Remélem
számodra is szívdobogtató élmény belelátni egy bonyolult gép
lelkivilágába
- csakúgy
mint nekem.
Ennek
nyílik most tere: az L-39ZO Albatrost éltető AI-25TL
sugárhajtómű
oktatómetszetét vesszük szemügyre. A képek
2012. májusában, a szolnoki helikopterbázison tartott
Családi Nap során készültek.
Az "ép"
AI-25TL képeit ITT LÁTHATOD.
Főbb
műszaki adatok, egyenest a Wikipedia-ról:
Hossz:
3350 mm
Magasság: 958 mm
Szélesség: 985 mm
Száraz tömeg: 350 kg
Maximális tolóerő: 16,9 kN
Nyomásviszony: 9,5
Kétáramsági fok: 2,1
Gázhőmérséklet a turbina előtt: 1145 °C
Fajlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0586 kg/Nˇh

A hajtómű
"ép" oldala,

csupán az
felmetszett olajtartály árulkodik arról hogy oktatási célra
preparált darabról van szó.

Sokat
ígérő látvány a felmetszett palást, szinte vonz hogy
közelebb menjünk. Megyünk is!

Az egész
hajtómű működése elemezhető. Kéttengelyes, kétáramú
gázturbináról van szó, az utasszállító gépeknél
megszokottnál jóval kisebb kétáramúsági fok mellett.

A
kisnyomású kompresszor bemenete, álló lapátsorral kezdődik.

Három
fokozat követi, amelynek álló lapátjait itt eltávolították.

A
kisnyomású és a nagynyomású kompresszort látjuk.
Megfigyelhető, hogy a kisnyomású kompresszor által
szállított levegő egy része elkerüli a nagynyomásút, sőt, a
hajtómű többi részét is. Ez a levegőmennyiség közvetlenül
biztosít tolóerőt - no meg hűtést - javítva a fajlagos
üzemanyag-felhasználást. Ennek folytán nevezik ezt a típust
kétáramúnak.

A
kisnyomású kompresszor három forgólapát-koszorúját az
egyfokozatú kisnyomású turbinája hajtja meg azon a
tengelyen, amely végighalad a nagynyomású kompresszor -
égőtér - nagynyomású turbina egység belsejében.

A
kisnyomású kompresszor után egy kihajtást látunk, a
kisnyomású egység tengelyéről. A célját sajnos nem tudom, de
remélem hogy segítetek.


A
nagynyomású kompresszor - égőtér - nagynyomású turbina
egység.

A kilenc
fokozatú nagynyomássú kompresszor.

Látványos
rész, még ha egy-két lapát - no meg az állólapát-koszorúk
hiányoznak is.

Középen a
gyűrűs égőtér. Jól látható a nagynyomású kompresszort és
-turbinát összekötő csőtengely.

Az égőtér
közelről. A forró gázsugár egy állólapát-soron halad
keresztül mielőtt az első turbinafokozatot elérné.

Az első
két turbinafokozat a nagynomású- a harmadik a kisnyomású
kompresszort hajtja.

Az égőtér,
a tengely és a turbinák körül szövevényes levegőcsatornák és
labirint-tömítéseik biztosítják a tengely, a lapátok és a
csapágy hűtését. Ne feledjük ezen a részen üzemszerűen
1000°C feletti a gáz hőmérséklete !

A hátsó
csapágy.

Műszaki
bravúrokra van szükség a csapágy megfelelő kenésének és
hűtésének biztosítására.

A
felmetszett hajtómű hátulról előre nézve. Jól látszik a
külső levegőáram útja végig a "forró" rész körül.

A fűvócső
hátulnézetben.

Az "ép"
oldal eleje.

A
felmetszett kenőolaj-tartály. Bal oldalán a szintellenőrzést
szolgáló átlátszó csík.

Ha nem
tévedek ez egy "zümmer" amely nagyfeszültség előállítására
szolgál. Ha ez így van, minden bizonnyal a hajtómű
indításakor gyújtja be a levegő-tüzelőanyag elegyet az
égőtérben.

A hajtómű
alatti segédberendezések jobb oldalról nézve. A sok sárga
cső minden bizonnyal a tüzelőanyag szivattyú/szabályozó
egységhez csatlakozik.

A
segédberendezések a bal oldalról nézve. Fölül szűrők, a kép
közepén a fekete kör feltehetően a hiányzó generátor helye,
de nem vagyok biztos benne. Segítsetek!

A hajtómű
hátsó része szinte puritán az elsőhöz képest.
|