Mészáros András
(cikkét lásd itt) nagyon jól következtetett! A kivágás a
bal szárny belső áramlásterelő lemezén valóban a „fékszárny
kint” jelző katona jobb láthatóságát biztosítja a repülőgép
vezető számára. Számomra ez az információ nem volt új,
hiszen nekem még volt szerencsém együtt dolgozni azokkal a
műszakikkal és hajózókkal, akik üzemeltették, illetve
repülték a típust. Tőlük tudtam meg mire való az a kivágás.
Később, munkatársaimat zaklató kedvenc kérdéseim közé
tartozott „Miért van kivágva az áramlásterelő lemez”. Nem
sok helyes válaszra emlékszem. A válaszolók mentségére azért
meg kell jegyezni, a fékszárny katonája normál helyzetben
nem látható, hisz a fékszárny alaphelyzete a behúzott
állapot.
A fékszárny katonája. Ha a
festék lekopott róla, nagyon könnyen egyszerű csavarfejnek
lehet hinni.
A főfutó katonája, kibocsátva.
A jelzőkatona funkciója egyszerű: felszállás és
leszállás előtt a hajózó (mivel más visszajelzése nem volt)
egy pillantással meggyőződhetett arról, hogy a féklapot nem
felejtette e kiengedni. Nagyon helyes az a következtetés is,
hogy elég egy oldalon, mert a fékszárny aszimmetrikus
kitérését nem a katona helyzetéből érzékeli általában a
pilóta. Volt szerencsém ellenőrizni, hogy valóban erre
szolgál e és azt tapasztaltam, hogy igen. (Szerintem, ha
ezzel a problémával megkeresi a múzeum munkatársait, ezt a
tapasztalatot Mészáros úr is megszerezheti.)
Megjegyzem valóban sok MiG-15 gépen nem látni ezt a
kivágást. Különböző időszakokból és gyártásból. Sőt találtam
több fotót magyar gépekről, amiken szintén nem látszik.
Ezek mind
sima tizenötösök voltak. De még a korai biszek között is
szép számmal vannak ilyenek. Szerintem valamikor 1951 végén
vagy 52 elejétől alkalmazták. Elképzelhetőnek találom, hogy
azokon a gépeken ahol nincs kivágás, nem is volt visszajelző
katona. Ha célirányosan keresgélünk a fotók között, akkor
érdekes dolgokat találhatunk. Például a Kurilla archívumban
van egy kép a 114 oldalszámú UTI MiG-15–ről amin látszik,
hogy nincs kivágva a terelőlemez.
Viszont
saját cuccaimban kutakodva megtaláltam egy vagy tizenöt
évvel később készült képet ugyanerről a gépről, ahol már ott
a kivágás.
Két
magyarázat lehet. Egy: szárnyat cseréltek. Kettő:
végrehajtották a bulletint és - valószínűleg a PG-ben vagy a
KRÜ- ben - kivágták azt a lemezt.
Miért ezt a megoldást alkalmazták? Semmilyen információt nem
találtam erről a szakirodalomban, de úgy gondolom ez volt a
legegyszerűbb megoldás a problémára. Nem kellett áttervezni
a szárnyat egy láthatóbb elhelyezés miatt. Azt se felejtsük
el, hogy a nyilazott szárny miatt, minél hátrább vagy
kijjebb kerül a katona annál jobban kel a hajózónak az amúgy
is szűk fülkében forgolódni, hogy meglássa azt. A MiG-17
gépen még van fékszárny jelző katona, de a MiG-19 már - a
nagy szárnynyilazás miatt - nincs, mert a pilótának
kicsavarodna a nyaka.
A szárny
vastagsága a jelző katona elhelyezésének helyén már elég
kicsi, így a működtető szerkezettel együtt nem fér be jóval
hosszabb, azaz jobban látható katona. Ugyanezen ok miatt nem
a szárnyfelületre merőlegesen emelkedik ki, hanem szöget zár
be vele.
A szalag a fékszárny behúzott
katonája irányába mutat (csak véletlenül esik egybe a felénk
jóval közelebb, de egy irányba eső főfutóéval), és átmegy a
kivágáson)
A főfutó katonája nem a kivágás
irányában van, feltehetően kivágás nélkül is látható a
pilótaülésből
A szolnoki múzeum munkatársai segítettek az ott készült
fotók elkészítésében, köszönöm Fejes Istvánnak és Benes
Sándornak szívességüket.
Számomra a történet tanulsága: ha figyelmesen nézzük a
képeket sok érdekes kérdést tehetünk fel. És azoknak,
akiknek ez a hobbijuk szórakoztató elfoglaltságot ad a
kutakodás.
Nagy
András
|