 |
A
sátorhangár feltűnő helyén pózol, bár ragyogó vörösréz
hűtőköpenyeivel önmagában is vonzza a szemet.
Szemben
velünk az áttétel nélküli légcsavar-tengely |
 |
A
hengersor bal oldalán a kipufogócső-csonkok, a hűtőfolyadék
és a kenőolaj-csövek kaptak helyet. |
 |
A
hengersor bal oldalán a kipufogócső-csonkok, a hűtőfolyadék
és a kenőolaj-csövek kaptak helyet. |
 |
A motor
hátulsó oldalán az olajszivattyú- és elosztó, alul a
hűtőfolyadék-szivattyú látszik. A kettő között volt a
két gyújtómágnes, amelyek delejes vonzereje bizonyára nagy
hatással volt az évtizedek távolában ténykedő illetéktelen
kezekre, merthogy egyik sincs meg...
A jobb
oldalinak a tartója még megvan, a baloldalié letört. |
 |
A
hengersor jobb oldalán a szelepvezérlést, a porlasztót és a
szívócsöveket vehetjük szemügyre. |
 |
|
 |
A
porlasztó csodálatos darab!
Igyekszem
a részegységek funkcióit kitalálni: Alul jön be a levegő,
feltehetően egy - itt meg nem lévő - szűrőn keresztül. Jobb
oldalon a benzincső és a fojtószelep tengelye, fölül,
részben takarásban a motor felé menő két vörösréz szívócső.
A legizgalmasabb a sárgaréz, kulacsra emlékeztető alakzat.
Véleményem szerint nagy hidegben történő indításkor ide
önthették a benzinnél is illékonyabb folyadékot, mondjuk
étert, ami az első néhány munkaütemet produkálta. |
 |
|
 |
A
porlasztó mögött a karter-szellőztető cső (sárgaréz)
látszik. |
 |
A hátsó... |
 |
és az első
szívócső. |
 |
Az elülső
némileg különbözik. A szívócső tetején lévő csőcsonkból
egy-egy vékony rézcső vezet egyenesen a szívószelepek felé.
Indításkor feltehetően az ide juttatott benzinnel dúsították
a beszívott keveréket. Elég volt a hatból csak három
hengerhez vezetni, az első néhány munkaütem után a főtengely
fordulatszáma elegendő volt a megfelelő szívóhatáshoz. |
 |
Tekintsük
át a szelepvezérlő rendszert!
Motorunknak egyetlen vezérműtengelye volt, amelynek
áttételét takarja a kép közepén lévő burkolat.
Az ilyen
motort nevezik "alul vezérelt"-nek. |
 |
A
szelepmozgató rudak. |
 |
A
szelepmozgató himbák nyitják a hengerfej tetején lévő
szelepeket ("felül szelepelt"). Nekem hiányérzetem van, nem
látom mi tolja zárt, felső helyzetbe a szelepeket?
Azaz: hol vannak a szeleprugók?
Valami
nincs rendben!
Van
viszont egy érdekesség: hengerenként a szokásos kettő
helyett csak egy szelepmozgató rúd van, amely toláskor az
egyik, húzáskor a másik szelepet nyitja. A középső, semleges
helyzetben mindkét szelep zárva van. A szelephimbát a képen
jól látható laprugó tarja semleges helyzetben.
Eddig
ilyen egy vezérlőrudas szelepmozgatást csak a Gnome&Rhone
forgómotorokon láttam. Ott gyártó a megoldást
szabadalmaztatta is, "Monosopuape" néven. |
 |
Egy
hengerfej közelről.
Jől
szemügyre vehetjük az egyrudas vezérlést és még mindig nem
értjük hogy miért van nyitva mindkét szelep egyszerre?
Szép
látvány a himba tengelyétől és a szelepszárakhoz vezető
olajozó vezeték. |
 |
A
himbatengely a másik oldalról kapja az olajat (a középső
hengert nézd mert az jobb oldalinál hiányzik ez a vezeték
!). |
 |
A
szelephimbák árnyékoló lemezeket kaptak.
Előtérben
a kipufogó csonkok (piros dugóval takarva), felül a
hűtőfolyadék bevezető csonkjával. |
 |
Előtérben
az egyik gyújtógyertya furata. |
 |
Az első
azaz a légcsavar felőli henger. |
 |
A
hengersor bal oldalán a hűtőfolyadék elmenő gyűjtővezetéke.
A rengeteg
vékony cső kenőolajat szállít. Legalul a főtengely és a
hajtókar csapágyakra, középen a dugattyú-csapszegekre
irányított fúvókákat tápláló vezetékek. Az alsó sor vezetéke
elmegy a légcsavar-tengely csapágyaihoz is.
A felső
csövek a fentebb már látott szelepvezérlés olajozását
végzik. |
 |
A
segédberendezések kihajtási pontja.
A felső
vékonyka tengely az olajszivattyút hajtja meg. A két oldalsó
nyílásra a hiányzó gyújtómágnesek fogaskerekei csatlakoztak.
|
 |
Alul a
hűtőfolyadék-szivattyú kapja a a meghajtást. |
 |
Alul a
hűtőfolyadék-szivattyú csigaháza. |
 |
Gyönyörű
darab az olajszivattyú és -elosztó. Szakasztott mása a
kortárs gőzmozdonyokon alkalmazott kenőrendszereknek. |
 |
Az
olajvezetékek acélból készültek, a "fittingek" sárgarézből. |
 |
Az
olajszivattyú. |
 |
Az áttétel
nélküli légcsavar-tengely. |
 |
A légcsavar felfogató része. |
 |
Azonosító
szám a motorblokkon. |
 |
Réztábla a
motorblokkon, beállítási értékekkel. |
 |
"F"
jelülés a hűtőfolyadék gyűjtőcsövén. Talán a 6. henger
pozícióját jelöli. |
 |
A
kenőolaj-szivattyú adattáblája. |
 |
A motor mellett elhelyezett
tájékoztató tábla. |