Szubjektív gondolatok a
RIO-3 kapcsán
A cuccaimat rendezgetve a kezembe
került egy RIO ellenőrző kártya, amit valamikor nyugdíj
tájban mentettem meg az enyészettől.
Hirtelen rengeteg emlék jött elő!
Ezekből szemezgetek.
Mi az a RIO-3? Gondolom, egy szűk
réteg kivételével nem sokan tudják miről van szó. Mivel a
SZU-ban sokszor nagy a hideg (Szibéria, sarkvidék stb.) meg
kellett oldani a repülőgépek jegesedés elleni védelmét. De
ehhez szükség volt valamire, ami jelezte a személyzetnek,
hogy jegesedik a gép. Na, ez volt a RIO avagy magyarul a
rádió izotópos jegesedés jelző - és azért "3" mert már
korábban volt kettő másik.
Működése egyszerű. Az adó, melynek
része egy a gép felületéből kiálló fémrúd és abban a
stroncium 90 és ittrium 90 izotóp, ami sugárzott, mint
Csernobil. Ha jég telepedett a rúdra a sugárzás lecsökkent,
ezt egy, az adó alsó részében elhelyezett számláló cső
érzékelte. Az erősítő megkapva a számlálócső jelét azt
összehasonlította egy etalon jellel és eltérés esetén
kiadta a jegesedési zóna vészjelet (piros lámpa a kabinban)
és bekapcsolta a jégtelenítő rendszert. A rendszer
automatikusan működött, már ha bekapcsolták. (Ha jól
emlékszem 1979. augusztus 18.-án BHN.re készülvén egy gép -
persze minyó - ejéseket dobott kb. 4 000m-ről. Leszállás
után a futószáron és néhány kiálló elemen centi vastag jeget
találtunk. A fedest kérdeztem: "a RIO jelzett ?" mire ő:
"Miből gondolod, hogy bekapcsoltam augusztusban, 28 fok
melegben?" Végül is, igaza volt.)
A Mi-8-on az adó a jobb
szívócsatornában volt eleinte elhelyezve,
(itt persze nem látszik)
később felkerült a ventilátor szívó
csatornába.
Az erősítő blokk a farok tartóban
volt. Ez állította elő az adó 390 V egyen táp feszültségét,
ide jutott az adó jele és innen vezérlődött a jelzés kiadás
és a jégtelenítés bekapcsolása.
Ellenőrzéskor (amihez két ember
kellett) az egyen és váltó táplálás és a védő automaták
bekapcsolása után, néhány perc melegedést követően az egyik
ember (ejtsd: beosztott) kimászott a felső ajtón és
leszedte az ólom védőkupakot az adóról és harsány (még)
férfias kiáltással ("most !") jelezte a fülkében maradónak (ejtsd: főnök) ezt a tényt. Aki a stoppert ekkor megnyomta és
rámeredt a "jegesedési zóna" piros lámpára, ami ekkor égett,
mert az ólom jobban fogta vissza a sugarakat, mint bármely
jég. Amikor a jelzés kialudt, megállította a stoppert. Az
eltelt időnek 20-és 40 másodperc között kellett lennie.
Ezután a beo. az ellenőrző kártya (nickname: szűzhártya)
1-gyel jelölt részével eltakarta az adót a szokásos "most !"
jelzést hallatva. Lent a stopper indult, figyelem a piros
pilácson, aminek most nem szabadott világítania. Ha nem
gyulladt ki fél perc alatt a stopper nullázva és egy főnöki
"kettes !" kiáltás után a beo. a kártya kettessel jelölt
részét rakta az adóra a már hagyományosnak tekinthető "most
!" üvöltés kíséretében. Stopper indul, figyelem a lámpán,
ujj az óra gombján, hogy a lámpa felkapcsolásakor, az idő
mérést megállítván, (max. 15 másodperc) megállapíthassuk - a
rendszer jó. Már csak az adó fűtés ellenőrző gombjának
megnyomásával a fűtő áramkört kell ellenőrizni, ezután
kikapcsolni azt, ami bekapcsolt és magát a rendszert, végül
egy "rakjad !" kód elhangzásával a védőkupak is visszakerült
a helyére.
Persze ez az ideális eset volt.
Mert ha csak egy ember állt rendelkezésre, akkor neki
kellett megoldani mindent. Több egyéni megoldás született.
