REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

2010.05.15: a negyedik Kapitalista Szombat a Múzeumban

 

A 2010 tavaszi Kapitalista Szombatra izgalmas tennivalókat tervezett a Múzeum: kinyitunk minden nyitható kabint, takarítunk és szellőzetünk bennük. Hogy véletlenül jól szét is nézünk bennük - az már igazán természetes.

Sajnos nem egészen így alakult, május közepe ellenére kellemes novemberi időjárás fogadott minket, déltől reménytelenül nekisimult esővel. Természetesen a tervezett esemény nem maradt el, bőven akadt munka így is. Akik eljöttek, bizonyára jól érezték magukat.

Lássuk, mit tartogatott nekünk ez a nap.

 

A szokásos reggeli eligazítás, sok ismerős arccal.

 

Takarítás a Mi-8P kabinjában.

Nagy Attila madártani leleteket (rengeteg fészket) gyűjt a a hajtóműtérben.

Tisztul az Il-18 kívül...

... és belül.

Az An-26 légcsavarlapátjai megszabadulnak a fehér "madárbélyegektől".

Az épülő új csarnok tisztogatása.

Az Il-2 sok éves balatoni tartózkodása után sem áll meg az állagának romlása, amelyen gondos kezeléssel sokat lehet lassítani.

A féltető alatt álló Po-2-re minden alkalommal ráfér a portalanítás.

Kóbor Gyuri...

... és felesége minden alkalommal eljönnek, és hasznossá teszik magukat.

Csak egy sandítás a Po-2 burkolatától megfosztott motorjára: itt látjuk a gép fém alkatrészeinek jó 80%-át...

Az előző KapSzo fantasztikus helikoptermodell-repülésére ha lehet még rátett Martin Péter barátja, Illés Péter.

Felszállási engedély megadva.

A levegőben.

A gép irányítása- mivel a "pilóta" kívülről látja a gépet, fokozott összpontosítást, talán nem túlzok, különös tehetséget kíván.

A gép repülését fotókon lehetetlen visszaadni, legyen itt ízelítőként egy kis fűnyírás.

 

El tudod képzelni a háton tolatva repült nyolcas hurkot közben egy-egy orsóval? Mert volt ilyen is...

Megnézhettük a gép burkolat alatti világát is. Alul a két kék akkumulátor, a nagy fehér fogaskerék a "főreduktor", felette a forgószárny lapát-állító mechanizmusa.

Fő attrakció az aranyszínű, fél ökölnyi háromfázisú aszinkron villanymotor, amit félvezetős transzverter hajt az egyik fedélzeti számítógép parancsai alapján. A motor csúcsteljesítménye (nem elírás!) 4 kW, azaz 5 LE. Egy jobb robogó teljesítménye...

Sajnos lekéstem az "5721" Mig-21 bisz-re függesztett légiharc-rakéták munkafázisai, érjük be a végeredménnyel.

 

 

A jókedv nem hiányzott a könyörtelenül romló időjárás ellenére sem.

Pátrik Gábor és Kiss Gábor egy póttartállyal...

... amelyet nem kis küzdelemmel függesztenek a 1512 Mig-21PF törzse alá.

 

Ficsor Olivér, a Múzeum munkatársa a cél érdekében alapos fürdőt vett a hideg sárban, tisztelet érte!

A végeredmény.

A nap hőseként tisztelhetjük Kovács Attila egykori mezőgazdasági pilótát, aki a régi munkaeszköz-barát, az An-2 állagmegóvó munkáiban tett erőfeszítéseket, Oláh Feri felbujtására.

Az orrsegédszárnyak rögzítés nélkül ki voltak téve a szél mozgatásának. Eddig.

Attila  ilyen csűrő/féklap rögzítőket hozott, merthogy azok rögzítés híján csúnyán lógtak.

Gondos munka - ilyet csak szeretettel lehet csinálni...

A helyükön így mutatnak.

Oláh Feri lég(y)elhárítás közben.

Az eső délutánra vigasztalanul eleredt, de Nagy Andris (alias Andy Poppins) mesélő kedvét legkevésbé sem zavarta.

Valakinek közben dolgoznia is kell...

Így pisil az An-2!

Az eltömődött leeresztő furat miatt több vödörnyi víz gyűlt össze a farokrész aljában. Most ezt is leeresztették.

A csoportképről sajnos többen hiányoznak, de ez eddig mindig így történt...

 

A jelenlévők hivatalos névsora.

 

Köszönjük a résztvevőknek, ősszel újra várunk Titeket - és minden új érdeklődőt !