A Múzeum minden évben november
1.-től március 31.-ig zárva tart, de ez nem jelenti azt hogy
ez idő alatt nem történik semmi. Olyan munkák folynak,
amelyekre nincs hatással a kedvezőtlen időjárás. Kiváló
alkalom nyílik például a korábban kiásott roncsok
kiállítható állapotra hozására.
|
|
"Hol a
boldogság mostanában..."
Üdítő
látvány a közös munka, a képnek - ha a rozsdás motor nem
látszana - akár a "Tengerihántás" címet is adhatnánk.
|
|
Jelenleg a 2008.-ban
Szigetszentmiklóson feltárt B-24 Liberator-motoron
dolgoznak, képünkön Hrabovszky András, Nagy András és Fejes
Mihály. |
|
Roppant aprólékos és hosszadalmas munkát ad a hengerek
alumínium hűtőbordái közül a föld és az alumíniumoxid
eltávolítása. Első fázis: fémtüske és kalapács segítségével
fellazítani a megkeményedett szennyeződést. |
|
A
fellazított kérget előbb drótkefével majd ecsettel söprik
ki. |
|
A
tisztítás utolsó fázisában a bennmaradt port ipari
porszívóval távolítják el.
A képeken
látszik, hogy az alumínium alkatrészek "rozsdája" nem
teljesen fehér, mint azt kémiai tanulmányaink sugallnák,
hanem markáns zöldeskék szín is van benne. Ez bizonyosan az
ötvöző anyagok oxidja. Ilyen színe van a réz a króm és a
nikkel vegyületeinek, illetve feltételezhetően más általam
ismeretlen anyagoknak. Utánajárok, hogy mivel ötvözték
ezeket az alumínium alkatrészeket. |
|
A
hengerek alsó részén a bordák acélból készültek, itt a
mechanikus tisztítás mellett rozsdaoldót is lehet használni,
ami nagyban megkönnyíti a műveletet. Sajnos az alumínium
alkatrészekhez erre a célra még nem sikerült megfelelő
vegyszert találni |
|
A tisztítás utáni konzerváláshoz WD
40 vagy más hasonló szer használatos.
A
szigetszentmiklósi motor munkálatai még nem tartanak itt,
viszont a korábban
Nemesvitánál
amerikaiak által kiásott B-24H egy légcsavar-agya éppen
elkészült.
|
|
|
|
Ennek a
gépnek három légcsavar-agya maradt meg, mindhárom ugyanott
szakadt le a motorról - nyilvánvalóan itt volt a gyenge
pontja. |
|
|
|
Balról
jobbra:
- A tengely közepén egy
hidraulikacső jön ki: feltehetően a légcsavar-állásszög
szabályozására szolgált.
- Látványos elem a bolygóműves
légcsavar-áttétel.
- A becsapódás erejétől körkörösen
eltört az öntvény, itt szakadt le a légcsavar-agy a
motorról.
- A légcsavar-jégtelenítő folyadék
körkörös, U-metszetű vályúja. Egyes Mi-helikoptereken
is jól megfigyelhető.
|
|
A mind a
fém, mind a festés csodálatosan épen vészelte át a
becsapódást ás a hat évtizednyi föld alatt tartózkodást.
A Múzeum tavaszi nyitására már
bizonyára méltó állványon láthatják a látogatók. |