Ezen a helyen egyszer majd a gép
felújítását megörökítő képek lesznek, időrendi sorrendben.
Most, 2008 márciusában a 2007. évi munkákról láthatjuk
néhány képet.
Hogy miért éppen most? Az apropó
az, hogy jó hírekről tudunk beszámolni: a gép felújítását
(sárkány, fülke, festés) átvállalta a kecskeméti Légijármű
Javító Üzem! Az átadás tervezett időpontja 2008. augusztusa,
a Magyar Légierő születésnapja.
Ezzel a céllal 2008. február 19.-én
a gépet a Múzeumból Kecskemétre szállították.
|
|
Franciaország, Nantes, a Nord 1002
korábbi "lakhelye".
Korábbi tulajdonosa, Laurent
Lecompte úr az Air France pilótájalelkes repülőgép-gyűjtő és
-restaurátor. Nem akármilyen gépeket birtokol, ennek
utánanézhetsz az
aeroscope.fr
honlapon.
Szegény gép azért visel sivatagi
színeket és Birodalmi felségjelet, mert egy filmforgatáson
vett részt, ahol földi felvételekhez szolgált díszletként. |
|
Franciaországban |
|
A Nantes-i repülőtéren van egy
második világháborús, a németek által épített
irányítótorony. A korábbi
géptulajdonos humora a helyén van, készítettek egy felvételt
a korhű héttérrel is. |
|
Így még inkább korhű... |
A Magyarországra érkezés képei
egyelőre a "LÉGIJÁRMŰVEK" rovatban szerepelnek, a gép
elkészülte után ide fognak kerülni.
Addig
ugorj oda! |
|
2007. ősze, a motortér felújítása
kész, a motorburkolat fémtiszta. |
|
A kabin és a műszerfal kibontva, a
felújítás folyik. |
|
A szárnytőben lévő
üzemanyag-tartályok. |
|
Az elülső... |
|
...és a hátsó. |
|
A futószárak a műhelyasztalon. |
|
A főfutó fékdob felőli oldala,
szézszedve. |
|
A másik oldal a rugóstaggal. A
képen van mégy két, az Siemens Sh-13A motorról felettébb
ismerős zsírzószem. |
|
A futók kibocsátását csigahajtással
oldották meg. Érdekes, hogy a kibocsátott helyzetben a
csigával érintkező fogasív szélesebb mint máshol, mivel
ebben a helyzetben jóval nagyobb erőhatások érik a
futószárakat. Ráadásul élettartamának 99.9%-ában
- a földön - ebben a
helyzetben van. |
|
Egy gyújtógyertya. A test-elektróda
háromágú, tehát három helyen lehetséges a szikraképződés. |
|
A gyertya szétcsavarható. |
|
A motorburkolat alatt a szépen
felújított (kiállítható állapotra hozott) motor, balról... |
|
...szemből... |
|
...és jobbról. |
|
A látványosabb segédberendezések a
hathengeres soros motor bal oldalán vannak. A hengerek a
főtengely alatt vannak, ezt a kialakítás "lógóhengeres"-nek
is hívják.
Fölül a kékre festett torkon lép be
a levegő, egy levegőszűrőn át. |
|
A levegőcső kétfelé ágazik, így jut
el a két porlasztóhoz, amelyek 3-3 hengert táplálnak.
Érdekes a két fojtószelepet mozgató
tengely: a fülkéből jövet U alakban kikerüli az útjába eső
motortatót, kardáncsuklóval csatlakozik a hátsó
porlasztóhoz. A porlasztó másik oldalán ugyanilyen csuklón
lép ki, továbbhaladva szintén csuklóval éri el az elülső
porlasztót. Nem könnyű a sűrűben megtalálni, talán az elülső
porlasztó kardáncsuklóját keresd először. |
|
Az elülső porlasztó felől nézve. A
vízszintes, kissé hasas cső a két porlasztót látja el
benzinnel.
