REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Szomszédolás a
Tanhangárban II
- a 816-os MiG-21F-13
Egy séta erejéig visszatérünk a
Tanhangárba. Látogatásunk egyetlen célpontja az oktatási
szemléltetőeszközként funkcionáló egykori 816-os MiG-21F-13.
Rendkívül izgalmas szemügyre
vennünk a megbontott géptörzs és a leszerelt nyílásfedelek
által láthatóvá tett belső szerkezet.
Néhány kép formájában ismét
élvezzük Hérincs István segítségét.
Zoltán Gyulával közös honlapja:
www.hunavia.hu
Tárlatvezetés:
Molnár László |
A kabintól
hátrafelé sorakozó fekete és zöld "csomagok" a törzsben a
puhafalú /gumi+vászon/ tüzelőanyag-tartályok /össz. 10db/. A
vízszintes vezérsík/stabilizátor tövénél jól látszik, hogy a
forgástengelye nem merőleges a gép hossztengelyére, hanem ez
is "nyilazott". A vezérsík végén az előrenyúló hegyes,
pirosra festett rész egy balansz-súly /emlékeim szerint 9.5
kg/, ez biztosítja, hogy a vezérsík súlyvonala egybeessen a
forgástengellyel. A kormánylapok szélein a piros csík egy
hajlítható merev-trimm, berepülés során ezzel végzi a pilóta
a stabilitás finom-beállítását. A nagy fekete "lövedék" egy
Sz-24 típusú 240 mm-es földi célok elleni nem irányított
rakéta.
Hérincs István fotója
|
Az orr bal oldala. A kabintető és a
lokátor-tér fedele felnyitva.
Lokátor-tér helyett
RÁDIÓTÉR, mivel az F-13-ban /és a kétüléses UTI-k-ban sem/
nincs lokátor, csak egy SzRD-5 Kvant névre hallgató
rádiós-céltávmérő /ha a cél az "antenna -látómezőben" volt,
mérte és jelezte a távolságot, de sem irányt, sem magassági
eltérést nem mutatott/.
Hérincs István fotója
|
Az orr oldala felmetszve, látható a
szívócsatorna. A gép törzse itt nem a szokásos
félhéj-szerkezet, nincsenek bordák és hosszmerevítők, a
borítás több milliméter vastagságú alumínium-lemez, önhordó
kivitelben.
|
A bal szárnytőnél egy, csak a
földön leolvasható műszer.
A műszertől balra
egy oxigén-reduktor /nyomáscsökkentő/, a műszer mellett
jobbra a barnás hőálló lemez a törzsborítás alatt körbefutó
gépágyú-heveder vezetőcsatorna, a jobb sarokban a 2/a
tüzelőanyag-tartály.
|
Ez, a csakis a földön leolvasható
műszer magasságot mér !
A rendeltetésével kapcsolatos
talányt néhány évvel ezelőtt elsütöttük rejtvényként: a
kabin hermetizáltságát lehet vele ellenőrizni. A kabin és a
környezet között nyomáskülönbséget hoznak létre, amelyet
műszerünk méterben kifejezve mutat. Azt figyelik, hogy a
bezárt fülke megfelelően tartja-e a nyomást, vagy "enged"
valahol.
|
A kimetszésből előre tekintünk. A
kék rúd a pótlevegő beeresztő fedelet nyitja, ha a
kompresszornak légszomja van. A portalanítást láthatóan
férfinép végezte...
A kék rúd az ún.
pompázsgátló redőnyt működteti, ami egy tenyérnyi kis ajtó,
ez kiengedi a fölösleges levegőt a szívócsatornából /pl.
M1.5 sebesség fölött az utánégető kikapcsolásakor, mikor a
gép még lendületből megy mint a golyó, de a hajtóműnek
lecsökkent a levegő-felhasználása/.
|
A bal szárny alatt guggolunk, a
főfutó aknája segít a tájolásban. Jobbra a törsz alatti
féklap.
|
Baloldalt a zöld
csomag a 2/a tartály, ettől jobbra a következő nyílásban egy
tüzelőanyag egyirányú visszacsapó-szelep van, a két kis
hengeres sárgafedelű szerkezet :
tüzelőanyag-tartálycsoportok kifogyasztás-jelzőadói.
