REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Fekete doboz, ami egy narancssárga gömb

Ez itt egy szovjet gyártmányú fedélzeti adatrögzítő berendezés. Ilyen van az An 26-osokon is.

Neki kell kibírnia többszáz fokos hőmérsékletet hosszú percekig úgy, hogy a belsejében lévő adathordozónak ne essen baja.

Nemcsak oroszul (mint fent), hanem angolul is rá van írva.
Itt csatlakozik a fedélzeti elektromos rendszerhez.
Nyissuk ki !

Ehhez ezt a rafinált feszítőcsavart kell kitekerni, és a doboz fedelét elfordítva a rögzítő karmokból kiakasztani.

Ez itt egy két irányban felvevő magnetofon. A rögzíteni kívánt adatokat hangfrekvenciás jelként rögzíti a szalagra.

A felső tekercsről az alsóra tekeredik a szalag. Mielőtt elfogyna, a szalagra festett vezető csík átkapcsolja a csévélési irányt, a felvevő- és a törlőfej átkapcsol a másik szalagsávra.

Ez  a szalagbefűzés vázlata. A szaggatott vonallal az áttekercselési üzemmód szalagbefűzését mutatja, a folyamatos a rögzítési üzemmódét.
Ez a szalaghúzó görgő egység. A középső fémtengely húzza a szalagot a megfelelő gumigörgő hozzányomásával. Irányváltáskor a tengely forgásirányt vált, és a másik gumigörgő nyomódik a szalaghoz.  A gumigörgőket elektromágnesek mozgatják.
Ugyanez felülről. Az ollószerű szerkezet az egyenletes szalagfeszítést biztosítja. 
Ezek a terelőgörgők tolják át a szalagot a másik cséve síkjába. Ilyen műveletkor a szalag ferdén feszül, ami a szélek hullámosodásához vezet.

Az szalagvégeket jelző elektromosan vezető festék ezek között a görgők között létesített kontaktust, elindítva az irányváltási folyamatot.

Ez a fejegység, rajta az átcsévélési üzemmód befűzési sémája.

A szalagsebesség 96 mm/s, ami imperialista örökség: 3 egész 3/4 hüvelyk, ami angolszász területen egy szép kerek szám...  A szalag szélessége 6.35 mm, azaz 1/4 hüvelyk.

Ha legalább olyan öreg vagy mint én, akkor ez a formátum Neked is ismerős: az otthoni orsós magnókon is ez volt a szokásos formátum, erről nyomtuk a Beatlest és a Rolling Stonest !

A fejegység a szalag felől. Négy fejet tartalmaz, tehát a két irányra külön törlő- és felvevőfej volt.

Ez a kép azért ilyen ronda, hogy jól lásd, mi van a szalagra írva: PER 525 PROFESSIONAL, egy AGFA gyártmányú, stúdiómagnókban használatos vastag és strapabíró szalag.

Hogy kerül ez egy szovjet gyártmányú repülőgépbe? Az eredeti szalagok idővel elhasználódtak, beszerezni nem sikerült belőle. A kereskedelemben kapható kommersz szalagok nem bírták a strapát. A szolnoki műszakiak "svarcban" szereztek be a Magyar Rádió Szolnoki Stúdiójától ilyen szalagot, ami megfelelt a követelményeknek...

A szalagvéget jelző vezető festék is nehéz eset volt, persze ebből sem lehetett eredetit beszerezni. A legtöbb elérhető festék oldószere kikezdte a szalagot. Végül egy titkos receptre sikerült szert tenni, és a festéket eszerint készítették, "házilag".