A porlasztókból a motorba tartó
szívócsövek nagyon közel esnek a kipufogó csőhöz, ami komoly
tűzveszélyt jelent.
Ezen a képen még nincs rajta a
tűzoltó rendszer, csak a palack piros rögzítő sínjei
látszanak a kép jobb szélén. Innen csövek vitték a tűzoltó
anyagot a porlasztók környékére. A rendszerhez hőérzékelők
is tartoztak, amelyek a megnövekedett hőmérséklet hatására
jelzést adtak a kabinban. |
|
Az egyik porlasztó adattáblája. |
|
A kabin előtti tűzfal és a motor
között olaj és benzincsövek, motorvezérlő mechanizmusok
láthatók. |
|
A motor tetején segédberendezések:
balra középen a generátor, két oldalán egy egy mágneses
gyújtóberendezés.
A felénk eső gyújtómágnesből kilépő
vastag cső belsejében az egyik gyertyakészlet hat
(hengerenként egy) gyertyakábele halad.
A mellette az a vékonyabb kábel
kígyózik, amely az indító zümmer nagyfeszültségét vezeti a
gyújtóberendezés elosztójába az indítás során. A kábelt
követve úgy tűnik, hogy a zümmer a kép jobb szélén látható
fekete dobozban kapott helyet. |
|
A motor jobb oldala. Alul a hat
hengerfej, a hűtőbordákkal ellátott hengereket a terelőlemez
takarja, amely a hűtőlevegőt igyekszik egyenletesen
eljuttatni mindegyik hengerhez. |
|
Benézünk a hűtőlevegő belépő
nyílásán. jobbra a hengerek, mellettük a szelepmozgató
rudak. A rézszövetes csövek belsejében futnak a
gyújtókábelek. |
|
A főtengely lüktető nyomatékát a
sárga tárcsa előtti rugalmas kapcsolat egyenlíti ki, hogy a
légcsavar vibrációs igénybevételét csökkentse.
Látsz a levegőben végződő
elektromos kábeleket is: ezek vezérelték az elektromos
légcsavar-állásszög állítót, ami a légcsavarkúpban van
elhelyezve - valahol a raktárban. |
|
Ez a sűrített levegős önindító. A
fekete bordás henger a kompresszor hengere, ez tölti fel az
indító tartályt sűrített levegővel, a vékonyabb csövön
keresztül. A vastagabb csövön át a tartályból a légelosztóba
engedik a sűrített levegőt, a kabinban elhelyezett csapot
megnyitva. Az elosztóból hat csövön (öt látszik, egy
takarásban) át jut az indítólevegő egy-egy rugós
zárású szelepen keresztül abba a hengerbe, amely a éppen a
munkaütem helyzetében van.
A Gawron AI-14-es csillagmotorja is
ilyen rendszerrel indítható. Ha hosszabb ideig állt a gép,
az indítótartályt külső forrásból kell feltölteni indítás
előtt. |
|
A tűzfal jobb oldala. A vastag
barna csövek a kenőolajat szállítják a tartály illetve az
olajhűtő között. |
|
A fölül lévő
segédberendezés-egység. Nézd csak: a jobboldali
gyújtómágnesen nincs meg a fentebb említett zümmer-kábel.
Valószínűleg nem volt szükség mindkét, párhuzamosan működő
gyújtórendszerre az indítás során. |
|
2008. február:
a gépet teherautóra rakják és
elszállítják Kecskemétre a Légijármű Javító Üzembe. |
|
Egy teherautót teljesen elfoglal a
gép törzse.
Meglepő, a földön álló kis gép nem
látszott ekkorának. |
|
|
|
A platóhossz (7.4m) nagyon
"passzos", a gép épphogy elfér. |
|
A szárnyaknak már csak egy másik
autón jutott hely. |
|
Viszlát 2008. augusztusában, a
Kecskeméti Repülőnap kiállításán! |