Szonderik Gyula úr, ny. mk. alez.
úr
egy 1976.-ban történt tragikus baleset jegyzőkönyvét
juttatta el a Múzeumnak, amely esemény kivizsgálásában ő is
részt vett. A teljes jegyzőkönyv 86 oldalas, így nem
idézhetjük teljes terjedelmében. Így is igen tanulságos,
ugyanakkor szívszorító olvasmány. Ha olvasod, ne felejts el
egy pillanatra a kötelességteljesítés közben bekövetkezett
balesetben elhunyt Makkai Pál őrvezető emlékének adózni.
|
|
|
A Múzeumban természetesen van ilyen
csörlőberendezés, vegyük szemügyre!
A berendezés egyébként a
Mi-8 padlóján van elhelyezve, az
ajtón belépve mindjárt jobbra, az akkumulátor-doboz alatt. |
|
Fölül a két db 28 V-os (biztonság
céljából kettőzve) egyenáramú motor |
|
A felénk néző tengelycsonk szükség
esetén kurblival hajtható, így a csörlő kézi erővel is
működtethető. Alul a kötéldob látszik, rajta a meglehetősen
vékonynak tűnő kötél. |
|
A motorok hátulján hűtőventilátorok
vannak. |
|
A széles görgő alatt jön ki a
kötél. |
|
A kötél vezetőgörgők között fut,
egyenletes csévélését egy szánszerkezet biztosítja. Ehhez
azonban egy minimális feszítés szükséges, aminek hiánya a
fenti tragédiához vezetett. |
|
A szerkezet a másik oldalról. |
|
Néhány, a csörlő szerkezetét takaró
fedél rögzítő csavarjai huzallal vannak biztosítva, de ha
megnézed a fogaskerék-áttételt takaró lemez csavarjai
nincsenek biztosítva. |
|
Az egyik motor elektromos
csatlakozója. |
|
A csörlő adattáblája. |