Fölöttük és jobbra /fekve, részben takarva/ 1-1 ún.
"speciális szelep" - ez a nevük; a tartályok tetején lévő
úszószelepekkel együtt ezek vezérlik a kerozin kifogyasztási
sorrendjét a tartályokból, ezzel az előírt határok között
tartják a gép súlypont-vándorlását. A jobb sarokban a
főfutó-kerékaknák között felül beépített 3. sz., és az alul
beépített 3/a tüzelőanyag-tartály összekötő-csöve látható.
|
Még mindig a bal szárny alatt
vagyunk, a hajtóműhöz és segédberendezéseihez szolgáló
nyílásoknál.
|
A bal nyílásban a
hajtómű kenőolaj-tartály. A jobb nyílásban egy
hajtómű-csapágy hűtőlevegő-kivezető nagy ovális cső,
mellette a buszter /segéd/-hidraulika-rendszer maximális
nyomást határoló rendszerbiztosító szelepe. Jobbra a kisebb
egy visszafolyó, alatta a nagyobb a nyomóági
hidraulika-szűrő. A nagy szűrő mögött takarásban az RTSz
/tüzelőanyag kifogyasztás-mérő/ jeladója. Az alsó, fekete
egység a tüzelőanyag előnyomás-szivattyú, amely a fémszínű
csövön szállítja előre a kerót az olaj-tüzelőanyag
radiátorba /a forró olajjal előmelegítik a tüzelőanyagot, az
meg hűti a hajtómű kenőolaját/. A fémszínű cső alatt egy
lapos tüzelőanyag-túlfolyó-tartály, ennek sárga csöve hátul
a fúvócső mögött vezet a szabadba. A fekete szivattyúház
melletti sárga, fedeles csonk az ún. konzerváló csonk: itt
lehetett a gépből a maradék kerót leszívatni, és hosszabb
tárolás v. hajtómű-kiszerelés előtt konzerváló olajat
bejuttatni a hajtómű tüzelőanyag-rendszerébe. A hátsó
törzsféklap hidraulikus munkahengere a 25. sz. megerősített
törzskerethez van bekötve, feljebb a kis ovális nyílásban
látszik a hajtómű bal mellső tartórúd bekötőcsapjának feje,
legfölül a szárny hátsó segédtartójának a bekötése a 25.
törzskeretnél. A jobb felső sarokban a zárt ajtó mögött a
buszter-hidr. rendszer földi nyomatókocsi csatlakozói vannak
/ezeken keresztül nyomás táplálható a rendszerbe földi
tesztekhez és szabályzáshoz/.
|
A bal felső
sarokban a szárnyból kinyíló leszálló és gurulófényszóró,
jobbra a szárny fő bekötési csomópontja: a kereszt-főtartó
bekötése a 22. sz. törzskerethez, két 30mm átmérőjű csap és
anyái. A nyílásban a 4. sz. törzstartály elektromos ,
centrifugális búvár-szivattyúja /szürke/, balra az ezüstös
henger egy tartálycsoport kifogyasztás-jelzőadója. Az alsó
nyílásban a kopott zöld "cső" a hajtómű
gázvezérlés-tolórúdja.
|
A fékernyő tárolóhelye.
|
Jobbra kezdődik a magassági
kormányfelület.
Jól látható a törzs klasszikus
félhéj-szerkezete - most "bőr" nélkül.
A szárny felett látható a puhafalú
üzemanyag tartály (zöld színű). Tapintása olyan mint a
teherautó-ponyváé, csak annál sokkal vastagabb.
|
Alul a függőleges pót-vezérsík,
mellette a fékernyő drótkötele és annak bekötése.
|
A fúvócső oldala hő- és mechanikai
igénybevételről tanúskodik.
|
A függőleges vezérsík.
Hérincs István fotója
|
A magassági kormány himbája.
