Nem teljesen világos,
hogyan került a Múzeumba, ugyanis sem az MN sem a mai
jogutód nem rendszeresítette. Csak sejtjük, hogy a Nagy
Testvér ajándéka, ugyanis ők állomásoztattak MiG-27-eseket
hazánkban, amelyeken ezek a gépágyúk rendszeresítve voltak.
A Wikipedia-t idézzük:
"Szerkezeti kialakítása:
A GS-6-23 hatcsövű, Gatling-rendszerű (forgócsövű)
fegyver. Gázműködtetésű, a zár működtetését és a csőköteg
forgását a csőből elvezetett lőporgázok energiája
biztosítja. Az elvezetett gáz egy gázmotort működtet. A
fegyver tűzkész állapotba hozása piropatronnal történik,
amelyekből 10 db áll rendelkezésre. A csőblokk egy
körülfordulása alatt egy-egy cső zárszerkezete egy teljes
töltés-ürítés ciklust valósít meg. A fegyver vezérlő
rendszere 27V-os, egyenáramú."
|
|
A Múzeum fegyvergyűjteményének
legimpozánsabb gépágyúja. |
|
A nem mindennapi fegyver néhány
nézete következik. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A csőszájfék megérdemel egy külön
képet. |
|
Az elülső szekció, amely tüzelés
közben forog. Mindegyik működési fázisnak megvan az álló
részhez viszonyított helyzete, amelyik cső ide érkezik,
adott működési fázisba (pl. töltés, tüzelés, ürítés) kerül.
|
|
Az álló rész, előtérben a
piropatronos töltőmechanizmus.
Ez a berendezés hozza a
gépágyút tűzkész állapotba egy piropatron elsütésével. Ekkor
kerül az első lőszer a csőbe.
Ha a lőszert elsütik, a lőporgázok
energiáját a csövek mögötti gázmotor a csőköteget forgatva
az újratöltésre fordítja. |
|
Lehet találgatni, mi hogyan működik
! |
|
A heveder fölül, velünk szembeni
irányból van
bevezetve. |
|
A lőszer adagoló fedelét sikerült
kinyitnunk. A csőköteg a
fegyver hátulja felől nézve az óramutató járásával
ellentétesen forog.
Alul a hüvelykivető az óramutató
járása szerint forog, csakúgy mint a a lőszert adagoló
kettős, csillag alakú kerék. |
|
A csillag alakú kerék forgásával
húzza a hevedert és viszi a lőszereket a megfelelő helyre,
ahonnan a csőbe kerülnek. |
|
A tűzkész helyzetbe hozó piropatron
munkahengere.
Elsütéskor a benne lévő dugattyú
hátrasiklik, a képen éppen látszó fogasléc megforgatja a
csőköteget fordító fogaskereket. A csőköteg fordulásával
számos más mechanizmus is működésbe lép, pl. betöltődik az
első lőszer a töltési fázis helyén éppen tartózkodó csőbe. |
|
Bevallom, bár messze nem elegáns
dolog, de nem tudom ez a csillag alakú kerék és a hozzá
tartozó retesz-szerű tárcsa milyen feladatot lát el.
Várjuk segítségeteket! |
|
A fegyver leghátulján a tüzelés
közben működő, a lőporgázok által hajtott gázmotor
forgattyús tengelye látható. Úgy tűnik, két hajtórúdja van,
tehát két fázisban kap hajtást a tengely. Alul a csőköteget
forgató fogaskoszorú széle látszik. |
|
A forgattyús tengely még
közelebbről. Itt is két hajtórúd látszik.
Ördög aki kitalálja, miért? |
|
Némi agyalással kiderítettük (vagy
csak úgy véltük) Andrissal, hogy a csövekből a gázelvétel
ennél a gyűrűnél történik, mégpedig befelé, a középen húzódó
cső felé, amely a dugattyú(ka)t rejti.
A gázok - miután a dugattyú(ka)t
megmozgatták, a képen is jól látható két furaton át távoztak a
szabadba. |
|
Itt lép be a lőszer-heveder,
felette a fegyver típusa és gyári száma. |