A Z-43 magyarországi története
1975-ben kezdődött. Ekkor rendeltek a Zlin gyárból hat Z-43
repülőgépet Magyarországnak. Egy az MHSZ.-é lett / HA-FBA /,
egy a rendőrségé / R-01 /és négy a hadseregé, melyek a 075,
076, 077, 078 jelzést kapták.
A gépek 1976-tól 2002- ig voltak rendszerben, előbb
Budaörsön, később Tökölön települve, futárgép feladatkörben.
A kivonás után a 075 és a 077
gépeket eladták /HA-FBI, HA-FBC/, a másik két gép a HIM
tulajdonába került. A 078 Keceli Haditechnikai Parkban van
kiállítva, a 076 pedig a szolnoki gyűjtemény állományában
van. Ez utóbbi Szolnokon nem került kiállításra, mert a
Honvéd Sportrepülő Egyesület repülőképes állapotba hozta, és
üzemeltetésre megkapta.
A költségek mintegy nyolc millió forintot tettek ki. A gép a
HSRE kötelékében a repülő pályára irányításban kap szerepet,
valamint a HIM és a honvédség rendezvényein vesz részt Ez az
első -a katonai jellegét megőrző - repülőgép hazánkban ami a
selejtezés után ujra repül . /A rendőr még 1976.-ban
lezuhant, az FBA jelenleg is repül. /
|
|
A
levegőben.
Katonai felségjelzés -
polgári lajstromjel, ahogyan más országokban ez gyakran
előfordul oldtimer gépek esetében. Apró finomítás, hogy a
katonai felségjelzésbe egy kitárt szárnyú madár
(fajmeghatározásba nem bocsátkozom) került, hogy ne legyen
pontosan azonos valódi felségjelzéssel. (hs) |