|
Ez
itt egy szovjet gyártmányú fedélzeti adatrögzítő berendezés.
Ilyen van az An 26-osokon is.
Neki kell kibírnia többszáz
fokos hőmérsékletet hosszú percekig úgy, hogy a belsejében
lévő adathordozónak ne essen baja. |
|
Nemcsak oroszul (mint fent), hanem angolul is rá van írva. |
|
Itt
csatlakozik a fedélzeti elektromos rendszerhez. |
|
Nyissuk ki !
Ehhez ezt a rafinált
feszítőcsavart kell kitekerni, és a doboz fedelét elfordítva
a rögzítő karmokból kiakasztani. |
|
Ez
itt egy két irányban felvevő magnetofon. A rögzíteni kívánt
adatokat hangfrekvenciás jelként rögzíti a szalagra.
A felső tekercsről az alsóra
tekeredik a szalag. Mielőtt elfogyna, a szalagra festett
vezető csík átkapcsolja a csévélési irányt, a felvevő- és a
törlőfej átkapcsol a másik szalagsávra. |
|
Ez
a szalagbefűzés vázlata. A szaggatott vonallal az
áttekercselési üzemmód szalagbefűzését mutatja, a folyamatos
a rögzítési üzemmódét. |
|
Ez a
szalaghúzó görgő egység. A középső fémtengely húzza a
szalagot a megfelelő gumigörgő hozzányomásával.
Irányváltáskor a tengely forgásirányt vált, és a másik
gumigörgő nyomódik a szalaghoz. A gumigörgőket
elektromágnesek mozgatják. |
|
Ugyanez felülről. Az ollószerű szerkezet az egyenletes
szalagfeszítést biztosítja. |
|
Ezek
a terelőgörgők tolják át a szalagot a másik cséve síkjába.
Ilyen műveletkor a szalag ferdén feszül, ami a szélek
hullámosodásához vezet. Az
szalagvégeket jelző elektromosan vezető festék ezek között a
görgők között létesített kontaktust, elindítva az
irányváltási folyamatot. |
|
Ez a fejegység, rajta az
átcsévélési üzemmód befűzési sémája.
A szalagsebesség 96 mm/s, ami
imperialista örökség: 3 egész 3/4 hüvelyk, ami angolszász
területen egy szép kerek szám... A szalag szélessége
6.35 mm, azaz 1/4 hüvelyk.
Ha legalább olyan öreg vagy mint
én, akkor ez a formátum Neked is ismerős: az otthoni orsós
magnókon is ez volt a szokásos formátum, erről nyomtuk a
Beatlest és a Rolling Stonest ! |
|
A
fejegység a szalag felől. Négy fejet tartalmaz, tehát a két
irányra külön törlő- és felvevőfej volt. |
|
Ez a
kép azért ilyen ronda, hogy jól lásd, mi van a szalagra
írva: PER 525 PROFESSIONAL, egy AGFA gyártmányú,
stúdiómagnókban használatos vastag és strapabíró szalag.
Hogy kerül ez egy szovjet
gyártmányú repülőgépbe? Az eredeti szalagok idővel
elhasználódtak, beszerezni nem sikerült belőle. A
kereskedelemben kapható kommersz szalagok nem bírták a
strapát. A szolnoki műszakiak "svarcban" szereztek be a
Magyar Rádió Szolnoki Stúdiójától ilyen szalagot, ami
megfelelt a követelményeknek...
A szalagvéget jelző vezető
festék is nehéz eset volt, persze ebből sem lehetett
eredetit beszerezni. A legtöbb elérhető festék oldószere
kikezdte a szalagot. Végül egy titkos receptre sikerült
szert tenni, és a festéket eszerint készítették, "házilag".
|