REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Kéthavonta szeretnénk újítani a kérdést, a régiek is maradnak,
csak odakerül melléjük a megoldás.
Várjuk megfejtésedet
az info@repulomuzeum.hu
e-mailen !
Régebbi rejtvények itt
2013. szeptember |
|
Minden baj ott kezdődött hogy
Andris Párizsban járt júniusban, pontosabban Le Bourget-ben.
Éppen jókor tette, mivel akkor volt a szokásos óriási
repüléstechnikai kiállítás és vásár meg egyebek.
Nos, ott lelte ezt a Le Rhone
(vagy Gnome&Rhone - ez most nem derül ki) forgómotort. Egy
tőről fakad a mi példányunkkal, ennek megfelelően felettébb
hasonló is. Ami szemet szúrt Neki - merthogy a miénken nincs
ilyen - a csupasz acélhuzalból készült, egy szakaszon rugóvá
pöndörített néhány szál "izé". |
|
Bár kissé sejtelmesen, de megnézzük
közelebbről is, vajon hová tartanak.
A kérdésben semmi új nincs: hát ez
meg mi ? |
2013. július |
|
Ezt a rejtvényt végre én találtam
ki !
Ez a foto a 119-es Albatros
szárnytövét mutatja, azon is egy elsőre semmire sem
használható felszegecselt valami látható, ami olyan 15 cm
hosszú.
Kérdésünk a szokásos:
Ez meg mi ? |
Szia Sanyi!
A
feladványért és annak közzétételéért részemről
mindenképpen köszönet illet Téged. A barátság ápolása
végett illik legalább
filozofálni
egy kissé a dolgok körül.
Amilyen
egyszerűnek látszik az a szerkezeti elem, ráadásul még
azt is megírtad, hogy szegecselve van, nem jelenti azt,
hogy
könnyű
kitalálni a milétét egy nem
szakmabeli műkedvelőnek. Jó, tudom Te sem vagy
szakmabeli de sok esetben
többet tudsz egyes
dolgokról
mint aki azzal foglalkozik néhanapján. Kutattam itt,
kerestem ott és rájöttem, hogy a másik szárnyon is van
egy hasonlószerelvény.
Igen, de ebből nem derül ki, hogy mi a Te általad
kérdezett jobb szárnyon lévő „hát
ez meg mi”?
Tulajdonképpen
egyszerű
a kérdés. Illik egyszerű és rövid választ adni: NEM
TUDOM.
Baráti
üdvözlettel:
Kóbor György
******
Tisztelt Kollégák!
Az a kis "értelmetlen micsoda" a szárnytő belépő élén a
világ legegyszerűbb és legbiztosabban működő veszélyes
állásszög jelzője.
Az iskola és gyakorló repülőgépek jelentős hányadánál sok
évtizede alkalmazzák. Működésének lényege, hogy még a
kritikus (átesési) állásszög elérése előtt a sávjában a
szárny feletti lamináris áramlást lerontja, turbulensé
változtatja. Ebben az állásszög tartományban a felhajtóerő
elegendő, a csűrök hatékonysága kielégítő, a repülőgép még
biztonságosan vezethető.
A szárny tőrészén kialakult turbulencia azonban a
repülőgép-vezető részére már érzékelhető "rázást" okoz. A
szárnytőbeni elhelyezés oka, hogy a kétoldali turbulencia
aszimmetrikussá válhat, ez pedig külsőbb elhelyezés esetén
rontaná a repülőgép kereszt stabilitását.
Üdvözlettel:
Bajtai László
|
2013. május |
|
Ezt az UTI MiG-15 fotót Andris
találta. Elmondta hogy sokáig nézegette, mert furcsaságokat
látott rajta.
Nézegessétek Ti is, és írjátok meg
mit találtatok rajta különösnek ? |
Szia
Szerintem az a furcsaság, hogy az áramlás terelő lemezen
található íves kivágás nem jobb oldalon szokott lenni, hanem
a balon. (Már amelyik gépen van katona a fékszárny
állapotának jelzésre.)
Hacsi
******
Szia Sanyi!
Sokáig nézegettem a "fotót", elsőre nekem is furcsa volt.
Most már sejtem is miért.
Szerintem nem fotóról, hanem egy virtuális "szimulátor
felvételről" van szó.(Már eleve gyanús volt a kép
"textúrája")
Az eredeti vörös 006-osról elég sok anyagot találtam.
(itt:http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=SP-YNZ)
De ami igazi furcsaság: A képen jobb szárnyon a belső
áramlásterelő lapból felül valaki "kiharapott" egy darabot.
(Erre azért van szükség, hogy a fülkéből látható legyen a
futómű kiengedett állapotát jelző mechanikus "katona". A
valóságban azonban ez a bal szárnyon van! A második
furcsaság: a lengyel légierő jelzése nem ilyen. Általában a
bal felső, és a jobb alsó kocka a piros, és itt ez is
fordítva van. (Tükörkép nem lehet, mert akkor az
antennaárboc is fordítva lenne, de az jó helyen van.) Az
igazság az, hogy találtam az ellenkezőjére is példát, itt:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:761_a_MiG-15UTI_preserved_at_Poznan-Krzesiny_(3118035907).jpg
érdekes, ugye?
Üdvözlettel:
Zoli
******
Kedves Sanyi!
Hát ott veszem észre rajta a lengyel felségjelet, tehát nagy
eséllyel nem is MiG-15UTI, hanem egy Lim-1/2-vel van dolgunk
(na jó SBLim-1/2-vel, ami a kiképző változata). Hogy egyes
vagy kettes Lim, nem tudom, a Lim-2-nek négy
fegyverfelfüggesztője volt. A másik dolog amit megnéztem
magamnak, az a beömlőnyílás. Valahogyan más, mint egy
normális Mig-nek (az egyik fajta SBLim-en RD-45 motor volt
használva).
Remélem jó lesz.
Emil (Celichowski)
******
Andris és Sanyi!
Szervusztok!
...A képen két
dolgot találtam – ez nem jelenti azt, hogy csak ennyi
van – ami nem felel meg az ismeretem szerinti
valóságnak.
Az első: A képen
a huzalantenna a késantenna végétől indul a függőleges
vezérsík felé. A valóságban a kabin jobb oldala mellett
a törzsbőlindul átvezető szigetelőn keresztül.
A második: A
felvételen a fékszárny a szárny teljes szelvényét
kitölti. Valójában a szárny alsó részéből rétegként
nyílik le.
Baráti
üdvözlettel:
Kóbor György
******
Mészáros ANdrás barátunkat különös
erőven inspirálta a rejtvény, az Ő írását külön
olvashatjátok
ITT !
|
2013. március |
|
Fentebb egy II. világháborús,
lentebb egy több évtizeddel későbbi légcsavart látunk. Közös
jellemzőjük a légcsavar kúpon található apró lapátokból álló
koszorú. Kérdésünk a szokásos:
Ez meg mi?
Esetleg:
hogyan működik ?
(A képeket az
internetről töltöttem le, jogos tulajdonosaikat kérem, ne
tekintsék ezt a közlést bitorlásnak - ezúton is kérem
engedélyüket. Kívánságukra kész vagyok a képeket
eltávolítani. <hs>) |
Tisztelt Sándor,
A kérdéses lapátkák alkotta orrkúp
a légcsavarral ellentétes forgásba kezd a "menetszél"
hatására. Ezért találó a neve: szélkerék. A szélkerék
feladata légcsavar tollak szögének változtatás úgy, hogy a
légcsavar fordulatszáma közel azonos maradjon. Ezt
hidraulikus rendszer segítségével végzi amely, típustól
függően de általában 80 km/ó felett hatásos, addig merev
tollúként viselkedik. A lapátok beállítási szöge tehát –
állandósult állapotban – a repülési sebességtől függ:
növekvő
repülési sebesség esetén növekszik a szélkerék
fordulatszáma, ami a lapátokat nagyobb szögre állítja.
ellenkező esetben pedig kisebb szögre állítja. Ez a
beállítási szög szabályozás teszi lehetővé, hogy a
légcsavar-motor együttműködés nagyjából állandó
fordulatszámon valósul meg.
Üdvözlettel:
Sajni Botond
******
Szia Sanyi!
Megint egy szuper feladvány!
Annyit józan paraszti eszem is megsúgott, hogy a "valami" a
légcsavar állásszög állításával lehet kapcsolatban.
A pontos válaszra Pumaszálláson találtam rá. A Magyar Repülő
Szövetség 1955-ben kiadott Repülőgép Szerkezettan tankönyve
szépen, érthetően, ábrával illusztráltan leírja az "Argus"gyártmányú
fordulatszámtartó légcsavar működését. Az "apró lapátokból
álló koszorú" tehát egy tisztán mechanikus, leginkább
differenciálműre hasonlító szerkezetet működtet, amely súly,
és rugóerő ellenében a fordulatszámtól függően módosítja a
légcsavar állásszögét. Egy külső vezérlőgyűrű, és rudazat
segítségével lehetőség van külső beavatkozásra is, a
repülési üzemmódoknak megfelelően.
(Indulás, utazósebesség, vitorla állás)
Üdvözlettel:
Fazekas Zoli
******
Kedves Sanyi!
Hú, mekkora mázli, hogy épp az első képen szereplő gépnek a
belsejét nézegettem, és ismerem a típusát (FW 189).
Utánakutattam, és megláttam egy fórumon azt, ami a rejtvény
lényege. Ott azt írják, a légcsavar-állásszöget állították
vele, méghozzá olajat adagoltak bele, és a légcsavar arra
állt.
Üdvözlettel: Emil Celichowski
******
Szervusz Sándor!
Koptattam a billentyűket rendesen, de remélem megtaláltam a
megoldást.
Az alsó gép vezetett nyomra. Ez egy Z-326 légcsavarkúpja. Az
eredeti Z-326-osok légcsavarja nem állítható. A képen
látható típus már módosított, V503A légcsavar állítóval van
felszerelve. A légcsavarkúp a rajta levő lapátok hatására a
légcsavarral ellentétes irányban forog, meghajtva egy
fogaskerék hidraulika szivattyút, amelynek háza a légcsavar
tengellyel együtt fordul. A szivattyú olajnyomása dugattyún
keresztül szabályozza légcsavarok állásszögét, ezáltal
megakadályozva a motor túlpörgését.
Üdvözlettel:
Antal L.
******
Azt kell kérnem, hogy most engem
versenyen kívül értékelj, mert OLYAT én már szedtem is szét
(az összerakásról inkább nem nyilatkoznék).
A szóban forgó lapátkoszorú az automatikus
légcsavarszög-állító mechanizmus meghajtását biztosítja.
Maguk a lapátok nem teljesen párhuzamosak a gép
hossztengelyével, emiatt haladás közben a légerők miatt
forgásra kényszeríti a légcsavarkúpot (álló helyben a földön
meg a forgó sróf által „megszívott” levegő miatt).
Szögyéni Péter
******
Szia!
Automatikus légcsavarszög állítás: ha jól emlékszem ez egy
hidraulika szivattyút hajt meg, fordulatszámát a légcsavar
fordulatszáma és a repülőgép levegőhöz viszonyított
sebessége határozza meg (ezért kellenek a kis szárnyak), az
olajnyomás szabályozza a légcsavar állásszögét.
Üdv!
Hegyi Gyuri
******
Szervusz Sanyi !
