Ruzsom Zoltán |
 |
Ez a
motorgondola hátulja. Emlékezz, két kipufogócső ment be, de
lám, itt van egy harmadik cső is.
A harmadik cső magyarázata lehet,
hogy az utaskabin fűtéshöjét a kipufogógázból nyerik, ennek
hőcserélőjéből jönnek ki a csövek. Lehet esetleg hangtompító
szerepe is. |
 |
A motor egyik "szilentblokk"-ja. |
 |
Baloldalt a
generátor, jobboldalt az üzemanyag szivattyú és adagoló,
középen pedig nem tudom mi van. A biztosító huzalok példásan
a helyükön vannak.
Középen a lendkerekes indítómotor van.
Ruzsom Zoltán
Ugye Neked is megtetszett ez a
motor ? Minden elismerés megilleti a restaurátorokat ! |