Hogy mitől fél iránytű? Merthogy
nem tudja merre van észak.
Akkor meg mitől iránytű ? Mert ha
"megmutatják" neki akkor jól megjegyzi.
Az idétlenkedést félretéve, egy
pörgettyűs elven működő műszert vizslatunk meg belülről.
Típusjele GPK-48. Nem mai darab, ahogyan a típusjelében
szereplő szám sejteti. Elsőre pofonegyszerűnek látszik, kezelőszerve is csak egy
van neki, igaz, két funkcióval.
Egy három tengely körül elfordulni
képes (két szabadságfokú) elektromotoros hajtású pörgettyűt tartalmaz, amely
működése közben nagy pontossággal képes megtartani azt a
helyzetét, amely helyzetben felpörgették.
Úgy használják, hogy még a földön
ráállítják a mágneses iránytű által mutatott irányra (a
forgatógomb tekerésével), majd a gombot betolva két
tengelyét rögzítik, majd a tápfeszültség (3x36V 400Hz)
bekapcsolásával felpörgetik. Az üzemi fordulatszám elérése
után a tengelyek rögzítését feloldják, ezután ha a repülőgép
akár milyen szögben fordul, a pörgettyű tengelye megtartja
az indításkori irányt.
|
|
Nem
mostani darabról van szó, már a Jak-12-esekben is ilyen volt
rendszeresítve. |
|
A három
tengely közül csak a függőleges kerül kijelzésre, egy jól
látható skála által. |
|
Bal alsó
sarokban az egyetlen kezelőgomb.
Kihúzott
helyzetben (a később látható belső szerkezetből
kikövetkeztetve) a rögzítés feloldásra kerül, ez a működési
helyzet. Ha tévednék, helyesbítek. |
|
Hátul az
elektromos csatlakozó, 3x 36V 400Hz váltóáramra. |
|
A
borítólemezt levettük. |
|
Felül egy
terebélyes csapágyházat látunk, ezen belül egy sokpólusú
forgógépre emlékeztető tekercselés látható, ennek
(vélt) feladatáról később. |
|
A felső
csapágy felülről. |
|
Alulnézet,
a három fázisvezetőt a tengelyen át vezetik a pörgettyű
motorjához - és egyes esetekben a felső tekercselésbe. |
|
Levettük a felső csapágyházat,
látszik a golyóscsapágy kosara. |
|
A
rejtélyes felső tekercselés.
|
|
A felső
csapágyház belseje.
Az
ominózus tekercselés vonalában masszív vasgyűrű, amely a
csavarhúzóval vallatva nem mutat állandó mágnesre utaló
jeleket.
Feltevésem
szerint egyfajta mágneses fék vagy csillapítás. |
|
A
szerkezet az alsó csapágyházból kiemelhető. |
|
Alul az a
lyukacsos tárcsa, amely a függőleges tengely körüli forgást
blokkolja rögzítéskor... |
|
az alul
látható tárcsa négy pici csapja ezekbe illeszkedik. |
|
Rögzítéskor a képen Andris
mutatóujjával megnyomott szerkezet a pörgettyű egyik
vízszintes tengelyét is rögzíti. |
|
Fülül
érintkezők látszanak, amelyek a pörgettyű motorja felé
vezetik át a tápfeszültséget.
A tengely
végénél látható a három fázis bevezető 3 csúszógyűrűje.
|
|
A fekete
színű forgórész velünk szemben elhelyezkedő részénél
kiegyensúlyozó tömeg. Érdekessége hogy - amint látszik is -
puha fémből készült, és szükség szerint faragtak le belőle
kiegyensúlyozás során. |
|
A másik
forgássík szerint is hasonló módon történt a
kiegyensúlyozás. |
|
És a
kiegyensúlyozás másik lehetősége: sárgaréz hernyócsavar. |
A képek
készítésekor - mint már sokszor - újra elgondolkodtam a repülőtechnika
bonyolultságán. Itt egy mára igen közönséges, sok évtizedes
korú repülőműszert láttunk. Kívülről nézve egyszerűnek
tűnik, de belülről korántsem mondható annak. És még mennyi
minden kell ahhoz hogy egy repülőgép a levegőbe
emelkedjen...!
|