A légcsavar kúp lapátkoszorúval ellátott mozgó része
tulajdonképpen egy „szélkerék”. Ennek segítségével történik
az automatikus légcsavar állítás. Ez azt jelenti, hogy a
torló-nyomás függvényében automatikusan változik a légcsavar
tollak ( lapátok ) állásszöge, amely lehetővé teszi a
motorteljesítmény optimális kihasználását a különböző
repülési helyzetekben.
(Sebesség, magasság (a levegő sűrűsége), repülőgép
állásszöge )
A Fw 189-nál ( első kép ) nem ismerem a működési
mechanizmust, de a Zlin 726 ( második kép ) esetében a
„szélkerék” egy olajszivattyút működtet, és ez állítja be a
légcsavar tollak állásszögét.
Üdv.: Oláh Feri
******
Szervusz Sanyi!
...a sok gonoszkodás után tudsz Te könyörületes is lenni a
feladványt illetően. Mi sem bizonyítja jobban, mint hogy
leírtad a feladvány származási helyét. Ott olvastam, hogy a
képen látható szerkezeti elem neve: automata légcsavar.
Tulajdonképpen ez egy gyűjtőnév, ami magában foglalja a
légcsavart és az automatikus légcsavar-állásszög
szabályozót. Hogy ezt honnan következtetem? A második
kérdésedre adott válaszban írom le.
Hogyan működik?
Előre szabadkoznom kell, mert ezt a működési leírást
sorkatonai szolgálati időm alatt olvastam a Kiliánon. Azóta
itt- ott is olvastam róla részleteket. Ezekből az
ismeretekből állítom össze a kérdésedre a választ.
A légcsavarkúp szerkezetileg elkülönítve forog a
légcsavartól, azzal ellentétes irányban. Olajszivattyút
hajt. A légcsavarkúpot a rajta lévő lapátok kényszerítik
forgásra, amelyek a repülési sebességből eredő megfújást
hasznosítják. A kúp percenkénti fordulatszáma a repülési
sebesség függvénye. Az olajszivattyú által előállított
olajnyomás nagysága fordulatszámfüggő. A légcsavartollak
állásszögét dugattyús mechanizmus szabályozza. A dugattyú
rugó ellennyomásra is dolgozik.
Működése: Az így szabályozott légcsavar egy állandó
fordulatszámú légcsavarnak felel meg. A szögállító
mechanizmus a légcsavar és az azt meghajtó motor optimális
kapcsolatát teremti meg. A repülőgép álló helyzetében, de
forgó légcsavarnál nincs sebességből eredő légáram, a
légcsavarkúp áll. Az állító mechanizmus dugattyúját az előbb
említett rugó alaphelyzetben tartja. Felszálláskor szükséges
a legnagyobb légcsavar fordulatszám a legkisebb
állásszöggel. Itt dolgozik a legnagyobb hatásfokkal a
légcsavar, ekkor szükségeltetik a legnagyobb
motorteljesítmény.
A légcsavartollak kis szögre állítását a centrifugális erő
végzi. Egy bizonyos repülési sebesség elérésekor forgásba
jön az orrkúp. Az olajszivattyú által szállított olaj a
dugattyút kimozdítja alaphelyzetéből, amely a sebesség
növekedésével arányban egyre nagyobb szögre állítja a
légcsavartollakat. A pilóta beállítja a motorfordulatszámot.
Innentől a légcsavartollak állásszögét a dugattyús
mechanizmus automatikusan állítja.
Visszatérve: Az „Automata légcsavar” a leírtak alapján kapta
az elnevezést.
Baráti üdvözlettel:
Kóbor György
|
2012. december |
|
A Műzeumban javában folyik egy
Mercedes D III motor restaurálása.
Kérdésünk egyszerű: Mire szolgál a
képen megjelölt fa nyelű kar ?
Ötlet: Nagy András
Fotó: Lente Zoltán |
|
Szia Sanyi!
Köszönöm a karácsonyi rejtvényt, végre egy olyan feladat,
amelyre egy hozzám hasonló repülőbuzi (de sajnos nem repülő)
műszaki szaki is válaszolni tud.
Nem vagyok nagyon tájékozott az I.VH-s repülőgépek
motorindításában, de az biztos, hogy egy ekkora motort nem
volt egyszerű megforgatni.
A kar a vezérműtengely végén szerintem dekompresszor, ami
elfordítva kismértékben megnyitotta a kipufogószelepeket,
hogy a motor átforgatásakor, indításakor megszüntesse a
hengerekben a kompressziót.
Ha a motor már forgott, visszafordították, így a főtengely
tehetetlenségi nyomatéka is rásegített az indító (motor?)
nyomatékára, és a motor beindult.
Üdvözlettel:
(Fazekas) Zoli
******
Szervusz Sanyi !
Szerintem a dekompresszor működtetésére.
Üdv.:
Oláh Feri
******
Üdvözletem!
Végre egy, nem csak a "bennfenteseknek" szóló feladvány!
Mindig olvasom az oldalt, és rajta a találós kérdéseket is,
-de én mint "földhözragadt" gépész, aki csak kedveli a
katonai repülést- nekem többnyire kínaiak a feladványok.
Mivel azok megfejtése feltételezi a repülőgépek
kisebb-nagyobb mélységű ismeretét. Ezért örülök ennek a
kérdésnek, mert úgy érzem hogy itt tudom a megfejtést, és
így sikert arathatok a nagyok között is. Ugyanis nagyra
tartom Önöket, akik e komoly szakma művelői, legyenek akár
pilóták, vagy üzemeltetők. Ezután a bő lére engedett előszó
után, akkor előállnék a megfejtéssel.
Ez a fanyelű kar a dekompresszor karja, amellyel
"kitámasztják" valamelyik szelepsort -szívót vagy kipufogót-
ezáltal elengedik a kompressziót a hengerekből, és így
könnyebb átforgatni a motort. Hogy erre miért van szükség?
El tudom képzelni, hogy egy régi gépen így könnyítették meg
a kézi indítást, vagy netán az olajnyomást "építették" fel a
segítségével megkönnyítve a motor forgatását még az igazi
indítás előtt.
Kíváncsian várom a megoldást, hogy vajon jó nyomon vagyok-e?
Tisztelettel:
Szécsényi Mihály
******
Kedves Sándor!
Látom, megint sikerült valami szépet találni. Majdnem
feladtam, de nem kevés kutakodásom után a következőre
jutottam: ez a motor dekompresszionálására való. (remélem
jól írtam le.....)
Indítás előtt dekompresszionálják a motort ezzel a karral.
Ekkor a légcsavart néhányszor körbeforgatják, a hengerek
megtelnek friss üzemanyag-keverékkel. Ezután alaphelyzetbe
állítják a kart és indítják a komprimálni képes motort.
Innen szedtem az infót:
http://thevintageaviator.co.nz/projects/mercedes-engine/daimler-mercedes-d-iii-series-engine
(lsd. kép, sajnos a pecsét eléggé kitakar)
Üdvözlettel:
Hegyi Gyuri
******
Kedves Sanyi!
Megérdekelt az e havi rejtvényed. Szerintem ez kapcsolódik
valamilyen motortevékenységhez (hűtő, keverék, gáz). Ezek
közül leginkább a hűtő a lehetséges, mert a gázkar, ill. a
keverékadagoló oldalt volt elhelyezve a korai gépeken. Itt
van egy link egy szimulátorból egy videóhoz, egy olyan
géphez, ahol ez a motor is volt alkalmazva.
Üdvözletem:
Emil (Celichowski)
Kedves Emil,
nagyon érdekes volt a szimulátoros jelenet, bár ennek során
az ominózus kart nem használták.
Segítek egy keveset: a motorindítás előkészületeiben volt
szerepe.
Várom újabb ötletedet,
üdvözlettel:
Hajnal S.
Kedves Sanyi!
Akkor szerintem az üzemanyagot lehetett bele adagolni.
Emil
Sajnos nem találtad el, Emil !
Könnyítés: a mai autókon, motorokon ilyen nincs, bár
Magyarországon lehetett egykor egy Riga nevű kis
motorkerékpárt kapni, azon volt ilyen.
Várom a további ötleteket, ne add fel !
Üdvözlettel:
HS
Kedves Sanyi!
Most már egy képpel
felszerelkezve folytatom (link
itt). Sajnos a kérdezőket érdeklő kart eltakarja a
"pecsét", de a felirat még mindig látható:
Dekompressionshebel (a google fordító szerint:
nyomáscsökkentés, tehát nyomásszabályzó).
P.S.:A videóra azt hittem,
nagyjából ugyanaz, hiszen már akkor csinálták, hogy
máshogy építették be, először azt hittem, ugyanaz a kar,
csak máshogy beépítve.
Andris, Zoli és Sanyi szervusztok!
A decemberi feladványhoz:
Egyszerű kérdésre (igazad van Andris) egyszerű a válasz:
A képen látható fanyelű kar a
dekompresszort működteti.
Baráti üdvözlettel:
Kóbor György
******
Tisztelt Sándor,
A képen látható kar a dekompressziós szelepet működteti. A
gyári utasítás szerint arra az időre kell kinyitni amíg
indításnál 6 fordulatot tekernek a légcsavaron (ez idő alatt
mindegyik hengerbe friss keverék jut), utána el kell zárni
és "röffenteni". A szerepe tehát hasonló mint a Babetta
jármű indításánál. Megjegyzem, hogy a legtöbb korabeli
motornál ez a kar felfelé áll (pl. a vadászgépeknél 2
géppuska csöve között a könnyebb kezelhetőség végett).
Üdv,
Sajni Botond
******
Szervusz Sándor !
Szerintem a kar a motor dekompresszorát működteti. A kart a
kiszolgáló személyzet fordította el, mert a pilóta az
ülésből nem érhette el. Ezután kikapcsolt gyújtás mellett
hatszor átforgatták a forgattyús tengelyt, ez volt a
"szívatás". Utána a kart alapállásba visszafordították,
rákapcsolták a gyújtást, és lehetett indítani.
Üdvözlettel:
Antal L.
|
2012. november |
|
A képeken
(segítségképpen mindjárt kettőt is mutatunk...)
egy hazai
MiG-29 jellegzetes részletét látjuk.
Hát ez meg
mi ?
Ötlet:
Nagy Andris
Fotó 1:
Szekeres Gábor
Fotó 2:
Zoltán Gyula
(www.hunavia.hu)
Köszönet a fotókért ! (hs) |
Szervusz Sándor!
Ez a gép közepére függesztett pót üzemanyagtartály azon
része, ahol a segédhajtóműből kiáramló gázt átvezetik.
Üdv!
Hegyi Gyuri
******
Szervusz Sándor!
Az e havi feladvány kissé becsapós -persze amennyiben helyes
a megfejtésem. Úgy vélem hogy a képen nem a MiG-29
jellegzetes részletét látjuk, hanem annak póttartályáét. A
képen látható nyíláson áramlik a kerozin a tartályból a
repülőbe.
Üdv.:
Vadász Dávid
Szia Dávid,
majdnem jó.
A hely stimmel, a nyílás valóban a póttartályon van,
mégpedig a törzs alattin (ez segítség!).
A nyílás egyébként óriási ahhoz, hogy kerozin áramoljon
rajta.
Várom az újabb tippeket !
