REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Nagy Andris: A Zlin Z-43 új életre kel !

 

A Z-43 magyarországi története 1975-ben kezdődött. Ekkor rendeltek a Zlin gyárból hat Z-43 repülőgépet Magyarországnak. Egy az MHSZ.-é lett / HA-FBA /, egy a rendőrségé / R-01 /és négy a hadseregé, melyek a 075, 076, 077, 078 jelzést kapták.
A gépek 1976-tól 2002- ig voltak rendszerben, előbb Budaörsön, később Tökölön települve, futárgép feladatkörben.

A kivonás után a 075 és a 077 gépeket eladták /HA-FBI, HA-FBC/, a másik két gép a HIM tulajdonába került. A 078 Keceli Haditechnikai Parkban van kiállítva, a 076 pedig a szolnoki gyűjtemény állományában van. Ez utóbbi Szolnokon nem került kiállításra, mert a Honvéd Sportrepülő Egyesület repülőképes állapotba hozta, és üzemeltetésre megkapta.
A költségek mintegy nyolc millió forintot tettek ki. A gép a HSRE kötelékében a repülő pályára irányításban kap szerepet, valamint a HIM és a honvédség rendezvényein vesz részt Ez az első -a katonai jellegét megőrző - repülőgép hazánkban ami a selejtezés után ujra repül . /A rendőr még 1976.-ban lezuhant, az FBA jelenleg is repül. /

 

 

Kecskemét 2009.04.06. a 076 oldalszámú Z-43 berepülése a gép a HSRE által üzembe helyezve.

Motorpróba.

 

 

 

Az "új" gép utat enged a régi kifutó típusnak.

 

A levegőben.

 

Katonai felségjelzés - polgári lajstromjel, ahogyan más országokban ez gyakran előfordul oldtimer gépek esetében. Apró finomítás, hogy a katonai felségjelzésbe egy kitárt szárnyú madár (fajmeghatározásba nem bocsátkozom) került, hogy ne legyen pontosan azonos valódi felségjelzéssel. (hs)


A sikeres berepülés után