REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Egy kontúrizzó viszontagságai

Ez itt a Mi-24 rotorlapátjának vége, rajta a kontúrizzó (így hívják), ami a főrotor körét mutatja sötétben. Ismerve az izzólámpák érzékenységét, szöget ütött a fejembe, hogyan bírja az ott lévő nem kis gyorsulást.

Megkérdeztem egy MI-8-ast üzemeltető műszaki tisztet, milyen izzót használnak itt ? Hát egy "normál" kivitelű, bajonettzáras izzót, ami 15W-os, és 7.5V-os váltófeszültségről üzemel (egyedülállóan a gépen, mert minden más izzót egyenfeszültéggel táplálnak). 

Kíváncsi voltam, mekkora lehet a centripetális gyorsulás üzem közben. Először lusta voltam kiszámolni, hát próbáltam megbecsülni, csak úgy a fotelban ülve. Gondoltam, egy izzó 8-10 g-nél többet nem bírhat. Egy helikoptert már közelről is látott ismerősöm véleménye: 3g? 4g? Megkérdeztem telefonon a szegedi egyetemista fiamat, aki éppen fizikából vizsgázik "nem középiskolás fokon": szerinte úgy 30 g lehet ("hülye vagy te édes fiam, hogy lenne már olyan sok ?!").

Nekiálltam kiszámolni: rotor-átmérő ~17 méter, fordulatszám legyen 230/perc (csak a Mi-8-asét tudtam megkérdezni, az 180/ perc). Az eredményt többször áthúztam, és kerestem hogy hol számoltam el, ugyanis ~4900 m/s2, azaz közel 500 g jött ki. Hívtam a fiamat és alighanem a számított g értéknél is több forintot telefonáltunk el, de neki is ennyi jött ki. Másnap egyik barátomat is rávettem a magas szintű feladat megoldására, ő mégiscsak gépészmérnök én meg csak egy ilyen ügyekben inkompetens villamosmérnök vagyok. Hát, neki is annyi jött ki.

Szóval most már elmondhatjuk (addig amíg valaki meg nem cáfolja), hogy a boldogtalan kontúrizzóra ~500 g statikus gyorsulás hat, ami mellett elenyésznek a helikopter rotor-lapátjaira ható, egyébként eszelősnek mondható dinamikusan változó gyorsulások. Legyen az izzó súlya 10 gramm.  ~50 N, azaz ~5 kP erő húzza kifelé.

Csak emlékeztetőül: az ember 3-4 g gyorsulást visel el néhány percig, 7-8 g-t néhány másodpercig és 20 g már halálos adag. Szóval ne irigyeljük szegény kontúrizzót, nincs túl komfortos munkahelye, legyen onnan a kilátás mégoly kitűnő is.

Hölgyk és Urak ez itt a szóban forgó kontúrizzó maga!  Ne kérdezd honnan van, "úgy kaptam". Mindenesetre köszönet érte.

Ne tagadjuk csalódásunkat, ebben bizony semmi különleges nem látszik ! Méretre és "pofára" is egy sima féklámpa izzó. Ebben van is valami: kiváló ismerősöm a korábbi időkben ilyet használt 6V-os Trabantjában (emlékeztek még a 600-as gömbölyű Trabantra ?) féklámpa gyanánt. Állítása szerint még ez a komfortjáról kevésbé nevezetes verda sem tudta szétrázni.

Ez itt a felirat, amely azt tanúsítja, hogy 7.5 V / 9 W-os, ellentétben a korábban írt

15 W-tal. Váltófeszültség táplálta, sajnos nem tudom milyen frekvencián (de már tudom, 400 Hz-en !).

 

Én eddig csak kb. 50-100m magasan repülő gépen láttam éjjel a rotort jelző fénykört, nem túl erős fényű. Az üzemeltetők azt mondják,  rögtön meglátszik a fénykörön, ha valamelyik izzó kiégett.

A foglalat is megegyezik a járművekben használatossal.

Amikor még nem láttam ilyet, megkérdeztem egy Mi-8-17-24 üzemeltető ismerősömet, hogy milyen a kontúrizzó foglalata. Mit mondott: "láttál már traktor-pótkocsin lámpafoglalatot ? Na olyan!"

 

Az autóban használatos izzóhoz képest azért némi különbség, hogy az izzószál középen is meg van támasztva, bizonyára nem véletlenül.

Meglepő, de az adott anyagú, a kis méretű tárgyak a súlyukhoz képest nagyon szilárdak. Esetünkben a terhelés súlyegységre vetül, így lehetséges, hogy izzónk (és rengeteg más apró gépalkatrész is) különleges szerkezet nélkül el tud elviselni olyan gyorsulást amely egyébként pillanatok alatt képes különválasztani a testünk szilárd és folyékony részeit...