|
|
2009.
április
Jó hír: a Mi-4A új festést kap,
végre a hiteles "egybezöld" színre.
Addig
viszont még hosszú a menetelés, egy ilyen gépet - még ha a
művelet a helyszínen történik is - nem éppen egyszerű
lefesteni.
A roppant megviselt
farokrotor-lapátokat pl. le kell szerelni. |
|
Én még
friss házas voltam, amikor 1981.-ben először láttam a
Mi-4-et. Közben eltelt 28 év (nekem született három fiam), a
rotorlapátok rögzítőcsapjai pedig szépen a helyükre
rohadtak.
Most ki kell őket ütni onnan.
|
|
Az utolsó
is lejött.
A képen: Fejes Mihály, Benes
Sándor és Lente Zoltán |
|
Vessünk rá
egy pillantást: ragasztott rétegelt lemez anyag,
impregnált-ragasztott vászon borítás.
Ahogy mondani szokás: elszállt
felette az idő vasfoga... |
|
Menetkészen - mondhatnánk, de nem a kistraktorral hanem
személyautóval vitték el a festőműhelybe. |
|
Az
ideiglenesen elárvult rotor-agy |
|
A festék
az olajos felületen nem tapad. Márpedig a főreduktorban több
tíz liter olaj van, ami sok-sok éve lassan, de kitartóan
szivárog, a gép oldalát és az utasteret olajfolttal ékesítve.
Magó Karcsi az áldozat, ő fogja az
olajmentesítést végezni. |
|
Ajjaj! |
|
Nem csak a
főreduktorban, hanem minden egyes rotolapát-tőben, is van
olajtér - természetesen szivárgó olajjal.
Ezeket is le kell engedni. |
|
Karcsi
igazán szépen feldíszítette a Mi-4-est ! Minden
csillapítótag alá vödör kerül a leeresztett olaj számára.
Barátunk azért néz ilyen lesújtóan, mert meg találtam jegyezni, hogy némi
szaloncukorral még meg lehetne dobni a látványt... |
|
Ugye szép
? |
|
2009.
május
A
következő lépás a főrotor lapátjainak leszerelése.
Innentől Lente Zoli képei következnek |
|
A
lapátokat 2-2 stift rögzíti a rotoragyhoz. Nem könnyű több
évtized után kiszedni.
|
|
A
lapátokat egy "zsiráf"-nak becézett céleszközzel lehet igen
célszerűen leemelni.
Érdekesség: a Mi-4 rotorlapátja oly mértékben hasonlít a
Mi-8-aséhoz, hogy ugyanannyi szekciószámnál alátámasztva van
egyensúlyban mindkettő. |
|
A
Zsiráffal némi tekerés árán lehet leengedni a rotorlapátot. |
|
Innen
kézzel kell átrakni... |
|
...a
szállítókocsira. |
|
Targonca
vontatja a Mi-4-est... |
|
...a többi
kiállított gép sűrűjében. |
|
Látszik
mennyi hely van. |
|
Kicsit
szabadabban. |
|
Irány a
hangár! |
|
Megérkeztünk. |
|
A
csiszoláshoz körbeállványozva. |
|
Néhány
alkatrészt célszerű a festés előtt leszerelni. |
|
Például a
fedélzeti géppuskát. |
|
Meg a
jelzőrakéták kazettáit. |
|
Innen. |
|
Aki él és
mozog az csiszol. |
|
A nagyobb
felületeket géppel is lehet csiszolni. |
|
Érdekes
dolgok kerülnek elő. Ez a piros gyűrű feltehetően azt
bizonyítja hogy a gép részt vett Csehszlovákia
megszállásában. |
|
Az egykori
NDK címer. Jusson eszedbe, hogy ez a Mi-4-es az NDK hadsereg
ajándékaként érkezett, 1980.-ban. |
|
Nem
egyszer lett átfestve. |
|
A festeni
nem kívánt részeket beburkolják. |
|
Az
alapozás előtt a fémtiszta alumínium felületeket a festék
tapadását elősegítő szerrel készítik elő. |
|
Megkezdődik az alapozó felhordása. |
|
|
|
Kész az
alapozás. |
|
A
rotorlapátokat is csiszolással kell a festéshez
előkészíteni. |
|
A
sérüléseket ki kell javítani |
|
Jöhet a
festés. |
|
A
lapátvégek sárgák lesznek. |
|
Az
alapozás után is megmaradt felületi hibákat át kell
gittelni... |
|
...és
újracsiszolni. |
|
A gép alja
világos szürkéskék lesz, itt megkezdték ezt a színt
felvinni. |
|
A gép
főszíne nem a szolásos táborizöld, hanem egy világosabb,
kisé "libás" beütésű. |
|
Hátulról
előre haladva folyik a zöld szín felvitele. |
|
|
|
A
határvonalakat gondosan kell festeni. |
|
Készül az
oldalszám sablonja. |
|
Felragasztják a helyére. |
|
A csillag
alakú felségjel külső része is elkészült. |
|
Az
oldalszám sablonja festésre kész. |
|
Előállt a
gép érkezésekor alkalmazott jelzés. |
|
|
|
Kitört az
'56-os forradalom, készül az ideiglenes felségjel. |
|
|
|
A
csillagos felségjelet lefestik. |
|
|
|
|
|
Előáll az
' 56-os forradalom alatti jelzés-konfiguráció. Ilyen lesz a
múzeumi jelzés. |
|
Csak
szemléltetésképpen: a Gibás Andor hagyatékából származó
fotón (talán az egyetlen színes Mi-4-es felvétel) a
forradalom leverése utáni állapot látható, a zászló alakú
felségjel átfestve, a csillag alakú helyreállítva.
|
|
Az kisebb
alkatrészekkel is el kell bíbelődni. |
|
A csörlő
tartószerkezetét ecsettel festik. |
|
A pilóták
fellépője a sárkaparóval. |
|
Az
utastérbe vezető fellépő a főfutó tartóján. |
|
A
magasságmérő antennája is a helyére kerül. |
|
És a végeredmény,
a Helikopter-bázis 2009.05.30.-i
Családi Napján kiállítva. |
A Mi-4-es munkálataiban a
következő alakulatok következő alegységeinek tagjai vettek
részt, valamilyen formában:
MH Légijármű Javítóüzem, Kecskemét, állományának számos
tagja, külön kiemelve:
festők: Pach József ka.
Babják Norbert ka.
fő segítőik: Balogh József zls.
Kurucz István nyá. zls.
MH 86. Szolnok Helikopter Bázis:
Repülőműszaki Oktatásbiztosító Központ
Repülő Műszaki Zászlóalj
Repülőeszköz Javító Század
Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely
állományának számos tagja, külön felsorolás nélkül.
|