(1.
rész itt)
Mészáros kollégának köszönöm a
levelét az egy gépen található gyári számok ügyében. E miatt
és a rejtély megoldása végett (naiv gondolat volt),
engedélyt kértünk a HM HIM-től a konkrét gép megvizsgálására
Kecelen. Az engedélyt megadták és az ottaniakkal egyeztetve
kis négyfős csapatunk, Hérincs István, Bajtai László, Zoltán
Gyula és én, ( plusz Borcsa kutyám, de ő csak tétlen
résztvevő volt) megjelent a helyszínen sok szerszámmal,
spray-ekkel stb. felszerelkezve.
A terv a következő volt: a gép
valódi identitásáról bizonyítékot szerezni. Elsősorban a
törzsre koncentráltunk, mert annak száma nem változik.
Kudarc! Az orrfutó aknában nem találtunk semmit, vagy nincs,
vagy a sok festékréteg, illetve korrózió, eltakarta. Sajnos
a másik fontos területet, a fülkét nem tudtuk kinyitni a
tető mozdíthatatlansága miatt, pedig a katapult ülés mögött
állítólag van gyári szám tábla, valamint a műszerek is
segíthettek volna. Be se tudtunk lesni, mert a plexi az idők
során teljesen tönkre ment. A főfutó aknákban az alábbi
számokat találtuk. Bal: 124038,
123081. Jobb: 124024, 123087. Mind
a négy táblán szerepel a Zavod im. Sztalina felirat, tehát
BIZTOSAN Kujbisevi gyártmány.
Ekkor jöttek a szerelő nyílások.
Több kisebben nem volt semmi, de a jobb oldali nagy hajtómű
nyílás lejött. Természetesen két számot találtunk a
123022(!)és a 123021. Az első festve a második beleütve.
Az üzemanyag feltöltő nyílás
fedélbe a 123023 számot találtuk beleütve.
Miért tartom fontosnak a festett
számokat? Mert azok mutatják meg, hogy az üzemeltetés során
mi volt a gép nyilvántartott száma. Ugyanis az időszakos és
a meghibásodások miatti javításoknál, ellenőrzéseknél ezeket
leszerelik. Visszarakáskor volt szükség a nagy feltűnő
számokra, ami mutatta, hogy melyik gépre való.
A beütött számok kicsik, nehezen
megtalálhatóak és a példa mutatja sok esetben nem egyeztek
meg a gép nyilvántartott számával. Ezért jelölték nagy
könnyen látható, festett számokkal, még gyárban, melyik
gépre kell visszarakni az adott alkatrészt. Persze a fő ok
itt is az volt, hogy a másik gépre való borító lemez sokszor
fel se ment a helyére az egyedi gyártás miatt. És ha ez a
tízedik csavar berakása után derül, ki az morcossá teszi az
embert. (Én ezt ifjú kezdő koromban Kecskeméten a hangárban,
egy MiG-21F13-on tanultam meg.)
A számot még a szovjetek festették
fel, hisz egy orosz p és r betű is látható ugyan azzal
festékkel. Ez az orosz pravij azaz jobb rövidítése. (Tehát a
jobb és baloldali fedél sem volt felcserélhető!) A magyarok
értelemszerűen a j és b betűket használták. Ezért
sajnálhatjuk, hogy nem jutottunk be a fülkébe. Mert a
műszerekre és berendezésekre is ráírták a hangárosok a gép
számát, hogy abba a gépbe kerüljön vissza, ahonnan kivették.
Néhány műszeren azonos szám, meggyőző érv lett volna a gép
nálunk használt lajstromára. Tehát nem lettünk okosabbak! A
további vizsgálatot, idő hiány miatt, sajnos fel kellett
adnunk.
A kérdésre, hogy a 1910-1964
sorozat gépeit hol gyártották szerintem a válasz az, hogy
Kujbisevben. Miért? Mert az eredeti átadás- átvételi
dokumentumban, a rövid, négy digites szám szerepel. A
szovjetek nagyon vigyáztak, hogy használt gépek esetében a
gép előéletéről csak az derüljön ki, amit ők jónak láttak. A
visszaadási jegyzőkönyv is csak röviden tartalmazta számot,
pedig ha mi tudtuk volna a teljes gyári számot akkor beírtuk
volna, talán!
Hogyan tovább? Még egyszer meg
kellene nézni a gépet kellő előkészület után. A HIM-ben
talán maradtak dokumentumok a gépről, ezeket is meg kel
vizsgálni. Át kell nézni a fotókat hátha van olyan amelyik
segít a probléma megoldásában.
Nagy András
|