1990. 01. 31.-én jegyeztem ki egy
utasításból a következőket.
Az új felségjelvény egy egyenlőszárú háromszög melynek
magassága az alap kétszerese és tíz mm fehér kerettel
rendelkezik. A magasság 800 mm, a tíz mm fehér keret nem(!)
számít bele. A háromszög piros ,fehér sávokra és zöld
háromszögre van osztva, ahol egy sáv az alap egy hatod
része, a zöld alap hossza kettő hatod.
Elhelyezése: Hat helyen kell felfesteni a merev szárnyú
gépekre, a szárnyakra alul-felül és a függőleges vezérsík
két oldalára. A felségjelvényt a gép tengelyével
párhuzamosan - MiG-23 45fokos, Szu-22 63 fokos
szárnyállásnál - a szárny ill. a vezérsík közepére kell
pozícionálni.
A felségjelvényt a szárnyvégtől
illetve a vezérsík tetejétől az alábbi távolságra kell
elhelyezni.
Szárny
Függőleges vezérsík
MiG-21
1350 mm
1000 mm
MiG-23
1900 mm
1200 mm
Szu-22
1900 mm
1200 mm
L-410
3000 mm
1000 mm
AN-26,-24 6000 mm
3000 mm
Z-43
1500 mm
600 mm
A forgószárnyas gépekre három
ponton kell elhelyezni, a faroktartó két oldalán a
középvonalban és a gép hasán a géptengelyben. Pozíciójukat
az orr-futószártól és a törzs - faroktartó találkozástól
való távolság határozta meg.
Orr-futószár
Törzs-farok találkozás
Mi-8,-17
1100 mm
1000 mm
Mi-24
2500 mm
2000 mm
Mi-2 1000 mm
200 mm
A felségjelvényt minden gépre fel
kell festeni, kivéve a múzeumi példányokra, de ez nem
vonatkozik a szimbólumnak felállított, a tanintézeti stb.
gépekre. Tehát a kecskeméti, szolnoki stb. felállított,
kiállított gépeken az ék alakú felségjelvény megfelel a
szabályoknak, de a saját véleményem szerint, a józan észnek
nem.
Természetesen nem magyarok lennénk, ha ezt az utasítást be
is tartották volna. A Z-43 - nál még érthető volt a kisebb
jelvény későbbi alkalmazása, mert az eredeti méret majdnem
elfedte a vezérsíkot. De a Mi-8,-17 esetében legalább négy
változat ismert az elhelyezésben, amit a kényelem és az "ez
így jobban néz ki" vélemény indokolt.
Nagy András
|