REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Nagy András: Az ék alakú felségjel

 

1990. 01. 31.-én jegyeztem ki egy utasításból a következőket.
Az új felségjelvény egy egyenlőszárú háromszög melynek magassága az alap kétszerese és tíz mm fehér kerettel rendelkezik. A magasság 800 mm, a tíz mm fehér keret nem(!) számít bele. A háromszög piros ,fehér sávokra és zöld háromszögre van osztva, ahol egy sáv az alap egy hatod része, a zöld alap hossza kettő hatod.
Elhelyezése: Hat helyen kell felfesteni a merev szárnyú gépekre, a szárnyakra alul-felül és a függőleges vezérsík két oldalára. A felségjelvényt a gép tengelyével párhuzamosan - MiG-23 45fokos, Szu-22 63 fokos szárnyállásnál - a szárny ill. a vezérsík közepére kell pozícionálni.
 

 

A felségjelvényt a szárnyvégtől illetve a vezérsík tetejétől az alábbi távolságra kell elhelyezni.


                        Szárny               Függőleges vezérsík
MiG-21          1350 mm                     1000 mm
MiG-23          1900 mm                     1200 mm
Szu-22          1900 mm                     1200 mm
L-410            3000 mm                     1000 mm
AN-26,-24     6000 mm                     3000 mm
Z-43              1500 mm                       600 mm
 

A forgószárnyas gépekre három ponton kell elhelyezni, a faroktartó két oldalán a középvonalban és a gép hasán a géptengelyben. Pozíciójukat az orr-futószártól és a törzs - faroktartó találkozástól való távolság határozta meg.


                    Orr-futószár        Törzs-farok találkozás


Mi-8,-17         1100 mm                    1000 mm
Mi-24             2500 mm                    2000 mm
Mi-2               1000 mm                      200 mm
 

A felségjelvényt minden gépre fel kell festeni, kivéve a múzeumi példányokra, de ez nem vonatkozik a szimbólumnak felállított, a tanintézeti stb. gépekre. Tehát a kecskeméti, szolnoki stb. felállított, kiállított gépeken az ék alakú felségjelvény megfelel a szabályoknak, de a saját véleményem szerint, a józan észnek nem.
Természetesen nem magyarok lennénk, ha ezt az utasítást be is tartották volna. A Z-43 - nál még érthető volt a kisebb jelvény későbbi alkalmazása, mert az eredeti méret majdnem elfedte a vezérsíkot. De a Mi-8,-17 esetében legalább négy változat ismert az elhelyezésben, amit a kényelem és az "ez így jobban néz ki" vélemény indokolt.

Nagy András