REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

512 vagy 912? Az angolokkal megint baj van!

 

 

Úgy látszik az angolok kutakodó népek. Nem volt elég a Phil Adkin barátunktól a 628/10422 számú Mi-8T körüli bonyodalom, képes volt újakat kavarni.

 

Már otthonról érdeklődött ugyanis, hogy biztosak vagyunk-e abban, hogy a Múzeumban lévő MiG-15bisz valóban a 912-es oldalszámot viseli-e jogosan, mert egy barátja bizonyos benne, hogy ez eredetileg az 512-es. Segítenénk-e kideríteni az igazságot? Meg kellene keresni a sárkány gyári számát jelző táblácskát... Na, ettől gondolom Andrist is kilelte a hideg, lévén hogy a 618/10422 (ami igazából 128) című történet még nem ült el igazán. Jó, megkeressük!

 

 

Egy archív kép az ős-múzeumból: a 912-es számot viseli.

 

 

Kétezer-egynáhányból, már a mostani helyén:  a száma 512

 

 

Andris nekiáll a bontásnak. Gépünk ismét a 912-es számot viseli.

Egy dolog egészen bizonyos: mindhárom képen UGYANAZ a gép van.

Angolunkat ez a legkevésbé sem hatotta meg.

 

 

Majdnem-bizonyíték: az egyik hajtómű-szerelő nyílás fedelének belső oldalán a 912-re utaló szám. Ezeket a nyílás-fedeleket annak idején összejelölték a gépekkel, merthogy nagy sorozatban és azonos tervrajzok szerint készültek a ugyan a gépek, de valahogy mégsem mindig voltak az alkatrészek egymással csereszabatosak...

 

 

Levesszük a túloldali fedelet is.

 

 

Itt is ugyanaz a szám szerepel.

Ezeket a képeket elküldtem Phil-nek, ékes bizonyítékként. Nem volt meggyőzve... Kérte, nézzünk szét a bal oldali futómű-aknában, ott kell lennie a táblának, jól látható helyen. Mármint az ismerőse szerint.

 

 

Nincs tábla.

 

 

Ott van! Csakhogy ez a Hadtörténeti Intézet és Múzeum leltári táblája, Andris ragasztotta fel néhány éve - és szám sincs sem rajta, sem alatta...

 

 

Innen is csókoltatjuk Phil ismerősét, jelentjük a tábla sehol!

 

 

Andrisnak nagyszerű ötlete támad: nézzük meg a fegyverszámokat! Azok is szigorú nyilvántartásban vannak, az azonosító számuk szerepel a gép fegyverzeti formulárjában - ami történetesen megvan.

 

 

A 37mm-es gépágyú (N-37D) gyári száma a tábla szerint FP-232.

 

 

A 912-es MiG-21 fegyverzeti formulárjának első oldala.

 

 

A negyedik oldal első sorában mindjárt ott a bejegyzés: FP-232!

 

 

Egy érdekesség: a gépágyú javításáról szóló jegyzőkönyv. Benne egy figyelemre méltó bejegyzés:

"A gépágyú hadihasználható". Köznyelven szólva: nem túl jó, de háborúban elmegy...

 

 

Megnézzük a külsö NSZ 23-as gépágyút is.

(Ötven év és száz kiló fölött ez nem a legkényelmesebb foglalatosság. Tanúsíthatom mert én is ebbe a kategóriába tartozom...)

 

 

Az egyik alkatrészen szerepel a KG-131 jelzés...

 

 

...amit megtalálunk a formulárban is. Ez ugyan nem a gyárilag beépített példány, de a csere a dokumentum szerint 1963. október 9.-én hivatalosan történt.

 

Nem zárhatjuk ki ugyan hogy valakik az elmúlt negyven év egyik sötét éjjelén a Múzeumba csempészték az 512-es oldalszámú MiG-15bisz-t, áttették bele a 912-es fegyverbölcsőjét (vajon csereszabatos lett volna-e?), és nyomtalanul eltüntették a 912-es gépet. Én a realitás talaján mozgó enyhén szkeptikusok táborába tartozom, úgyhogy én ezt a lehetőséget kizárom.

 

Phil barátunknak elküldtem tudósításomat az újabb fejleményekről, amit lelkesen fogadott és udvariasan megköszönt. Ez az ő számára is meggyőző bizonyíték volt.