|
Nem kevés munkája van a Múzeum
személyzetének abban, hogy a rakéta most így néz ki. A
kecskeméti Repülőnapra (2008.) hozták kiállítható állapotra,
a hozzá tartozó hidraulikus emelőkocsival együtt. |
|
A rakétát bemutató tábla. |
|
|
|
A rakéta leginkább látványos része
a "szeme". |
|
Az első szekció, amely a célba
irányításért felelős. Elöl a repülőgép által kibocsátott és
a célról visszaverődő lézersugarat követő érzékelő kis fix
vezérsíkokkal, mögötte a kormányzást biztosító négy,
feltehetően páronként mozgatható kormányfelület. |
|
Az átlátszó gömbfelületen fémháló
van felgőzölögtetve, feltehetően kalibrálási céllal. |
|
Nem könnyű megérteni, mit látunk:
középen én a fényképezőgéppel, balra Nagy Andris, a
mozgatható parabola tükörrel felszerelt lézer-érzékelő most
nekünk jobbra, kissé lefelé "néz". |
|
Sajnos most sem látszik jobban. A
valóságban két szemmel nézve, a térérzékelést is segítségül
kapva sokkal jobban kivehető. |
|
Az érzékelő balról nézve. |
|
Ilyen védősapkája van. |
|
Az irányító szakasz vége felé
vannak a rakéta elektromos csatlakozói, a piros felület
alatt. |
|
Itt ni. Az előző képhez fordultunk,
most a rakéta bal oldal felől fényképezek. |
|
A kormányfelületek között egy
csavarokkal rögzített fedél, alatta az akkumulátor. |
|
A rakéta harci része (itt
oktató-gyakorló) nem túl látványos. Nehéz elképzelni,
de 320 kg-ot nyom. |
|
A rakéta hajtómű-szakasza, oldalán
nagy méretű vezérsíkok. |
|
A hajtóművön is van egy piros
fedél. |
|
Két huzalsodrony vezet ki belőle,
végükön hurok. Ezeket be kell akasztani az indítósínen erre
a célra elhelyezett fülekbe.
A rakéta indítása katapult
rendszerű, azaz nem a gépről kap a hajtómű elektromos
indító jelet, hanem a sín egyszerűen elengedi a start
pillanatában. A hajtómű szilárd hajtóanyagát begyújtó
tölteteket a kizúzódó huzalok aktiválják. |
|
A vezérsíkokon kormányfelületek, e
ezek nem vesznek részt a célra vezetésben. Nézd meg, úgy
állnak, hogy a rakétát a hossztengely körül pörgetik,
ezáltal a röptét stabilizálják. Nem lehetett egyszerű az
elülső kormányfelületek dolga, hogy a pörgő rakétát pl.
kanyarodásra bírják.
Egyébként a kormányfelületek
mozgathatók, a hajtóműből kivezetett tengelyekkel. Gyanítom,
hogy a hajtómű valamely égésszakaszában ezekkel
megváltoztatták a pörgés intenzitását. |
|
A vezérsíkok nem hajthatók oldalra,
mint elsőre látszik, hanem az oldalankét két-két csapszeget
kiütve a vezérsíkokat le lehetett venni (pl. hosszabb idejű
tároláshoz) |
|
Jól látható a rakétát az
indítósínre függesztő négy fül.
|
|
Még egyszer a hátsó vezérsíkokról:
a belépő éleiben szigetelt huzal van, rendes csatlakozóval a
törzsnél. A harci részt tartalmazó szakaszba vezet. A célja
igen érdekes: csapódó gyújtóként működött: ha a vezérsík
belépő éle kilövés után valaminek nekiütközött, indította a
harci töltetet, akár a sérült irányító modultól függetlenül. |
|
A hajtómű gázsugár-fúvókája. |