Magam a "bal lábon spiccezek a fed.tech ülésen, balkéz matat
az adónál, jobb kéz kapaszkodik, jobb láb rugdossa a
stoppert, nyak kicsavarva, hogy lásd a lámpát" megoldást
preferáltam. (Hosszú évek alatt egy esetről volt tudomásom,
hogy betört az óra üvege – de isten bizony nem én voltam.)
Persze azokon a gépeken ahol az adó a ventillátornál volt,
ott kellett a két ember.
Amikor nem volt jó - és ez gyakran
élőfordult az első években – jött a javítás. Ha csak az
időkkel volt baj – tehát túl érzékeny vagy éppen nem eléggé
érzékeny volt a rendszer – az erősítőn lévő „finom” és
„durva” potmétert megfelelő irányban tekerve, be lehetett
szabályozni a pontos működést. Fiatalok nem felhördülni,
hogy csak egy poti van, akkor még kettő volt, a 80 –as
években váltottak át az egy potis megoldásra. Itt jegyzem
meg, több mint tíz évig egy szigorúbb szabály szerint
üzemeltettünk egy rosszul értelmezett leírás miatt. Ugyanis
valamikor valaki úgy értelmezett egy adatot - ami 5
plusz-mínusz 3 másodperc volt -, hogy ezt kell mérni és
mindenki ennek alapján dolgozott. Ezért sokkal többet
szabályoztunk, mint kellett volna, ami valószínűleg nem volt
jó hatással az erősítők egészségére. Ha viszont nem jött
össze a szabályzás, akkor három fő hiba lehetett. Az adó, az
erősítő vagy a vezeték, illetve ezek összes lehetséges
variánsai. Ha adótáp feszültség 390 V-ja csak 15-20 volttal
lecsökkent a rendszer állandó jegesedést jelzett. A hosszú –
van vagy tíz méter- kábel több csatlakozón keresztül köti
össze a két berendezést. Ha valahol egy kis átmeneti
ellenállás növekedés jött létre vagy a szigetelési
ellenállás lecsökkent, máris elveszett annyi volt, ami hibát
okozott.
A hajtómű és reduktor tér közötti
tűzfalon lévő csatlakozó volt a gyenge láncszem. Az elvben
hermetikus csatlakozót Iván a padlóra rakta, olyan helyre,
ahol gyakran megállt a víz és így beázhatott. A szigetelési
ellenállás értéke az előírt megaohmokról, kiloohm nagyságúra
csökkent. Szétszerelni, kiszárítani, valamivel kitölteni(sziló
vagy éppen pecsét viasz!), közben folyamatosan mérni az
ellenállást. Soha nem felejtem, amikor a beó. egy Zsiguli
pumpa segítségével (géptartozék) fújtatta a csatlakozót és
boldogan közölte, hogy minden fújásra fél megával javul az
ellenállás. A kábel hiba kiszűrésére egy saját ellenőrző
kábelt gyártottunk le szerzett és talált anyagokból és így
gyorsan megtaláltuk, ha a kábel volt hibás.
Az adó ritkán hibásodott meg, néha
a számlálócső cserével megoldható volt a dolog, de ezt csak
akkor próbáltuk, ha nem volt csere adó (és volt cső!),
mert, ha már nagy nehezen kiszedtük – hat pici, de nehezen
hozzáférhető csavar, kényelmetlen hely, hideg, meg a
röntgenek - akkor már jó menjen bele, nem valami helyi tuning.
De a legrosszabb az erősítő volt.
Pedig viszonylag jó helyen van, könnyen cserélhető és így
nem nagy meló. De utólagosan sok fejmosást kaptunk miatta.
Valószínűleg érzékeny volt a külső környezetre,
(páratartalom) ami azt eredményezte, hogy néhány napi, heti
raktárban való pihenés után meggyógyult. Ekkor már elküldték
javítóba ahol nem csináltak vele semmit, ellenőrzés után
visszaadták , a melót kiszámlázták és a PG így nyereséges
volt.
