REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 GS-6-30 (9-A-621) hatcsövű, 30mm-es repülőgép-fedélzeti gépágyú

 

Nem teljesen világos, hogyan került a Múzeumba, ugyanis sem az MN sem a mai jogutód nem rendszeresítette. Csak sejtjük, hogy a Nagy Testvér ajándéka, ugyanis ők állomásoztattak MiG-27-eseket hazánkban, amelyeken ezek a gépágyúk rendszeresítve voltak.

 

A Wikipedia-t idézzük:

"Szerkezeti kialakítása:

A GS-6-23 hatcsövű, Gatling-rendszerű (forgócsövű) fegyver. Gázműködtetésű, a zár működtetését és a csőköteg forgását a csőből elvezetett lőporgázok energiája biztosítja. Az elvezetett gáz egy gázmotort működtet. A fegyver tűzkész állapotba hozása piropatronnal történik, amelyekből 10 db áll rendelkezésre. A csőblokk egy körülfordulása alatt egy-egy cső zárszerkezete egy teljes töltés-ürítés ciklust valósít meg. A fegyver vezérlő rendszere 27V-os, egyenáramú."

 

A Múzeum fegyvergyűjteményének legimpozánsabb gépágyúja.

A nem mindennapi fegyver néhány nézete következik.

 
 
 
 

A csőszájfék megérdemel egy külön képet.

Az elülső szekció, amely tüzelés közben forog. Mindegyik működési fázisnak megvan az álló részhez viszonyított helyzete, amelyik cső ide érkezik, adott működési fázisba (pl. töltés, tüzelés, ürítés) kerül.

Az álló rész, előtérben a piropatronos töltőmechanizmus.

Ez  a berendezés hozza a gépágyút tűzkész állapotba egy piropatron elsütésével. Ekkor kerül az első lőszer a csőbe.

Ha a lőszert elsütik, a lőporgázok energiáját a csövek mögötti gázmotor a csőköteget forgatva az újratöltésre fordítja.

Lehet találgatni, mi hogyan működik !

A heveder fölül, velünk szembeni irányból van bevezetve.

A lőszer adagoló fedelét sikerült kinyitnunk.

A csőköteg a fegyver hátulja felől nézve az óramutató járásával ellentétesen forog.

Alul a hüvelykivető az óramutató járása szerint forog, csakúgy mint a a lőszert adagoló kettős, csillag alakú kerék.

A csillag alakú kerék forgásával húzza a hevedert és viszi a lőszereket a megfelelő helyre, ahonnan a csőbe kerülnek.

A tűzkész helyzetbe hozó piropatron munkahengere.

Elsütéskor a benne lévő dugattyú hátrasiklik, a képen éppen látszó fogasléc megforgatja a csőköteget fordító fogaskereket. A csőköteg fordulásával számos más mechanizmus is működésbe lép, pl. betöltődik az első lőszer a töltési fázis helyén éppen tartózkodó csőbe.

Bevallom, bár messze nem elegáns dolog, de nem tudom ez a csillag alakú kerék és a hozzá tartozó retesz-szerű tárcsa milyen feladatot lát el.

 

Várjuk segítségeteket!

A fegyver leghátulján a tüzelés közben működő, a lőporgázok által hajtott gázmotor forgattyús tengelye látható. Úgy tűnik, két hajtórúdja van, tehát két fázisban kap hajtást a tengely. Alul a csőköteget forgató fogaskoszorú széle látszik.

A forgattyús tengely még közelebbről. Itt is két hajtórúd látszik.

Ördög aki kitalálja, miért?

Némi agyalással kiderítettük (vagy csak úgy véltük) Andrissal, hogy a csövekből a gázelvétel ennél a gyűrűnél történik, mégpedig befelé, a középen húzódó cső felé, amely a dugattyú(ka)t rejti.

A gázok - miután a dugattyú(ka)t megmozgatták, a képen is jól látható két furaton át távoztak a szabadba.

Itt lép be a lőszer-heveder, felette a fegyver típusa és gyári száma.