Egyik októberi estén csengett a
telefonom, és egy eddig ismeretlen hölgy mutatkozott be:
Kovács Györgyné, Tóth Emőke néven. Érezhetően megilletődött
hangon közölte, szeretné édesapja, Tóth Gyula egykori
rádiótávírász néhány emlékét megmutatni a Repülőmúzeumnak.
A találkozó hamarosan létre is
jött, férjével ellátogattak Szolnokra, roppant érdekes
dokumentumokat és fényképeket hoztak. Kétórás beszélgetés
során sikerült néhány epizódot megismernünk Tóth Gyula
rádiótávírász, egykori polgári és katonai repülő életéből.
|
 |
Tóth Gyula leánya valamint Nagy András... |
 |
...és Lente Zoltán a dokumentumokat
vizsgálják. |
 |
Tóth Gyula |
 |
Anyakönyvi lap |
 |
|

Tóth Gyula szakiskolai tablója
1932.-ből.
|
 |
|
 |
|
 |
Titoktartási eskü. |
 |
Rádiótávírász bizonyítvány. |
 |
Francia nyelven, de Magyarországon
kiállított rádiótávírász bizonyítvány, a fenti megfelelője. |
 |
Hollandiában kiállított
bizonyítvány. |
 |
Szakszolgálati engedély a
légiforgalmi rádiótávírász számára |
 |
|
 |
A Savoia-Marchetti
SM-75 itt polgári színekben.
Tóth Gyula MALERT alkalmazottként
bejárta Európa sok fővárosát Ju-52 és SM-75 gépekkel, hajózó
távírászként.
Ez utóbbi géptípust - a legtöbb
repülő enyhén szólva nem kedvelte annak megbízhatatlansága
miatt.
Tóth Gyula sokszor repült Kelemen
Károllyal, a később Veszprémben katasztrófát szenvedett
SM-75 pilótájával. |
 |
A HA-FKA lajstromú Fokker F.VII |
 |
Tóth Gyula egy keretantennával
Budaörsön, 1938.-ban |
 |
Egy kikötő.
...a hadikikötő
Taranto lesz (Olaszország)...
Becze Csaba |
 |
Tóth Gyula
pálmafákkal valahol egy délebbi országban (Olaszország?).
...a civil ruhás fotó
is olaszországi (valószínű Taranto vagy Grottaglie)...
Becze Csaba |
 |
Ez a kép a hátoldal tanúsága
szerint 1939. szeptemberében készült Szófiában.
Ha jól tévedek a képen a MALERT
SM-75-öse lehet.
Gáll Gábor
|
 |
Repülő pályafutását a katonai
távolfelderítőként volt kénytelen folytatni, ahol számos
bevetésen és kalandon ment keresztül.
Távolfelderítő gépszemélyzet
He-111-esük mellett. |
 |
He-111 és ???
Nem túl ismerős repülőgép típus:
egy Junkers W 34, amelyet a távolfelderítők a műszerrepülés
gyakorlására kaptak kölcsön a németektől 1941-42. telén.
|
 |
Ha a képre írt
oldalszámnak hihetünk, ez a He-111 a
távolfelderítőknél szolgált.
1941. júlis 6.-án
távolfelderítő bevetésen ezzel a géppel légigyőzelmet értek
el az őket támadó szovjet vadászgépek egyike ellen. Az egyik fedélzeti géppuskát kezelve Tóth Gyula is
tevékeny részese volt ennek.
A légigyőzelmet elérő
személyzet:
Kelemen Antal fhdgy.
pilóta
Odry Pál fhdgy. megfigyelő
Tóth Gyula örm. távírász
Roszkos József honv.
fényképész
Kovács István tiz. szerelő
A támadó szovjet gépekben
az angol Hurricane típust vélték felfedezni. |
 |
Budaörs, 1941. július.
A Hurricane típus keleti
fronton való megjelenéséről szeretett volna meggyőződni H.K.
Fütterer tábornok, német légügyi attasé, ezért egyik
következő bevetésükre elkísérte a személyzetet. Ismét
találkoztak a vadászokkal, és Fütterer tábornok is
Hurricane-ként azonosította őket.