A magassági
kormányvezérlés EGYIK himbája, mert egynél azért sokkal több
van. A bal felső saroknál lévő szürke "cső" az
oldalkormánylap alsó vége, amely itt csatlakozik a forgási
csomópontba. A jó szeműek kivehetik az oldalkormány alsó
csomóponthoz csatlakozó villás végű vezérlő tolórudat.
|
A függőleges
vezérsík tetején a három piros pálca az SzRO /saját-idegen
felismerő rádiós-rendszer/ antennája. A zöld kúp alatt a
SzOD-57M /saját földi radarjel-erősítő/ antennája, alatta a
gép hátsó, fehér helyzetlámpája és a jobbra kitérített
oldalkormánylap felső vége.
|
|
A hajtóműhöz
közvetlenül hozzáférni a két alsó szerelőnyíláson át lehet,
a felső nyílásokban a fő-hidraulika rendszer néhány
berendezése látható /szűrők, rendszerbiztosító és egyirányú
szelepek, futóművek és törzsféklap-vezérlés elektromágneses
hidraulika-csapjai, stb/. A bal, kis nyílásban a két piros
szelep: hidraulika kettős zárószelepek, törzs-széthúzásnál
/pl. hajtómű-kiépítésnél/ ezeket középen szétcsatlakoztatva
a két fél-részbe épített szelepek zárnak, így nem folyik ki
a hidraulika-folyadék a rendszerből. A piros szelepek előtti
zárt nyílásban találjuk a fő-hidraulika rendszer földi
nyomatókocsi-csatlakozóit. Felül a fékszárny/ívelőlap belső
íves vezetősínje látszik, mellette a 28/28a törzskeretek
vonala, ahol mellső és hátsó részre bontható a törzs.
|
|
A gépágyú.
Ami még itt
látható: balszélen a jobb főfutó-kerék aknája, ajtaja és az
azt működtető hidraulika-munkahenger, felül középen az ajtót
benti helyzetben rögzítő horgos-zár. A gépágyú zárszerkezete
alatt a nyitott jobb mellső törzsféklap működtető
hidraulika-munkahengere /szürke/.
|
Elektromos
vezetékek és sűrítettlevegő-csövek csatlakoznak a kabin
falába épített áttöreti csatlakozókhoz /bevezető fő és
vészlevegő-rendszer csövei, és a kivezető fék és
vészfék-rendszer csövei/.
|
Az elektromos
vezetékek a szárnyban lévő helyzetlámpához, antennákhoz, és
a fegyver függesztő gerendához vezetnek. A burkolat széle
alatt félig takarva a sárgás "cső": a csűrő vezérlő rendszer
működtető tolórúdja. A nyitott törzsféklap fölött itt jobban
látszik az NR-30 30 mm-es gépágyú zárszerkezete a hosszúkás
hüvelykivető nyílással, fölötte a lőszer-hevedercsatorna.
|
A csűrő vezérlés
utolsó himbái és tolórúdja a szárny felső felületén, a kép
alsó részén a csűrő kormánylap felülete látható.
|
A pilótafülke mögötti gerincben
üzemanyag- és más vezetékek futnak.
A kabintető
mögötti ferde késantenna az RSzIU-5 fedélzeti rádió adó-vevő
antennája. A piros állványon két, másik gépről leszerelt
fegyver-függesztőgerenda között /világoskék-barna/ két
Mi-24V/P-hez tartozó páncéltörő rakétaindító csöve, alattuk
a MiG-21 R-3Sz /K-13/ infravörös önirányítású rakétáinak
APU-13 függesztő/indító sínjei láthatók - sajnos csak
részben
|
A fejtámláról
lelógva a katapultülés stabilizáló ernyője látható, amely
katapultálás után az ülés szabályozatlan bepörgését
akadályozza meg. Az alatta lévő fekete, műszerskálás doboz
az AD-3 időautomata, amely katapultálásnál az ülésre
védőpajzsként rákapcsolódó kabintető és a pilóta bekötő
hevedereinek leválasztását vezérli az ülés kilövése után 1.5
másodperccel. A kabin hátsó falán látszik a pilótát védő 10
mm-es hátpáncél /kézifegyverek és repeszek ellen ad
védelmet/, rajta felül a katapultülés legfelső
vezetőgörgője.
|
A gépszám és a
"Kiváló" jelvény között a kis ajtó az ún. pompázsgátló
redőny, amit hidraulikus munkahenger nyit kifelé, így ki
tudja engedni a szívócsatornából a fölösleges levegőt.