Szia:
HS
Értem, szóval ez a nyílás csak a
törzs alatti póttartályon van -ami ha minden igaz- nem
ledobható a szárnyakon lévőkkel ellentétben. Így most az jut
eszembe, hogy szükség esetén azon a nyíláson át üríthető ki
a kerozin a póttartályból a szabadba.
Üdv.:
Dávid
Bocsánat hogy megint elhamarkodtam
a válaszom kijavítását. Nem tudom hogy miért ragaszkodok
annyira a kerozinhoz a nyílással kapcsolatban. Egy kis
utánajárás után szerintem az a segédhajtómű "kipufogója".
Üdv.:
Dávid
******
Szia.
Ha jól gondolom a képen a Mig-29 póttartályának egy részét
látjuk. Ha a póttartály a gépen van ezen a nyíláson
keresztül távozik az APU által termelt füstgáz.
Hacsi (=Bogdanov Pál)
******
Szervusz Sanyi !
Nagy Andrisnak biztosan jellegzetes részlet, de én még soha
nem találkoztam véle.
Mivel a képen úgy látszik, hogy a földön van, és én egyfajta
szűrőnek nézem, ezért a tippem :
A törzs alatti üzemanyag póttartály szűrője, amely
felszerelt állapotban természetesen nem látható.
Üdv.: Oláh Feri
******
Szervusz Sándor!
Ha jól keresgéltem a neten, a fotón a MIG29-es
póttartályának a nyílása látható. Hogy mi célt szolgál, azt
a magamfajta amatőr csak találgatja. A nyílás kb. a jobb
oldali hajtómű kompresszor fokozatának irányában van. A
nyílás mérete alapján valami kisnyomású-nagymennyiségű
levegő átvezetésére lehet alkalmas. Valami meghajtás a
tartályban? Valami szivattyú féle meghajtása?
Kíváncsian várom a megfejtést!
Üdvözlettel:
Antal L.
******
Néhány kép a gépre felszerelt
póttartályról, helyenként az itt tárgyalt nyílás is látszik.
HS
http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-29%20base/SERIAL/MiG29BIDNo07/photos/photo16.html
http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-29%20base/SERIAL/MiG29BIDNo09/photos/photo74.html
http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-29%20base/SERIAL/MiG29BIDNo10/photos/photo8.html
http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-29%20base/SERIAL/MiG29BIDNo21/photos/photo208.html
http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-29%20base/SERIAL/MiG29BIDNo21/photos/photo435.html
http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-29%20base/SERIAL/MiG29BIDNo21/photos/photo444.html
http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-29%20base/SERIAL/MiG29BIDNo04/photos/photo108.html
http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-29%20base/SERIAL/MiG29BIDNo04/photos/photo162.html
|
2012. szeptember |
Mostani
rejtvényünk annyira könnyű, hogy képet nem is adunk hozzá
(még mit nem!).
Melyik
korszerű repülőeszköz volt az első a Magyar Honvédség
tulajdonában, aminek pilótafülkéjében a repüléshez szükséges
információk színes LCD képernyőkön jelentek meg. Nem, nem
egy szimpla GPS-re gondolunk, hanem valódi "glass cockpit"-re.
(Az elhamarkodottan válaszolóknak azért intésként elmondom:
ezt a kérdést is Nagy Andris találta ki ! <hs>)
******
Válaszaitok:
A glass cockpit-el kapcsolatos
kérdésben először 2 típus jutott eszembe. Az egyik az
An-26-os, a másik a Mi-17-es. De mivel csak 1 választ
lehet adni, az utóbbira szavazok (konkrétan a 703-as és
705-ös Mi-17N-re gondolok, amiket Oroszországban
modernizáltak 2008-ban). (A Gripenek, az L-159 tudomásom
szerint nem a Magyar Honvédség tulajdonai, őket ezért
zártam ki.)
http://jets.hu/news?id=171
***
Szia Dávid,
megmondom őszintén hogy nem tudom hogy van-e glass-cockpit
az általad említett modernizált An-26 vagy Mi-17-esekben –
de utánajárok. Szerencsére emiatt nem jövök zavarba, mert az
a típus amire mi gondolunk 2005.-ben került a Honvédség
tulajdonába.
(A Gripeneket mint megfejtést elvileg elfogadnánk, de azok
is későbbiek. L-159-ről én nemigen tudok a Honvédségnél, de
ez lehet az én hibám is.)
Többet nem segíthetek, várom a fejleményeket !
Szia:
HS
***
Szervusz!
Azt kell mondjam, hogy megfogtál Sándor... 2005-ben...hmmmm...kattog
az agyam, hogy mi érkezett akkortájt. Ami most eszembe
jutott az a 2 (335-ös, 336-os) Mi-24P, csak ezzel az nem
stimmel, hogy ők 2004-ben érkeztek. Mindenesetre meg kell
hagyni, hogy nagyon jó a feladvány!
Az említett Mi-17N-ekbe tettek glass cockpitet, de csak
2008-ban. Láttam fotót róluk (pl az előbbi mailemben lévő
linken), de csak kikapcsolt állapotukban, mert szupertitkos
a glass cockpit :), valamint saját szememmel is láttam a
2010-es kecskeméti repülőnapon a kiállított Mi-17-esben,
csak ott is le volt fedve a kijelző.
L-159 -et béreltünk a csehektől, jódarabig párhuzamosan
repültek az L-39-esekkel. A Gripen pilóták képzésére
használták, mert ugye jobban hasonlít a műszerezettsége a
Gripenhez, mint a hagyományos műszerezettségű Albáké. Még
felénk, Bóly és Pécs környékére is repkedett alkalomadtán,
pedig errefelé ritka vendég a légierő. (Van állítólag egy
pécsi származású Gripen pilóta.) Azonban amennyire tudom már
jó ideje lecsengett ez a dolog, és a csehek hazarepülték az
Alcát (talán 2010 végén, 2011 elején), ami nem is volt
magyar lajstromban, szóval még annyira sem volt a miénk,
mint a Gripenek. (A gúgli térképen ha felkeresed a
kecskeméti repteret, láthatod is a fekete, szárnytöveknél,
és farok csűrőlapjainál arany szinű Alcát, amint a pályáról
gurul a zóna felé.)
Üdv.:
Dávid
Szia!
Kicsit elkapkodtam az előző levelemet! Azon kezdtem agyalni,
hogy talán ezúttal sem kell messzire menni a múzeumtól a
megfejtésért! Így a válaszom: a SAAB Ja-37 Jaktviggen!
Üdv.:
Dávid
***
Szervusz Sanyi !
A kézenfekvő - de a zárójelben tett megjegyzésed alapján -
esetleg elhamarkodott válasz a Gripen lenne. Éppen ezért én
az An-26-ra tippelek, bár az időpontra nem sikerült
információt találnom.
Az interneten több olyan képet is találtam, ahol a MiG-29,
Mi-8/17 kabinjában LCD kijelző(k) látható, de arról nem
sikerült adatot fellelnem, hogy a nálunk üzemeltetett
gépekben is lett volna.
Kivéve a két 2008-ban modernizált Mi-17N (703 és 705)
helikoptert, ezeknél viszont a Gripenek is előbb voltak.
Üdv.:
Oláh Feri
***
Szia Feri,
a rejtvényre küldött válaszod egyelőre nem helyes, várom e
helyesbítést.
Segítségképpen: az ominózus típus 2005-ben került a
Honvédség tulajdonába.
Szia:
HS
***
Szia Sanyi !
Ismét a figyelmetlenségem
"áldozata" lettem. A rejtvényben a tulajdonba kerülés,
és nem a rendszerbe állítás szerepelt !
A 2005-ös év segített, akkor
repülték át Szolnokra a JA-37 DI Viggent, amely azután a
Múzeumba került. Így tulajdonképpen a Honvédség
tulajdonába került a gép.
Üdv.:
OF
******
Ugye
milyen tragikomikus: a Magyar Honvédség első
glass-cockpittel rendelkező repülőgépét
- nem
sokkal azután hogy leszállás
után kihűlt - átvontatták egyenesen a múzeumba... (hs)
|
2012. július |
|
Nagy
Andris - szerintem - megint remekelt amikor ezt a rejtvényt
kitalálta.
Ez itt az
L-200D Morava bal légcsavarjának három tolla.
Mindegyiken egy-egy vékony egyenes vonal, sárga színel
felfestve. |
|
Csakúgy
mint az AERO-45 légcsavar-tollán. |
|
Mi több,
jól láthatóan hasonló vonalak vannak az Il-14 légcsavar
tollain is.
Meglepő
kérdésünk:
Milyen
célból vannak ezek a vonalak felfestve ? |
Üdvözlet Kollégák!
A légcsavarlapátokon látható sárga vonal a légcsavarlapát
alap állásszögének beállításának és/vagy ellenőrzési helyét
jelöli. Ez általában a légcsavar sugarának 70-75%-nál - a
lapát leghosszabb profiljánál - történik.
Tisztelettel:
Bajtai László ny mk.ezds
******
Szervusz!
Erre a vonalra kell rakni a
szögmérőt a légcsavartoll beállításakor.
|
2012. május |
|
Itt és
most kijelentem, hogy Nagy Andris megint egy "csemege"
kérdéssel állt elő. Én sem tudtam a választ, míg el nem
mondta.
Nekem
tetszik, júliusban pedig mindenkinek elmondjuk.
A felső
képen az An-24 "hasa alatt" lévő kis prücköket mutat a két
nyíl. (Ilyenek vannak
az
An-26-on is.)
Az alsó
kép közelről mutatja az egyiket. A közeli képpel ugyan sokra
nem megyünk, mert a megfejtés kulcsa a felső képen van.
Szóval:
Hát ez meg mi ?! |
|
Szia Sanyi!
Majd' kinéztem a szemem, de nem látom a felső képen a
választ, inkább tippelek.
Annyi látható, hogy a "prücök" alján egy leeresztő csavar
van gondosan lebiztosítva. De mit lehet egy géptörzsből
leereszteni, és miért van a tölcsérszerű kiemelkedés?
Szerintem itt gyűlik össze a gép hermetikus terében a
kevésbé szigetelt kabinfalon lekondenzálódó pára, amit
időnként el kell távolítani. Ugyanitt lehet észrevenni, ha a
törzsben futó vezetékek valamelyike szivárog.
Gondolom az üzemeltetési utasítás tartalmazza, milyen
időközönként kell ellenőrizni.
De ha mégsem, kíváncsian várom a megfejtést!
Üdvözlettel:
Fazekas Zoli
******
Szervusz Sándor!
Tippelek, hátha könnyebb mint a lottó!
Ami röntgenrajzokat találtam az AN-24-ről, ott a fenéken
valószínűleg nincsen tartály aminek ez a leeresztő csavarja
lenne.
A biztosító lemezét látva nem túl gyakran tekergetik ki.
A gép törzsét egy zárt tartálynak feltételezve a lecsapódó
pára, a kiszabaduló folyadékok a törzs aljában összegyűlnek.
Ennek lenne a karbantartáskor a leeresztő csavarja?
üdv:
Antal Lajos
******
Csak egy gyenge tippel tudok
szolgálni, amit ne kérdezz, hogyan ötlöttem ki, a "na ez meg
mi a szösz" rovatba. Ma reggel, amikor kinyílt a szemem,
abban a pillanatban az az érzésem támadt, hogy az a két
bigyula az AN-24-es pocakján.....bocsánat, a hasán talán
földelési pontok vagy mik lehetnek. Kíváncsian várom,
valóban mi célt szolgálnak.
