REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

 

 

 

Szonderik Gyula úr, ny. mk. alez. úr egy 1976.-ban történt tragikus baleset jegyzőkönyvét juttatta el a Múzeumnak, amely esemény kivizsgálásában ő is részt vett. A teljes jegyzőkönyv 86 oldalas, így nem idézhetjük teljes terjedelmében. Így is igen tanulságos, ugyanakkor szívszorító olvasmány. Ha olvasod, ne felejts el egy pillanatra a kötelességteljesítés közben bekövetkezett balesetben elhunyt Makkai Pál őrvezető emlékének adózni.

 

A Múzeumban természetesen van ilyen csörlőberendezés, vegyük szemügyre!

A berendezés egyébként a

Mi-8 padlóján van elhelyezve, az ajtón belépve mindjárt jobbra, az akkumulátor-doboz alatt.

Fölül a két db 28 V-os (biztonság céljából kettőzve) egyenáramú motor
A felénk néző tengelycsonk szükség esetén kurblival hajtható, így a csörlő kézi erővel is működtethető. Alul a kötéldob látszik, rajta a meglehetősen vékonynak tűnő kötél.
A motorok hátulján hűtőventilátorok vannak.
A széles görgő alatt jön ki a kötél.
A kötél vezetőgörgők között fut, egyenletes csévélését egy szánszerkezet biztosítja. Ehhez azonban egy minimális feszítés szükséges, aminek hiánya a fenti tragédiához vezetett.
A szerkezet a másik oldalról.
Néhány, a csörlő szerkezetét takaró fedél rögzítő csavarjai huzallal vannak biztosítva, de ha megnézed a fogaskerék-áttételt takaró lemez csavarjai nincsenek biztosítva.
Az egyik motor elektromos csatlakozója.
A csörlő adattáblája.