Egy archív
kép az ős-múzeumból: a 912-es számot viseli.
Kétezer-egynáhányból, már a mostani helyén:
a száma 512
Andris
nekiáll a bontásnak. Gépünk ismét a 912-es számot viseli.
Egy dolog
egészen bizonyos: mindhárom képen UGYANAZ a gép van.
Angolunkat ez a legkevésbé sem hatotta meg.
Majdnem-bizonyíték: az egyik hajtómű-szerelő nyílás
fedelének belső
oldalán a 912-re utaló szám. Ezeket a nyílás-fedeleket annak
idején összejelölték a gépekkel, merthogy nagy sorozatban és
azonos tervrajzok szerint készültek a ugyan a gépek, de
valahogy mégsem mindig voltak az alkatrészek egymással
csereszabatosak...
Levesszük
a túloldali fedelet is.
Itt is
ugyanaz a szám szerepel.
Ezeket a
képeket elküldtem Phil-nek, ékes bizonyítékként. Nem volt
meggyőzve... Kérte, nézzünk szét a bal oldali futómű-aknában,
ott kell lennie a táblának, jól látható helyen. Mármint az
ismerőse szerint.
Nincs
tábla.
Ott van!
Csakhogy ez a Hadtörténeti Intézet és Múzeum leltári
táblája, Andris ragasztotta fel néhány éve - és szám sincs
sem
rajta, sem alatta...
Innen is
csókoltatjuk Phil ismerősét, jelentjük a tábla sehol!
Andrisnak
nagyszerű ötlete támad: nézzük meg a fegyverszámokat! Azok
is szigorú nyilvántartásban vannak, az azonosító számuk
szerepel a gép fegyverzeti formulárjában - ami történetesen
megvan.
A 37mm-es gépágyú (N-37D) gyári
száma a tábla szerint FP-232.
A 912-es MiG-21 fegyverzeti
formulárjának első oldala.
A negyedik oldal első sorában
mindjárt ott a bejegyzés: FP-232!
Egy érdekesség: a gépágyú
javításáról szóló jegyzőkönyv. Benne egy figyelemre méltó
bejegyzés:
"A gépágyú hadihasználható".
Köznyelven szólva: nem túl jó, de háborúban elmegy...
Megnézzük a külsö NSZ 23-as
gépágyút is.
(Ötven év és száz kiló fölött ez
nem a legkényelmesebb foglalatosság. Tanúsíthatom mert én is
ebbe a kategóriába tartozom...)
Az egyik
alkatrészen szerepel a KG-131 jelzés...
...amit megtalálunk a formulárban
is. Ez ugyan nem a gyárilag beépített példány, de a csere a
dokumentum szerint 1963. október 9.-én hivatalosan történt.
Nem zárhatjuk ki ugyan hogy valakik
az elmúlt negyven év egyik sötét éjjelén a Múzeumba
csempészték az 512-es oldalszámú MiG-15bisz-t, áttették bele
a 912-es fegyverbölcsőjét (vajon csereszabatos lett
volna-e?), és nyomtalanul eltüntették a 912-es gépet. Én a
realitás talaján mozgó enyhén szkeptikusok táborába
tartozom, úgyhogy én ezt a lehetőséget kizárom.
Phil
barátunknak elküldtem tudósításomat az újabb fejleményekről,
amit lelkesen fogadott és udvariasan megköszönt. Ez az ő
számára is meggyőző bizonyíték volt.
|