A 2012.-es
szolnoki Családi Nap-on ismét roppant látványos, bár kissé
rövidebb légi bemutatóban volt alkalmunk gyönyörködni. A
kiállított repülő- és technikai eszközök általam eddig nem
látott bősége kárpótlást nyújtott. Volt mindenféle
fegyverzeti- jármű- egyéb technikai eszköz bemutató, könyv-
és makettsátor, szemnek - szájnak - száraz toroknak ingere.
A
következő hónapokban sorra vesszük az itt kiállított pompás
hajtómű oktató-metszetekről készült képeket is.
Mi most a
repülőeszközökre koncentrálunk.
A sor
elején mindjárt a 716 Csőrike II. csalogatta a vizuális
ingerekre nyitott közönséget.
Izgalmas látvány volt az eddig
leginkább csak a levegőben csodált "képzőművészeti alkotás"
teljes látóteret betöltő képe.
A
részletelet is alaposan szemügyre lehetett venni.
A
különleges festés alkotójának kézjegye.
A 701-es
Mi-17
A 6215-ös
Mi-8.
A 6811-es
Mi-2.
A 712-es,
kissé szedett-vedett benyomást keltő Mi-24D
Az egyik
nagy sztár, a sokunk által itt először közelről látható
MiG-29B.
A gépágyú
torkolatának környéke, természetesen csupa hőálló acél.
A gép hasa
alatt.
Az eddig
látott gépekhez képest szokatlan formájú törzs, a két
hajtómű között termetes póttartállyal.
A
póttartály elülső felfüggesztésének környezete.
A bal
hajtómű beömlőnyílása.
Földi
mozgások során ez a nyílás zárva van, hogy a hajtóműbe ne
juthassanak be szilárd tárgyak. Ez idő alatt a szárnyak
felső felületén nyíló zsaluk pótolják a hiányzó levegőt.
A hajtómű
kompresszora. A szívócsatorna "míves bádogosmunka", kicsit
szokatlanul éles törésekkel.
A bal
főfutó és aknája. A behúzó szerkezet felettébb egyszerű és
célszerű megoldás.
A futóakna
fedele, rajta a leszálló fényszóró. A fedél belseje úgy fest
mintha a pótkocsis KRAZ alól került volna elő, de egy
későbbi képen láthatjuk hogy a másik oldali fedél is ilyen -
tehát így tervezték.
Az
orrsegédszárny kibocsátott állapotban. Nagyban hozzájárul a
gép kiváló kis sebességű repülési tulajdonságaihoz.
A
fegyverzet két rakátából áll - az egyik oldalon.
Hátulnézet.
Az
utánégető kamra az üzemanyag-fúvókákkal, legbelül az utolsó
turbinafokozat látszik.
A két
hajtómű között a fékernyő tartálya és a kétfelé nyíló
törzsféklapok.
A
törzsféklapok munkahengerei, alul a póttartály hátulja.
A jobb
szárnyon szintén két rakéta.
A jobb
főfutó aknája. Az aknafedél belső oldala itt sem egyszerű
forma.
A
főfutó-akna belseje.
A MiG-29
impozáns RD-33 hajtóműve, legalábbis a kettő közül az egyik.
A hajtómű
másik oldala.
Segédberendezés-tenyészet.
Az 1990.-es
első kecskeméti repülőnapon irigykedve néztem azokat a
többé-kevésbé magas rendfokozatú magyar katonákat, akik
láthatták a MiG-29 pilótafülkéjét belülről. Eddig kellett
várnom hogy én is láthassam...
Legyünk
őszinték egymáshoz: bizony itt sok olyasmit láthatunk, ami
már a 21-esekben sem hatott újdonságnak. Persze ez csak első
benyomás, de tény és való, hogy a "glass cockpit" világától
messze áll.
A
kiválóságát sokszor bizonyított katapultülés mögött a gép
elektromos központja.
A fülke
bal oldala.
A gázkar,
két állítható ütközővel. Nem akármekkora teljesítmény
szabályozását végzi !
A 0465-ös
Mig-21 UM
A 15 éves
évfordulóra festett 128-as L-39 Albatrosz
Réges-régi
ismerősöm a HA-SBB PZL 101 Gawron. Emberemlékezet óta repül
a szolnoki sportrepülőknél.
Egy
Schleicher Ka 7 Rhönadler
A
kétszemélyes pilótafülke.
Szépen (de aligha könnyen)
kialakított átlátszó szárny-törzs átmenet, a hátul ülő
oktató kilátását biztosítja.
A plexin
több igen csúnya repedés éktelenkedik, történetüket nem
ismerem, de nem sok jót sejtetnek.
Repülésre
előkészített Jak-52 és tartaléka. A jobb oldali gép motorját
indítják éppen.
Itt
sorjázik a szolnoki Jak-ok közül 6 db.
Ő volt a
legszebben bebugyolálva - oldalszámát ezáltal nem ismerjük.
|