Ezzel még nem lett volna baj, de
akkor sok gépen, sok RIO üzemelt (hat típuson, több mint
száz, volt ilyen is a magyar katonai repülés történetében)
amelyek egy része a garancia időn belül „hibásodott” meg,
amit persze meg kellet reklamálni a PG felé. A reklamációt,
bizottsági kivizsgálás követte, az alakulat, a PG, a KÜM,
Isaszeg és az elöljárók jelenlétében. És ekkor a rohadt
erősítő mindig jól működött. Életem egyik szomorú emléke a
PG illetékes szakemberének vigyora, amikor felrakta a
blokkot a próbapadra. Mindig ő nyert, bár amikor egyszer
mégis hibásnak bizonyult, akkor én nem hittem el a csodát és
kértem nézze meg még egyszer. Mivel a PG természetesen most
is számlázott, ezért megróttak minket, hogy nem értünk a
RIO-hoz, felesleges költségbe verjük a hadsereget, a PG-sek
meg kiröhögnek minket. Igazából ez utóbbi fájt igazán.
Akkori EMO mérnököm Kovács Imre
őrnagy (sajnos már nincs közöttünk, igaz jó ember és kiváló
szakember volt ), kiadta: ő többet nem ég a RIO-val és ettől
kezdve az én felelősségem, hogy valóban rossz berendezés
kerüljön csak reklamációra. Így a legközelebbi alkalommal,
úgy döntöttünk ez el fog romlani, ha addig élünk is! Mivel külsérelmi nyomokat nem okozhattunk, a plombákat sem
sérthettük meg, döntés született a túlfeszültséggel való
leégetés alkalmazására. Elsőnek a szigetelés ellenállás mérő
600 V feszültségével próbálkoztunk az erősítő bemenetén, de
az azt követő ellenőrzés inkább jobb paramétereket hozott,
mint előtte. Ekkor radikális döntés született: jöjjön a 220
V hálózati feszültség. A csatlakozó megfelelő tüskéihez
gyártottunk érintkezőket, hogy elkerüljük az esetleges
zárlatot és abból adódó lebukást és rákapcsoltuk a 220-at
egy-két másodpercre. Kicsit búgott, de semmi változást nem
láttunk. Ekkor úgy döntöttem, hogy most kifulladásig rajta
hagyjuk a 220-at. Először elkezdett búgni, mint egy gerjedő
hangszóró, majd kb. húsz másodperc múlva megjelent egy
lágy füstoszlop. Ekkor megszakítottuk a kínzást és
felraktuk az ellenőrző padra, hogy konstatálhassuk a
kimúlást. De az erősítő működött! Minden paramétere
tökéletes volt! Ezután visszaadtuk a raktárnak, mint
üzemképest és tán most is repül valamelyik gépen.
Persze felmerülhet, miért nem
pihentettük mi az erősítőket? Egyszerű: a szabályok szerint
48 órán belül lezárt, lepecsételt dobozban le kellett adni a
meghibásodott berendezést. Akkor még rend volt.
A sugárzásról. Most talán –
Csernobil után – elképzelhetetlen, de nekünk, annak idején
semmiféle védőeszközünk nem volt. Nem volt dózis mérőnk,
extra szabadság, munkaidő kedvezmény, védő ruha, ital stb.
Mi meg lazák voltunk. Néha kézzel árnyékoltuk az adót, mert
éppen nem volt szűzhártya nálunk. A kiszereléskor levettük a
védő kupakot, mert úgy könnyebb volt szerelni. De talán azon
kívül, hogy az EMO-soknak inkább lányaik születtek, más
káros hatásról nem tudok.
Nálunk az alábbi típusokon volt,
van RIO-3: Mi-2,-8,-9,-17,-24, An-24,-26, L-39.
Magyarázatok.
Fedes: a fedélzeti technikusok
egyszerű és rövid emlegetése
BHN: Budapesti Honvédelmi Nap,
minden év augusztus 20.-án tartották valamikor régen
Zsiguli : régen népszerű gépkocsi
márka, alias Lada
PG : Pestvidéki Gépgyár, ahol
javították a repülőgépeket, helikoptereket és a leválasztott
berendezéseket (ez olyan szép kifejezés, hogy be kellett
írnom a szövegbe, magyarul, amit kivettek a gépből)
KÜM: A PG-ben működő katonai átvevő
csoport, sajnos a pontos dekódolást már elfelejtettem
Isaszeg : egy falu melynek
közelében a központi repülő anyagraktár települt
EMO : nem az, amit most jelent,
hanem a repülő szakágon belül az Elektromos, Műszer, Oxigén
berendezéseket üzemeltető szakág
* Bevallom, ezt a fantáziát pezsdítő
pótcímet én adtam Andris írásának, kizárólag azért, hogy
azok is elolvassák akik másképp nem kezdtek volna bele...
(hs)
|