Fütterer tábornok a kép
közepén Keksz Edgár alezredessel, a távolfelderítők
parancsnokával fog kezet. Kissé jobbra hajózóruhában és
napszemüvegben Kelemen Antal pilóta.
A fent információkat a
Péterdi A. János által szerkesztett, Távolfelderítőink című,
feltehetően Kanadában megjelent, semmilyen kiadói azonosítót
nem tartalmazó könyvéből merítettük. |
 |
A győztes személyzet gépük előtt.
|
 |
Az ellenfél nem adta könnyen a
bőrét, gépet érte néhány lövés. |
 |
|
 |
Egy lövésnyom közelről. Úgy tűnik
hogy a lövedék alulról felfelé és belülről kifelé haladt.
|
 |
A B.702 oldalszámú He-111-es
Budaörsön. |
 |
Tóth Gyula civilben, a többiek
egyenruhában egy Ju-52 mellett.
Nagy Andris szerint a kép a
MALERT-nél készült, az alakok Tóth Gyula kivételével a
légitársaság egyenruháját viselik.
Ő azért van civilben - mert ő már
ekkor katona ...
Dr.
Moys Péter kiigazítása ITT! |
 |
A képen középen vitéz Háry László,
jobboldalt a háttérben ejtőernyősök. Sajnos egyelőre többet
nem tudunk az eseményről.
A képen magyar
repülőtisztek beszélgetnek román repülőtisztekkel, a kép
jobb
oldalán lévő szemből némileg látszó román tisztek köpeny
ujján és zubbony ujján
lévő rendfokozati jelzések alapján mindketten századosok (Captain).
A balszélen álló hosszú bőrkabátos tiszt is román. A
háttérben lévő ejtőernyősök biztosan nem magyarok ! A
hátukon olasz Salvatore háternyő van, az ugró sisakjukat még
nem sikerült azonosítanom, de feltehetőleg olasz
ejtőernyősöket látunk a képen.
Gáll Gábor
|
 |
Junkers Ju-86 előtt pózoló katona. |
 |
Ismeretlen laktanyaépület. |
 |
Magyar katonák zsákmányolt szovjet
címerrel pózolnak. A képen egy magyar nyelvű felirat - a bal
szélen álló katona feje felett - nagyfeszültségre
figyelmeztet. Úgy tűnik, hogy vasútállomáson készült. Ha a
tábla a felsővezeték miatt kapott helyet, akkor ez csak a
Budapest-Hegyeshalom vonalon lehet.
A szovjet címerrel pózoló
katonák mind távolfelderítők, ez a fotó 1941-ben
készült (Tóth Gyulán kívül a jobb szélen Molnár
Jenő hajózó távírász egyértelműen felismerhető
és egy további katona arca még nagyon ismerős de
nem ugrik be hirtelen a neve).
Becze Csaba
|
|
 |
Gyászvonat, amely Nagy
Andris véleménye szerint minden bizonnyal a repülőhalált
halt Horthy István fhdgy, kormányzóhelyettes holttestét
szállítja haza.
Erre utalnak: nemzeti
lobogóval és virágfüzérrel, koszorúkkal díszített gyászvagon
és a külön kíséretet szállító személyvagon nem járt
akárkinek. A tisztelgést vezénylők a repülőknél
rendszeresített tányérsapkát (tisztek) illetve barettsapkát
(tiszthelyettesek, tisztesek) viselnek. |
 |
??? |
A fenti háromkérdőjeles kép egy első
világháborús emlékművet ábrázol. A helyszín München
belvárosa, a bajor királyi palota parkja (Hofgarten). A
fénykép a hadimúzeum épületéből készült. Itt látható egy
jelenlegi légifelvételen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/M%C3%BCnchen_-_Hofgarten_(Luftbild)-2.jpg
Az emlékmű pontos megnevezése: Kriegerdenkmal, im Hofgarten
(östl. Teil), 1924 - 1926 von Karl Knapp, Thomas Wechs u.
Eberhard Finsterwalder. "Ruhender Krieger",
A kép új megnevezése ez lehetne: "Első világháborús hősi
emlékmű a müncheni királyi palota parkjában."
Tisztelettel: Waldteufel2
|
 |
Egy olasz repülőtér
léghajó-csarnokkal, azonosítása
még folyik. Talán Róma?