Üdv.: Roli
(Zsoldos Roland)
******
Tisztelt Repülőmúzeum!
Ha emlékeim nem csalnak (remélem), akkor az a két kis kiálló
háromszög 1-1 mikrókapcsolót rejt, melyek feladata a gép
esetleges hasra szállásakor a gép tűzoltó rendszerének
indítására szolgált.
Remélem emlékeim nem csalnak.
Tisztelettel : Kása Károly
******
Szervusz
Sanyi!
Nagyon ötletes a májusi kérdés, gratulálok! Bevallom, több
száz oldalnyi virtuális és valódi dokumentációt át kellett
néznem, mire megtaláltam a választ.
A jelzett "prückök" a tűzoltórendszer vészbekapcsoló
mechanizmusai. Innentől idézem az An-26 műszaki leírását:
"A repülőgép behúzott futóművel történő kényszerleszállása
esetén a tűzoltó készülékek és a tűzoltószelepek vezérlése a
törzs alsó borításán, a 14.-15. és a 30.-31. sz.
törzskeretek között elhelyezett két véghelyzet-kapcsolóról
történik. Ezek közül az egyik zárásakor nyit az összes
tűzoltócsap, működésbe lép az állandó jellegű
tűzoltórendszer összes tűzoltó készüléke és tűzoltókeverék
jut egyidejűleg mind a négy térbe. (...) A földhöz történő
csapódáskor az áramvonalazó burkolat szétroncsolódik, a
nyomórúd elmozdul és az ütőszegen keresztül zárja a
véghelyzet-kapcsolót."
A dokumentációkat bújva több érdekesség is feltűnt:
1. Az An-24 orosz nyelvű műszaki leírásában (_An-24_Page_1.jpg,
_An-24_Page_2.jpg" nem úgy néz ki a vészkapcsoló, mint a
feladvány fotóin.
2. Az An-26 magyar nyelvű műszaki leírásában szintén egy
másik kivitel szerepel.
3. Végül az An-26 orosz nyelvű
műszaki leírásában akadtam rá arra az ábrára (_An-26 2
(100)_0001.jpg), ami egybevágott a fotókon látott
alkatrészekkel. Ki érti ezt?!
Üdv:
Balázs
|
2012. március |
|
A
Jak-11-es "tuningolása" nagy erőkkel folyik, még a
legnagyobb hidegben is. Ilyenkor az új csarnokban sincs
melegebb mint odakint...
Ilyenkor
meg lehet ismerni az adott repülőgép sok-sok rejtett
érdekességét. Egy ilyenről szól a mostani feladványunk. A
gép első ülésénél állunk és hátrafelé nézünk. Előttünk a
hátul ülő oktató műszerfala - a hátulja felől nézve. Ennek
tetején látszik két lemezfül (az egyik sérült).
Kérdésünk:
mire szolgált ez a két fül ?
|
Szervusz!
Végre megtudtam, hogy mi ez a fura repülőszerkezet, a
Denevér. Jó 12 évet vártam a történetére!
A mostani rejtvényhez: ezekhez a fülekhez fogják hozzá azt a
"függönyt", amivel "letakarják" a növendéket, mikor csak a
műszerek szerint tájékozódhat. (ha jól láttam a többi képen,
elöl is vannak ilyenek)
((((vagysem :) ))))
Üdv!
Hegyi Gyuri
******
Kedves Sándor !
Az előző rejtvényhez "lövésem" se volt, ezért nem is
próbálkoztam. A megfejtéseket olvasva úgy gondolom, hogy - a
repülést kedvelő, de sajnos nem művelő embernek - egy picit
"aljasra" sikeredett. Mint mikor egy vödör legót eléd
öntenek és megkérdezik, hogy tegnap este Móricka mit is
épített ebből? Traktort avagy űrállomást?
Ennek szellemében a mostani megfejtéseim a következők:
1- A fülek arra szolgálnak, hogy az oktató egy, a fülekbe
akasztott nyersgumi csúzli segítségével (célzókészüléknek a
gép tengelyére merőlegesen állított keretantennát használva)
a verbális utasításait fizikai ráhatással is megerősítse a
növendék felé. vö.: "mondom BAL, mondom LÁB!!!
2- Az egészségügyi határértéket meghaladó UV/kozmikus
sugárzás ellen védő ernyő rögzítésére szolgálnak. Nehogy a
leszállás után a Mama leégve lássa meg a kis fiókáját és
ezért az oktatásért felelős személyzetet büntessék meg.
3- Vakrepülés oktatását segítő függöny rögzítése??
További "aljas" rejtvénykiagyalást kívánva:
Groditzki Péter
******
Szervusz Sanyi !
A megfejtés : a két kabinrészt elválasztó plexi lap
rögzítésére.
Számomra nem volt egyszerű a dolog, de bizakodtam, hogy a
március 3-i látogatáskor körbenézve a gépet majd csak
rájövök.
Nem így történt ! Az nyilvánvalónak látszott, hogy valamit
rögzítenek a két fül segítségével.
Segítséget kértem Lente Zolitól : Nézd meg a Jak-52 –t, jött
a segítség.
Megnéztem :
A tippemet megerősítette Nagy
Andris. Így azután elküldöm a megfejtést azzal, hogy
magamtól valószínűleg soha nem jöttem volna rá.
A neten több tucat felújított Jak-11 képét néztem meg
tüzetesen, de egyiken sem látható a válaszfal.
Üdv.: Oláh Feri
******
Szervusz Sándor!
Azt hiszem a Jak-11 szétszerelésével kapcsolatos oldalon
találtam meg a megoldást. Ott az egyik fotón
a kabin ablakán is ugyanilyen fülek
voltak, egyvonalban a műszerfalon lévő fülekkel. Ezek a kis
lemezek nagy terhet nem vihettek, szerintem ez egy kis plexi
lapot tarthatott, ami elválasztotta a tanulót az oktatótól.
Ez nem tudom miért lehetett fontos, szerepe csak akkor lett
volna, ha valamelyik kabintető nyitva van.
Üdvözlettel:
Antal Lajos
|
2011. december |
|
Az év
égére egy nehéz, de örömteli hírhez kapcsolódó rejtvény:
A képen a
Múzeum legújabb kincse, egyelőre darabokban, néhány nem
hozzá tartozó holmi társaságában.
Elárulom:
azóta összerakták, és tavaszra látható lesz ez a különleges
repülőeszköz.
Hogy
jobban megnézhesd, ez
a hónap fotója is.
Szóval:
Hát ez meg
mi ? |
Ennek a
rejtvénynek érdekesen alakult a sorsa. Kifejezetten a
Denevér beharangozásának szántam, tartottam is tőle, hogy
egyetlen helyes megfejtés sem fog érkezni. Meglepetésemre
érkezett !
A gép
alkotójának 2012 január 19.-i látogatása után a sajtó
szárnyaira vette a Denevért (képzavar a javából !), és
ezután már több jó megfejtés érkezett. Örülök hogy így
történt ! (hs)
******
Szia
Sanyi!
Hát ez a feladvány valóban nehéz...
Feltételezem, hogy a sárga/bakelitbarna alkatrészekre
gondoltál. Nem tudom megállapítani, hogy az előtérben
látható motor (Rotax?) is hozzá tartozik-e, de akár igen
akár nem, mindenféleképpen valami vitorláról, vagy UL-ről
lehet szó.
A háttérben látható egy pilótafülke torzó, amiből a vezérlés
bowdenjei lógnak ki, valamint az orrkúp (Amin természetesen
nem olvasható a felirat. Úgy azért könnyebb lenne nem? Csak
a V-betűt tudtam kivenni, -de e ez nem lehet az?)
Balra fönt látok valamit, ami akár vízszintes stabilizátor
is lehet, osztott függőleges vezérsíkkal, jobbra lent pedig
a masszív alkatrészek lehetnének a főtartói is a kormányzás
tolórúdjaival. A lelki szemeim előtt egy gazdagon
mechanizált (minden szárnyszerű alkatrészen van valami:
fékszárny, vagy csűrő) sirályszárnyú tolólégcsavaros
ultralight gép jelenik meg, de lehet, hogy csak képzelődöm.
Az is megfordult a fejemben, hogy nem valódi
repülőeszközről, hanem oktatási segédeszközről van szó.
Néhány megoldás (ki látott már patentet repülőgépen?) és a
fékszárnyak/csűrők zsanérjai is számomra gyengének tűnnek
egy repülőképes géphez, de modellező barátaimnál láttam már
ennél extrémebb megoldást is, ami meglepően jól bírta a
levegőt. Az azért látszik a konstrukción, hogy úgy készült,
könnyen szét-össze szerelhető legyen!
Kíváncsian várom a megfejtést vagy a tavaszt, mert ezt látni
kell!
Üdvözlettel:
Fazekas Zoli
******
Szervusz Sanyi! Tisztelettel köszöntelek!
A decemberi feladványra való hivatkozással az alábbiakat
állapítom meg:
Először is néhány nem oda való holmira utalsz. Nem azt
akarod tán kinyilvánítani, hogy azért nem lehet felismerni a
fotón látható alkatrészekből összeállítható repülő
alkalmatosságot, mert Zoliék ilyen rendet tartanak a szín
alatt. Ismervén a terepet és a múzeum személyzetének
precízségét, ez a feltevés nem állja meg a helyét. Annál
inkább a Te csavarintos kreatív érzékednek tudható be a
fényképfelvétel. Nem akarlak dicsérni, de egy pár embernek
szereztél kellemes kutakodást, miközben vártad a sült
galambot. Már mindegy, volt ahogy van is, részemről köszönöm
a feladványt! A továbbiak ban „visszarepülök” az időben a
miskolci repülőtérre.
1994 augusztusában a miskolci repülőtéren nyílvános
repülőnap került megrendezésre. Nehogy kimaradjak valamiből
is elsők között érkeztem. Szintén elsők között érkezett déli
irányból dugattyúmotoros zajjal egy addig általam nem látott
repülő alkalmatosság. Nem hittem a szememnek.
Toló-légcsavar, forgószárny, rövid test, hátsó vezérsíkok,
kétszemélyes buborékkabin, hárompontos futómű. Besiklott,
majd néhány méter magasról lehuppant. Ha akkor ismertem
volna a szlogenedet, én is azt kérdeztem volna: HÁT EZ MEG
MI?
Ketten szálltak ki. Akik már ott voltunk, gyorsan
körülálltuk. Egy nyugalmazott mezőgazdasági repgépvezető és
az utasa (mint kiderült, az öregnek az oktatója) szálltak ki
a gépből. Alig jutottak levegőhöz az egyre sokasodó
tömegtől. Sanyi! Te is odatolongtál volna biztosan. Nem
részletezek, csak röviden: Négyhengeres ROTAX motor az
erőforrás. Tolólégcsavart hajt. A forgószárny meghajtása
flexibilis tengellyel történik a légcsavartengelyről. A
forgószárnyon lévő fogaskoszorúhoz
a flexibilis hajtás kapcsolása bowdenhuzal által működtetett
bendix-el történik. Csak addig van összekapcsolva, amig a
rotor bizonyos fordulatra felpörög (200/min). Rövid
nekifutás után a gép felemelkedik, a továbbiakban a
forgószárnyat a menetszél tartja forgásban. Vezetni úgy
kell, mint a merevszárnyú repülőgépet. Autórotálással is
képes leszállni. Annak a gépnek a siklószáma – amit az
oktató ki is próbált – tizenhat.
