REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Egy kontúrizzó
viszontagságai
|
Ez itt
a Mi-24 rotorlapátjának vége, rajta a kontúrizzó (így
hívják), ami a főrotor körét mutatja sötétben. Ismerve az
izzólámpák érzékenységét, szöget ütött a fejembe, hogyan
bírja az ott lévő nem kis gyorsulást.
Megkérdeztem egy MI-8-ast
üzemeltető műszaki tisztet, milyen izzót használnak itt ?
Hát egy "normál" kivitelű, bajonettzáras izzót, ami 15W-os,
és 7.5V-os váltófeszültségről üzemel (egyedülállóan a gépen,
mert minden más izzót egyenfeszültéggel táplálnak).
|
Kíváncsi voltam, mekkora
lehet a centripetális gyorsulás üzem közben. Először lusta
voltam kiszámolni, hát próbáltam megbecsülni, csak úgy a
fotelban ülve. Gondoltam, egy izzó 8-10 g-nél többet nem
bírhat. Egy helikoptert már közelről is látott ismerősöm
véleménye: 3g? 4g? Megkérdeztem telefonon a szegedi egyetemista fiamat,
aki éppen fizikából vizsgázik "nem középiskolás fokon":
szerinte úgy 30 g lehet ("hülye vagy te édes fiam, hogy lenne már
olyan sok ?!").
Nekiálltam kiszámolni: rotor-átmérő ~17 méter, fordulatszám
legyen 230/perc (csak a Mi-8-asét tudtam megkérdezni, az
180/ perc). Az eredményt többször áthúztam, és kerestem hogy
hol számoltam el, ugyanis ~4900 m/s2, azaz közel 500 g jött
ki. Hívtam a fiamat és alighanem a számított g értéknél is
több forintot telefonáltunk el, de neki is ennyi jött ki.
Másnap egyik barátomat is rávettem a magas szintű feladat
megoldására, ő mégiscsak gépészmérnök én meg csak egy ilyen
ügyekben inkompetens villamosmérnök vagyok. Hát, neki is
annyi jött ki.
Szóval most már
elmondhatjuk (addig amíg valaki meg nem cáfolja), hogy a
boldogtalan kontúrizzóra
~500 g statikus
gyorsulás hat, ami mellett elenyésznek a helikopter rotor-lapátjaira ható, egyébként eszelősnek mondható
dinamikusan változó gyorsulások. Legyen az izzó súlya 10 gramm.
~50 N, azaz ~5 kP erő húzza kifelé.
Csak emlékeztetőül: az
ember 3-4 g gyorsulást visel el néhány percig, 7-8 g-t
néhány másodpercig és 20 g már halálos adag. Szóval ne
irigyeljük szegény kontúrizzót, nincs túl komfortos
munkahelye, legyen onnan a kilátás mégoly kitűnő is. |
|
Hölgyk és
Urak ez itt a szóban forgó kontúrizzó maga! Ne
kérdezd honnan van, "úgy kaptam". Mindenesetre köszönet
érte. Ne tagadjuk
csalódásunkat, ebben bizony semmi különleges nem látszik !
Méretre és "pofára" is egy sima féklámpa izzó. Ebben van is
valami: kiváló ismerősöm a korábbi időkben ilyet használt
6V-os Trabantjában (emlékeztek még a 600-as gömbölyű
Trabantra ?) féklámpa gyanánt. Állítása szerint még ez a
komfortjáról kevésbé nevezetes verda sem tudta szétrázni. |
|
Ez itt a felirat, amely azt
tanúsítja, hogy 7.5 V / 9 W-os, ellentétben a korábban írt
15 W-tal. Váltófeszültség táplálta,
sajnos nem tudom milyen frekvencián (de már tudom, 400
Hz-en !).
Én eddig csak kb. 50-100m magasan
repülő gépen láttam éjjel a rotort jelző fénykört, nem túl
erős fényű. Az üzemeltetők azt mondják, rögtön
meglátszik a fénykörön, ha valamelyik izzó kiégett. |
|
A foglalat is
megegyezik a járművekben használatossal.
Amikor még nem láttam ilyet,
megkérdeztem egy Mi-8-17-24 üzemeltető ismerősömet, hogy
milyen a kontúrizzó foglalata. Mit mondott: "láttál már
traktor-pótkocsin lámpafoglalatot ? Na olyan!"
|
|
Az autóban
használatos izzóhoz képest azért némi különbség, hogy az
izzószál középen is meg van támasztva, bizonyára nem
véletlenül.
Meglepő, de az adott anyagú, a
kis méretű tárgyak a súlyukhoz képest nagyon szilárdak.
Esetünkben a terhelés súlyegységre vetül, így lehetséges,
hogy izzónk (és rengeteg más apró gépalkatrész is)
különleges szerkezet nélkül el tud elviselni olyan
gyorsulást amely egyébként pillanatok alatt képes különválasztani a
testünk szilárd és folyékony részeit... |
|