A kép (a nagy
hangárral) az Grottaglie (Olaszország). A DRT miatt a magyar
Ju 52-esek jó néhányszor megfordultak ott (katonai
vezetőket, delegációkat cipelve) Azokkal repült Tóth Gyula
is. Becze Csaba |

Tóth Gyula "Erdélyi részek
felszabadulásának emlékére" feliratú kitüntetése.
|
 |
Tóth Gyula egy másik kitüntetéséről szóló
igazolvány.
A kitüntetést a távolfelderítőknél
teljesített szolgálatáért kapta.
Repülő pályafutása alatt az alábbi
géptípusokon szolgált:
Ju-52, Sm-75, He-111, Ju-86, Do-215.
Repülőkönyve szerint repült még Ca-101 és FW-58 típusokon
is. |
 |
Kis lépés az időben, nagy ugrás a
történelemben...
Különlegesség: Tóth Gyula egy igazoló
nyilatkozata a háború után. |
 |
Tóth Gyula két egykori repülős
útitársa:
csuklóra csatolható iránytűje és
egy parányi logarléc.
ÚJ!
|
 |
Egy csuklószíjjal ellátott
folyadékos iránytű. A legfelső fekete nyilat forgatni lehet
a legkülső fehér fokbeosztáshoz képest, belül a folyadékban
úszó iránytűn két, vele forgó skála.
Sajnos a plexi a hat-hét évtized
alatt megsárgult.
ÚJ! |
 |
Az iránytű átlátszó, hogy térképre
fektetve is lehessen használni.
Itt természetellenes állapotban
látjuk, a pontos vízszintesbe állítást segítő buborék is
mutatja, amelynek középen van a helye.
ÚJ! |
 |
Egy apró logarléc, finom bőrtokban.
ÚJ! |
 |
Mindössze 10 centiméteres, pontos
számolásra kevésbé lehetett alkalmas.
ÚJ!
Nem teljesen idevaló
epizód, de 13 éves fiam kikerekedett szemmel nézte, hogy ez
lett volna egykor a számológép helyett ?!
Ugyancsak csodálkozott,
amikor emlékeimet felidézve megmutattam neki, hogyan lehet
vele szorozni és osztani. |
 |
Ha a tolólécet megfordítjuk, a
másik oldalon számomra nem ismerős műveletekhez való skálát
látunk.
ÚJ!
Ha tudtok, segítsetek megfejteni ! |
Tóth Gyula azon kevesek közé
tartozott, akik a "demokratikus" hadseregben tovább
szolgálhattak a háború utáni évtizedekben is, de már nem
repülőként.
Hosszú életet élt, kilencvenes
éveiben hunyt el.
|
Egy érdekes könyvet kaptam kölcsön
Nagy Andristól:
Péterdi A. János: Távolfelderítőink
című munkáját.
ÚJ!
A Szerző maga
is tevékeny részese volt hadműveleteknek, több egykori
bajtársának írását is szerepelteti. Sajnos itt nem
idézhetjük az egész könyvet, pedig azt hiszem sokatokat
érdekelne.
Az alábbiakban a borítón kívül a
könyv azon lapjait olvashatjátok itt, amelyeken Tóth Gyula
nevéről történik említés. Az utolsó hat oldalon arról a
sikeres légi harcról kapunk izgalmas beszámolót, amelynek
Tóth Gyula is tevékeny részese volt. A beszámolót Kelemen
Antal, az ominózus gép pilótája írta a Magyar Szárnyak
folyóirat számára.


















A szerző(k) hozzájárulását a
közléshez sajnos nem sikerült beszereznünk, tekintve hogy a
könyvben a szerző nevén kívül egyetlen betű nem szerepel a
kiadóról illetve annak elérhetőségéről. A címen kívül
mindössze annyi van feltüntetve: Tiszteletpéldány.
Ha ez a közlés sérti valakinek a
szerzői jogait vagy üzleti érdekeit, attól itt kérek
elnézést és a fentieket kérésére azonnal eltávolítom a
honlapról.
Bízom benne hogy szándékom nem
minősül rosszhiszeműnek. (hs)
|