Azt a masinát GIROKOPTER néven anyakönyvezték. A
felvételeden is hasonló masina látható „még kosárban”.
Még egyszer köszönettel a feladványért!
Baráti üdvözlettel:
Kóbor György.
Szia
Gyuri,
amit Te láttál mondják autogiro-nak is, a mostani
Aranysas-ban olvashatsz a történetéről. Már a második
világháború alatt is ismerték.
A rejtvényben szereplő jószág viszont nem forgószárnyas !
Merevszárnyú repülőgép, bár összerakva is kissé utópisztikus
látvány (majd meglátod !). Különlegessége még hogy magyar
gyártású volt (ez az egy példánya ismert), és a célja sem
hétköznapi.
Kellemes további találgatást,
üdvözlettel:
HS
Szervusz
Sanyi!
Ha barkochba, ám legyen! Jobb a sötétben tapogatni, mint a
világosban melléfogni.
Köszönöm a visszajelzésedet!
Megint azt kell mondjam nem tudtam, hogy mi a „holmi”.
Láthatók a képen repülőgép merevszárnyak, ferde beépítésű
hátsó vezérsíkok. Ezek a szerkezeti elemek arra utalnak,
hogy merevszárnyas repülőalkalmatosság a „ Hát ez meg mi?”
Ott folytatom, ahol a girokoptert láttam 1994 – ben a
miskolci repülőtéren. Ugyanakkor és ott bemutatót tartott
egy magyar gyártmányú mini merevszárnyas repülőgéppel Vég
Pál nevezetű úr. (valószínű az a Vég Pál, aki a múlt század
hetvenes éveinek elején a Kiliánon teljesített szolgálatot
főhadnagyi rendfokozatban). Emlékezetem szerint annak a
gépnek az erőforrása négyhengeres ROTAX motor volt. A hátsó
vezérsíkok „V” elrendezésűek voltak (így oldották meg a
magassági és az oldalkormányzást ). A hosszmérete négy méter
körüli volt. Hogy milyen célra lett az a gép kifejlesztve,
nem tudom. A sebessége – vagy inkább a lassúsága –
lenyűgözte a nézőket. Körülbelül egy méter magasan a talaj
fölött elbattyogott a nézők sora előtt. Kb. harminc méteres
körön megfordult és visszakocogott az előző „nyomvonalon”.
Az a gép fehér színben pompázott.
Nem állítom, hogy a fentiekben vázolt gép fotója látható a
feladványodban. Mindenesetre akkor lenyűgöző volt látni azt
a remek kis gépet. De ha még is az, akkor viszont fogom
látni.
Baráti üdvözlettel:
Kóbor György
******
Szervusz!
Ez szerintem az, amit a mellékelt képek is mutatnak.
Ha jól tévedek, még diák koromban, 1997(?) tavaszán láttam
ezt a csodát, de, hogy mi célból épült, arról már csak ködös
rémképeim vannak. Hogy ki tervezte és ki építette semmi
emlékem sincs sajnos. Emlékeim szerint távvezérlésű lett
volna és a kabin csak a tesztelés miatt kellett... Akkor sem
kaptunk túl sok infót róla. Egy olyan megmaradt bennem, hogy
borzalmas hangjáról regéltek, mert a légcsavar közvetlenül a
kipufogócső(k?) vége előtt volt és ettől borzalmasan
csattogott. Magam sajnos nem láttam működni.
Üdv!
Hegyi Gyuri
******
Kedves
Sándor,
Konkrét típust sajnos nem tudok mondani, de tapasztalt
makettezőként összeállítva a darabokat, nekem valamiféle
pilóta nélküli, távvezérelt repülőeszköz jön ki belőle. Két
eset lehetséges: vagy felderítő feladatú, vagy célrepülőgép
a légvédelmiseknek.
Szerintem inkább célrepülőgép.
Üdv: Nagy Tibor
******
Ez után jött el január 19.
A
decemberi rejtvény egy 1995-ben gyártott Denevér típusú
robotrepülőgép,ez volt az utolsó teljesen magyar fejlesztésű
repülőeszköz.
Üdv: Urr
Nándor (yellow43)
******
Sziasztok!
Szerintem ezek a darabok összerakva Pertz Feri bácsi
Denevérjét formázzák, ami egy UAV-nek, vagyis pilóta nélküli
felderítő repülőgépnek készült, csak sajnos mint sok jó
magyar találmány, ez sem került tömeggyártásra. Pedig
szerintem az ára és a fejlesztési költsége sem közelítette
meg mondjuk pl. a Predatort. Örülök hogy megvan, azt hittem,
ez is az enyészeté lett.
Üdvözlettel:
Tóth Sándor
******
Jó napot.
Virág
Marcellnek hívnak és rájöttem a 2011.decemberi rejtvényre
melyen egy repülőgép alkatrészei állnak. Már akkor elkezdtem
gondolkozni rajta, hogy ez egy kis pilótanélküli
felderítőgép lehet. Kutatásaim után ez beigazolódott és
rájöttem,hogy ez az utolsó magyar repülőgép, a Denevér,
melyet Vég Pál tervezett 1995-ben a Magyar Légierő
megbízásából.
Remélem ez
a helyes megfejtés !
******
Üdv.
A netröl szedetem össze .. egy "Denevér" pilóta nélküli
magyar fejlesztésű robotrepülő.
Nihil (Szalontai János)
******
Szervusz
Sándor!
Ha túl nagyot nem tévedek, ez egy Denevér típusú
robotrepülő, boncolás utáni állapotban.
(Ha eltaláltam, most megveregetném a saját vállam, hogy
végre valamire tudom a választ, de mivel a Blikk-ben
megjelent róla egy cikk, ezért inkább szerény maradok)
Üdvözlettel:
Antal Lajos
|
2011. november |
|
Ez alkalommal egy könnyebb
rejtvénnyel szeretnénk előállni. Andris könnyűt nem
tud kitalálni, hát most én következem.
A fenti, internetről kölcsönzött
képen a Mi-10 helikopter látható a Monyinói múzeumban (oda
bizony elmennék...). A repülő daruként is emlegetett
helikopter hosszú lábain van bőven támasztó-feszítő-merevítő
szerkezet. Kettőt megjelöltem a piros kezekkel. Kérdés: ezek
milyen célt szolgálnak ? |
Kedves Sándor,
A mostani Aranysasban láttam egy ugyanilyen helikopter
fotóját és azon töprengtem, hogy a személyzet hogy az
ördögbe jut be a kabinba? Végül arra jutottam, hogy kívülről
másznak fel, akárcsak a Mi-4-esen.
Véleményem szerint a képen megjelölt alkatrész a kabinba
való feljutást segíti. Magyarul: kapaszkodó. :)
Üdv: Nagy Tibor
Kedves Tibor,
nekem is az Aranysas-beli kép juttatta eszembe a rejtvény
tárgyát. Régebben már olvastam róla Yefim Gordon ide
vonatkozó kötetében. A megfejtésed ugyan sajnos nem helyes,
bár jó helyen tapogatózol.
Megmondanád egyébként hogy szerinted hogy az ördögbe másznak
fel ezen a meredek és igen simának látszó rúdon (kötélen)?
Várom újabb ötletedet,
üdvözlettel: HS
Hááát... én úgy gondoltam, hogy a
megjelölt rúdba kapaszkodnak és a széles futómű száron (vagy
hogy nevezzem) másznak fel. Bár így utólag nézve nem semmi
tornamutatvány lehetett.
És ha épp ellenkezőleg: a kabin vészelhagyását segíti?
Valamiféle hevederen lógva egyszerűen lecsúsznak ezen a
rúdon a pilóták?
Vagy csak egyszerűen a futószárakat védi az elölről rájáró
szállítmánytól?
Más tippem nincs.
A múlt havi rejtvény (a MiG-21 sámlija) az tényleg nagyon
gonosz volt.
Már alig vártam a novembert, hogy megtudjam, mi is az.
Üdv: Tibor
Ne fáradj további tippeléssel, leírtad a megoldást. Már
csak ki kell választanod a kettő közül.
Üdv: HS
Kedves Sándor,
Akkor a vészelhagyást választom. :) De ha melléfogtam, az
sem baj, hiszen ez csak játék. :)
Üdv: Tibor
******
Üdv.
Csak tippelnék , nem a gurulásnál a kerekek kormányzását
végzi ?
Nihil (Szalontai János)
******
Szia Sanyi!
Ez tényleg könnyebb (vagy csak azt hiszem?)
Más nézetből készült képeken jól látható, hogy a rudazat
jóval szélesebbre nyúlik ki oldalt , mint a helikopter
szélessége.
A repülődaru általában földközeli magasságokon üzemel, ahol
gyakoriak a kifeszített villamos kábelek. A rudazat
szerintem kábelterelő, ami arra hivatott, hogy
megakadályozza helikopter útjába kerülő kábeleket, hogy a
futókba akadva "lerántsák" a gépet. (A "rövidlábú"
változatokon nincs ilyen)
Azért kitaláltam egy "alternatív" hasznosítási módot is:
Másik fényképeken látszik, hogy a fülke megközelítése a bal
oldali futószáron kialakított feljárón lehetséges. A
bemutatott fotón azonban úgy látszik, mintha a fülke
burkolatán a jobb oldalon is lenne egy ajtó. A pilótafülke
vészelhagyása esetén a rúdon villámgyorsan le lehet siklani.
Üdvözlettel:
Fazekas Zoli
******
Szervusz!
Kicsit megkésve....
Szóval, csak nem ezzel az igényes szerkezettel lehet az első
futókat kormányozni földön való guruláskor? Szép masina.
Kár, hogy Szolnokon nincs......
Üdv:
Hegyi Gyuri
Szia Gyuri,
Hát nem…
Sokkal érdekesebb céljuk van.
Várom újabb ötleteidet:
HS
Szia Sándor!
Akkor Jerry. (nem Tom)
Sajna nem jövök rá, hiába kutakodok. Egy olyan sejtésem még
van, hogy ez segíthet a magasan ülő személyzetnek, hogy ne
"gyalogoljon" rá semmire. Mindenesetre találtam olyan képet
is, amin ez nincs...
Ez van.
Üdv: Gyuri
Szia Gyuri,
Valóban a személyzetnek segít, csak nem abban amit írsz
(igaz, azt nem is értem teljesen).
Pontos utalás van a rejtélyes „dologra” egyébként Yefim
Gordon: Mil's Heavylift Helicopters (vagy hasonló)
című könyvében.
Nem mindegyik Mi-10-en van az biztos, és nincs egyetlen
Mi-10K-n sem. Ebből a Mi-10K esete teljesen logikus.
Elég ködösen fogalmazok?
Üdvözlettel:
HS
Szia!
Teljesen érthető! :) Nem is értem, hogy nem gondolhattam
erre.
((egyébként arra gondoltam, hogy ha a rúd alatt elmegy ami
fele gurul, akkor nem is ütköznek neki a hosszú
futószárakkal annak, ami fele gurulnak.... de ez teljesen
érdektelen a rejtvény szempontjából, mivel nem igaz))
Asszem inkább felcsavarozok a fejemre én is két rudat és nem
írok tovább hülyeségeket.....
