A médiából
már értesülhettünk hogy Révy László, a neves veterán repülő
és repülőgép építő
évek óta az első magyar motoros
repülőgép, Kvasz András Kvasz I. jelű gépe korhű másának
megépítésén dolgozik. Nagy örömünkre Szolnokra is elhozta
gépét.
Nagyon
izgalmas érzés volt egy olyan repülő szerkezetet élőben is
látni, amelyhez hasonlót csak képekről ismerhettünk.
Réztábla a
gép - mijén is? Törzsén? Hát fának fa, az bizonyos.
A szárny
szépen ívelt, igen vékony és hosszú profilja.
Fölül
temérdek merevítő huzal.
A gép
eleje.
A pilóta
széke.
Most
látszik milyen sok merevítő huzal van beépítve. A Múzeum
munkatársai segédkeztek a gép helyszíni összeszerelésében
(teherautón érkezett, repülési engedélye még nincs).
Lente
Zoli mesélte, hogy igencsak belefáradtak mire az összes
huzal a helyére került.
A pilóta
ülése előtti két "lúdtalpbetét" az oldalkormány két pedálja.
A
farokrész.
A
Közlekedési Múzeumtól kölcsönkapott Anzani legyezőmotor.
A szívó-és
kipufogócsövek kecses íveket rajzolnak
A motor
külön megér egy misét: teljesen más a szelepvezérlése, pl. a
szívószelepnek ilyen nincs is: rugóterhelés ellenében nyílik
a szívóütemben. A henger hűtőborda alatti részén furatok
vannak, itt további levegő jut be a motorba, amikor a
dugattyú helyzete megengedi.
Nem is
csoda hogy a ma már szinte ismeretlen konstrukció feladta a
leckét a gép építőinek: elmondásuk szerint az elvárt 28
lóerőből egyelőre kb. 8 paci elcsavargott, de reményeik
szerint hamarosan azokat is előcsalogatják a százéves
motorból.
Révy úr,
sokak Laci Bácsija nem nélkülözi a humort sem,
korhű(ség
érzetét keltő) öltözetben pózol a vele mosolygó fotósoknak.
Mesélni is
szeret, élvezettel hallgattuk. Elmondta, hogy a gép levegőbe
emelésének egyelőre két akadálya van: az egyik a motor kissé
hiányos teljesítménye. Ez még csak áthidalható lenne, a
nehezebb dió a hatósági engedély. A gépet megfelelő
kategória híján az ultrakönnyű kategóriába próbálják
besorolni. A súllyal nincs is semmi probléma, viszont ebben
a kategóriában követelmény a 3G túlterhelés elviselése, amit
ez a szerkezet garantáltan nem tud teljesíteni. Reméljük
hogy sikerül venni az akadályokat és egyszer majd láthatjuk
ezt a tiszteltre méltó alkotást a levegőbe emelkedni.
Addig is
nagy örömünkre legalább gurulni láthattuk a szerkezetet és
második megalkotóját.
|