Hátrább, piros fedéllel takarva egy másik ajtó, a
felszálló-redőny, ami szükség esetén /kis sebességnél, de
nagy hajtómű-teljesítmény esetén/ plusz levegőt tud
beengedni a szívócsatornába. A pitotcső tartórúdja földi
tárolási helyzetbe van felemelve, a szívócsatornán
védőfedél.
Hérincs István fotója
|
Az orrfutó és
futóakna elölnézetből, felül középen a futót működtető
hidraulikus munkahenger. Az akna falán kétoldalt az orrkúpot
és a pompázsgátló redőnyöket működtető elektromágneses
hidraulika-csapok és a működési időt szabályzó
szűkítő-szelepek, valamint az orrfutó-ajtókat működtető
rugós mechanizmus látható.
|
A nyitott rádiótér
felülről, benne a rádió adó-vevő, a rádió-iránytű és a
rádió-céltávmérő blokkjai, a műhorizont giroszkóp háza, az
SzRO-2M /IFF/ doboza és más delejes csodák, az elektromos
dobozok alatt az orrkúp és a pompázsgátló redőnyök
hidraulikus munkahengerei, stb. A jobboldalt kiálló,
előremutató "ujj" a tartalék vagy vész-pitotcső.
|
|
Felül a nyitott
kabintető alatt fekete keretben a 65 mm vastag páncélüveg.
Bal szélen a műszerfal mellett látszik a baloldali
kabintető-nyitó munkahenger krómozott dugattyúrúdja /a
jobboldali takarásban van/, amely 50 atm. sűrített levegővel
emeli fel a tetőt. A műszerfal fölött középen lévő szürke
"doboz" a nagy lencsével az ASzP-5ND pörgettyűs optikai
célzókészülék, amely a páncélüveg alatti ferde reflex-üvegre
vetíti fel a célkarikát. Ebbe a célkarikába kellett befogni
a páncélüvegen és a szélvédőn át élőben látható célgépet, és
ha ez sikerült, akkor DURR bele /mármint gépágyúval vagy
rakétával/. Az egyik probléma az volt, hogy a célkarika nem
fix, hanem a folyamatosan változó céltávolság, állásszög,
oldalcsúszás, manőverezési túlterhelés, külső hőmérséklet
stb. függvényében a célzási előretartást kalkulálva
folyamatosan vándorolt a reflex-üvegen. A másik nehézséget
az jelentette, hogy a célgép/ellenség nyilvánvalóan nem
támogatta az ötletet, és kemény manőverezéssel ő maga is
próbált tüzelési pozícióba kerülni. Vagyis egy mozgó,
manőverező gépre kellett célozni a szintén mozgó
célzó-gyűrűvel úgy, hogy a fixen beépített előretüzelő
gépágyú miatt a botkormány, gázkar és a lábpedálok
segítségével magát az egész gépet kellett vezetni a célra
tartáshoz! Mindezt három dimenzióban, három tengely
körül...! A célzó fölé jobbról belógó szürke henger a
fotógéppuska /sorozatfelvevő fényképezőgép/, amely az elsütő
billentyűvel szinkronban működik. Ezzel bizonyítható az
esetleges légigyőzelem /vagy legalábbis a célzás
pontossága/, gyakorló légiharcnál viszont CSAK EZT kell
használni, a gépágyú főkapcsoló jobb ha kikapcsolva marad,
vagy ha mégsem, akkor nem biztos, hogy az ellenfelek két sör
mellett is ki tudják értékelni az eredményt! A kabintető
szélén /jobb felső sarok, egy lógó vászoncsík mellett/,
látható a hat közül az egyik kabinzár-fülecs, amelyek a tető
lecsukásakor a kabinkeret szélén a hosszúkás kivágásba
süllyednek, a zárókart előretolva pedig mindegyik fülbe
becsúszik egy zárcsap, így rögzítik a kabintetőt. A kabin
mindkét szélén látszik a körbefutó gumi hermetizáló tömlő,
amely a tető lezárása után levegővel felfújva a tetőkerethez
szorulva létrehozza a hermetikus zárást /a nagy magasságban
életfontosságú belső túlnyomás létrehozása miatt szükséges/.