Üdv: Gyuri
|
|
Egy kép
Yefim Gordon és szerzőtársai: Mil's Heavylift Helicopters c.
könyvéből, az angolul értő hitetleneknek:
Képaláírás, alsó sor:
"A
speciális tartók között kifeszített kötelek a fedélzet
vészelhagyását segítik elő."
|
2011. szeptember |
|
Ez a valami itt a 75-ös gyártmány,
azaz a MiG-21bisz egyik tartozéka. Hogy mire szolgál,
egyszerűen leolvashatják a jó szemű oroszul tudók a fenti
képen látszó adattábláról.
A táblát a kevésbé jó szeműek
számára közelebbről is megmutatjuk, de csak a következő
frissítéskor.
Addig is kellemes találgatást,
várjuk a megfejtéseket !
|
|
Épületes levelezésünk Hegyi
Gyurival:
Kedves Sándor!
Ez zsinórban a negyedik rejtvény, amit képtelen vagyok
kitalálni. Néhány ötlet felmerült bennem:
1. pótülés
2. opcionális kevlárpáncél a pilóta arca elé, a kis lukon
tud kilátni előre
3. fix fékező felület, hogy a növendékek ne tudjanak túl
gyorsan repülni
4. hegesztőpajzs
5. fogalmamsincs
Több órája kutakodok, semmilyen
információt nem tudok erről találni. Az alakjából itálve,
erre rá lehet állni és így elérni valamit.... De mit?
Üdv!
Hegyi Gyuri
Szia Gyuri,
az a rejtvény nem rejtvény amit azonnal meg lehet fejteni.
Elárulom: a tippjeid közül van egy abszolút helyes megoldás.
(Nem arra gondolok hogy „fogalmadsincs” !)
A kevlár páncél is majdnem jó, a rétegelt struktúra például
stimmel: a lap amin a lyuk van jófajta rétegelt falemezből
van bár az mögé még légpuska esetén sem állnék szívesen.
Kellemes további találgatást, várom az ötleteket.
Szia:
HS
Szervusz!
Hmm, akkor csak a pótülés jöhet szóba. Gondolom, ha
kiszerelik a katapultülést, ezt rakják a helyére, hogy
legyen mire ülni a fülkében tevékenykedő műszakiaknak.
Kíváncsian várom a véleményedet erről!
Szia!
Gyuri
Szia,
így igaz! A négy görgő a katapult sínjébe illeszkedik, alul
pedig egy pecekkel beállítható támasz biztosítja a megfelelő
magasságot.
Gratulálok !
HS
Szervusz!
Köszönöm! De ha ennyi súgást kapok, akkor nem az enyém az
érdem.....
Gyuri
Még az is kéne ?!
HS
******
Szia Sanyi!
Hát ezúttal megint jól feladtad! Nem találtam az eszközről
sehol semmi információt, így megint csak a találgatás marad.
Látszik, hogy a vízszintes csövek végén valami görgő van, és
az egész mintha valamilyen sínbe illeszkedne. A középső
függőleges csőben pedig egy több pozícióban rögzíthető csap
van.
Arra tippelek, hogy a tartozék valamilyen formában a KM-1-es
katapultülés be ill. kiszerelésével lehet kapcsolatban. A
csőváz és a lap által bezárt szög is erre enged utalni.
Kíváncsi vagyok a megoldásra!
Üdvözlettel:
Fazekas Zoli
******
Kedves Sándor!
A szeptemberi rejtvény számomra olyan mint az öreg
székelynek a zsiráf - ez vagy valami, vagy megy valahová.
Szóval egy dolog ismerős a képen a "valami" kopott furnér
lapja mint egykori ált. iskolám viseletes székeinek
háttámlái.
Azért egy gyenge tippem van, ha szabad:
- a "valami" a vontató felszerelés része lehet?
Üdv:
Groditzki Péter
******
A kiszerelt katapultülés helyére,
annak sínjeibe illeszkedő "műszaki fotel", törte az én
ülőkémet is eleget.
Bajtársi üdvözlettel:
Farkas Győző nyá.szds.
******
Tartozom egy képpel, ami az oroszul
tudók számára ékes bizonyíték:
Oroszul én csak majdnem tudok,
ráadásul az első
szó az általam elérhető szótárakban nincs benne... A többi
fordítása: "... 75-9991-50 ülés a kabinban való munkához".
Nyugodt szívvel mondhatnánk: ez a
feladvány aztán nem sámli.
De mégsem mondhatjuk - merthogy
éppen az !
Ha a katapultülést kiveszik a
gépből (márpedig képesek és megteszik), a kabinban matató műszakinak
hamar elfáradna a térde, csülke a guggolásban - ha nem
illesztené a a katapult-sínbe a fenti vérveres sámli görgőit
és alul a huzal által elveszejthetetlenné tett pecekkel be
nem állítaná a neki éppen alkalmas ülésmagasságot. Így aztán
kényelmesen ülve dolgozhat a kabinban - akár cseppet meg is
bólinthat ha túlontúl ingerszegény a környezet.
Ha mégis akadékoskodsz hogy ez
akkor sem sámli, meredj a csalhatatlan bizonyítékra: a
támlába vágott fogantyúra. Sámli ilyen nélkül nincs is !
Az ötletért egyébként ismét Nagy Andrist
szeressétek.
(hs)
|
2011. július |
|
Ez itt egy
"Minyó", bárki láthatja.
Jelenleg a
Helikopterbázis javítóhangárja előtt áll, és dolgoznak
rajta, több típustársából igyekeznek pótolni a
hiányosságait.
Kérdésünk:
miért lesz ez a közönségesnek látszó "Minyó" - amint elkészül
- párját ritkító különlegessége (talán nem túlzás) a keleti
blokk összes repülőmúzeumának? |
Szia Sanyi!
Bokros teendőim miatt mostanában nem néztem a honlapot, de
igyekszem bepótolni. A Podva bombacélzó fogós kérdés volt,
őszintén: nem gondoltam volna hogy volt bármilyen
célzókészülékük!
Ja, az e havi megfejtése gondolom az oldalszámhoz
kapcsolódik, mert a 001-es minyó az nem "minyóc", hanem Mi-9
légi harcálláspont. Azaz eredetileg Mi-8 VKP, de hivták
Mi-8 VzPU-nak is eleinte. (воздушный пункт управления - azaz
légi vezetési pont szó szerint. ). Később a típusjelzés 9
lett.
Olyan, mint a normál Mi-8, csak a
raktérben tervezőasztal, plusz rádiókészülékek, meg külön
földi tápforrások, hogy kikapcsolt hajtóművek mellett is
üzemelhessen. Lényegében a gépesített lövészek, harckocsik,
PSZH-k mozgásának a levegőből (vagy a terepen kihelyezett
pontról) való irányítására szolgált.
Üdv:
Fehér Balázs
******
Szervusz Sándor!
Jó régen nem írtam, nem küldtem megfejtést! Talán
megbocsátasz! :D
Az e havi megfejtés, hogy ez egy Mi-9-es lesz, az az egy
Mi-8-asból átalakított légi harcálláspont. A gép
1984-1999.-ig szolgált hazánkban, a gyári száma 220001,
amiből a 001-es oldalszámot kapta.
Üdv.:
Vadász Dávid
******
Kedves Sándor,
Ha nem tévedek, ez egy Mi-9-es repülő harcálláspont, tehát
tényleg nem egy "közönséges" minyó. :)
Üdv:
Nagy Tibor
******
Szia Sándor!
A fotón az egyetlen magyar Mi-9-es ("Ivolga") látható, amely
az alap Minyóval ellentétben nem szállítóhelikopter, hanem
légi és földi harcálláspont. Számos fix antenna volt a
gépen, valamint - ahogy a képen is látható - a törzs jobb
oldalán négy csatlakozó található, amelyekhez a földi
antennákat lehetett bekötni. Úgy tudom, földi üzem esetén
egy kis kocsin lévő segédhajtómű biztosította a
rádió-berendezések energiaellátását.
És hogy mindez miért különleges? Nos, ha igaz,
Németországtól keletre sehol nincs kiállítva ez a típus...
Üdv:
Horváth Balázs
|
2011. május |
|
Nagy
Andris újabb feladványa.
Ha már nem
tudjuk biztosra hogy Pacsirta-e a Po-2 (súlyosbításként ott
a lepke a gép oldalára felfestve...), bővítsük tovább a
megválaszolandó kérdések sorát:
Mire
szolgál a képeken piros nyíllal jelölt valami ? |
A Po-2 bal oldalán látható valami
szerintem semmi !
Több tucat képet néztem meg a neten, egyetlen gépen sem
láttam hasonló valamit. A képet alaposan vizsgálva az a kar
szerű valami semmivel ( huzal, rudazat ) sem kapcsolódik
másik alkatrészhez. Tehát az egy dísz, hogy Nagy Andrisnak
legyen mivel szívatnia a szerencsétlen érdeklődőket !
Oláh Ferenc
******
A „semmi”-ről nagyon pontosan
állapítottad meg hogy nem csatlakozik semmihez, pedig a
szárnyak közötti huzalok merevító rúdjának árnyéka igen
aljasul félrevezető helyre esik. Ennek ellenére a „semmi”
mégiscsak való valamire. Egy könnyítés: az első képen van
még valami, ami a „semmi” funkciójával kapcsolatos !
Kellemes további fejbőr-fényesítést, várom az ötleteidet!
Szia: HS
******
Szervusz Sándor!
A Podva rejtvényhez volna némi
tippem. A mellékelt rajzon szereplő információ alapján a
kérdéses "valami" egy bombacélzó berendezés volt.
Feltételezésem szerint a repülési magasság függvényében
kellett beállítani a mozgatható célzótüskét a fixhez képest.
Horváth Balázs
******
Balázs megfejtése helyes. Ez a
rejtvény egy kicsit nehézre sikeredett. Félrevezető hogy a
szárnyak közötti huzalok merevítője épp olyan árnyékot vet,
mintha a végletekig egyszerű "célzóberendezés" tartozéka
lenne. A legfelső kép jobb alsó sarkában bombatartók
árulkodnak az amúgy ártatlannak ismert kis gép harci
alkalmazhatóságáról. (hs)
|
2011. március |
|
Nagy Andris feladványa:
Ez itt a felújítás alatt álló
Jak-18 motorburkolatának egy eleme.
Kérdésünk: milyen célt szolgálnak a
piros nyilakkal jelzett furatok ?
(A két archív felvétel mindent
elmond, ennél többet nem segítek !)
Várjuk megfejtéseiteket a szokásos
info@repulomuzeum.hu
e-mailen! |
Szervusz Andris! Szervusz Sanyi!
Részemről köszönöm a feladványt. Már nem lep meg a
stílusotok. Lassan visszajutunk az inkvizícióhoz.
Léghűtéses motorról lévén szó, bizonyos környezeti
hőmérséklet alatt túlhűtötté válik. Tudjuk, hogy egy
túlhűtött belsőégésű motor nem adja le a tőle elvárt
teljesítményt. A feladványban szerepelő motor egyrészt a
légcsavar-agy körüli, másrészt a hengerek előtti
levegőbeömlő nyílásokon át jut hűtőlevegőhöz.
Ha a
környezeti hőmérséklet egy bizonyos - megadott - érték alá
süllyed, a hengerek előtti beömlőnyílást le kell zárni az
oda rendszeresített elemmel. A nyolc furat ezt a lezárási
célt szolgálja.
A mellékelt képek - szokás szerint - ravaszul érzékeltetik a
környezeti hőmérsékletet, ebből eredően a furatok
funkcióját.
