Amikor a MiG-23 gépek megérkeztek hozzánk, megváltozott az
oldalszámok korábban bevett rendszere, mely szerint
többnyire a gyári számok utolsó számjegyei adták az
oldalszámokat.
A 23-asok nem a gyári szám utolsó két számjegyét kapták,
hanem egyszerűen 01-től 12-ig számozták a 12 harci gépet.
Ezt a sort az UB-k folytatták volna, de mivel a 13-as számot
nem akarták kiadni, a sorban tizenharmadikként következő gép
(gyári száma egyébként A1037925) a 14-est kapta.
A Szu-22-esek érkezésekor kicsit más volt a helyzet: itt a
gyári számok utolsó két számjegye 01-06-ig, majd 10-15-ig
terjedt és a harci változatok ezeket kapták oldalszámként. A
„lyukat” az UM-ek töltötték ki, 07, 08 és 09 oldalszámmal. A
51813 gyári számú gépnek szintén nem a baljóslatú 13-as
oldalszámot adták, és mivel 14-es már volt (51814), így lett
ő a 16-os.
Mit hoz a sors, a két 13-as oldalszámra esélyes , a 14-es
MiG-23UB és a 16-os Szu-22M3 egy éjszakai gyakorló repülés
során a levegőben összeütközött, a MiG két pilótája,
Katovics Balázs és Mizsei Mihály századosok a megkísérelt
leszállás során életüket
vesztették.
A katasztrófa 1995. szeptember 13.-án történt.
De mi nem hiszünk a babonákban…
Nagy András
A 16-os Szu-22M3
A főfutó-akna fedelén ott a
gyári szám
|