A működtetés a bal alsó sarokban lévő két barna végű karral
történt, a nagyobb a nyitás-zárást, a kisebb a hermetizálást
vezérelte.
|
Kabin bal
hátsó sarok, baloldalt felül az egészségügyi oxigénrendszer
csapja, a fogantyú hiányzik /eü. ox. : amit a pilóta szív a
maszkon keresztül/. A két szürke henger a
túlterhelés-automata, amely erős manővernél levegővel
felfújja a pilóta G-ruháját, elszorítva a láb és
has-részeket, így az alsó testrészekből felfelé préselve a
túlterhelés miatt lefelé toluló vért /az agyban és a szemben
sokkal nagyobb szükség van rá/. A részben takart kis műszer
a hajtómű légi-indító oxigénrendszer nyomásmérője, mellette
a nyitócsap /fekete/. A katapultülés szélén a piros fedéltől
balra egy ötpontos gyorscsatlakozó, benne a G-ruhát felfújó
tömlő, oxigén-maszk, sisak-mikrofon és fülhallgató,
szkafander sisak-álarc üveg páramentesítő fűtésének
csatlakozói.
|
A
katapultülés bal karfáján piros védőlemezzel takarva a
katapultálást indító fogantyú /jobboldalt is van/. A
katapult ülő-részéből kilógó L-alakú kar a
láb-elfogó/rögzítő szerkezet. A műszerfal alatti két
recézett, ezüstszínű felület a két lábpedál, ezekkel vezérli
a pilóta a a függőleges vezérsík hátuljára szerelt
oldalkormánylapot tolórudakon és himbákon keresztül,
mindenféle hidraulikus áttétel/szervó nélkül.
|
Bal alsó sarok kék
és piros gomb : az oxigénmaszkba vezetett levegő-oxigén
keverési arányának szabályzói. A felső fekete doboz a rádió
adó-vevő kezelőpultja, a barna kereszt a csatornaváltó gomb.
A piros lemezfedél melletti piros és zöld gombok a
fékszárny/ívelőlapok vezérlő kapcsolói. Előtte a fekete/zöld
bakra szerelt gázkar - lenne, ha a katonák/műszakiak ilyen
pongyola civil dumára kaphatók lennének, így azonban: HVK!
/ejtsd: hávéká = hajtómű vezérlő kar/. A HVK-markolat végén
a rádió vezérlő gombja /elengedve: vétel, benyomva: adás/,
alatta a törzsféklapok csúszó-vezérlőkapcsolója. A HVK előtt
piros fedél alatt: hajtóműtér tűzoltás-vezérlő gomb, előtte
az orrkúp kézi/automata vezérlésének kapcsolói. A
kabinperemen a fekete henger: lilafényű UFO-lámpa
/műszerfal-megvilágítás/, ettől jobbra a kabintető
nyitó/záró és hermetizáló karok. A műszerfal szélén fentről
lefelé: ARU-3V /magassági kormány áttétel-szabályzás/
helyzetjelző műszer, futóművek vezérlőkarja /a fogantyú egy
szürke "kerék"/, kék keretben az egészségügyi oxigénrendszer
nyomásmérő és műtüdő /lélegeztető automata/ indikátora,
legalul: PPSz-2 jelzőtabló a futó, fékszárny és
törzsféklapok helyzetjelzésére, és "Nyiss futót"
figyelmeztető jelzés /nyitott fékszárnyak, de zárt helyzetű
futók esetén jelzett/.
|
Nézzük a
botkormányt: a markolat tetején a szögletes csúszó kapcsoló
a magassági kormány trimm-vezérlése, balra a két gomb: egyik
a törzsféklapok pillanatkapcsolója, másik a rakéta-indítás
vezérlése. A botkormány elején a lehajtható piros nyelv a
gépágyú tűzvezérlő gomb elsütő-billentyűje /a "ravasz"/. A
bot bal mellső oldalán a kerékfékek vezérlőkarja, ami
bowden-huzallal működteti a kabinbadlóra épített Pu-7
sűrített levegős féknyomás-vezérlő szelepet. A bot mellső
részén is van egy UFO-lámpa.
|
|
|
|
|
|
Itt
közelebbről csodálhatjuk a botkormányt a fékkarral, a
működtető kapcsolókkal és az UFO-lámpa "maradékával". A
botkormánytól jobbra a háttérben a katapultülés jobboldali
lábelfogó/rögzítő szerkezete látszik.