Baráti üdvözlettel:
Kóbor
György
******
Szia
Sanyi!
Hát ezúttal jól feladtad! Majd kinéztem a szemem, de nem
látom a képeken a megoldást.
Egy tippem azért van, de nem az archív képek, hanem a képek
magyarázó szövege (az eredeti oldalon) inspirálta.
Télen is, nyáron is? A motor körül szabályozható hűtőzsalut
nem látok. Elképzelhető, hogy a külső hőmérsékletnek
megfelelően, a motor hűtését a régi autók hűtőtakaróinak
mintájára, egy álló helyzetben felszerelhető takarólemezzel
(ponyvával) szabályozták? Ez esetben ennek a különböző
pozíciókban való rögzítésére szolgálnának a furatok.
Üdvözlettel:
Fazekas Zoltán
******
Szerintem
a furatok a téli-nyári üzem közötti különbséggel vannak
kapcsolatban. Nyilván nyári üzemeltetésnél a teljes nyíláson
áramlott be a hűtőlevegő a hengerfejekre, télen pedig valami
takaró lemez állta útját a jeges fuvallatnak, megakadályozva
ezzel a motor túlhűtését, ami - Szász Gabiék tragédiája óta
tudjuk jól – azért veszélyes, mer befagyhat a karburátor,
ami a motor leállását okozhatja. Szóval, az a véleményem,
hogy a furatok ennek a takaró lemeznek a rögzítésére
szolgáltak.
Imre Luigi
******
A JAK-18
motorburkolatán látható furatok akár szolgálhatnának a hűtés
„kiegészítésére” is, de ahhoz túl kicsi átmérőjűek, és az
elrendezésük is igencsak esetleges. Akkor ez a megoldás
inkább kilőve.
A motorburkolat állandó (legalábbis üzemszerű körülmények
között) állandó rázkódásnak van kitéve, amelyre a vékony
lemez (mert azért ez nem teherviselő elem) előbb-utóbb
hajszálrepedéssel reagál. Mondjuk ehhez hozzá tud tenni az a
megszokott jelenség is, ami a második fényképen látható,
amikor is a növendékek szívesen elücsörögnek a gép orrán,
mivel ekkor olyan irányú feszültségek keletkeznek az
orr-részen, amikkel nem nagyon számoltak a tervezésnél.
A hajszálrepedések tovább tágulva előbb-utóbb a burkolaton
végigfutva annak kettéválását eredményezhetnék, ha okos és
gondos karbantartók nem előznék ezt meg, a képen látható
módon, azaz a repedés végének „elfúrásával”, így ez úgy jár,
mint a József Attila versben a szakadás – máma már nem reped
tovább. Ezáltal a lemezben keletkező feszültség eloszlik a
furat nagyobb kerülete mentén, így az nem éri el a
kristályszerkezet megbontásának mértékét (azért néha
találkoztam ilyennel, akkor a továbbrepedés végét egy
valamivel nagyobb furattal fogták meg).
Szögyi (Szögyéni Péter)
******
Szia Apa!
A lyukakba drótot fűzve több lehetőség is adódik:
1. A korszerű repülőgépek álcázott repülő drótakadállyá való
átépítését teszik lehetővé az ellenség megtévesztése
céljából.
2. Az
idősebb, bocsánat, tapasztaltabb pilótageneráció számára
nyújt nosztalgiázási lehetőséget szintén repülő drótakadály
tárgykörében.
3.
Vegyszermentes kukacbombázóként is alkalmazható, mert
megfelelő sebességnél a drótok között úgy fütyül a
menetszél, hogy az összes kártékony jószág hanyatt-homlok
menekülni kezd. Ha van neki, ha nincs. Sajnos azonban a
nyavalyások megszokták, úgyhogy előbb tábori vészhelyzeti
fuszekliszárítóként, majd gyümölcs- és
strucctojás-szeletelőként próbálták alkalmazni, de gazdasági
okokból végül inkább leszerelték a drótokat és később modern
szemüvegkereteket csináltak belőlük. Ehhez a fejlesztéshez
mondjuk kellett vagy 40 év, de hamar munka ritkán jó, nem?
4. A ma
már elterjedt, korszerű adatátviteli rendszerek egy korai
változatának teszteléséhez használták ezt a gépet és hogy ne
legyen feltűnő ide feszítették ki a berendezés
derót-anternáját.
5. Ide
lehetett rögzíteni olyan rácsot, vagy hálót, amivel a
madarak és egyéb oda nem illő dolgok (elég magas a fű az
egyik képen, felteszem nem jó, ha egy bociharapásnyi a
szelepvezérlés rudai, rugói és egyéb finomságai közé
keveredik, de ha azt nem is zavarja, a hűtésnek bizonyosan
nem tesz jót) motorba kerülését akadályozták meg. Esetleg
nem rács, hanem valamilyen előírás szerint pók módjára
dróthálót fonni a lyukak közé ugyanezen okból.
Hát, most
ez jutott eszembe, talán kicsit több is ez, mint kéne
(hajnali fél2 van no...)
Jóccakát!
Viktor
|
2010. december |
|
Karácsony
táján dupla rejtvénnyel szeretnénk Titeket megörvendeztetni
- és kiadós ünnepi ebéd utáni alélt órákra némi gondolkodni
valót szolgáltatni.
Maradunk a
"kísértet"
Jak-12-nél.
A piros
nyíl egy egyszerű fémfület mutat, amit az alsó képen jobban
is megnézhetsz. Ilyesmit repülőgépre csak célzattal szoktak
tenni.
Vajon ez
mire való?
(Egy
régebbi rejtvény némi rokonságot mutat ezzel.) |
|
Bónusz
rejtvényünk ez a harcias kinézetű valami a Jak-12
farokkereke előtt.
Hát ez meg
mi ? |
Szervusz Sanyi!
Te aztán hoztad a formádat megint. Egy kertkapu riglizőtől
is egyszerűbb sallanggal szívod a jónép vérét. A JAK 12
törzsén látható lakatfül szerű szerkezeti elem a csomagtér
ki – azaz fel – nyitott ajtajának a rögzítésére szolgál.
A bónusz:
Ennek a típusnak gyártották mezőgazdasági változatát is.
Hírtelen altalajlazítóra gondoltam, sose tudni alapon.
Nem egészen az, de hasonló.
A wikipédiából: "A hatásosabb fékezés érdekében a farokfutó
elé egy mechanikus működtetésű, kiengedhető, eke szerű
szerkezetet építettek. Ennek használatával a gép 50-60
méteres kifutás után képes volt megállni." Ez eddig érthető.
Nem tér ki az ismertetés arra vonatkozóan, hogy milyen
talajú kifutópályán alkalmazható ezen szerkezet. Mert teszem
azt fel egy beton pályán való alkalmazása borzalmas
eredményt produkálna. A fél méternél is vastagabb betont
felszántva, köbméternyi betontömbök szanaszét. Ajjaj!!!
Már mindegy, hogy volt, vagy mint van, részemről köszönöm a
rejtvénybe fektetett spekulációt.
Baráti üdvözlettel:
Kóbor György
******
Szia Sanyi !
Köszönet a dupla rejtvényért!
Először a bónusz kérdésről:
Az első benyomásom a képről az volt, hogy egy
haditengerészeti fékhorogról van szó, de ezt, mint
nyilvánvaló marhaságot elvetettem. (Mint később kiderült, ez
járt közelebb a valósághoz). A második ötletem szerint
valamiféle kábelvágó szerkezet, ennek viszont ellent mond az
a tény, hogy nem igazán látszik élesnek. Rövid netes
kotorászás után a Wikin találtam rá a megfejtésre, idézem:
"Futóműve hárompontos, nem behúzható, hátul farokfutóval
ellátva. A hatásosabb fékezés érdekében a farokfutó előtt
egy mechanikus működtetésű, kiengedhető, ekeszerű
szerkezetet építettek. Ennek használatával a gép 50–60 m-es
kigurulás után képes volt megállni."
A az első kérdésre a választ tulajdonképpen a bónuszkérdés
fotója segítette, a farokkerék mögött is látszik egy hasonló
"U" alakú fül. Véleményem szerint szabadtéri tároláskor ide
kellett bekötni a nyűgöző köteleket, hogy egy váratlan
szélroham fel ne borítsa a gépet.
Fazekas Zoltán
Két nappal
később:
Szia
Sanyi!
"Fülönfogtam" a kérdést!
A 2009 szeptemberi feladványban találtam hasonlót a
MI-8T-nél. Már csak a hozzá tartozó ajtót kellett
megtalálni.
Az első fényképen látható egy háromszögletű felület, ami a
"fül" felőli oldalon zongorapánttal csatlakozik, tehát
nyitható. Lehetséges, hogy a "fül" nagyon is prózai szerepe
az, hogy a nyitott szerelvény ne csukódhasson a benne
turkáló fejére?
A kérdés már csak az, hogy mire szolgál a háromszögletű
ajtó? csomagtér, vagy hozzáférést biztosít a törzsben futó
vezetékekhez?Vagy mindkettő? Ez lehetne egy következő
rejtvény is.
Felhívom a figyelmed a nagyításon látható "fűrészfogazásra"
a vásznazáson. A lopakodó technológia korai alkalmazása?
(...)
Üdvözlettel:
Fazekas Zoltán
******
Helló H.S.!
Hát arra a kampószerű valamire a JAK-12 farok kereke előtt
csak halvány tippem van: Fékező horog (formája alapján
gondolom. A JAK-12 oldalán lévő fémfül szerepére már sokkal
biztosabb a tippem: Ponyvát és/vagy álca hálót rögzítettek
hozzá.
Üdv.: (Temesi) Dani
******
Kedves
Sándor!
A rejtvény
első fele: a "fülhöz" lehet rögzíteni az alatta található,
háromszög alakú ajtót kinyitott állapotban. Ha jól látom,
ott az ajtón a helye is.
Második fele:
1. titkos projekt keretében szántási feladatokat is elláttak
a géppel.......
2. bárányfelhők befogásánál használatos segédeszköz.......
3. csak azt ne mond, hogy ez egy fékezőhorog, mint a
haditengerészeti gépeken! De mikor használták?...(szóval:
ötletem sincs)
Még töröm a fejem rajta, hátha lesz egy épkézláb ötletem.
Üdvözlettel:
Hegyi Gyuri
Néhány nap
múlva:
Szia!
Állati! Nem akartam ezt elhinni, de a "micsoda" tényleg csak
az ("fékkapa")
lehet az alakjából ítélve. Viszont ha jól értem, a talajba
akad bele? Nem egy előre kitelepített drótkötélbe? Ejha!
Üdv!
Gyuri
******
Szervusz
Sanyi !
A kérdéses fémfül szerintem a földi rögzítéskor ( nyűgözés )
kapott szerepet.
A bónusz rejtvényben szereplő valami egy fékező horog ( eke
). Akár repülőgép hordozón is landolhatott volna a JAK-12...
A valóságban füves reptéren lehetett használni, a talajba
„mélyesztve” a fékezés hatékonyságának növelésére. Ennek
használatával a gép 50–60 m-es kigurulás után képes volt
megállni.
Üdv.: Oláh Feri
******
A JAK-12-esen lévő fül az nem
egyéb, mint emelési csomópont. A gép törzse rácsszerkezet,
vászonborítással, tehát nem lehet akárhol megemelinteni,
mert esetleg meghajolhat egy-két rúd, emiatt alakították ki
a rács egyik megerősített csomópontjában ezt az emelési
helyet.
A harmadik képen bemutatott kampó egyértelműen hasonlít a
repülőgép-anyahajóra leszálló gépek fékezőkampójához, és
valóban az is. Csak éppen nem anyahajó vonatkozásában, mivel
a gép tervezésének idején a beton futópályára történő
leszállás nem volt általános, így a füves reptéren leszálló
gép ennek a kampónak a leeresztésével drasztikusan tudta
csökkenteni a kigurulási úthosszát.
Ennek továbbfejlesztése történt meg a magyar mezőgazdasági
repülés egyik úttörőjénél, Csaszi bácsinál. Ők PO-2-esekkel
kezdték el a kukacbombázást, és a rövid tábori reptereken
azt találták ki, hogy hegesztettek a farokcsúszóra egy
ekevasat. Fordulni majdhogynem helyben lehetett vele!
Szögyi
******
Szia Sanyi!
A decemberi rejtvény bónusz kérdésére a válasz: fékkapa.
Olyasmi, mint a repülőgép-hordozó hajókon üzemelő gépeknél a
fékhorog, csak ez nem kötélbe, hanem a földbe "akad be".
Az első kérdésre nincs tippem.
Üdv: Tamás
|
2010. november |
Kedves
Barátaink,
Az e havi
rejtvényhez nem jár fotó: azért nem, mert éppen azt kell
megkeresni. A novemberi frissítés képei közül nem is egyen
kísértetek szerepelnek: régen
látott, sőt, elveszettnek hitt kedves ismerősök bukkannak
fel - ahogy illik - sejtelmesen a háttérben. Tavaszra várjuk
színre lépésüket.
Keressétek
meg őket!
|
Nos, erre a képre gondoltunk:
Tisztelt
Uram!
A novemberi megfejtésre a megoldást véleményem szerint a
szétszedett PO-2-es képein találtam meg:
A régi ismerősők:
Jak-12 Futárgép
Jak-18 Fürj
Visi Ákos
******
Szervusz
Sándor!
Egy mellékelt képeden akadt meg a szemem, ha minden igaz,
Jak-12 és Jak-18. Erre gondoltál?
Üdv!
Hegyi Gyuri
******
Azoknak a
muzeális hintáknak a hátterében- ott a betonkerítés mellett-
látok valamiket.
Ezeket a hintákat én is kínoztam, vagy azok engem. A
sporttanszék mellett, akácfák hűvösében álltak.
Várom a visszajelzésedet!
Köszönettel és üdvözlettel:
Kóbor György
Szia Gyuri,
Nem tudom mit látsz a betonkerítés mellett, de nem azokról
szól a rejtvény.
Keress csak türelmesen - vagy izgatottan, bizonyosan
megtalálod mire céloztam !
Üdv:
HS
Szia
Sanyi!
GÓBÉ
Üdv:.
KGy
Szia Gyuri,
az vagy Te ! Mármint góbé…
A
megfejtés viszont nem helyes. további információ: nem egy
kísértetről beszéltünk, hanem többről.
Elárulom, szám szerint kettőről.
Csak hogy bosszantsalak: ketten már küldtek be helyes
megfejtést!
Üdvözlettel:
HS
Szia
Sanyi!
Ha góbé lennék, már régen megfejtettem volna. „Csak hogy
bosszantsalak”? Örökké szívod a vérem a rejtvényeiddel.
Tényleg bosszantó, hogy már ketten is megfejtették, -
gondolatom szerint segítséged nélkül - én meg a fasorban sem
vagyok. Majd megtudod Te is, ha ilyen koros leszel.
Nem hagyom magam, tovább nézelődök.
Üdv.:
KGy
Te Sanyi
!!!
Hát az új hangárban a JAK-12 és a JAK-18. Ennyi nyavalygás
és rávezetés után nem lenne tisztességes, ha elküldeném a
megfejtésként.
Köszönöm a játékot! Ha Neked szórakoztató volt, akkor nekem
is.
Baráti üdvözlettel:
KGy
****** |
2010. szeptember |
|
Erről a panelről már volt egy
kérdés korábban, a Mi-8T külső és belső megvilágítását
vezérlő rész a jelek szerint tartogat érdekességeket.
Kérdésünk tárgya nyíllal jelölt
KOD-ANO feliratú kapcsoló.
ANO= Aeronavigacionnij ogony
Oroszul nem tudók hátrányban !
|
|
Az esélyegyenlőség jegyében
megmutatjuk a Mi-8P hasonló panelját, azon magyar a felirat.
Remélem sokat segítettem...
További segítség: Nagy Andris
elmondta, hogy üzemeltetőként buzgón ellenőrizték a
működőképességét, de soha nem hallott róla hogy valaha
használták volna Magyarországon. Olyannyira nem, hogy a
helikoptervezetők nem tanulták a működtetésükhöz szükséges
egyik nélkülözhetetlen ismeretet.
Még egy segítség: A helyzetfények
fényes/halvány átkapcsolója alatt helyezkedik el. |
Szervusz
Sanyi!
A Minyóval kapcsolatos feladvány ügyében csak tippem van:
esetleg ezzel a gombbal lehetett villogtatni a BANO-45
helyzetlámpákat, és így pl. Morse-kódokat leadni?
Üdv:
Horváth Balázs
******
Tisztelt
Sándor!
Már van egy ötletem az ehavi rejtvényre. A kapcsoló a
kabinvilágítást, leszállófényeket, helyzetjelző lámpákat
lekapcsolja, vagy elsötétíti a csillagászati navigáció
miatt, hogy a navigátort ne zavarja a fény (esetleg piros
lámpa?)
Minden jót:
ifj. Kovács Tibor
******
Szia Sanyi
!
Az biztosnak tűnik, hogy a KOD-ANO nevű kapcsoló a
helyzetfény(-ek) –kel történő jelzések (talán morze-jelek
?)leadására szolgál.
Az kérdés számomra, hogy a kapcsoló a „Бортовой
аэронавигационный огонь – fedélzeti (törzs) navigációs
(helyzet) fény”, vagy a „Хвостовой аэронавигационный огонь –
farok navigációs (helyzet) fény” működtetésére szolgál.
Másik kérdés, hogy ez valójában kapcsoló – mert akkor
szerintem egy előre beállított kód sorozatot villogtat
bekapcsoláskor – vagy pedig csak egy nyomógomb ( ami persze
szintén egy kapcsoló ) – mert abban az esetben meglehetősen
nehéz feladat lehetett a gépparancsnok-elsőpilótának
bármilyen jelsorozatot „pötyögtetnie” a bal füle
mellett-fölött található gombbal.
Üdv.:
Oláh Feri
******
Szia
Sanyi!
Ma beszélgettem egyik munkatársammal, aki fényesebb
korszakában Mi-24-es pilótaként tengette napjait. Ő szintén
megerősítette, hogy kaptak Morse-oktatást Frunzéban, illetve
kiderült, hogy a szeptemberi rejtvényben említett KOD-ANO
kapcsoló megtalálható a 24-es pilótafülkéjében is; a bal
oldalon, a futóműcsap és a hidraulika nyomásmérők felett,
középtájt.
Üdv:
Horváth Balázs
******
Szervusz
Sanyi!
A feladvány megint ravasz, utánajárást ígényel. Ha nem ilyen
lenne, azt nem Te tetted volna közzé. Na de ha nem kellene
utánajárni, nem érne semmit, nem lenne plusz poénja. Ezért
azt mondom, amit a szeg mondott a harapófogónak: Felejtsük
el, ami közöttünk történt, és köszi a „hát ez meg mi”-t.
Utánajártam az ötödik Kapitalista Szombaton.
A feladványban valóban van némi segítség. Azt kibogoztam,
hogy a kérdéses kezelőelem funkciója a navigációs fény Ki-Be
kapcsolója. A képről ítélve nyomógomb. Na de egy „Ki”
gombbal elveszem, majd visszaadom a feszültséget. Semmi
logikát nem láttam benne. A Kapszon Oláh Feri és Kovács
Attila a MINYO-val foglalatoskodott. Beosontam hozzájuk és
addig vizslattam, amíg Feri meg nem kérdezte érdeklődésem
tárgyát. Amint kiböktem, már el is kezdte a szakszerü
ismertetést.
Megértettem, de kételyemet jeleztem Ferinek, hogy így nem
sportszerü, mivel Tőle tudakoltam meg a megoldást.
Eloszlatta az aggodalmamat, mondván: ha senkitől nem kérdez
az ember, semmit se fog megismerni. Elfogadván az érvelését,
most leírom a Tőle szerzett ismeretet. Még egyszer
hangsúlyozom, én csak szajkózom a feladványra a megfejtést.
Íme: A külső navigációs-jelző fénynek két üzemmódja van.
Halvány és éles fény. A halvány fény üzemmódban előtét
ellenálláson keresztül kapják az izzólámpák a feszültséget.
A kérdéses kezelőelem valóban „Ki” gomb. A halvány fény
áramkörébe van beiktatva. Éspedig olyan célból, hogy morze
jeleket lehet vele leadni. Azért a halvány fény áramköre van
kiválasztva erre a funkcióra, mert éles fény üzemmódban az
izzólámpa izzószála tömegénél fogva nem tudna lehűlni a
morzézáshoz szükséges időközökben és távolról folyamatos
fénynek tűnne.
Most jön amit Nagy Andris elmondott: A helikoptervezetők
azért nem kezelték a kérdéses elemet, mert nem tanulták a
cirill ábécés morzézást. Feri annak idején tanulta.
Feri! Köszönet Neked! A piros pont a Tied.
Baráti üdvözlettel:
Kóbor György
******
Hello!
Jó pap holtáig tanul, vagy legalábbis a püspöki süveg
felvételéig.
Kezembe került egy a Kód ANO lámpával foglalkozó
technológiai munkalap és rá kellett jönnöm, hogy még vannak
hiányosságaim. Életemben először olvastam el, hogy kell
ellenőrizni ezt a rendszert és így kiderült rosszul tudtam
valamit 33 évig. Nekem úgy tanították , hogy a működtető
kapcsoló halvány helyzetében, ha nyomjuk a gombot akkor
teljes fénnyel világítanak az ANO lámpák és ezzel lehet
morze jelekkel kommunikálni a gépek között. Elhittem mert
így működött, logikus is volt- halványból fényesbe kapcsolni
feltűnőbb mint fordítva- és így tudtam, ellenőriztem,
tanítottam pályafutásom során. Erre most mit olvasok: A
kapcsoló semleges – tehát közép állásában – kell nyomogatni
a gombot, azaz a kikapcsolt lámpákat villantjuk fel az
ellenőrzés vagy működtetés során. Megjegyzem az általam
ismert és használt ellenőrzési formula is biztosította a
rendszer üzemképességének ellenőrzését , de hát a
technológia nem így írja elő.
Másik hiba ( ez is az enyém ): a hajózók igenis kaptak morze
kiképzést a SzU-ban , igaz az orosz ABC – nek megfelelőt.
Tehát tudták volna használni, oroszul. A hazai képzésről
nincs infóm de akkor lennék meglepve ha szerepelt volna
benne.
Tanulság: Olvassuk el még a legegyszerűbb rendszer
üzemeltetési utasítását is mert csak így lehet biztos a
tudásunk és helyes a munkánk.
Nagy András
|
|
|