|
A műszerfal
mellett a jobboldali függőleges kezelőfalon a fedélzeti
rendszerek főkapcsolói sorakoznak két sorban. Alattuk a
vízszintes kezelőpulton a fő és vészlevegő-rendszer
kétmutatós nyomásmérő műszere, mellette a futóművek sűrített
levegős vésznyitó csap tengelye /a piros csap-fogantyú
hiányzik a tengelyről/. Jobbra a kis négyszögletes doboz az
SzRO-2M /saját/ellenség felismerő rádiós rendszer/
kezelőpultja, piros fedél alatt egy robbantó-gomb /ha a
pilóta eltévedt és bármi okból idegen, ismeretlen területen
kényszerleszállt, ezzel a gombbal tudott "intézkedni", hogy
a szigorúan titkos kódok ne kerüljenek a "rosszfiúk"
kezébe /.
|
A fekete
doboz az automatikus rádióiránytű /ARK/ kezelőpanelje,a két
sor függőleges gomb a fixen behangolt csatornák kapcsolását
szolgálták, pl. 1.-2. : saját bázis távoli és közeli
irányadói, 3.-4. : tartalék repülőtér irányadók....10. :
Kossuth-rádióadó. Az utolsó arra volt jó, hogy ezt a gombot
benyomva az ARK-antenna ráállt az adóra, az ARK-műszer
kijelezte az irányát, és ha pilóta ráfordult az irányra -
ARK szerint 0 fokra repült - akkor elég nehéz volt
"kitévedni" az országból, lévén a Kossuth-adó eléggé
középtájon üzemel. A középső nagy gomb a panelen, közepén a
fém rögzítőkarral az ARK kézi csatornakeresője, fölötte a
fehér hullámhossz-skála ; a kézi-hangolás sikerét segítette,
hogy a pilóta a fülhallgatójában hallgathatta is a befogott
adót, így könnyebb volt az azonosítása. Az ARK-panel fölött
a piros kar a kabintető vész-ledobó karja, ezt lehajtva
110-130 atm sűrítettlevegőt vezetett a tető
nyitó-munkahengereibe, majd a kart hátrarántva egy
pirotöltet /kis robbanótöltet/ kinyitotta a tető
rögzítőzárjait. A két munkahenger ekkor feldobta a tető
elejét, és a légáramlat leválasztotta a kabintetőt. A
műveletet végre lehetett hajtani a katapultálás
előzményeként is, vagy attól függetlenül is, pl. ha
elektromos zárlat vagy hajtóműtűz miatt füst keletkezett, és
az bejutott a kabinba. A piros kartól jobbra a fekete henger
egy harmadik UFO-lámpa. Jobboldalon plexifedél alatt az
elektromos rendszerek hálózatvédő biztosító-kioldó
kapcsolói, alatta a fekete "gombok" egyszerű
olvadó-biztosítékok fedelei.
|
Akinek jó a
szeme, vagy ki tudja nagyítani a képet, az le is olvashatja,
hogy melyik kapcsolóval melyik
rendszert lehetett működésbe hozni.
|
Itt is jól
olvasható, hogy melyik hálózatvédő kapcsoló melyik rendszert
védte a túláramtól. Baloldalt alul a "Bal UFO" és "UFO a
botkormányon" szabályzógombokkal a két hozzájuk tartozó
műszerfal-megvilágító lámpa fényerejét lehetett szabályozni.
|
Az SzK tipusú
katapultülés felülnézetből, a jobb felső sarokban a barna
fejtámla, alatta a vállhevederek bevezetése a
feszítő-szerkezethez. A kép közepén a hashevederek a bekötő
zárakkal, kétoldalt a hevederfeszítők befűző-bújtatói, az
ülésben a becsomagolt mentőernyő, ezen ült a pilóta.
Baloldalt a szív alakú piros fogantyú a hevederek és a
láb-elfogó/rögzítő vésznyitó fogantyúja, utolsó esélyként,
ha a katapultálás során nem működne az automatikus
leválasztó rendszer. Talán nem véletlen, hogy a
pilóta-szlengben állítólag a "Jézus szíve fogantyú" nevet
kapta !!!
|
|